Loňský rok nebyl na akční hry nikterak špatný, na druhou stranu se mnoho z těch, které jsme očekávali, neobjevilo. O to větší je naděje, že se s nimi potkáme letos. Vězte, že když jsme si připravovali seznam těch opravdu nejlepších, velice hezky se protáhl, takže letos by to opravdu mohlo "bouchnout" - ostatně posuďte sami.
Alan Wake Výrobce: Remedy Entertainment |
Vydavatel: 2K Games | Datum vydání: konec 2007 | Homepage
|
|
Příslib:
Skvělý thriller
Dynamické prostředí
Atmosféra
Obavy:
Nepochopitelnost
|
|
            
      
O Alanu Wakovi jsme se loni dozvěděli dostatek zajímavých informací, nicméně mezi nimi byla i jedna ne úplně příjemná. Remedy Entertainment dostávají pověsti puntičkářů, kteří termín „uspěchané vydání“ rozhodně neznají a na hře pracují, dokud podle jejich soudu není úplně dokonalá. Stejný osud potkává i Alana Wakea, jelikož se objevily zvěsti, že se nejspíše objeví až koncem roku, odvěcí pesimisté pak tipují až začátek roku 2008 – to je podle nás až příliš nepřívětivý předpoklad. Na druhou stranu tehdy už konečně bude všem k dispozici adekvátní hardware v čele s dvou nebo rovnou čtyřjádrovými procesory a grafickými kartami, jež dnes platí za nedostupný high-end. Na takových sestavách si totiž těch slibovaných deset kilometrů čtverečních kolem psychické kliniky (blázince) v městečku Bright Falls užijeme v plné kráse. Do příběhové mozaiky přibývají jednotlivé částečky jen poskrovnu, dosud víme, že za vším je tajuplná milenka/múza spisovatele Alana, která se jednoho dne zjeví s plnou hrstí inspirace, aby se pak náhle vypařila s následkem hrozivých nočních múr. Prostředí by mělo být v tom nejlepším thrillerovském stylu ponuré až hororové, kdy na mnoha místech bude vaší nejlepší a také jedinou zbraní baterka. Na mnoha místech budete dokonce váhat, zda jde pořád ještě o realitu, nebo už se opět nacházíte ve snovém světě – ponejprv víceméně zřetelná linka mezi oběma dimenzemi se totiž postupem času začne atmosféricky stírat. Hodně se mluvilo o epizodickém konceptu, který však nemá co do činění s distribučním modelem, nýbrž se způsobem vyprávění, jež by v rámci volně průchozího prostředí mělo být rozčleněno do samostatných kapitol. Ne, tohle opravdu nebude frenetická akce, ale intenzivní zážitek bude o to mocnější.
Assasins Creed Výrobce: UbiSoft Montreal |
Vydavatel: 2K Games | Datum vydání: září 2007 | Homepage
|
|
Příslib:
Nápaditá hratelnost
Vynikající příběh
Volnost
Obavy:
Složité ovládání
|
|
            
      
Od UbiSoftu jsme zvyklí přijímat jen to nejlepší, ať už to je Rainbow Six, Splinter Cell, Prince of Persia, nebo něco úplně jiného. Tím je v tomto případě v proslulém montrealském studiu vyvíjený Assasins Creed, kterého se původně měli dočkat jen majitelé Playstationu 3, nakonec však budou potěšeni i PC hráči. Je totiž na co se těšit. Hlavní hrdina Altair je jedním z nejlepších členů středověkého cechu zabijáků. Tito, orlovitou kápí zastření mužové však nejsou krvelačnými bestiemi vraždícími jen tak pro nic za nic, ba právě naopak – mají na očích všeobecné blaho a kupodivu i mír. Právě o něj se ve hře budete snažit. Partička mocných se totiž chce nabalíkovat na další křížové výpravě, což by řadovým lidem ani v nejmenším neprospělo. Tvůrci se chvástají volností, jakou hráčům v překrásných středověkých městech chtějí dát. Assasins Creed není ryzí akcí, spíše takřka uměleckou formou mixuje skokanské pasáže Prince z Persie s plíživými úseky, které jako by vypadly z oka splintercelláckému Samu Fisherovi. V misích povětšinou dostanete za úkol vyřídit daný cíl, k němuž je nutné se nějakým způsobem dostat a po jeho usmrcení zase zmizet. Pochopitelně mezitím narazíte i na nepřátelské stráže, hlavní roli by ovšem měl hrát realistický dav lidí. Ten vám může být buď příznivě nakloněn, nebo naopak jednat záškodnicky – to podle toho, jak se k němu při mnoha příležitostech zachováte. Na atmosféru Blízkého východu opředenou fantastickou grafikou, tajuplným příběhem a především volnou, přesto intenzivní hratelností se už moc těšíme.
Příslib:
Nejlepší grafika
Nejlepší fyzika
Povedené střílení
Obavy:
Moc málo nového
|
|
            
