PC je nejoblíbenější platforma pro vývoj her a vliv Facebooku roste

  0:02aktualizováno  0:02
Alespoň jednu hru pro PC vyvíjí 70 procent respondentů poslední studie. To je jednoznačně nejvyšší číslo.

Uplynulý rok ukázal, že finanční krize dokáže ovlivnit i obory, které se doposud pokládaly za nezdolné. Kromě sexuálního a tabákového průmyslu bylo uplynulých 12 měsíců krušných i pro tvůrce her. Konkrétní vliv krize na vývoj her ukazuje studie State of Game Development 2009-2010, která vychází z odpovědí 814 vývojářů tvořích reprezentativní vzorek celého oboru na více než padesát dotěrných otázek.

Běžný člověk, který se u her pouze baví, sice nepotřebuje vědět, jaké počítače nebo aplikace používají tvůrci her, ale v tak rozsáhlé studii je možné najít spoustu perliček. A čtenáře Bonuswebu, kteří fandí PC hraní, jistě potěší, že podle studie je PC nejoblíbenější a nejrozšířenější platformou pro vývoj her.

Alespoň jednu hru pro PC vyvíjí 70 procent respondentů studie, to je jednoznačně nejvyšší číslo. Za PC následují domácí konzole, pro které připravuje alespoň jednu hru 41 procent respondentů. Až na třetím místě jsou hry pro mobilní zařízení, kterým se věnuje čtvrtina oslovených vývojářů. Jásáte a chystáte se k plamenným projevům v diskusi? Raději čtěte dál.

Nejprve se zastavíme u nejméně populární platformy: mobilních zařízení. Zatímco celkové číslo vývojářů a firem, které chystají mobilní hry, není vysoké, důležitý je trend. A ten je jasně ve prospěch hraní na cestách. Zatímco před rokem na hrách pro mobilní zařízení pracovalo jen 12 procent oslovených vývojářů, pro rok 2010 se tento počet zdvojnásobil.

Ještě zajímavější je zjištění, že nejvíc her vzniká pro Apple iPhone potažmo Apple iPod Touch. Jednoduchým hrám, které se nejčastěji prodávají po dolaru, se věnují tři čtvrtiny vývojářů, kteří dělají hry "do kapsy". Tradiční kapesní konzole, PlayStation Portable a Nintendo DS, zaujaly pouze poloviční počet vývojářů. Tady se vliv krize a hlavně iPhonu projevuje opravdu dramaticky. A doplácí na to hlavně Sony, kterému výrazně propadl odbyt PSP. Kvůli vysoké ceně nepomohlo ani uvedení modelu PSP Go, který sází na digitální distribuci a "levné" hry nazývané Minis.

U domácích konzolí se potvrdily dřívější spekulace o odklonu vývojářů od Nintenda Wii. To je sice jednoznačně nejprodávanější domácí konzolí současnosti, ale hry od nezávislých vývojářů se na něj prodávají špatně, i když z části proto, že jejich autoři nedokáží nabídnout hry, které by dobře využívaly unikátního pohybového ovládání. Pokud to chcete v číslech, tak v roce 2009 na hrách pro Wii pracovalo 42 procent vývojářů, kteří se věnují konzolím, pro letošní rok podpora Wii spadla na 30 procent.

Mezi "svatou trojicí" domácích konzolí aktuální generace je nejpopulárnější Xbox 360, hlavně kvůli snadnosti vývoje, pro který vyvíjí hry 69 respondentů zaměřených na konzole. PlayStation 3 na Xbox mírně ztrácí, hry pro tuto platformu chystá v letošním roce 61 procent oslovených vývojářů. Meziročně se postavení Xboxu a PS3 výrazně nezměnilo a pohybuje se v jednotkách procent, což je zároveň oblast možné statistické odchylky.

A konečně tu máme platformu PC, která je přes četná tvrzení o odklonu od PC hraní nejoblíbenější platformou, které se věnují tři čtvrtiny všech vývojářů v průzkumu. K velkému jásotu ale není důvod. Mezi PC hry se počítají i webové hříčky, zejména tituly pro Facebook, které se snaží vyvíjet kde kdo, protože všichni čmuchají potenciální výdělky, kterými se zatím chlubí hlavně Zynga (Mafia Wars, Farmville).

Vliv Facebooku roste

Analytici odhadují, že letos lidé v rámci her na Facebooku či MySpace utratí více než miliardu dolarů, tedy dvojnásobek ve srovnání s rokem 2009. Větší útraty mají přijít i přes to, že se daří k placení přimět pouze jedno až tři procenta lidí, kteří si hru vyzkouší. Při 60 milionech hráčů už je ale i jedno procento pěkné číslo. Ještě zajímavější je skutečnost, že jde o obrat, který je větší než odhadovaná částka, kterou lidé utratí za hry pro iPhone.

