Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pavel Kopecký: ALBIsoft nespí a vyvíjí

  2:00aktualizováno  5:31
Alien Invasion, Buřtík, SouthPark: The Real Armageddon, 7th Heaven, SouthPark: Kick the Baby a ALBIsoft Pong 2000. Proč tu jmenujeme tyto hry? Kromě toho, že si je můžete stáhnout zdarma z PlneHry.cz mají společného výrobce - tým ALBIsoft, jehož šéf Pavel Kopecký odpovídal na vaše dotazy.
Pavel Kopecký alias ALBI

Vzpomenete si, co jste dělali ve svých sedmnácti letech, případně, jste-li mladší, máte již nějakou představu o tom, co budete v tomto věku dělat? Pavel Kopecký alias ALBI už v tom má docela jasno - programuje freewarové počítačové hry pod hlavičkou „svého“ týmu ALBIsoft a ve svých sedmnácti letech je znám široké hráčské veřejnosti díky několika kvalitním titulům. Na svém kontě má již šest herních projektů a v současné době připravuje se svými dvěma (mladšími!) spolupracovníky další dva, neméně atraktivní.

Buřtík

O počítače se začal Pavel zajímat již v devíti letech, kdy mu rodiče koupili ATARI 800 XL. Her však tehdy příliš nebylo a tak se ALBI zařídil podle známého hesla: „co si člověk sám neudělá, to nemá“ a v deseti letech naprogramoval první textovku. “Nebylo to nic moc a první opravdová větší hra byla asi Alien Invasion. To už jsem měl PC, Internet a díky tomu jsem se mohl učit programovat rychleji,“ popisuje Pavel své začátky.

A pak už to šlo skutečně ráz na ráz. Po Alien Invasion přišel Buřtík, který ALBIsoft proslavil a následující tituly tak již veřejnost nevnímala jako hry od neznámého amatérského vývojáře, ale jako od „těch, co udělali Buřtíka“. A tak měly hry 7th Heaven, Southpark: Kick the Baby i ALBIsoft Pong 2000 cestu 7th Heaven na výsluní pěkně prošlapanou a rázem se staly českými freewarovými hitovkami.

A vzhledem k tomu, že ALBIsoft se nadále rozrůstal a připravoval ambiciózní projekty, začal se poohlížet po silném partnerovi, který by finančně i mediálně zajistil jejich hry. Jak už to tak ale bývá, ti úspěšní nemají větší problém a ALBIsoft se stal, podobně jako Ignitron, dvorním vývojovým týmem BonusWebu a momentálně připravuje dva další nadějně vypadající herní tituly: adventuru Nukleární Karel a Microball: The Arcanoid Game.

Kompletní záznam rozhovoru čtenářů BonusWebu s Pavlem Kopeckým:

Autor dotazu: Zdenek KOmenda, odpovězeno: 17:07:45
Otázka: tady morfe (fakt uz naposledy-musim se jit ucit...) - slysel jsem o nejakym Borlan C++ Buldier - -- znáš ho ???? je to dobrý program????? morfe dík (možná někdy))) hehe
Odpověď: Borland C++ Builder je pravděpodobně hodně kvalitní program, ale slyšel jsem, že má problémy s kompatibilitou s DirectX SDK od Microsoftu. Musel by sis k tomu pravděpodobně sehnat nějaký přepis rutin DirectX. Jinak já už asi taky budu muset končit, dvě hodiny jsou pryč. Díky všem za vaše otázky a udělám všechno pro to, aby se vám naše další hry po grafické stránce líbily víc než ty dosavadní.


Autor dotazu: Dimitrios Vlasakudis, odpovězeno: 17:01:10
Otázka: Příjmáte nové lidi do vašeho týmu? Pokud mám třeba nápad na freeware hru a mám ho taky detailně zpracovaný, existuje naděje, že byste se do toho pustili?
Odpověď: Pokud ten nápad bude opravdu kvalitní, proč ne... Zkus mi ho poslat na mail, nějak se dohodneme.


