Český herní trh je v mnoha věcech svérázný - napřiklad zde existuje i na středoevropské poměry velmi málo časopisů věnujících se počítačovým či konzolovým hrám. Po ukončení pravidelného vydávání Excaliburu, PC Gameru a Screenfunu zbyla pro čtenáře pouhá čtveřice magazínů - Score, Level, GameStar a Oficiální PlayStation Magazín. Několik nových projektů je však v přípavě, a tak jsme se rozhodli popovídat si s Pavlem Žďárkem, šéfredaktorem chystaného konzolového časopisu Xgen, který by se měl během několika málo týdnů objevit v prodeji. Náš rozhovor se odehrával v luxusním prostředí firemního baru, kam jsme utekli před ruchem rozjíždějící se redakce.
Ještě než začneme mluvit o Xgenu, prosím vysvětli, jak je možné, že máte ve firemních prostorách dokonale zařízený privátní bar? Jenom ten kulečník tu chybí...
Vysvětlení je jednoduché. Příjemné pracovní prostředí přináší výborné pracovní výsledky. A kde se pracuje lépe, než v baru?! Jinak s tím kulečníkem se mýlíš, protože tu je a nachází se ve vedlejší místnosti.
Nezbývá než tiše závidět. Představ nám ale v krátkosti projekt Xgen...
Xgen se zrodil v hlavě Martina Klimeše, který je jeho duchovním otcem. Jedná se o rozsáhlejší projekt, jehož počátkem je papírový magazín a webové stránky. Co bude dál, by bylo zatím předčasné prozrazovat.
Jinak Xgen coby magazín a web se zabývá veškerým děním okolo videoherního průmyslu. Oblastí PC her se zabývat vůbec nebudeme. Jsme první magazín, který riskne opominout tuto u nás nejrozšířejnější platformu a budeme se věnovat jen majitelům konzolí. Ale i majitelé PC u nás určitě najdou téma, které je bude zajímat.
Prozradíš alespoň, kolik bude mít stran a jaká je předpokládaná cena?
První číslo Xgenu vychází na počátku října, webová stránka na adrese www.xgen.cz je již dva měsíce v provozu. Magazín bude mít zatím jen něco přes padesát stran a jeho cena bude 49 Kč, což je – myslím si – opravdu dobrá cena. Navíc předplatitelé si mohou Xgen objednat ještě za nižší cenu.
Jak to bude s CD přílohou?
Vzhledem k tomu, že plánujeme multiformátový časopis pro konzolisty, nemá CD příloha opodstatnění. Majitelé takových Dreamcastů by se mohli oprávněně zlobit, kdybychom k Xgenu přikládali CD pro PlayStation, a naopak. Namísto CD přílohy hodláme využít náš web, na kterém čtenáři najdou videa, spousty obrázků a další věci, které se do časopisu nevešly nebo by byly umístěné právě na CD.
Nebojíš se, že se časopis bez CD přílohy na českém trhu neprodá?
Přicházíme s časopisem, který má jinou koncepci, než většina současných herních časopisů. Zapomeňte na klasické rozvržení obsahu – novinky, preview, recenze. Samozřejmě, že něco z toho se objeví i v Xgenu, ale chceme dělat především časopis, který bude žít. Chceme odvádět dobrou novinářskou práci, sledovat dění na trhu a hlavně se zajímat o lidi. Hry totiž dělají lidé pro lidi, a na to se poslední dobou trochu zapomínalo. Chceme čtenářům přiblížit dění v zákulisí, ale nikdo se nemusí bát, že by se u čtení nudil. Doufám v pravý opak. Xgen je především o hrách, takže zábava je vždy na prvním místě.
Takže můžeme očekávat multikulturní časopis s kultovní redakcí plnou profesionálních autorů s mnohaletými zkušenostmi, kteří zásadně dohrávají všechny hry do konce?
