Již několik let se skupinka nadšenců okolo ProGamers snaží v České republice zažehnout a rozdmýchat oheň progamingových klání. Jejich výsledkem bývají jedny z největších a nejlépe organizovaných turnajů ve střední Evropě, z nichž ten poslední, AMD PG Challenge Summer 2k2, proběhl právě koncem minulého týdne. Tato akce byla svým způsobem vyjímečná - přesunula se z poměrně neatraktivní lokality hangárů za letištěm Ruzyně do centra Prahy, což velmi zjednodušilo jak organizaci, tak dostupnost pro návštěvníky.
PGCH Summer 2k2 začal již ve čtvrtek, ovšem pro návštěvníky nebyl tento den nijak atraktivní, hráči se totiž zabydlovali ve svém dočasném působišti, trénovali a připravovali se na vyčerpávající třídenní turnaje. Nenechte se mýlit, ubytování nebylo zajištěno v žádném z místních hotelů, ale v zadní části jednoho ze tří pavilónů vyhrazených pro celou akci - BYOC (Bring Your Own Computer). Ten zároveň poskytoval hráčům místo, kde mohli mimo turnajové zápasy soutěžit a připravovat se tak na samotná klání “naostro”.
Druhá hala, která byla pro tento turnaj vyhrazena, ve svých útrobách skrývala projekční plátna, na která byly přenášeny vybrané zápasy a pochopitleně nechyběl ani živý komentář. Upřímně řečeno mě překvapila jejich kvalita, sportovní komentátoři v televizi by se od některých hráčů mohli leccos přiučit. Řada hráčů mohla díky perfektnímu přehledu komentátorů a zasvěcenému popisu nakouknout, pod pokličku jednotlivých klanů a dozvědět se mnoho zajímavostí ohledně taktik, map, strategií a jiných detailů, které byste jinak těžko zjišťovali.
Třetí hala pak byla hlavním dejištěm celého PG Challenge. Zde bylo kolbiště, na kterém se odehrávaly všechny plánované oficiální turnaje a jejich jednotlivé zápasy. Tato hala měla také nejhutnější atmosféru - dvě stovky rychlých Athlonů ji dokázalo pořádně vytopit, stejně jako stovky hráčů a návštěvníků tísnících se v jejích prostorách.
Kde se hrálo už víme a jak se hrálo zjistíte v následujících řádcích. Celý turnaj startoval v pátek v 8 hodin ráno, což sice řada hráčů zvyklých si krapánek přispat nesla nelibě, nastoupili ovšem všichni, neboť šlo o nezbytné opatření zaručující, že se organizátorům časový plán nabitých turnajů nezhroutí jako v dobách jejich začátků (ještě v tělocvičně střední pedagogické školy).
Jednou z nejdůležitějších součástí celého PG Challenge byla pochopitelně síť. Tu opět vystavěla firma 3COM a pokud by vás to zajímalo, pro plynulý chod bylo nutné vybudovat gigabitovou páteř. Na síti bylo totiž připojeno zhruba 850 počítačů. Další zajímavostí bylo, že síť umožňovala nastavit prioritu dat - ta ze serverů hrajících hráčů měla vždy přednost a bylo tak zajištěno, že hry budou vždy plynulé a nebudou probémy s lagováním serverů. I sítě totiž rostou s vývojem PG Challengí - na první bylo něco kolem 270 počítačů, na druhé již něco kolem 600 a nyní dříve zmiňovaných 850.
Neméně významný podíl na celé akci měla firma LYNX, která dodala více než dvě stovky soutěžních počítačů, za což jí patří velký dík. Herní sestava (ve snaze nabídnout co nejlepší podmínky) obsahovala Athlon XP1700+, 256 MB DDR RAM, grafickou kartu GeForce 4 MX440 a 17” monitor. Hráči byli navýsost spokojeni, mnozí se dokonce nechali slyšet, že jde o vybavení lepší než na některých západoevropských turnajích. Jediným problémem, který sužoval všechny hráče stejně, bylo opravdu velké horko v Tourney Hall. To bylo samozřejmě způsobeno velkým nakupením tolika počítačů, sluncem a množstvím hráčů.