Autor dotazu: Pavel Kubal, odpovězeno: 16:59:41
Otázka: Cau, mohl bys mi prosim te napsat z jakeho zdroje jsi se ucil programovat s DelphiX? Predem dik.
Odpověď: Hlavně ze samplů přiložených k této unitě. A kromě toho existují kvalitní tutorialy na www.prog.cz a www.builder.cz


Autor dotazu: Zdenek KOmenda, odpovězeno: 16:58:29
Otázka: nazdar , to je zase morfe - ne my ji ještě v ničem neděláme ale rádi bychom (vím že to zní směšně...) - nevíš kolik stojí ten program co jsi mi napsal první a jestli je to obtížné v něm programovat.... díky
Odpověď: Je blbost si ho kupovat, pokud zatím jen chceš začít dělat hry. Stojí několik desítek tisíc. Většina lidí ale s programováním sekne dřív, než dodělá první hru. Takže nejdřív bych ti radil zkusit se podívat, jestli neexistuje nějaká trial verze. Jestli je těžké v něm programovat? Bohužel celkem jo, aspoň ze začátku. Delphi je jednodušší a navíc na něj existují příručky v češtině.


Autor dotazu: Zdenek KOmenda, odpovězeno: 16:48:56
Otázka: ahoj, je mi 14 a chtel bych se stat programatorem - s kamosema uz neco zkousime ale porad to nejde - muzes mi prosim napsat jak si zacinal a s jakym softwarem - hral jsem vasi skvelou hru South Park:Kick the Baby - nebo tak nak je ten nazev diky za odpoved!!! ´morfe
Odpověď: Ahoj, a v čem zkoušíte tu pařbu udělat? Pokud to myslíš s hrama vážně, radil bych ti Visual C++ společně s DirectX7 SDK od Microsoftu. Na jednodušší hry ale může stačit Delphi (ve verzi min. 3) s komponentou DelphiX.


Autor dotazu: Tomáš Slabý, odpovězeno: 16:43:20
Otázka: Strucne : Co si myslis o cenach za internet ? Neposlal bys telecum nekam ?
Odpověď: Jasně že poslal, to by u nás asi udělal každý :-) Souhlasím s tím, že ceny za telefon jsou přemrštěné. Naštěstí jsem se tomu díky UPC (kabelová televize) vyhnul, UPC nabízí neomezený přístup za 980 měsíčně, což je docela férová nabídka. Bohužel zatím není ani zdaleka všude k dispozici.


Autor dotazu: Petr Stefek, odpovězeno: 16:20:32
Otázka: tim Te ale nechci nasrat :o)
Odpověď: neboj, nenasíráš :-)


Autor dotazu: Petr Stefek, odpovězeno: 16:20:19
Otázka: o jakem nejmensim detailu mluvis ? ja sem delal ednu v rozliseni 320x240 128 baref ! obrazovek je 112 !!!!!!! takze... no koment
Odpověď: Buřtík byla Just for fun freewarovka, dělali jsme jí s Petrem s tím, že jí možná maximálně pošleme na Level CD do rubriky Od čtenářů... Ovšem pak mi zavedli net a začalo to jít rychle, ale jinak nijak ambiciózní hra to nebyla.


Autor dotazu: Petr Stefek, odpovězeno: 16:15:13
Otázka: antialiasing 320 na 200 je uplne to same jako 640 na 400 !! okorat na tom vyssim rozliseni to muzes vice odflaknout.. protoze si toho oko nevsimne moc !! jestlis videl Ednu tak ta je 320 na 240 a antialiasing tam myslim je ! protoze sem ho sam rucne pixloval !! ;o) no yo no stara skola
Odpověď: Představ si ale Buřtíka, jak má vyhlazené okraje :-) Vždyť to by byla příšernost... Mně se právě tohle řešení docela dost líbilo. Celkově mi ta grafika přišla "sexy", i když byla hrozně jednoduchá a pro někoho třeba i amatérská. Navíc zkus si udělat 60 nádherných obrazovek propracovaných do nejmenšího detailu :-)


