Středa 7. června 2023, svátek má Iveta, Slavoj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 7. června 2023 Iveta, Slavoj

Osvěta: online RPG pro dřeva

  12:00
Nebojte se online her. Nedělejte, že váš počítač není možné připojit do internetové sítě. S americkou Earth & Beyond a evropskou Neocron se blíží další tsunami, která nastolí vládu perzistence a učení se novým principům. Následující článek rozebírá nejdiskutovanější aspekty online her v řeči srozumitelné i absolutním dřevákům.

O pojmem "online hra" jste zřejmě se zřejmě už setkali, stejně jako s podivnou zkratkou MMORPG - Massively Multiplayer Online Roleplaying Game. Skvělé hry, říká jedna strana, nehratelné blbosti, vykřikuje ta druhá. Obyvatelé druhého tábora z větší části nevěří úspěšnosti softwarového produktu, za který se musí platit a to nejen jednorázově, ale opakovaně každý měsíc, bez vyhlídky na dokončení celé hry nebo dokonce s možností naprostého hráčského fiaska. Navíc je obsah hry závislý na libovůli jakýchsi návrhářů ve Spojených státech a veškerá technická podpora se v našem regionu týká tří, maximálně čtyř titulů - a to jen teoreticky. Pětiletá životaschopnost online hry je vzhledem třeba k Lemmings minimální. Proč to hrát. Povýšenečtí majetní zastánci prvního tábora nemusí předříkávat jasnou obhajobu: za své peníze dostanou budoucnost herního průmyslu. Jediné, co kromě kreditní karty potřebují je rychlé internetové připojení, slušný počítač a spousty času. A to synci a dcerky kapitalistů obvykle mívají, jakožto i cílevědomí jedinci, ale to je téma k diskusi. Co je to tedy online RPG, jak to funguje a proč to hrát?


diagram 1: vlevo online hra, vpravo LAN hra

Jednak je zapotřebí neustále aktivní (zapnutý-online) centrální server, na kterém je umístěn herní svět, tj. krajina, domy, počítačové potvory, poklady v jeskyních a tak dále. V okamžiku S spuštění serveru začínají počítačové potvory žít, synchronizují se jednotlivé události v herním světě (například rasová nenávist potvor, které se v případě setkání začnou automaticky mlátit) a rozeběhne se také herní ekonomika. Herní ekonomika v zásadě funguje na základě určitého množství peněz, které koluje mezi hráči a obchodníky (NPC) a po čase vytvoří autonomní součást virtuálního života, podobnou newyorské burze cenných papírů. V této chvíli server běží samostatně, bez hráčů. V okamžiku O, který je od S vzdálen několik měsíců plných programovnání a modelování, jsou otevřeny brány prvním testerům. Nyní se podívejte na první diagram. Tři hráči-testeři se v něm připojí na herní server. Jeden hráč je z Korey, druhý z Kanady, třetí ze Švédska. Všichni dostanou definovaného avatara a jejich úkolem je prověřit stabilitu připojení, softwaru a herní logiky. Korejec hraje dvě hodiny a odpojí se ve chvíli, kdy sopka poblíž herního hradu Aaaargh! vybuchuje. Vrátí se ke hře až druhý den, připojí se a vidí krajinu zdevastovanou výbuchem, který je už minulostí. Takovému kontinuálnímu stavu věcí se říká perzistence a odlišuje online RPG od her po lokální síti (LAN). LAN hra má navíc omezený počet hráčů (4 nebo 8) zatímco v online hře se setkávají stovky lidí. Je tu ještě jeden rozdílný žánr: online RPG není web-based hra!


diagram 2: vlevo online RPG Dark Age of Camelot, vpravo web-based Melior Annis

Ano, to co vám říkali šeptem do ucha, je pravda: za online hry se platí každý měsíc. V současnosti čítá obvyklá cena za jeden měsíc hraní (bez zvýhodněných platebních programů) čítá něco mezi deseti a třinácti dolary. Maximálně 350 korun za měsíc není tolik! Poplatky pokrývají:

  • poplatky za přenos dat, jejichž průtok není malý
  • pronájem serverového místa, tedy lokací, kde jsou umístěny servery
  • GameMastery - pány jeskyně
  • supervizory pro kontakt s hráči
  • tým, který neustále udržuje herní svět v chodu, přidává nové nápady a tím balancuje hratelnost.
  • podpůrný tým pro technické záležitosti (funkčnost databáze, spolehlivost serveru atd).

    Od roku 1996 mají poplatky tendenci mírně stoupat i přes neustálou nespokojenost hráčů. Měsíční poplatek nezaručuje jen otevření bran do virtuálního světa na dalších třicet dní, s jeho pomocí se vnitřní události hýbou kupředu a svět jako takový drží pohromadě. Klasický příklad pochází z Dark Age of Camelot, kde probíhá permanentní konflikt tří království. Skrz speciální hrady-přestupní stanice se obyvatelé jednoho království mohou dostat na nepřátelské území, kde s trochou štěstí obsadí protivníkovu pevnost a rozšíří tak své barvy. Neustálé konflikty rychle prověřují, které herní povolání je v boji nejvýhodnější a hráči si pak podle logiky zdravého rozumu začnou vybírat právě tato povolání a hra se stane nevyváženou. Proto jsou tu civilní supervizoři, kteří udržují vyrovnaná povolání anebo navrhují těžší potvory pro hráče na vysoké úrovni. Perzistence se netýká jen vývoje skriptovaných událostí (výbuch sopky), ale také neustálému ladění světa podle chování hráčů. A to bývá často vandalské. Ti lidé, kteří se za oponou grafiky starají o Rubi-Ka, Britannii, Shrouded Isles anebo galaxii, si peníze zaslouží.


    diagram 3: zábavnost v závislosti na úrovni

    Základní princip online her zůstává stejný: z chudáka hrdinou. Když si malá holčička hraje s panenkou, má nejdříve v rukou kus plastiku s umělými vlasy a kuličkami namísto očí. Dejte jí dost času a uvidíte malou holčičku s princeznou skoro jako z masa a kostí. Starat se o něco osobního patří k základním potřebám lidského druhu (chlapi mají auta, že) a sledovat vývoj vlastní postavy v offline hře patří k těm důvodům, proč hrajeme RPG. Online hra nabízí o dimenzi víc: chlubte se svojí postavou před ostatními, předvádějte se a buďte nejlepší. Bez komunikace by něco takového nešlo. Předvádíte se tedy stejným dílem úspěchem ve hře a stejným dílem svou řečnickou dovedností - v angličtině. A nemyslete si, ono není marné si občas zatrénovat. K faktoru "barbienky" se přičítá faktor dobyvatele - kdykoliv bude místo, které jste nenavštívili a kdykoliv bude předmět, který jste nezískali, kdykoliv bude nějaký hráč lepší než vy. V diagramu 3 je vidět, jakou přitažlivost má hra na různých úrovních. Nikdy neklesne pod šedesátku, ačkoliv od padesátého levelu vykazuje mírnou stagnaci danou zdánlivou nepřemožitelností avatara. Na šedesátce hráč zjišťuje, že zdaleka nepřemožitelný není. Kolem osmdesáté úrovně si uvědomuje, že nezbylo příliš míst k prozkoumání a náročných potvor k vybíjení a stává se buď seniorem online světa anebo začne s novou postavou nové povolání. (tabulka znázorňuje ideální hru, kde je nejvyšší dosažitelná úroveň 100 a čas na získání každého dalšího levelu je konstantní, což je v praxi pochopitelně nesmysl). Cyklus se uzavírá, online hra nekončí, maximálně omrzí - a to je největší nebezpečí ze strany vývojářů. Přestanou se o hru starat a dopustí její vyčpění.


