Read Dead Redemption

Read Dead Redemption

Odhalujeme triky vývojářů: proč nás některé hry baví hodiny a jiné během chvíle odložíme

  • 87
Architekti virtuálních světů většinou využívají alespoň jeden z obsahových pilířů, mezi které se řadí kupříkladu logické výzvy, kariérní růst či poutavý příběh.

Hra nás baví, pokud se dokážeme se světem ztotožnit a úspěšně se do něj ponoříme. Dopomáhají k tomu zvukové i obrazové elementy, které společně vytvářejí dojem virtuálního světa. Čím větší množství kvalitních vjemů hra poskytuje, tím snáze máme tendenci světu věřit. Pokud kupříkladu slyšíme neznámé blížící se kroky, vzniká atmosféra. Pokud ještě vidíme pohybující se stín a začneme couvat, je zážitek intenzivnější. Někdy ale stačí mnohem méně.

Uvěřitelná jsou kupříkladu města v Assassins Creed, kde davy lidí žijí vlastním životem. Dělají běžné věci, které právě svou obyčejností působí věrohodně a blízce. Z herního transu nás však může jednoduše vytrhnout příliš šablonovité chování. Příkladem je akční Stalker, v němž si nehráčské postavy se svými kamarády povídají příliš často. Chování proto nepůsobí přirozeně.

Fascinující svět

Ohromující světy bývají zpravidla otevřené a neskutečně propracované . Často nabízejí skvělý zážitek i při opakovaném hrání. Důležitý bývá důraz na detaily, kterým oplývá kupříkladu western Red Dead Redemption. Můžete se zastavit a jen pozorovat dění. Darebáci ve městech kradou koně, opilci mlátí lehké děvy a veškeré obyvatelstvo virtuálního světa žije uvěřitelným životem.

Významní zástupci kategorie: Red Dead Redemption, Assasins Creed, Fallout

Ostře sledované projekty: Fallout: New Vegas (19. října), Assasin's Creed: Brotherhood, (16. listopadu), Rage (13. září 2011)

Poutavý příběh

Kvalitní dějová linka je jeden z pilířů, o které se vývojářská studia rozbíjejí nejčastěji. Nabubřelá propagace často slibuje strhující příběh, který pak zpravidla působí prostoduše a předvídatelně. Přitom právě dobrý děj s kvalitní hratelností zajistil početné skupině titulů místo v herním nebi a skvělé prodeje dalších dílů.

Významní zástupci kategorie: Half-Life, Bioshock, Mafia, Mass Effect, Alan Wake

Ostře sledované projekty: Deus Ex: Human Revolution (30. června 2011), Bioshock: Infinite (2012), Half-Life Episode 3 (nehlášeno)

Logické výzvy

Řada z nás si ráda namáhá mozek a při splnění složité hádanky cítí zadostiučinění. Logické hry sice představují menšinovou kategorii, řada výrazných titulů však určitou formu hádanek zahrnuje. Propracované fyzikální modely kupříkladu umožňují drobné hádanky v Half-Life či Singularity. Striktně logické hry jako Portal či Limbo pak nabízejí větší výzvu a v očích kritiků dokonce koketují s nálepkou "umělecké".

Významní zástupci kategorie: Portal, Limbo, Puzzle Quest 1 a 2

Ostře sledované projekty: Portal 2 (9. únor 2011)

Limbo

Ohromující pohyb

Hry v komplexnosti pohybu ušly neuvěřitelnou cestu. Svoboda pohybu je úžasná, běhá se po zdech (Prince of Persia), skáče po střechách (Mirror's Edge) či využívá fyzikálních principů pro zpřístupnění určité plošiny (Portal). Každá úspěšně překonaná překážka je potěšením, které roste úměrně s její obtížností.

Významní zástupci kategorie: Mirror's Edge, Prince of Persia, Portal

Ostře sledované projekty: Portal 2 (9. únor 2011), Brink (jaro 2011)

Alter ego

Alternativní realita a příležitost vyzkoušet si nemožné či těžko přístupné vždy byly významným lákadlem. Ať už jsou to válečné simulace (ArmA 2), gangsterský život plný násilí, krádeží a prostitutek (série Grand Theft Auto) či divoký západ (Red Dead Redemption). Jiné světy zkrátka táhnou. Většina z nás se běžně neprojede v tanku či nepostřílí dealerský gang a v vzápětí nezpeněží jejich drogy.

Významní zástupci kategorie: Grand Theft Auto, Red Dead Redemption, Arma 2

Kariérní růst

Velká skupina hráčů zbožňuje vývoj postavy, na němž jsou založeny on-line hry na hrdiny. Většina těchto titulů do jisté míry odráží lidský vývoj: na prvních úrovních se seznamujete se světem, získávání úrovní je učícím procesem a pokročilé fáze hry nabízejí mocné předměty. Vzácné zbraně, brnění a všemožná bižuterie je vstupní podmínkou do vybraných společností (guild). Se zvyšující se zkušeností a lepší výbavou roste i váš sociální status a postupně získáváte uznání napříč komunitou.

Významní zástupci kategorie: World of Warcraft (WoW), EVE online, Guild Wars, Lord of the Rings Online, Lineage

Ostře sledované projekty: WoW: Cataclysm (podzim/zima 2010), Guild Wars 2 (2011), Star Wars: The Old Republic (2011), Tera (2011)

Potřeba být nejlepší

Rádi soupeříte, neumíte prohrávat a nespokojíte se s druhým místem? Pak jste adepty na koupi titulů, jenž dbají na soutěživý element. Hry, které jsou vhodné pro zápolení, musí obsahovat správně navržené úrovně a perfektní vyvážení. Vyžadují rychlé reflexy, taktické uvažování a nekonečné hodiny tréninku. Na tomto poli uspěje jen velmi malý počet titulů, většina her rychle upadne v zapomnění.

Významní zástupci kategorie : Counter-Strike, Quake 3, Call of Duty, Warcraft a Starcraft

Ostře sledované projekty: Call of Duty: Black Ops (9. listopad), Brink (jaro 2011), Rage (13. září 2011), Starcraft 2: Heart of the Swarm (neoznámeno)

Hon za předměty

Naše potřeba hromadit statky se stala základním předpokladem nejedné hry na hrdiny. Diablo a jemu podobné tituly odměňují hráče za vytrvalou píli, potěší vás předměty s úžasnými statistikami a možnost vychloubat se před kamarády či dokonce celou komunitou. Právě lov předmětů či úspěchů (achievements) je klíčem k želví životnosti mnoha her.

Významní zástupci kategorie: Diablo 2, World of Warcraft a řada dalších her na hrdiny

Ostře sledované projekty: Darkspore (únor 2011), Diablo 3 (2011) a projekty zmiňované v sekci Kariérní růst

Diablo 3

Touha po moci

Hráči prahnou po nadvládě. Po moci nad fotbalovým týmem, armádou či celým státem. Pokud patříte do této početné skupiny, jste potenciální kupní silou rozličných strategií a simulátorů. Kromě věhlasných sérií lze objevit i početnou skupinu pofidérních titulů jako jsou simulátory jízdy v autobusu (Bus Driver) či traktoru (Traktor Zetor 2009), případně ostře odsuzovanou hru "na znásilňovanou" Rapelay.

Významní zástupci kategorie: Simcity, Civilization, Tropico, Football Manger, Settlers

Ostře sledované projekty: Civilization 5 (21. září), Tropico 4 (jaro 2011), Shogun 2: Total War (2011), Age of Empires Online