Autor dotazu: Petr Stefek, odpovězeno: 16:10:01
Otázka: No k arnalovi... to demo bylo strasne narychlo a je to takove jednotvarne protoze level neni vubec promysleny atd.. proste je to akorat naplacane v editoru... nic vic... nepovazujem to vubec za demo.. navic tedka tam jsou jeste plosinky jezdici :o) takze to tomu dava uplne jiny rozmer zase mam tam uz i dangera, ale buh vi jestli se tedka arnal vubec dodela :o(( coz me osobne dost mrzi, programator totiz nejak nestiha ve skole a ja s grafikou taky pokulhavam :o( protoze to je kreslene pixel by pixel a je to strasna drbacka a na pc se to proste kreslit neda, delam to na amize doma a tam sem jednou za dva tydny :o(... ale gfx uz moc nechybi no snad ho nejak ukecam :o)
Odpověď: Musíš ho ukecat, nejhorší je skončit projekt v 80% práce, bohužel tak dopadá většina českých freewarovek :-( To je přece hrozná škoda... A taky myslim, že existuje dost lidí, kteří se na Arnala těší.


Autor dotazu: Petr Stefek, odpovězeno: 16:06:34
Otázka: Taxem tedka se shodl s jerrym, ze pojem perspektiva Tvemu grafikovi asi moc nerika co ? :o((( to je docela skoda :o(... protoze postavicky treba v burtikovi nejsou zas tak spatne, igdyz antialiasing by taky neskodil :o)
Odpověď: chtěl bych vidět antialiasing v 320x200 :-) K té perspektivě - Párek (grafik) se nad takové "prkotiny" totiž dokáže povznést :-)


Autor dotazu: Petr Stefek, odpovězeno: 16:04:37
Otázka: v truekoloru se podle me dela uplne nadherne ... aspon pro me jako pro grafika
Odpověď: souhlasim, i když osobně skoro nepoznám rozdíl mezi truecolorem a highcolorem, to už vypadá skoro stejně.


Autor dotazu: Petr Stefek, odpovězeno: 16:01:26
Otázka: ja tak posledni doobu zjistuju ze se vsichni ubiraji k hrani her po siti coz neni spatna vec... Ty tvoris tzv. hopsacky vetsinou :o), ktere ja docela dost rad... akorat obcas by to chtelo opravdu dotahnout ( nebo spis promakat a promyslet)... kolize veci atd... nevim jestli si videl neco z arnala :o) tak nejak igdyz arnal jete neni poradne udelany.. :o(
Odpověď: Nevim, jestli teď máš na mysli Buřtíka nebo 7th Heaven, mezi nima je dost velký rozdíl :-) Buřtík skoro ani žádný engine neobsahoval, všechno bylo naprogramované "natvrdo" :-)) V 7th Heaven už jsou kolize o poznání lepší a v další plošinovce už to bude určitě dokonalý :-) Arnala jsem hrál. Technicky dobrý, jen bych to trochu zrychlil a taky je to trochu jednotvárný, to bude ale snad jen problém dema.


Autor dotazu: Jerry Ttt, odpovězeno: 15:57:55
Otázka: Ale abych ti tu na to jen nehazel spinu ... na Burtikovi se mi libi, ze vsechny sprity jsou OBROVSKE ... je to paradni, kdyz to nejsou jen takove blechy, jako treba v Arnalovi (ahoj Phobe :-)), jen kdyby se na to dalo divat :-)
Odpověď: No já to beru, je to tvůj názor, podle mě hlavně ty postavičky jsou dost dobrý, ale neberu ti to... Arnal se mi celkem líbí, jen doufám že trochu zapracují na gameplay..


Autor dotazu: Jerry Ttt, odpovězeno: 15:55:27
Otázka: Ted jsem si precet jednu odpoved o grafice Karla ... to nemysis vazne s tim osobitym stylem .. to neni o osobitosti stylu, ale o naproste neschopnosti tvojeho grafika ... bud trochu sebekriticky a uznej, ze to vypada hrozne ... jako ze 3. tridy ... aspon trochu poneti o perspektive, kdyby ten clovek mel ... a stinovani mu taky nic nerika, co? je mi jasne, ze asi nemate moc casu, ale neomlouvej to osbitym stylem ... osobity styl ma DiscWorld ... treba ... ne tohle :-(
Odpověď: Podle mě je to ale opravdu osobitý styl. Mně se třeba líbí dost a spoustě lidí které znám taky. Jinak část grafiky jsem udělal já, takže to stínování spíš patří ke mně. Jak říkám, zkusím s tím něco v Karlovi a dalších hrách udělat.