Nejnáchylnější k placení jsou podle zkušeností společnosti CrowdStar ženy nad 35 let. Zároveň platí, že hry pro Facebook jsou často propojené s iPhonem, pro který existuje speciální herní klient.

Hra Farmville na sociální síti Facebook

Atraktivitu facebookových her pro vývojáře navíc může zvýšit nedávná změna uživatelského rozhraní, která do popředí přináší systém kreditů - jakousi elektronickou peněženku, kterou po naplnění může uživatel použít k relativně bezpečnému placení za reklamu na facebooku, ale i za nákupy virtuálních předmětů ve hrách. Facebook bude sloužit jako zprostředkovatel plateb (nabíjení probíhá přes platební kartu s povolenými internetovými transakcemi), provozovatel hry k citlivým informacím nezíská vůbec přístup.

Další růst PC hraní na Facebooku může přinést nejen neustálé rozrůstání uživatelské základny Facebooku (to jednou musí skončit), ale hlavně příchod nových her, které se oprostí od tradičních klikacích pseudostrategií typu Farmville.

První vlaštovky se už ukazují, ať už jde o napjatě očekávanou sociální Civilizaci nebo o první pokus o 3D střílečku. Změny k lepšímu, co do bohatství nabídky her, může přinést i vstup velkých hráčů v čele s EA. Jimi koupení Playfish už pracují na facebookové podobě jedné slavné EA značky, byť se zatím tají jaké. Dost možná půjde o The Sims, kterým by prostředí Facebooku mohlo vyhovovat.

Velké firmy ale nemusejí nutně hledat jen pár dolarů za virtuální traktory a králíčky. Například THQ vnímá Facebook jako marketingový nástroj, který posiluje identitu herních značek a zisk pak u webových verzí her není v první linii důležitosti. Reklamy v podobě webových her určených pro Facebook se tak má dočkat například nová Red Faction nebo Saint's Row. A nebudou to jediné hry tohoto typu od THQ. Firma vzala hned dvě vývojářská studia, vyhodila z nich šedesát lidí a ze zbytku udělala dvě instituce zaměřené na produkci her pro Facebook, Xbox Live/PlayStation Network a iPhone.

Autor:
 

Nejčtenější

Nadvláda Steamu končí, přišel o všechny veliké vydavatele

Steam

Ještě nedávno prakticky nemyslitelná situace se rychle stává realitou. Obchod Steam, jehož aplikaci má dnes na svém...

Třicet jedna her na zpříjemnění zimních měsíců

Kona

Vánoce a Silvestr jsou sice za námi, ale jelikož zima tu s námi ještě nějaký čas pobude, neuškodí připomenout si...

RECENZE: Upřímný názor na PlayStation Classic s dvacítkou minirecenzí

PlayStation Classic

Na novodobou verzi PlayStation jedničky se čekalo s nadšením, které však po jejím vydání rychle opadlo. Že to není...

Hrou roku 2018 je Red Dead Redemption 2, bodoval i český Kingdom Come

Red Dead Redemption 2

Je dobojováno. Hlasování ve všech deseti tematických anketách je uzavřeno, pojďme se podívat na výsledky. Hrou roku...

RECENZE: Feudal Alloy je nenápadný hit od českých tvůrců

Feudal Alloy

Povedená 2D skákačka od českých tvůrců sice neobrátí herní průmysl naruby, ale díky chytlavé hratelnosti a milé grafice...

Další z rubriky

Nejočekávanější RPG roku 2019

Letos nás sice nečeká žádná pecka velikosti Kingdom Come: Deliverance nebo...

Letos nás sice nečeká žádná pecka velikosti Kingdom Come: Deliverance nebo Falloutu, ale ani tak si fanoušci her na...

Dočkáme se letos? Očekávaná herní oznámení v roce 2019

Ikonický noktovizor ze série Splinter Cell

Kromě spousty ohlášených her vyhlížejí fanoušci také první zmínky o chystaných novinkách. V následujícím článku najdete...

Nejočekávanější adventury roku 2019

Milovníci těžkých hádanek a napínavých příběhů si na své přijdou i v roce 2019....

Milovníci těžkých hádanek a napínavých příběhů si na své přijdou i v roce 2019. Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější...

3 nejčastější úrazy dětí a první pomoc: Víte, jak se zachovat?
3 nejčastější úrazy dětí a první pomoc: Víte, jak se zachovat?

Hlídáte je jako ostříž, ale stačí vteřinka nepozornosti a neštěstí je na světě. Pád na hlavičku, opaření nebo vdechnutí předmětu patří mezi nejčastější úrazy dětí. Jak je správně ošetřit, aby následky byly co nejmírnější?

Najdete na iDNES.cz