Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

NVIDIA pokračuje v obhajobě

  12:00aktualizováno  12:35
Dokázat světu, že produkt je dobrý, když dosud prohrával většinu benchmarků, toť věru těžký úkol. NVIDIA však stále tvrdí, že potenciál GeForce FX se teprve ukáže, a nebude za tím žádné švindlování. Vyposlechněme si ji tedy...

Obrana NVIDIE před protivenstvím osudu: Editor’s Day
NVIDIE už nějaký čas neprožívá lehké období. Opodstatněné obvinění ze švindlování v 3DMarku03 a zejména objevení shaderové chabosti karet s čipy GeForce FX, které potvrdil i John Carmack, znamenalo sestup dobré pověsti NVIDIE o mnoho stupňů. Těžké časy si často žádají neobvyklé kroky, a NVIDIA k jednomu takovému před pár dny sáhla. Vědoma si klíčové pozice počítačových médií, uspořádala v kalifornském San Franciscu informační akci pro novináře s názvem Editor’s Day – akci, která nemá v dějinách firmy obdoby. Zúčastnili se jí technické i manažerské špičky NVIDIE, například David Kirk (hlavní vědecký pracovník), Nick Triantos (ředitel sekce OpenGL), Ben De Waal (ředitel sekce DirectX) a dokonce i šéf celé NVIDIE Jen-Hsun Huang. Na setkání byli pozváni i zástupci významných vývojářských firem – např. šéf id Softwaru Todd Hollenshead.

Editor’s Day měl významný a nelehký účel: pokusit se opodstatnit a vysvětlit činy a rozhodnutí, která NVIDIA udělala a dělá. Tohoto úkolu se zhostil převážně David Kirk, který je osobou přímo určující technické směřování firmy. Jedna z klíčových otázek zněla: proč by měly být lepší grafické čipy pracující se dvěma přesnostmi v plovoucí desetinné čárce (16 a 32 bitů – NVIDIA GeForce FX) než čipy pracující s jednou přesností (24 bitů – ATI Radeony 95xx a vyšší)? Podle kapitána Kirka by nebyl čip s pouze 16 nebo 24bitovou přesností dobrý, protože by byl sice menší, rychlejší a jednodušší na programování, ale nepostačoval by nárokům některých programů. Ideální by bylo používat všude 32bitovou přesnost, což by ale bylo příliš drahé a čip NV35 (GeForceFX 5900 Ultra) by údajně musel mít dvojnásobnou velikost.

Další argument, který Kirk použil, zněl, že pro 32bitové výpočty existuje standard IEEE, pro 16bitové sice ne, ale používá ho mnoho programů (CADy, grafické a animační aplikace), zatímco pro 24bitové výpočty neexistuje žádný standard. Kirk nicméně uznal, že implementací dvou různých přesností znesnadnili práci programátorům her. Závěrem Kirk vypíchl, že architektura GeForce FX je optimalizovaná pro dlouhé shadery (až 1024 instrukcí) a prokládání texturových a matematických instrukcí a zároveň je citlivá na pořadí instrukcí. Naproti tomu architektura Radeonů je prý optimalizována na krátké shadery (do 64 instrukcí) a delší bloky texturových a matematických instrukcí.

Univerzálnější nebo nepromyšlený?
Osobně bych řekl, že si NVIDIA vzala s architekturou NV3x velké sousto, které teď těžko a za pomoci různých digestiv tráví – ATI naopak těží z větší zavedenosti, jednoduchosti a z ní plynoucí větší efektivity. Z výše uvedeného jasně vyplývá, že NVIDIA prostě musí optimalizovat a musí autory her nutit k optimalizacím, protože jinak by zůstala s výkonem svého hardwaru zcela na chvostu. Je jen otázkou, do jaké míry je pomalost shaderových jednotek čipů GeForce FX dána jejich zaostalostí, a do jaké míry za to může jejich specifičnost. Radeon 9700 byl první čip podporující DirectX 9 a byl to po dlouhou dobu jediný takový čip, který byl vývojářům her k dispozici – nelze se proto divit, že si na něj zvykli, a adaptace na nvidiácký koncept jim nebyla po chuti.

Snahou usnadnit vývojářům život je Unified Compiler, který byl poprvé zahrnut do ovladačů Detonator 44.12 a podstatně vylepšen v nových ovladačích ForceWare. Tento „kompilátor“ pracuje s programy používající rozhraní DirectX i OpenGL; na jeho vstupu je původní shader, jak ho napsal autor, a na výstupu má být shader generující tentýž efekt, ale optimalizovaný pro GeForce FX.