Autor dotazu: Tomáš Slabý, odpovězeno: 15:52:49
Otázka: Jaky styl her parís a ktera ceska freeware hra se ti osobne nejvice libila ? Pro me to byla myslim Kulic, protoze to slo hrat po siti a my jsme to parili skoro non-stop.Byl to v podstate Quake 2D.
Odpověď: No, pařím všechny styly her (kromě sportu a dungeonů), nejvíc se mi asi líbil Fallout 1/2, Metal Gear Solid, Commandos a Unreal Tournament (ten je na síti absolutně nejlepší). Jaká česká freewarovka? Těžko říct, nejlepší zpracování má asi Dáma 2, ale těším se na Arnal, to bude asi the best.


Autor dotazu: Petr Stefek, odpovězeno: 15:48:16
Otázka: no to nejde o to ze je to pod dosem, dyt kolik sqwjelych her bylo pod dosem :o)
Odpověď: Já s tebou souhlasim, ale pod Windows se dělá všechno líp - program, zvuk i grafika. Hlavním důvodem přechodu pod DirectX nebylo vyšší rozlišení, ale prostě to, že se s ním pracuje mnohem líp a je zajištěná lepší kompatibilita


Autor dotazu: Jerry Ttt, odpovězeno: 15:45:21
Otázka: No ... tak jsem se koukal na Tvoje stranky ... vypada to, ze nektere Tvoje veci muzou byt legrace, ale vazne nenajdes ve svem okoli nekoho, kdo zvlada grafiku alespon trosicku? :-) Napady dobre ... provedeni hrozne ... vzdyt na internetu najdes tolik sikovnych lidi ... jinak pokud ti pripadam prilis kriticky, tak sorry ...
Odpověď: To asi záleží na názoru. Někomu se zdá třeba grafika Buřtíka naprosto super, někomu naprosto příšerná. Ale jak vidím, spíš převládá ten druhý názor :-( Pokusím se s tím každopádně ještě něco udělat.


Autor dotazu: Petr Stefek, odpovězeno: 15:41:07
Otázka: no ja si myslim ze by karlik chtel predelat asi kompltne po gfx :o) co Ty na to ?
Odpověď: To je právě problém, který v současnosti řešíme. To pixelové ohraničení apod. patří ke grafickému stylu, ale problém je, jak to skloubit s barvama tak, aby to nevypadalo amatérsky.


Autor dotazu: Petr Stefek, odpovězeno: 15:38:25
Otázka: Taxem koumal ted Tve stranecky, a docela cool dezign :o) !! ale co sem se ted na nuklearniho karla tak ta gfx je ale uboha :o( skoda :o(
Odpověď: díky za pochvalu... A sakra... ubohá grafika? no má vlastní styl, co se nemusí všem líbit. Ale ten obrázek je ze staré verze pro DOS 320x200, grafika bude kompletně přepracovaná, tak snad to dopadne nakonec líp...


Autor dotazu: Petr Stefek, odpovězeno: 15:35:00
Otázka: ja pracuju (grafiku) taky obcas na free gameskach jestli znas treba NUpagadi :o) ale tedka momentalne delam pro Pterodony :o)... nebo jestli znas jednu starou gamesku, ktera ale nebyla moc dobre naprogramovana :o( Edna... znas neco z toho ?
Odpověď: Znám a hrál jsem všechno, zrovna si čtu tvůj rozhovor :-) Dost dobrý, hlavně Nu Pagadi je provedený naprosto super... Hele, neměl bys zájem o takovou malou prácičku na Nukleárním Karlovi? :-) Pokud by se ti teda líbil scénář apod.


