Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

KOMENTÁŘ: Herní průmysl na tradiční hráče plive, inovace je mu ukradená

Herní průmysl během posledních let zažil masivní úpadek. Nikoliv po stránce ekonomické, nýbrž po té obsahové. Astronomické rozpočty vedly manažery k minimalizaci rizik, což svázalo ruce inovaci. Současné trendy též směřují k zjednodušování a tituly jsou si v zásadě velmi podobné. Hráče ze staré školy to pak pochopitelně vede k frustraci.

Úspěch série Call of Duty vedl k vývoji mnoha válečných akcí bez špetky nápadu.

Znechucení řady z nich neplyne z pouhé nostalgie, ale významně se na něm podílí proměna herního průmyslu. O dekádu dříve kupní sílu tvořili především skalní hráči. A jejich zvyky odpovídaly nadšení pro hobby. Třeba tomu, co projevují modeláři.

Názor

Tento článek odráží pouze mínění jeho autora. Redakce Bonuswebu se v názorech na současný herní průmysl neshodne.

Hráči se aktivně zajímali o dění na scéně, pravidelně kupovali herní časopisy a hry pro ně představovaly výzvy plné možností. Ještě před deseti lety se na hráče často nahlíželo jako na podivíny, co u počítače div neprovádějí satanistické rituály. A ačkoliv jsem sám spadal do tuhého hráčského jádra, před nehráči jsem o tom raději nehovořil.

Hry se však tiše začaly přesouvat do středního proudu a popularita konzolí významně stoupala. S rostoucím počtem prodaných kusů se pochopitelně zvyšovaly i rozpočty. A rostoucí pasivitu většinového hráče začal dohánět agresivní marketing.

Vyprázdněnost válečných stříleček vyvrcholila titulem Medal of Honor: Warfighter.

Konzole pak nabízely herní zkušenost podobnou zařízení od Applu. Hledělo se na jednoduchost obsluhy a zjednodušovaly se i herní principy.

Dřívější tituly oproti tomu často překypovaly možnostmi. A to v takové míře, že hráč v úvodu mohl tápat i hodiny. Dynamiku titulů bylo mnohdy třeba pochopit metodou pokus-omyl. Právě v tomto ohledu vývojáři ušli veliký kus cesty. A hráče dnes často učí s elegancí i lehkostí.

Jenže odměnou za náročnou učící křivku byly hry plné pestrých možností. A s rostoucí popularitou herního průmyslu takových titulů neustále ubývá.

Dnes se zpravidla využívá principu nejnižšího společného jmenovatele. Velkorozpočtové tituly tak musí být přístupné i pro matky od rodin, které místo televize omylem zapnuly konzoli.

Řada hráčů ze staré školy pak logicky trpí. Z her se mnohdy vytrácí výzva a proměňují se spíše v interaktivní filmy, které hráče ženou jedním koridorem a po návštěvě kuchyně již směrová šipka ukazuje další cestu. Proti vkusu nic, ale alternativy jsou momentálně vzácným zbožím.

Akce Natural Selection 2 je pýchou nezávislé scény.

Záchrana je na obzoru

Budoucnost naštěstí vypadá lákavě. S rostoucí popularitou digitálních distribucí totiž vzkvétá i nezávislá scéna. A ačkoliv se její počátky pojí především s primitivní grafikou, rozpočty i ambice některých vývojářů mezitím značně vzrostly.

Nejen domněnky

Quake

V létě 2012 jsme zkoumali první díl střílečky Quake. A retro recenze dokázala, že hra ani šestnáct let po vydání neztratila své kouzlo (čtěte pohled zpět).

Řada alternativních projektů se navíc těší z nebývalého úspěchu. Jmenovat lze například hopsačky Limbo či Super Meat Boy, kterých se prodalo přes jeden milion kopií. A hráčské peněženky též dobývají nezávislé projekty známých vývojářů. K tomu přispěl zejména současný trend komunitou sponzorovaných her (více o trendu).

Drobné úspěchy však slaví i méně známí vývojáři. Například neotřelá sci-fi akce Natural Selection 2, které se v prvním týdnu prodalo přes 144 tisíc kopií. Podobné hry dokazují, že kvalitní tituly lze vyvinout i bez absurdních rozpočtů a velkolepého marketingu.

Herní svět nelze vnímat jen černobíle. Nejsou zde jen nezávislé týmy o dvou vývojářích a obrovská studia se stovkami zaměstnanců. Na vzestupu je také kategorie středně velikých týmů třeba o dvaceti vývojářích.

Nezávislá hra Minecraft prodala přes devět milionů kopií a její autor již vydal i titul jiné společnosti.

Jejich existenci umožnilo komunitní financování i masivní úspěchy nezávislých studií. Například titul Minecraft prodal přes devět milionů kopií (více o hře) a jeho autor dnes pro nezávislá studia vytváří vydavatelskou platformu.

Právě středně veliké týmy tak skýtají naději pro náročné hráče. Jistě, jednou za čas se objeví i povedené velkorozpočtové tituly. Jedná se však o světlé výjimky, které hardcore hráče dlouhodobě neuspokojí.

A menší týmy dobře chápou, že každý titul nepotřebuje hudební doprovod od věhlasných skladatelů, ani dialogy namluvené hollywoodskými herci.

Šetřit se dá na mnoha úrovních. Ať už stylizovanou grafikou, využíváním technologií jako Unreal Development Kit nebo Unity, či použitím předpřipravených zvukových i grafických knihoven.

Nižší rozpočty pak vyžadují menší počet prodaných kusů a riziko v podobě inovací je tak přijatelnější. Taková hra se nemusí líbit alespoň milionu hráčů. Mnohdy stačí "jen" desítky tisíc přívrženců.