    diagram 4: komiksová konverzace v Ultima Online a chatové okno v Earth and Beyond

    Nebojte se mluvit. Jednak za vás mluví činy (když zachraňujete v Ultima Online postřeleného bojovníka před harpyjí, tak není třeba příliš mluvit) a pak je online angličtina zúžena na online žargon a všeobecně známé výkřiky. Když jste schopni naučit se říkat po ránu "dejte mi noviny a žvýkačky," tak zaručeně zvládnete "heal me!", "help!" a "I am from Czech republic". Nikdo nepotřebuje abyste dokázali odlišovat čas průběhový minulý od normálního minulého, stačí podrobně a s deseti nesrozumitelnostmi problém vysvětlit a on se někdo chápavý najde. Pokaždé. Množství hráčů na jednom serveru není určující jako měřítko socializace. I kdybych jich bylo 3000 (průměr u populárních online her), potkáte jich v jednom okamžiku maximálně padesát a povídat si bude možná s pěti-šesti? V poslední době vychází najevo zájem českého publika o placené online hry, a tak se formují vlastenecké spolky - guilda nebo klan - z czh.front.cz (Czech heroes), kde je dobré hledat průvodce nebo mecenáše z jakéhokoliv oblíbeného online světa.


    diagram 5: rozdíl ve vyprávění událostí a příběhů v offline a online hře

    Dobrá zpráva zní: není třeba být neustále online a monitorovat situaci. Jednorázové události se neopakují, zato jsou ohlášeny týdny předem a zájemci si mohou vyhradit čas a ty opakované události se podle názvu opakují: častěji či výjimečně, nedají se při troše snahy prošvihnout. A vůbec není třeba držet krok s příběhem nebo vývojem světa. Stačí pobíhat po okolí, mlátit potvory, prodávat zbraně a plnými doušky si užívat levelování. Časem vám to stejně nedá a zapojíte se do světotvorných událostí. Krom toho příběh jako takový neexistuje. Nejdete zabít nejmocnějšího černokněžníka, najít nejcennější poklad, nastolit vládu pořádku a spravedlnosti nebo anarchie a bezpráví - všechny tyto události jsou zakomponovány do hry tak, aby jejich splněním neztratil hráč motivaci k další aktivitě. Po několika týdnech hraní naleznete několik známých, se kterými budete společně plnit questy a navíc je groupování zvýhodňované speciálními bonusy. Profesní specializace uvnitř skupiny a univerzální pravidla hry pak definitivně ruší nutnost komunikace. Výše zmíněné se týká klasických online RPG, nikoliv The Sims Online.

    Konkrétní přínos online her je diskutabilní. Viděli jsme vztahy zničené Everquestem. Viděli jsme vztahy založené na Everquestu. Viděli jsme herní narkomany. Viděli jsme soucit a bolest s člověkem na tisíce kilometrů vzdáleným. Prožili jsme si romance, flirty, lásky, nenávist, posedlost, mamonářství, shovívavost, morálku, čest, sebeobětování, pokecání, hádky, nové nápady, přátelství, které se jako vlna vylévalo na břeh reality a zase sklouzávalo do virtuálního moře... online hry nabízejí totéž, co skutečný život. Online RPG je hrou o přežití a sebezdokonalování a komunikaci.

    avatar - zosobnění hráče v herním světě - třeba Pacman!
    groupování - spojování do skupiny zvýhodněné group-bonusy
    marketing - lidé fungující na matici "kolik z toho můžeme vytřískat?!"
    NPC - non player character neboli počítačová postava
    offline hra - hra, která staví na hře jednoho hráče v izolovaném prostředí perzistence - události na hráče nečekají, hráč je musí dohonit
    PR mašinérie - svinstvo: chcete se zeptat, jestli je Earth&Beyond online hra a odpověď "ano" je profiltrována deseti úřady než k vám dorazí
    web-based - zejména strategie, hra nejčastěji statická, hratelná v internetovém prohlížeči

    Další termíny naleznete ve Slovníku počítačového hráče

  • Autor:
    • Nejčtenější

    Nejlepší Diablo vůbec? První recenze na Diablo 4 nešetří nadšením

    Akční hra na hrdiny Diablo 4 se vrací k temným kořenům a alespoň částečně napravuje pošramocenou reputaci kdysi téměř...