Samotnou podstatou Challenge jsou samozřejmě turnaje. Ty, jako již tradičně probíhaly na několika frontách. Největší oblibě hráčů se již tradičně těšil král modů - Counter-Strike. Tento turnaj byl také kvalitně obsazen hráči ze sousedních zemí - přijeli vítězi minulého PG - rakouský klan Infernum, dále pak němečtí Mouse Sports, ruští zástupci M19 a rozmanitost špičkově obsazeného pole doplnili finští Coercere. I na české scéně se však zrodilo několik překvapení - špičkové české týmy malinko doplácely na los turnaje a tak se stávalo, že kvalitní týmy na sebe narazily poměrně brzy a jeden z nich musel sestoupit. To byl třeba případ klání strahovského BTeamu (který měl dvě želízka v ohni - red division a lepší black division) s legendou české CS scény, Blue Teamem, který suveréně vyhrál první PG Challenge. Tento zápas dopadl vítězně pro hráče ze Strahova a BlTe tak museli sestoupit do Loosers Bracket, kde je velmi překvapivě porazil další český tým Danger. Slávu českých CS klanů tak zachraňovali Czech Elite a Neophyte, z nichž ten druhý po vzájemném souboji obsadil páté místo - nejlepší české umístění na tomto turnaji. Čtvrtí pak skončili M19, třetí Coercere a úchvatné finále plné taktických fintiček, přesných střel a nádherných akcí (doprovázených pro diváky tím nejlepším komentářem herního klání, jaký jsem měl zatím možnost slyšet) rozhodlo o tom, že na stupínek nejvyšší se postaví němečtí Mouse Sports před špičkovými hráči a loňskými vítězi z klanu Infernum.
Další soutěžní hrou byl Starcraft: Broodwars. Již od začátku v ní kralovali hráči týmu eSports United, kterých přijelo hned několik a podávali velmi kvalitní výkony. U Broodwars je trochu problém, že u nás nejsou tolik populární jako například Quake3 nebo CS. Hraje se systémem jeden na jednoho a díky tomu, že tato klání nebývají tak náročná (oproti CS, kde každý tým čítá pět osob) se turnaj odehrával bez zpoždění. Poměrně snadno poměrem 3:0 v něm zvítězil ruský borec Asmodey[pG] před norským eSu.sVEN a Fisheyem[pG].
Již tradičně se sváděly tuhé souboje také v Quakovi 3 a to jak týmově, tak i v soutěži jednotlivců. Mezi jednotlivci předváděl skvělé výkony hráč světové úrovně M19|LeXeR. Ten také po zaslouženém boji zvítězil poměrem 6:2 a 1:0 na mapě “ztn3tourney1” nad if22, třetí příčku pak obsadil sr|Death. Mnohem zajímavější a pro nás příjemnější bylo týmové finále, v němž se střetli čeští Neophyte proti klanu 666. Minutu před koncem zápasu prohrávali čeští Neophyte o tři fragy, ještě stále však měli naději. Když ovšem pul minuty před koncem zápasu vedli 666 o čtyři fragy, zdálo se být rozhodnuto. Čeští borci však se však vyburcovali k neskutečnému a dramatickému finiši, v němž deset vteřin před koncem dokázali stáhnout náskok 666 ze dvou na jeden frag a pět vteřin před koncem díky výbornému killu Mickeyeho vyrovnat. Celá Present Hall zajásala a začalo se prodlužovat. V nastaveném čase ovšem čeští Neophyte nedali šanci a k radosti všech přítomných 666 pod vedením clanleaderky Deyny porazili.
Možná trošičku opomíjený byl na letošním PG Challenge Unreal Tournament. I v této hře se soutěžilo jak v duelech jeden na jednoho, tak i v týmovém CTF. V duelech si první tři místa po dlouhém a napínavém boji rozdělili hráči klanu Shuuk-aAa GitzZz, frag^m a icho_tolotos, zajímavé bylo ovšem finále CTF turnaje, v němž se utkali dva hlavní favorité - čeští Neophyte a němečtí Ocrana, kteří nakonec po dlouhém boji české borce porazili. Na nejnižší stupínek výtězů potom vystoupali z duelů znavení borci klanu Shuuk-aAa.
Ještě než tuto reportáž ukončíme, nesmíme zapomenout ani na obrovský úspěch českého progamingu a sice fakt, že se ProGamers stali partnerem herní olympiády World Cyber Games pro Českou a Slovenskou republiku pro tento rok a pokud se osvědčí, můžeme se těšit na účast českých zástupců na WCG, které se tradičně konají v Korei. Jen pro doplnění dodáme, že se WCG těší ve světě obrovské popularitě a uznání - jde totiž o prakticky největší a nejlépe osazené klání tohoto typu na světě.
Jak tedy nejlépe shrnout letošní PG Challenge Summer 2k2? Rozhodně je nutné pochválit pořadatele za to, že vše skvěle zorganizovali a sehnali špičkové hráče z celéh osvěta, díky čemuž měly turnaje ve všech hrách vysokou úroveň porovnatelnou s LAN parties třeba v Německu či dalších evropských zemích, což je jednoznačně velký krok pro českou herní scénu. Je radost sledovat, jak oblíbenost českých PG Challenge roste i v zahraničí, díky čemuž roste i kvalita konkurence českým hráčům, kteří na turnajích mohou nabrat nové zkušenosti. Nezbývá než popřát týmu Progamers a jeho sponzorům mnoho štěstí při pořádání dalších takovýchto Challenge, akcí přínosných pro hráče a dle mého názoru zajímavých i pro běžnou veřejnost (což potvrdila i skladba návštěvníků právě skončeného Summer 2k2).