Ale ne, v žádném případě si nehraju na nějakého spasitele herní scény. Náš časopis by měl být spíš pohodovým čtením pro normální lidi. Zkrátka a dobře zábavné, pohodové články pro pohodové čtenáře. To, že se z toho stane kult plný multikulturních profesionálů, kteří to už po mnoha letech konečně dohráli do konce, to přijde samo s časem (smích).
Dost tu mluvíš o webu - znamená to, že do časopisu jednoduše převezmete články z WWW stránek, nebo se bude obsahově lišit?
Web se bude obsahově lišit. Hlavně bude na trochu jiné úrovni. Bude se více podobat té klasické představě o herním webu (preview, recenze, návody). Web by se měl s magazínem doplňovat. Stejné články v obou médiích budou naprostou výjimkou, která – když už k tomu dojde – bude mít svůj dobrý důvod.
Kdo vlastně za Xgenem stojí?
Xgen vydává společnost Quest Publishing, s. r. o., která je součástí holdingu Quest, a. s. Protože vím, kam míříš, uklidním tě, že firma Conquest Entertainment, která do České republiky dováží produkty Nintenda, je v rámci holdingu na stejné úrovni jako Quest Publishing - a nemá žádnou možnost či pravomoc zasahovat do složení našeho magazínu. Nadržování Nintendu tedy nečekejte.
Nemusí jít o nadržování v pravém slova smyslu, ale určitě je tu prostor k úvahám o tom, že právě Nintendo bude hrát v časopise prim. Opravdu nebude zvýhodňované na úkor ostatních platforem?
Časopis Xgen sleduje dění na trhu, kde v současné době hrají prim obě konzole společnosti Sony a v trochu jiné kategorii GameBoy společnosti Nintendo. Tento stav nemůžeme přehlížet, a proto rozložení prostoru pro jednotlivé platformy v Xgenu bude tomuto stavu odpovídat. Až ovládne trh Xbox nebo třeba GameCube, poměr se opět změní.
Na konzolovém trhu se však pohybuje i Oficiální PlayStation Magazín, který má z principu svého fungování de facto výhradní přístup k novinkám Sony. Jak tedy budete řešit support od výrobců?
Asi nejlepší je situace s Nintendem – Conquest Entertainment sídlí ve stejném domě jako my. Co se věcí pro PlayStation týče, slušně nás podporuje společnost Cenega a nezanedbatelná materiální podpora přichází i od Sony. Dobrá komunikace probíhá i s Microsoftem. Dreamcast nemá v ČR své oficiální zastoupení, což ztěžuje situaci, ale neznamená to, že bychom mu nevěnovali prostor v časopise. Jenom se budou hry shánět o něco hůře...
Trochu osobní otázka - jak ses vlastně do vedení XGENu dostal a co jsi dělal před tím?
Doslova jako slepý k houslím. Dozvěděl jsem se, že nový herní časopis hledá šéfredaktora, slovo dalo slovo a já jsem se ocitnul tady. Před tím jsem pracoval jako redaktor v časopisu GameStar, šéfredaktor v Excaliburu a také jsem jeden čas vydával hororový časopis Ducháček.
A co lidé u vás v redakci? Objeví se mezi nimi nějaká známá tvář?
Samozřejmě. Máme tu pár ostřílených hochů. Za veškerou grafikou Xgenu stojí náš Art Director, Víťa Gric, kterého si budou čtenáři pamatovat (nejen) z GameStaru (mimo jiné graficky navrhl celý GS web). Mezi našimi autory jsou lidé, kteří předtím působili nebo psali pro mnohé časopisy, např. Excalibur, GameStar... Namátkou bych jmenoval tyto: Milan Jablonský, Štěpán Kopřiva, Bára Kallistová, nebo z trochu jiné branže Pavel Buňata. Samozřejmě, že hledáme i nové mladé a talentované autory (a hlavně mladé krásné autorky i bez talentu).