Mafia Wars na iPhone

Mafia Wars na iPhone

Plíživá revoluce: Facebook a iPhone ruku v ruce

  • 13
Hry na Facebooku vydělávají svým tvůrcům na půl miliardy dolarů ročně, teď okupují i iPhone a Sony snad konečně zlevní.

Mafia WarsVelice pravděpodobně dobře znáte to, o čem budeme konečně psát. Hry na Facebooku jsou sakra velký fenomén, a to i pro české hráče. Za všechno mluví čísla. Na 200 milionů uživatelů, 400 tisíc uživatelů z ČR, 500 milionů USD obratu pro poskytovatele her na Facebooku. A miliardy minut, které hráči některou z tisíce hříček na „ksichtknize“ tráví volný čas nebo zahání nudu v zaměstnání.

I velká jména mají co říct. Kromě Zynga, což je název nejúspěšnějšího herního vývojáře na Facebooku, je to třeba EA. Největší herní vydavatelství vzalo Facebook ztečí s webovou podobou Scrabble, kterou aktivně hraje více než 100 tisíc lidí. Známé jméno je i za společností Playfish – tu založili lidé se zkušenostmi z Glu Mobile – silného výrobce mobilních her.

Vraťme se ale k té půlmiliardě dolarů. Tolik peněz mohou letos získat provozovatelé her na Facebooku, alespoň podle propočtů serveru VentureBeat.com. Ve srovnání s celým herním průmyslem s jeho desítkami miliard dolarů to může vypadat jako almužna, ale to je jen klam – famózní na té půlmiliardě je skutečnost, že většinu příjmů tvoří reklama a prodej virtuálních předmětů. Ergo kladívko, Facebook naznačuje, že západní nechuť k mikrotransakcím nakonec půjde překonat. 

Facebook - Zynga PokerNapříklad již zmíněné Zynga může za rok na Facebooku vydělat až 100 milionů dolarů, nejvíce peněz mu prý plyne z prodeje virtuálních žetonů pro pokerovou hru Texas Hold’Em. Není divu, právě tahle karetní hra je nejpopulárnější hrou na Facebooku vůbec. Aktivně ji za poslední měsíc hrálo více než 10 milionů lidí, když připočteme i další úspěšné tituly Zynga, dostaneme se na dvacet milionů aktivních hráčů v tenatech jediné firmy. A to už je víc, než kolik hráčů má Blizzard ve svém World of Warcraft.

Význam půlmiliardy vzroste také ve chvíli, kdy si člověk uvědomí, jaké hry je dnes možné na Facebooku hrát. Většinou jde o tituly, které svou kvalitou a herním systémem často nekonkurují ani bezplatným flashovkám na jiných webech. Například Mafia Wars (čtvrtá nejpopulárnější na Facebooku) v podstatě připomíná svou klikací náturou Melior Annis.

Obrovský finanční potenciál to ale pomalu mění. Podle Shervina Pishevara, šéfa Social Gaming Network, hry v sociálních sítích dosáhly zatím pouze úrovně Pongu a mají obrovský prostor pro růst. Tvůrcům „sociálních“ her navíc nahrávají i nové technologie, které umožňují tvorbu 3D aplikací v prostředí webu, více o nich jsme na Bonuswebu psali nedávno. Ke zvýšení kvality může vývojáře donutit i hrozba zpoplatnění ze strany Facebooku, kdy by hry byly pro zákazníky bezplatné (s výjimkou reklamy a mikrotransakcí), zatímco vývojáři by za jejich umístění na server museli zaplatit nějaký drobný bakšiš. Nekvalitní hry by se pak příliš nevyplatily, navíc by podobný krok ze strany Facebooku přispěl k likvidaci stovek mizerných virózních hříček spojených s nepříjemným spamem.

Mafia Wars na iPhoneZajímavým fenoménem ve vztahu k hraní na Facebooku je vlna remaků facebookových her pro iPhone. Tento vývoj je ale logický. Majitelé iPhonů tráví na internetu více času, než majitelé jiných chytrých telefonů a aplikaci pro přístup k Facebooku používá více než milion a půl zákazníků.