Autor dotazu: Petr Stefek, odpovězeno: 15:25:18
Otázka: ahoj, Proc se Tve hry menuji takovyma srandovnima nazvama ?
Odpověď: Ahoj, jestli myslíš Buřtíka nebo Nukleárního Karla, tak ty názvy vymýšlí Párek, scénárista. Myslim že se docela dobře hodí ke stylu těch her :-) Mimochodem, předběžné jméno té nové plošinovky je Reformator II :-)


Autor dotazu: Tomáš Slabý, odpovězeno: 15:20:27
Otázka: Cau Albi. Chci se zeptat, nemyslis si, ze na nasi ceske freewarove scene je ponekud "bordel" ? Nedavno jsem se pokousel o czech freeware web na adrese www.banicek.cz/cah a tento projekt zacal mit slusne ohlasy a tak davam spolu s nekolika lidmi herni web www.ceskehry.cz (mel by byt v provozu asi do konce mesice), ktery uz bude na vysoke urovni. Myslis si ze neco takoveho ceskym freeware autorum prospeje a tento web bude mit ohlas ? Caf NeLSoN
Odpověď: Myšlenka webu o českých freewarových hrách není špatná, jen si nejsem jistý, jestli už těch serverů o freewarovkách není trochu moc. Svoje "plné hry" má Bonusweb, iGames, Doupě, Gamenet a prakticky všechny další herní servery. Takže větší ohlas můžeš získat asi jen pokud nabídneš o něco víc než jen popis a screenshot. Každopádně se na ten projekt těšim a uvidíme, jaký bude zájem...


Autor dotazu: Ondřej Nováček, odpovězeno: 15:13:37
Otázka: ten nuklearni karel - jak bude veliky co se do rozsahlosti tyce - kolik bude obrazovek etc...
Odpověď: Bude o něco (ale ne o moc) menší než české komerční adventury. Počítáme s 20 herními (plus několika neherními) lokacemi, asi 25 postavami a 6 mezihrami (třeba střílení nebo průchod minovým polem - neberte ten středověk tak vážně :-) ) Hrací dobu bych odhadl tak na minimálně 5 hodin.


Autor dotazu: Ondřej Nováček, odpovězeno: 15:09:53
Otázka: cau - mam takovy dotaz k adventure nuklearni karel . - slysel jsem, ze bude nadabovana - popr. kym?:)) a druha podotazka - nemyslite si, ze to podstatne zvysi velikost cele hry a stahovanost tak bude podstatne nizsi u lidi pripojenych dial-upem...???
Odpověď: zdar, Nukleární Karel bude pravděpodobně nadabovaný. Není to ale komerční záležitost, takže Izera nebo Lábuse nečekejte... Zkusíme to namluvit asi s 10 lidma a potom uvidíme, jestli to půjde použít. Nemyslím si, že to podstatně zvýší velikost hry, na dabing chceme použít formát WMA, který dokáže dát úplně dostačující kvalitu už při 32 kb/s. Tím pádem by dialogy neměly zabrat víc než pár MB. Co se týče velikosti hry, chtěli bysme se vejít tak maximálně do 10 MB, pokud tuhle hranici přesáhneme, pořád se dají udělat dvě verze a jednu z nich trochu okleštit.


Autor dotazu: Mistr Mistrovský, odpovězeno: 15:03:22
Otázka: Je to tvuj prvni rozhovor?
Odpověď: Nene, už jsem měl pár jiných menších rozhovorů, např. na iGames.cz, na diskmagu Sektor nebo na magazínu eKamarád.


Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 15:01:10
Otázka: Planujes nadale zustat u freewarovych her nebo zkusis i neco jineho ?
Odpověď: No, v programování asi zůstanu u freewarových pařeb. Minimálně ještě několik let. Pak třeba přijdou na řadu komerční hry :-)


Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 14:58:14
Otázka: Jake projekty planujes do budoucna ?
Odpověď: Nemyslím moc dopředu... nemáme ještě jasno v tom, co bude po Nukleárním Karlovi. Párek (scénárista a grafik Karla a Buřtíka) už začíná mluvit o další plošinovce, ale v případě, že bude mít Karel opravdu velký úspěch, asi uděláme ještě jednu podobnou adventuru. Pak jsou tady další plány a nápady (např. akční závody), na to je ale ještě spousta času...

Autor:
Témata: dabing, Fallout, software
  • Nejčtenější

Dostihy a sázky slaví 40 let. Úspěchu nechtěně pomohlo Rudé právo

Hra Dostihy a sázky slaví narozeniny. Před 40 lety ji vymyslel Ladislav Mareš. Popularitu hře zajistilo Rudé právo, které ji odsoudilo s poukazem na kapitalistické praktiky. Účinek to však mělo...