    Reklama na Duke Nukema vyrobená umělou inteligencí vzbudila posměch i hněv

    Vydání kolekce starých dílů série stříleček o Duke Nukemovi na kapesní konzoli Evercade vzbudilo větší ohlasy, než...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v červnu

    V červnu se utkáme se samotným peklem, postavíme si vlastní zábavní park, pokusíme se utéct ze zdánlivě opuštěného...

    RECENZE: Diablo 4 je temné, krvavé a zatraceně zábavné. Zatím

    Akční hra na hrdiny Diablo 4 se v mnoha ohledech vrací ke kořenům. Namísto zbytečných experimentů sází na léta...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Nejsmutnější herní trailer všech dob byl inspirován skutečným příběhem

    Japonská společnost Nintendo láká na svůj aktuální hit The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom nebývale depresivní...

    Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

    Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

    Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

    Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

    Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

    Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

    Vibrátor i motorová pila. Našli jsme opravdu bizarní herní příslušenství

    Ve videoherní historii už se objevila celá řada příslušenství, nad kterým zůstává rozum stát. Připomeňme si ty největší...

    Radši to přepněte. Tyto videoherní seriály dělají předloze ostudu

    Propadáků mezi videoherními adaptacemi je sice podstatně víc na filmové scéně, ale i mezi televizními seriály se nějaký...

    Konzolové války se teď vedou na Twitteru o lajky

    Příznivci herních konzolí od Sony a Microsoftu se umí pohádat úplně o cokoli. Poslední boj zuří na úplné trivialitě:...

    Zabiják v pláštěnce, sadista i plyšák. Kdo jsou nejhorší vrazi z videoher

    Premium Vraždí rádi, vraždí brutálně a vraždí sériově. Navíc vystrašili i ty otrlejší z nás. Řeč je o nejděsivějších sériových...

    BOOM! Získejte vibrační kuličky na posílení pánevního dna
    BOOM! Získejte vibrační kuličky na posílení pánevního dna

    Potřebujete posílit pánevní dno, ale nemáte čas na aktivní cvičení? Značka BOOM představila Pulzační a vibrační kuličky, které aktivně posilují...

    Triatlonistka se chlubí fotkou ze závodu, na plavkách měla menstruační krev

    „Takhle vypadá ženský sport. Čím více bariér se nám podaří zbourat, tím lépe,“ napsala Emma Pallant-Browne na...

    Vláda téměř vyčerpala rozpočet. Stanjura se chystá zasáhnout co nejdřív

    V květnu skončil státní rozpočet ve schodku 271,4 miliard korun, v dubnu to bylo dvě stě. Schválený rozpočet přitom za...

    Hanka Kynychová nafotila sexy fotky. S klientkami probírá i menopauzu

    Lektorka fitness a cvičitelka Hanka Kynychová (55) přiznává, že s nastupující menopauzou je třeba změnit ve svém životě...

    Když ukazuju prsa, jsem šťastnější, říká pansexuální a nebinární Monáe

    Herečka a zpěvačka Janelle Monáe (37) nemá s nahotou problém. Na obálce magazínu Rolling Stone pózovala nahoře bez,...

    Nejsou menší, jen jsou výš, říká o modelaci prsou za 65 tisíc Krejčíková

    Aneta Krejčíková (32) se rozhodla pro plastiku prsou. Představitelka sekretářky Květy ze seriálu Volha si své...