      
Ne, Crysis si ve výčtu nejočekávanějších akcí rozhodně nemůžeme odpustit, přestože o něm zřejmě víte vůbec nejvíc ze všech zmiňovaných her. Renomé duchovního předchůdce Far Cry a výborný marketing Electronic Arts mají za následek, že se Crysis stalo jedním z mála ryze PC „killer“ titulů. Tento zájem také dokládá, jak velkou roli hraje v dnešní době vynikající grafické zpracování. Hráči jako by měli na očích jen nejmodernější efekty, ždímající jejich hardware až do silikonového morku. Za lákavým zpracováním se nicméně skrývá v podstatě tradiční akce, jež kdovíjaká inovativní esa v rukávu rozhodně neschovává. Kdesi v Karibiku spadl z nebe prapodivný předmět, který se rozhodli prozkoumat jak Američané, tak Severokorejci. Hráč se stane jedním z elitních amerických vojáků, jenž v první fázi válčí proti komunistům, aby se s nimi o několik hodin později spojil. Proč? Zkrátka proto, že onen tajemný předmět není ničím jiným než mimozemskou lodí, která se jednoho krásného rána otevře a zamrazí celé, dosud prosvětlené souostroví. Je jasné, že dětinské hrátky o pozemskou moc musí ustoupit snaze o zachování lidstva jako takového. Hlavní hrdina Jake bude disponovat skvělým exo-skeletem, který mu za patřičný obnos energie poskytne třeba zvýšenou sílu či rychlost. A vězte, že mnohých vylepšováků s radostí využijete, jelikož proti vám stanou nepříjemní protivníci v čele s monumentálními, respekt budícími bossy. Příběhová kampaň zabere kolem deseti hodin, na druhou stranu nebude striktně lineární a i na potřetí by podle autorů měla mít co nabídnout. A pokud náhodou ne, pořád tu je multiplayer, na němž si CryTek dává tentokrát hodně záležet a rád by ho etabloval na síťové špičce, k čemuž by měly dopomoci rozlehlé mapy s mnoha pojízdnými vehikly.
Indiana Jones 2007 Výrobce: LucasArts |
Vydavatel: LucasArts | Datum vydání: konec 2007 | Homepage
|
|
Příslib:
Next-gen Indy
Napínavý příběh
Nápaditá hratelnost
Obavy:
Co když se to nepovede i tentokrát
|
|
            