11. listopadu 2024 0

Konec jedné éry? Další streamerka překonala Amouranth na Twitchi

Už druhé čtvrtletí po sobě není Amouranth nejsledovanější streamerkou internetu. V čele ji tentokrát vystřídala portorická kráska Alondrissa.

10. listopadu 2024 10

Streamer vsadil miliony na vítězství Harrisové, v přímém přenosu poznal chybu

Streamer xQc vsadil kryptoměny v hodnotě 835 tisíc dolarů na vítězství Kamaly Harrisové v prezidentských volbách. Jakmile však začaly přicházet první výsledky, pokusil se přímo během živého vysílání...

8. listopadu 2024  13:10 15

Warcraft slaví 30 let. Původní strategie v nové grafice už jsou v prodeji

Fantasy značka Warcraft letos slaví 30 let existence. Studio Blizzard při té příležitosti oprášilo původní strategie Warcraft a Warcraft 2, které jsou hned dostupné ke koupi v remasterované verzi.

14. listopadu 2024 18

Stronghold je mrtvý, ať žije Age od Respair. Doufejme

Autoři chystané hry Age of Respair na rovinu přiznávají, že chtějí zabrat místo uvolněné po legendární sérii Stronghold. Koncept budování pevnosti, kterou musíme bránit před nájezdníky, samozřejmě...

7. listopadu 2024  15:21 10

Warcraft slaví 30 let. Původní strategie v nové grafice už jsou v prodeji

Fantasy značka Warcraft letos slaví 30 let existence. Studio Blizzard při té příležitosti oprášilo původní strategie Warcraft a Warcraft 2, které jsou hned dostupné ke koupi v remasterované verzi.

14. listopadu 2024 18

A to víte, kolik vydělává autor populárních kanálů na sociální síti X?

Populární streameři Esfand a ExtraEmily se seznámili s člověkem, který provozuje některé z nejpopulárnějších kanálů na sociální síti X, dříve zvané Twitter. Za pouhé přeposílání populárních memů z...

14. listopadu 2024 3

RECENZE: Spojení značek Lego a Horizon funguje až překvapivě dobře

80 %

Možná to na první pohled působí, jako když pejsek s kočičkou vaří dort, ale onen dort je chutnější, než by se mohlo zdát. Lego Horizon Adventures pobaví děti a neurazí ani dospělé.

PS5
13. listopadu 2024 1

Tvůrci erotických modifikací zbystřili, nejvíc sexy hra roku vyjde i na PC

Akční řežba Stellar Blade je jedním z nejpříjemnějších překvapení letošního roku. Podle očekávání ovšem nezůstane playstationovou exkluzivitou napořád a příští rok potěší i PC hráče. Hráči už se...

13. listopadu 2024  9:31 13

Kdo si hraje, nezlobí: Vyhrajte jedinečný zážitek
Kdo si hraje, nezlobí: Vyhrajte jedinečný zážitek

Nákupy a zábava pro celou rodinu na jednom místě? Zapojte se do naší soutěže a vyhrajte jednu ze tří rodinných vstupenek do zážitkového hračkářství.

Panelové sídliště v Rusku možná láme rekordy, ale na pohled přímo děsí

Netrvalo to ani šestnáct let a z vesnice na okraji Petrohradu se stalo šedesátitisícové město. Vyřešit akutní...

Nechtěl jsem přihlížet zabíjení palestinských dětí, prohlásil u soudu Klus

Soudkyně Okresního soudu Praha-západ ve středu vyslechla zpěváka Tomáše Kluse, který žaluje bezpečnostního experta...

Nechala jsem si odstranit prsa i vaječníky, překvapila zpěvačka Marta Jandová

Marta Jandová (50) si nechala stejně jako herečka Angelina Jolie (49) z preventivních důvodů odstranit prsa a...

Korn vyměnil Vondráčkovou za mladší. Najal si Kateřinu Marii Fialovou

Ať už na ní člověk narazí v jakémkoliv projektu, nemůže ji přehlédnout. Sáhnul po ní i Jiří Korn, když hledal náhradu...

Megan Foxová je těhotná. Nic není ztraceno, napsala k fotce, na které je nahá

Trojnásobná matka Megan Foxová (38) je opět těhotná. Radostnou novinu oznámila herečka na Instagramu, kde zapózovala...