Vampire: The Masquerade – Bloodlines

Vampire: The Masquerade – Bloodlines | foto: Troika Games

Dalších pět her, které lidé milovali a nikdo je nekupoval

  • 30
Zdá se, že digitální distribuce „nedoceněným“ hrám pomáhají. Od jejich nástupu a éry výrazných slevových akcí totiž přibylo jen minimum titulů, u kterých by bylo možné pozorovat propastný rozdíl mezi počtem prodaných kusů a přijetím kritiky i hráčů.

1. Vampire: The Masquerade – Bloodlines

Bloodlines sice bylo pokračováním populární hry Vampire: The Masquerade – Redemption, proti úspěchu však hovořilo hned několik faktorů. Prvním byl příliš intenzivní tlak na dodržení předem stanoveného data vydání, kvůli kterému hra vyšla s řadou technických chyb.

A druhým byl Half-Life 2. Tedy fakt, že hra v USA vyšla ve stejný den jako pokračování jednoho z nejúspěšnějších titulů všech dob. Bloodlines tak prodaly 80 tisíc kopií a zařadilo se mezi komerční propadáky.

Vaši postavu v Bloodlines na začátku hry zabijí a do Světa temnoty se vrátí jako upír. Brázdíte tak ulice Los Angeles v 21. století. Titul je kombinací akce a hry na hrdiny a označován bývá za unikátní projekt, který k zemi táhne řada chyb.

Vampire: The Masquerade – Bloodlines
Vampire: The Masquerade – Bloodlines
Vampire: The Masquerade – Bloodlines

Vampire: The Masquerade – Bloodlines

Bloodlines ostatně vznikaly tři roky a při vývoji se potýkaly s řadou problémů. Plány týmu byly příliš ambiciózní a neúměrné rozpočtu.

Tvůrci navíc v průběhu vývoje přišli o producenta, bez kterého na hře pracovali rok. Když pak místo něj nastoupil nový člověk, objevil řadu nedokončeného a nepoužitelného obsahu.

Vydavatelství si proto vynutilo pevné datum vydání a na výsledku se to podepsalo.

2. Grim Fandango

Titul Grim Fandango se může pyšnit tím, že byl vůbec první adventurou s 3D grafikou, kterou zkombinoval s předem vykresleným pozadím.

Odehrává ve světě čerstvě zesnulých, kteří jsou na cestě do devátého podsvětí. Komfort cesty závisí na jejich skutcích za života. Dobré duše mohou nasednout do rychlíku a do podsvětí docestují za čtyři minuty. Ty nejztracenější případy však musí cestovat pěšky a strávit tím až čtyři roky. Někteří kvůli tomu v existenci podsvětí přestanou věřit a do cíle nikdy nedojdou.

Grim Fandango Remastered (PS4)
Grim Fandango Remastered (PS4)
Grim Fandango Remastered (PS4)
Grim Fandango Remastered (PS4)

Grim Fandango Remastered (PS4)

Hráč se vžije do role Manuela Calavery, cestovního agenta, který lidem při jejich putování do podsvětí asistuje. Sám se tak vykupuje ze svých činů a jeho práce ho mnohdy frustruje. Zejména když příliš často musí pomáhat lidem, které čeká čtyřletá cesta.

Hra od novinářů sklízela výtečná hodnocení a získala celou řadu ocenění jako hra roku 1998. Přesto však byla komerčně neúspěšná. O to zajímavější je fakt, že v roce 2015 vyšla modernizovaná verze. Ta je dostupná na PC, PlayStation 4 a PS Vita.

3. Spec Ops: The Line

The Line mělo být velkolepým návratem série Spec Ops po deseti letech. A svým způsobem bylo. Hra totiž přinesla značně netradiční a silný příběh, kterému však chyběla úměrně inovativní akce. Vcelku tuctové střílení z pohledu třetí osoby tak vykupovaly dechberoucí dějové zvraty.

