Pátek 22. října 2021, svátek má Sabina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 22. října 2021 Sabina

Parhelia-512: hraní na třech monitorech

  12:00aktualizováno  4. září 1:20
Firma Matrox byla první, kdo nadělil světu PC grafickou kartu schopnou zároveň obsluhovat tři zobrazovací jednotky. Není pochyb o tom, že takovéto řešení přináší větší produktivitu práce i lepší zážitek z hraní patřičně uzpůsobených her – podívejme se tedy trochu na aktuální stav Surround Gamingu.

NVIDIA a ATI dva, Matrox tedy tři
Každý, kdo trochu sleduje dění v hardwarové branži, bezpochyby zaregistroval nedávný návrat firmy Matrox na scénu nejvýkonnějších grafických čipů. GPU Parhelia-512 není sice naprostou výkonnostní špičkou, nestojí zrovna málo, ale přesto má vlastnosti, které by nám jakožto hráčům mohly imponovat. Kromě vynikající kvality obrazu a velmi dobrého výkonu při zapnutém celoobrazovkovém antialiasingu a anizotropickém filtrování je zde něco, co dosud žádná grafická karta hráčům nenabídla: možnost hrát na třech zobrazovacích jednotkách najednou. Je nasnadě, že tato věc otevírá nové perspektivy prakticky pro všechny herní žánry, a při dobré implementaci ze strany vývojářů může bezpochyby vést k většímu požitku ze hry.

Nový standard pro bohaté hráče? Uvidíme...
Matrox se snaží svůj Surround Gaming (SG) mezi hráčskou komunitou vehementně propagovat a učinit z něj standard luxusního hraní pro všechny, kteří si mohou Parhelii a tři monitory dovolit. Na jeho stránkách najdeme seznam již dostupných a momentálně se rodících her s podporou SG; tato podpora ovšem nemusí být oficiální, tj. deklarovaná výrobcem dané hry, ale pouze „obnažená“ Matroxem. Ke každé z dostupných her je zde uveden i postup, jak SG zprovoznit – vzhledem k mládí této technologie je za tímto účelem často nutné přistoupit k editaci konfiguračních souborů hry a drobným zásahům do registru Windows. Narozdíl od práce se dvěma zobrazovacími jednotkami SG vyžaduje, aby všechny tři monitory používaly stejné rozlišení, barevnou hloubku i obnovovací frekvenci, přičemž maximálním rozlišením je velmi dobře akceptovatelných 1280x1024 – napříč všemi třemi monitory tedy dostáváme 3840x1024.

Deus Ex

Surround Gaming a herní žánry
Server FiringSquad (FS) se nedávno podjal úkolu otestovat SG na několika hrách a zhodnotit, jaký požitek mohou tři zobrazovací jednotky hráči přinést. Jako platforma posloužily kromě Parhelie-512 tři 19palcové monitory Sony s trinitronovou obrazovkou, Athlon XP 1800+, základní deska Abit KR7A RAID a 256 MB paměti DDR PC2700. Jako zástupci nejpopulárnějších žánrů byly vybrány 3D akce Quake III Arena, Neverwinter Nights za RPG, demoverze Imperium Galactica 3 (strategie) a Nascar 2002 (simulátor aut).

Co se týče 3D akcí, FS konstatuje, že ze současné nabídky je SG pravděpodobně nejpřínosnější u méně hektických her, v nichž je třeba se spíše plížit a sledovat široké okolí (Rainbow Six, Deus Ex atd.), než u her, které vyžadují velmi rychlý pohyb a akci. V rozlišení 3072x768, tj. 3x 1024x768, běžel Q3A na výše uvedené sestavě při nastavení high quality rychlostí přesahující 70 snímků za sekundu, což by mělo být plně uspokojivé. Protože Quake III není plně uzpůsoben pro SG, nastává při hře (podle zvolené konfigurace) jedna ze dvou drobných (?) nepříjemností: buď je nečitelné menu a text konzole, anebo se spodní pruh indikující zdraví, brnění a počet nábojů roztáhne přes všechny tři monitory, což ho samozřejmě zdeformuje a znepřehlední. Prubířským kamenem, na kterém se postaví či zhroutí popularita SG pro rychlé multiplayerové akce, bude zřejmě Unreal Tournament 2003, který by měl využít všeho, co je Parhelia-512 schopna v této oblasti nabídnout.