Navíc jak web tak iPhone zatím spojuje omezená možnost zpracovávat náročnou grafiku a tudíž soustředění na jednoduché herní principy a důraz na sociální aspekt hraní – tedy možnost porovnávání a hráčských žebříčků. Nutno ale přiznat, že facebookovské aplikace na iPhonu mají díky vyčlenění do samostatných aplikací o něco hezčí grafiku než originály.

Spojení s Facebookem nebo jinými sociálními sítěmi je zajímavé i pro „iPhonovské“ vývojáře – znamená pro ně větší cílovou skupinu a hlavně přidanou hodnotu oproti ostatním hrám stejného typu. Je rozdíl, když můžete hrát poker s deseti miliony oponentů nebo když si je musíte hledat sami mezi pár tisíci uživatelů té které aplikace.

Who has the Biggest Brain„Když hrajete proti kamarádům, je to prostě zábavnější,“ říká šéf Playfish, který na Facebooku i iPhonu uspěl se hrou Who has the Biggest Brain, která umožňuje hráčům porovnávat velikost jejich virtuálního mozku prostřednictvím jednoduchých miniher. Ještě dál jde šéf Zynga, který tvrdí, že sociální hry mají stejný potenciál, jako Wii, které uspělo díky schopnosti vtáhnout do dění celé rodiny. Mobilní verze her ze sociálních sítí bere jako novou generaci, která ještě více boří tradiční herní bariéry.

Sony snad konečně zlevní PS3
Tak tu máme další spekulace o snížení ceny PlayStation 3. Kdybychom chtěli být škodolibí, tak bychom řekli, že Sony cenu PS3 opravdu sníží, až na 200 dolarů. Pravdu budeme určitě mít, tak za deset let. Zatím se musíme spokojit s tím, co vykoumal analytik Colin Sebastian ze společnosti Lazard Capital. Ten při studiu plánů Sony pro aktuální fiskální rok zjistil, že ke snížení ceny PS3 má dojít mezi letošním E3 a koncem léta. Myslel letošního.

Ve své zprávě investorům, ve které by si v zájmu uchování pracovního místa neměl příliš vymýšlet, uvedl, že přesný termín a ani výši slevy není možné stanovit, ale že snížení výrobních nákladů snížení prodejní ceny nahrává.  „Výhled pro PS3 naznačuje připravované snížení ceny; načasování a výše slevy je nejistá,“ stojí doslova v Sebastianově zprávě. „Sony nahlásila výsledky za fiskální rok 2009 a oznámila plány pro fiskál 2010 s očekávaným třicetiprocentním nárůstem prodejů.“ Je zřejmé, že takový skokový nárůst bez snížení ceny není možný. Tak se necháme překvapit, co vy na to?

Slabší herní březen
Škarohlídy mohla potěšit zpráva, že se americký herní trh v březnu propadl o dramatických 23 procent. To je číslo, které vypadá dostatečně děsivě a neoddiskutovatelně. Jenže diskutovat se, naštěstí, dá. Za velkým poklesem nestojí hlavně zavřené peněženky zákazníků, ale drobnost. Absence herního hitu, který by dokázal konkurovat loňskému zahájení prodeje GTA IV, kterého se v dubnu 2008 prodalo o milion kopií více, než kolik letos daly dohromady všechny tituly v březnovém top ten. Loňský březen navíc ovlivnilo i vydání Mario Kart pro Wii, další veleúspěšné hry, která je navíc i v letošním březnovém top ten. Tak už to u těch pár opravdu dobrých her pro Wii bývá.

No, možná jsme předchozím odstavcem odvrátili řeči o hrůze a zkáze, do které se herní průmysl řítí. Pořád to ale není dobrá zpráva, už proto, že na trhu prostě chybí opravdové pecky. Z našeho vlasteneckého pohledu můžeme hodnotit aktuální žebříček prodejů her v USA s úsměvem, protože Godfather II se neprodává nijak skvěle, v dubnu si ho domů odneslo 246 tisíc lidí (pro PS3 i Xbox360 dohromady). Tohle číslo stačilo na páté místo v žebříčku. Před Kmotrem byli staří známí: Wii Fit, Pokémon Platinum, Mario Kart a Wii play. Jen aby nás ale úsměv neopustil, to záleží jen na tom, jak se bude prodávat připravovaná Mafia 2, osobně jí přejeme alespoň tolik platících hráčů, kolik uživatelů má Mafia Wars na Facebooku.