Druhý základní bod, který se řešil na akci Editor’s Day, byly pochybné optimalizace, díky nimž upadla NVIDIA ledaskde v opovržení. Nick Triantos poměrně podrobně vysvětlil striktní pravidla, kterými se v této věci musejí programátoři NVIDIE nyní řídit. Celý proces naznačuje následující obrázek:

Optimalizace

Vidíme, že po zformulování možné optimalizace přichází první kontrola pomocí pravidel, o kterých jsme referovali již dříve (např. že z ní nesmí mít prospěch jen jedna konkrétní aplikace). Projde-li optimalizace úspěšně touto víceméně diskusní fází, je implementována do ovladačů a podrobena automatické kontrole kvality obrazu systémem pro validaci ovladačů (DVS – Driver Validation System). Následuje revize kódu a nakonec „lidské“ vyhodnocení výsledku; ze všech těchto fází se při nevyhovění vrací celý proces na začátek.

Švindluje ATI?
Editor’s Day samozřejmě nebyl jen na výše zmíněná témata – to by NVIDIA implicitně přiznala, jak velmi závažná pro ni jsou. Příležitost dostali i vývojáři her, aby prezentovali své chystané výtvory (jmenujme Deus Ex: The Invisible War, Halo: Combat Evolved nebo Unreal Tournament 2004). Ani prezentace her se však neobešla bez zabroušení do otázek ovladačů – tentokrát přirozeně obviňující firmu ATI, že Catalyst nevytváří korektní obraz. O tom ale zase až příště.

Zdroje: Tom's Hardware Guide, Bjorn3D

Autor:
Témata: software
  • Nejčtenější

Nejbohatší člověk světa byl přistižen při podvádění ve hrách, nenese to dobře

Nejbohatší člověk světa Elon Musk chtěl během streamování předvést hráčům své umění v aktuálním herním hitu Path of Exile 2, místo toho si však uřízl pěknou ostudu. Ukázalo se totiž, že jeho...

Český youtuber přiznal závislost na hazardu. Prohrál přes milion korun

Svou závislost na otevírání loot boxů neboli beden s náhodnými předměty popisuje český youtuber Petr Brunner alias Bender. Závislost ho podle jeho slov za poslední rok a půl vyšla na víc než milion...

Vývojáři Baldur’s Gate 3 slaví úspěch modifikací. Doporučují zvětšení prsou

Studio Larian se na sociálních sítích pochlubilo, že si fanoušci jejich hitu Baldur’s Gate 3 stáhli již sto miliónů modifikací. Z tisíců všemožných neoficiálních vylepšení ovšem sami nečekaně...

Prvních dvacet hodin v Kingdom Come 2. Mám hlad, jsem bitý, ale i tak nadšený

S nebývalým sebevědomím dali vývojáři recenzentům Kingdom Come: Deliverance 2 s měsíčním předstihem před vydáním, a tak máme možnost podělit se s vámi o naše dojmy z prvních pár hodin. Byť jde v...

Streamerka si přivlastnila zadek herní postavy, zmátla fanoušky i novináře

Streamerka Alanya ‚Aruuu’ Alisha zažila raketový příliv fanoušků, když o sobě prohlásila, že její zadek byl předlohu při modelování ženských postav z aktuálního hitu Marvel Rivals. Video se stalo...

Vývojáři Baldur’s Gate 3 slaví úspěch modifikací. Doporučují zvětšení prsou

Studio Larian se na sociálních sítích pochlubilo, že si fanoušci jejich hitu Baldur’s Gate 3 stáhli již sto miliónů modifikací. Z tisíců všemožných neoficiálních vylepšení ovšem sami nečekaně...

18. ledna 2025 7

Nejbohatší člověk světa byl přistižen při podvádění ve hrách, nenese to dobře

Nejbohatší člověk světa Elon Musk chtěl během streamování předvést hráčům své umění v aktuálním herním hitu Path of Exile 2, místo toho si však uřízl pěknou ostudu. Ukázalo se totiž, že jeho...

17. ledna 2025  12:01 212

Český youtuber přiznal závislost na hazardu. Prohrál přes milion korun

Svou závislost na otevírání loot boxů neboli beden s náhodnými předměty popisuje český youtuber Petr Brunner alias Bender. Závislost ho podle jeho slov za poslední rok a půl vyšla na víc než milion...

17. ledna 2025 38

Nintendo konečně představilo Switch 2, řada otázek zůstává nezodpovězena

Po měsících spekulací a stále častějších únicích informací konečně přichází oficiální oznámení nové konzole Nintendo Switch 2. Informací je sice poskrovnu, fanoušci přesto budou spokojeni.

16. ledna 2025  14:55,  aktualizováno  15:32 11

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...