V následujících letech tak budou na vzestupu projekty s jasně vymezenou hráčskou základnou a bez ambicí zalíbit se každému. A paradoxně právě tyto projekty díky své originalitě mohou slavit značný komerční úspěch.

Nejčtenější

Příliš extrémní i na 18+. Nový horor málem zakázali

Chystaná hororová hra Silent Hill f kandiduje na pozici nejděsivějšího hororu mezi chystanými tituly. Je vůbec prvním dílem této série, který si i na domácím trhu vysloužil přístupnost až od osmnácti...

Intenzita pohupování prsou, nahota, pekelný pes. Mody do Kingdom Come 2

Okamžitě po vydání české středověké hry Kingdom Come: Deliverance 2 se objevily modifikace, které vylepšují či usnadňují herní zážitek, například možností kdykoli ukládat pozici. Kreativitu hráčů...

Činžák po proměně fascinuje, v přízemním bytě se cítí jako v domku

Vrátili se z dlouholetého pobytu v Anglii a v pronajatém bytě na Vinohradech to pro ně stále nebylo „jako doma“. Teprve pořízením vlastního bytu v přízemí nuselského činžáku získal starší pár zázemí....

Po tisíci hodinách v Cyberpunku 2077 ho překvapilo tajné tlačítko

Vývojáři rádi schovávají do svých her různé skryté vtípky či narážky a hráči je ještě raději objevují. Jeden takový překvapil i řadu hráčů Cyberpunku 2077, kteří si mysleli, že po stovkách hodin ve...

To tu nebudeme tolerovat, opřel se japonský premiér do nové videohry

Společně s vydáním hry Assassin’s Creed Shadows se v japonské vrcholné politice znovu rozhořela debata o virtuálním ničení japonských památek. Ozval se dokonce i premiér, podle kterého je takové...

Vyzyvatel The Sims je nyní nejžádanější hrou na Steamu

Připravovaný simulátor života InZOI vzbudil rozruch fotorealistickou grafikou a slibovanou hloubkou možností přizpůsobení. Pár dní před vydáním na Steamu v předběžném přístupu se také vyhoupl mezi...

26. března 2025 4

Málo času, měnící se podklady. Autor vzpomenul strasti vývoje filmové hry

Peter Jackson’s King Kong patří mezi vůbec nejlepší adaptace filmových blockbusterů do herní podoby, nerodil se ale snadno. Umělecký ředitel projektu Florent Sacré pro magazín Retro Gamer nedávno...

26. března 2025 0

Nejlepší loňská hra vyjde v dubnu na PlayStation 5

Poslední herní dobrodružství Indiana Jonese sklízelo fantastické známky, ostatně i na Bonuswebu hra získala 100 procent. V dubnu si ji zahrají také majitelé PlayStationu 5.

25. března 2025  10:09 0

Příliš extrémní i na 18+. Nový horor málem zakázali

Chystaná hororová hra Silent Hill f kandiduje na pozici nejděsivějšího hororu mezi chystanými tituly. Je vůbec prvním dílem této série, který si i na domácím trhu vysloužil přístupnost až od osmnácti...

25. března 2025 13

Assassin’s Creed Shadows překonaly dva miliony hráčů, lidé se smějí parkuru

Ubisoft se pochlubil počtem hráčů Assassin’s Creed Shadows. Lidé si zároveň všímají, jak jsou některé prvky ve hře nedotažené v porovnání s předchůdci.

24. března 2025  10:41 13

Činžák po proměně fascinuje, v přízemním bytě se cítí jako v domku

Vrátili se z dlouholetého pobytu v Anglii a v pronajatém bytě na Vinohradech to pro ně stále nebylo „jako doma“. Teprve pořízením vlastního bytu v přízemí nuselského činžáku získal starší pár zázemí....

24. března 2025 10

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Budoucnost patří ženským hrdinkám. Najdete je v očekávaných hrách

Spousta vysoce očekávaných her má společný prvek: ženu v hlavní roli. Pojďme si projít tituly bližší i vzdálenější budoucnosti, ve kterých na vás bude čekat videoherní hrdinka.

24. března 2025 17

Skvělý film hned neznamená skvělou hru. Podívejte se, kde se to nepovedlo

Videohry jsou dnes pro filmaře oblíbeným zdrojem inspirace, dříve to však bylo spíše naopak, když vývojáři na jejich práci často vyloženě parazitovali. Pojďte si s námi zavzpomínat na některé z těch...

23. března 2025 11

Pojede vám PC verze The Last of Us Part 2 Remastered? Omrkněte detaily

PC verze postapokalyptického dobrodružství The Last of Us Part 2 Remastered klepe na dveře, studio Naughty Dog tak představilo všechny nové prvky pro tuto platformu.

22. března 2025 4

Intenzita pohupování prsou, nahota, pekelný pes. Mody do Kingdom Come 2

Okamžitě po vydání české středověké hry Kingdom Come: Deliverance 2 se objevily modifikace, které vylepšují či usnadňují herní zážitek, například možností kdykoli ukládat pozici. Kreativitu hráčů...

22. března 2025 23

Postavte si dinosauří park. Stahujte zdarma Jurassic World Evolution 2

Digitální obchod s hrami Epic Store tentokrát rozdává slušnou budovatelskou strategii Jurassic World Evolution 2, která umožní znovu prožít okamžiky z filmů i alternativní scénáře.

21. března 2025  15:27 0

The Last of Us Part 2 Remastered - PC verze

vydáno 21. března 2025  12:43