Při boji lze dvěma spřáteleným vojákům udělovat příkazy. Ty se však omezují na likvidaci konkrétních nepřátel a ošetřování zraněných vojínů. Jeden ze spolubojovníků disponuje těžkou výzbrojí a granáty, druhý pak pomáhá odstřelováním.

Průchod titulem komplikují intenzivní písečné bouře, které značně omezují viditelnost. Využít je však lze i ve svůj prospěch a v některých momentech tím popravit protivníky. Výbuchy granátů navíc vytvářejí oblaka písku, kterými nepřátele dočasně oslepíte.

Spec Ops. The Line
Spec Ops. The Line

Během hry je navíc třeba činit komplikované morální volby, jež mají dopad na život vojáků i civilistů. Tyto volby pak ovlivní vztah s vojáky z vaší skupiny.

Během průchodu hrou navíc hrůzy války začínají ovlivňovat psychické zdraví jednotky a hlavní hrdina postupně propadá psychotickým stavům. Patrné je to například na proměňujícím se způsobu, jakým s lidmi komunikuje.

Přijetí hry se značně lišilo. Od některých novinářů titul získal skvělá hodnocení, jinde se pohyboval okolo 70 %. Spec Ops: The Line však získalo hned několik ocenění za nejlepší příběh roku. V uživatelských recenzích se pak opakovaně objevuje chvála nezvyklého příběhu, který se vyhýbá klišé válečných her.

Titul však komerčně úspěšný nebyl a tvůrci vyloučili vývoj pokračování.

Spec Ops. The Line

4. Beyond Good and Evil

Dobrodružná hra Beyond Good and Evil vypráví příběh investigativní reportérky Jade, která zkoumá možnou konspiraci. Titul lze často objevit na seznamu her s výraznou ženskou hrdinkou a lidé ho vyzdvihují pro silný příběh. A ačkoliv hra komerčně selhala, druhý díl je ohlášen již více než osm let.

Hra kombinuje plíživé prvky, akci, ale i logické rébusy. Autorem je Michael Ancel, tedy tvůrce série Rayman. Jeho cílem bylo vytvořit titul, který se tempem inspiruje ve filmech.

Příběhové lineární pasáže se však snaží vyvažovat herní náplní, která hráčům poskytuje dostatečnou míru svobody.

Beyond Good & Evil HD
Beyond Good & Evil HD
Beyond Good & Evil HD

Beyond Good & Evil HD

Tvůrci hru odhalili v roce 2002 a prvotní ohlasy byly značně negativní. Vývojáři proto titul do vydání v roce 2004 značně přepracovali a Ancel tvrdí, že výsledek působí spíše jako pokračování oné nevydané verze. Omezil například míru, ve které je třeba prozkoumávat svět.

Hra měla být původně první dílem v trilogii.

5. Mirror’s Edge

Mirror’s Edge ve své době ohromil netradiční grafickou stylizací a neotřelým systémem pohybu. Parkourové přeskakování, podklouzávání a řada dalších triků činily z prozkoumávání futuristického světa čirou radost.

Vývoj se přitom potýkal s řadou problémů. Ovlivnily ho například tehdejší novost technologie Unreal Engine 3, nešťastný outsourcing videí či uspěchané vydání. Naopak se povedla antiutopická atmosféra podobná Orwellově knize 1984. A také čistá minimalistická grafika.

Ve vizuální stránce i pohybu se posléze inspirovala celá řada titulů a právě Mirror’s Edge parkour ve hrách pomohl zpopularizovat.

Mirror’s Edge
Mirror’s Edge
Mirror’s Edge
Mirror’s Edge

Mirror’s Edge

A ačkoliv Mirror’s Edge řada lidí vyzdvihovala jako výjimečnou hru, prodeje nejprve nenaplnily původní očekávání. Vydavatelství Electronic Arts však prohlásilo, že se během několika let vyšplhaly na více jak 2,5 milionu kusů. Hra tedy nakonec byla úspěšná a vzniklo i pokračování s podtitulem Catalyst.

Mirror’s Edge je tedy vzácným příkladem titulu, se kterým to zprvu vypadalo bídně, ale během let situaci dokázal zvrátit.