RPG je přirozeně žánrem, u kterého každou „pracovní“ plochu navíc velmi oceníme, a proto si myslím, že má spolu se strategiemi a leteckými simulátory největší potenciál vydobýt Parhelii-512 hráčské výsluní. Potřeba častého vyvolávání a zavírání oken s kouzly, parametry postavy, inventářem, mapami, deníky a jinými rekvizitami jistě čas od času irituje většinu z nás, kteří si hrajeme na počítačové hrdiny, a bylo by hezké si tyto věci odsunout z hlavního zorného pole a přitom je mít stále zobrazené a k dispozici. Neverwinter Nights jakožto mladá hra podporují Parhelii-512 nativně, takže není nutné se uchylovat k žádným obskurním manipulacím – všechno lze nastavit z uživatelského rozhraní hry. I když zde jde jen o prosté roztažení hrací plochy, FS považuje implementaci SG v Neverwinter Nights za zdařilou, a ačkoli se momentálně jedná o jediné RPG využívající SG, věřím, že Matrox na tomto poli neponechá nic náhodě.

Strategie přinášejí podle svého charakteru široké možnosti využití SG a pravděpodobně se budeme setkávat s rozmanitými způsoby využití tří monitorů. Prosté zvětšení základní hrací plochy je jistě užitečné, ale možnost sledovat několik důležitých míst mapy zároveň je vynikající. U kvalitně implementovaného SG zde bude velký rozdíl mezi způsobem hraní s jedním a s více monitory, a Imperium Galactica 3 dobře naznačuje směr, kterým se SG ve strategiích bude ubírat.

simulátorů jsou výhody SG také nasnadě. Oceníme možnost mít zároveň zobrazené velké množství indikátorů a ovládacích prvků, zbavíme se úzkého „tunelového“ pohledu vpřed a konečně budeme moci zapojit do hry i periferní vidění – něco, od čeho jsme si u počítačových her museli odvyknout. Dívat se z bočních okének vašeho stroje je podle zkušeností FS něco, od čeho už není pro vášnivého hráče cesty zpět, a Nascar 2002 to dobře dokumentuje.

Tři dobré monitory znamenají hodně peněz...
... a Parhelia-512 také není zadarmo. Marná sláva, Surround Gaming bude bezpochyby ještě dlouho patřit k vymoženostem „horních deseti tisíc hráčů“, a to nejen u nás, ale i ve světě. Ne že by se jednalo o absolutně nedosažitelnou finanční částku, ale cit pro to, jakou pozici mají (či by měly mít :-) počítačové hry v našem životě, mi zatím velí odkázat třímonitorové herní sestavy do pokojíčků milionářských synků.

Zdroje: FiringSquad, Matrox

Autor:
Témata: simulátor, Sony
  • Nejčtenější

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...

Nejpopulárnější seriál současnosti vděčí za svůj úspěch i herní kultuře

Seriál Hra na oliheň vzal svět útokem. Na Netflixu si připsal nejúspěšnější seriálový start vůbec. Co je jeho receptem...

Lednice Xbox se okamžitě vyprodala, naštvaní lidé zahájili review bombing

Začalo to jako vtip, kterého se Microsoft obratně chytil. Nyní je z malé ledničky Xbox, která vypadá jako vlajková loď...

Jen ať nás Sony zažaluje, provokoval výrobce příslušenství. A dočkal se

Vyměnitelné boční pláty na nových playstationech se staly předmětem sporu mezi Sony a výrobcem neoriginálního...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: NHL 22 je po dlouhé době hokej, který si zaslouží vaše peníze

Příchod nových konzolí konečně vlil dlouhodobě upadající hokejové sérii od Electronic Arts čerstvou krev do žil. Hra...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Přicházejí herní handheldy zpět do módy? Další je možná na cestě

Uniklé informace přímo ze stránek výrobce Lenovo naznačují, že firma plánuje vydat vlastní přenosnou konzoli se...

Další zoufalost Blizzardu. Nový režim v Hearthstone je jen tahačka peněz

Karetní hru Hearthstone rozšířil nový režim Mercenaries. Hráči v něm sbírají hrdiny, které pak posílají na různé...

Bonusweb slaví 23 let

V pondělí 5. října 1998 se na českém internetu objevil nový projekt jménem Bonusweb. Psal nejen o hrách, ale i hudbě,...

Konec legrace, z World of Warcraftu zmizí některé vtipy a flirtovací hlášky

Turbulentní období kdysi milované společnosti Blizzard se promítne i do World of Warcraft. Ze hry totiž zmizí některé...

Otestujte flexibilní sušák na prádlo, na který hravě pověsíte povlečení i ubrus
Otestujte flexibilní sušák na prádlo, na který hravě pověsíte povlečení i ubrus

Nemáte doma sušičku a trápíte se po každém praní se svým starým sušákem? Získejte jeden od Viledy, na kterém snadno usušíte ložní prádlo i oblečení...

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...