      
Georgie Lucas, Steven Spielberg a Harrison Ford. Krom toho, že každé z těchto jmen je ve svém oboru legendou, mají tito vrstevníci a kamarádi společné ještě jedno – stojí za filmovým, v první polovině devadesátých let i herním kultem, který nese snad všem dobře známé jméno Indiana Jones. Do kin by se v roce 2008 konečně mělo dostat čtvrté filmové zpracování nesmrtelného archeologa, jehož vznik dosud provázely jen samé nepříjemnosti. Nyní už se ale zdá, že vše nezadržitelně spěje k cíli. Ještě před premiérou má vyjít hra, jež doufejme naváže na odkaz starých a skvělých adventu (byť půjde o akci) a nenaváže na několik nepovedených paskvilů z nového tisíciletí, neúspěšně se snažících napodobit Tomb Raidera. Podle prezentací to vypadá přinejmenším slibně. Hra má plně využívat všech dostupných next-generation vychytávek a přiblížit se tak filmovému zážitku. Motorem celého titulu je pokročilá technologie Euphoria, u níž je skvělá grafika pouze okrajovou předností. Mnohem více zaujala špičková fyzika, která by k vidění především u příležitosti zajímavých pěstních soubojů. Indy se postavil několika protivníkům a pod vedením jednoho z designerů vždy zaútočil trochu jinak – možností bylo podle všeho bezpočet. O to zajímavěji působily reakce nepřátel. Ti totiž reagovali pokaždé úplně jinak a dokazovali tak odvážná slova tvůrců, že ve hře nenarazíme na několik předpřipravených animací, ale že, co se týče fyziky, budou situace pokaždé zcela originální. S tím pochopitelně souvisí i plně interaktivní prostředí, kde není problém vzít si na pomoc stůl nebo židli. Scénář filmu se Lucasovi dlouho nezamlouval, o to více potěší a je zároveň zárukou kvality, že příběh hry právě tento filmový guru posvětil. Měl by se odehrávat v roce 1939 a navazovat na události Indiana Jones a poslední křížová výprava. Samotný obsah je nicméně přísně střežen, titul je dokonce vyvíjen pod pracovním názvem, aby ani špetka tajemství nevyplynula na povrch. Přesto už se nemůžeme dočkat – Indy Jones 2007 má potenciál na to, vrátit nejen herní sérii zašlou slávu.
Stalker: Shadow of Chernobyl Výrobce: GSC GameWorld |
Vydavatel: THQ | Datum vydání: duben 2007 | Homepage
|
|
Příslib:
Rozsáhlá Zóna
Ponurá atmosféra
Nejrůznější entity
Obavy:
Chybí vozidla
|
|
            
      
Nesmějte se, my si skutečně myslíme, že v roce 2007 Stalkera spatříme. Pravda, zřejmě nebude v takové formě, v jaké být měl (podle původních, dnes je jasné, že nesplnitelných slibů), přesto by však pořád měl nabídnout dostatek radioaktivní atmosféry a kvalitní akce. Zóna, utvořená druhým černobylským výbuchem, má být pořád dostatečně rozlehlá, abychom se v ní necítili stísněně. Zcela autonomní dění všech subjektů, které původně snad ani nemělo žádná pravidla, bylo ohraničeno širokým vzorcem uzpůsobujícím chování jednotlivých živočišných druhů podle mnoha proměnných, takže život, ať už zmutovaných monster, vojáků, obchodníků či dalších stalkerů vypadá přinejmenším pravděpodobně a skvěle reaguje na hráčovy činy. Zachována zůstala i premisa hned několika rozdílných konců, což nasvědčuje větvícímu se příběhu, jehož přesné ingredience však dosud zůstaly skryty ve vývojářské kredenci. Původně měl být Stalker jedním z grafických tahounů celého akčního pole, ovšem léta neúspěšného vývoje se na něm musela nějak podepsat a podle zahraničních novinářů to odnesla právě vizuální stránka, jež pochopitelně není z nejhorších, ovšem k nejlepším by se řadila tak před třemi lety. Nebojte se však nějaké škaredosti, spíše se budeme muset spokojit s účelovostí, která by však atmosféře, kterou Stalker razí, neměla kdovíjak uškodit. Více náš mrzí nutnost odstranit nejrůznější dopravní prostředky. Jistě si pamatujete, jak jste se těšili na přelet vrtulníkem nad třicet čtverečních kilometrů velikou Zónou, nebo že si všechny její „krásy“ prohlédnete jízdou ve staré Ladě. Nic z toho se, přátelé, konat nebude. Je to škoda, ale bez nutných škrtů bychom se Stalkera zřejmě nedočkali nikdy.
Možná se budete divit, ale to skutečně není vše, pořád máme v záloze tak elitní kousky, že byste ani druhý díl našeho přehledu rozhodně neměli minout.
>> druhá část <<