3 Electronic Arts
Ve svých počátcích bylo jméno Electronic Arts synonymem kvality, postupem času se z něj stal symbol všeho špatného v herním průmyslu, dvojnásobné vítězství v nelichotivé anketě o nejméně oblíbenou společnost v USA z let 2012 a 2013 mluví za vše. Dnes už je situace jiná než před pár lety, přesto i u nás jde stále o horkého kandidáta na vítězství.
Proč je nemít rád:
Více než hráčům jsou manažeři společnosti zodpovědní jejím akcionářům, kteří vyžadují především zisk v co nejkratším období. To se nutně muselo projevit i na produkci společnosti. Asi nejvíce hráči EA nenávidí kvůli tomu, že skupují talentovaná studia. Tím, že je zařadí do své strnulé korporátní struktury, v nich ubijí vše, co na nich bylo do té doby dobré. Jako nejlepší důkaz budiž studio Bioware, které pod křídly EA v očích hardcore (čti nejhlasitějších) fanoušků „zabilo“ milovanou sérii Mass Effect a poté bylo donuceno vyprodukovat nemastný neslaný Anthem. Švédští DICE zase odklonili zajetou sérii Battlefield od uvěřitelného zpracování moderní války do žánru zběsilých stříleček, které se svojí historickou předlohou nakládají snad až příliš volně.
Tato studia však mají alespoň to štěstí, že vůbec žijí, Maxis, Origin, Visceral, Westwood a mnohá další už takové štěstí neměla.
EA také vlastní exkluzivní práva na hry z univerza Star Wars, ovšem za sedm let dokázali vypotit nic než pár multiplayerových a mobilních her. Díky nestydatému obchodnímu modelu Battlefrontu 2 pak udělali z pojmu lootbox sprosté slovo, které chtějí v mnoha státech světa postavit mimo zákon.
Jejich sportovní hry jsou sice fajn, ale kupovat si každý rok to samé za plnou cenu už se lidem také zajídá, o tom, že značka NHL pod jejich křídly skomírá a na PC je dlouhodobě mrtvá ani nemluvě. A když už EA náhodou udělají opravdu skvělou a originální hru, tak ji zabijí nepovedeným marketingem, viz trestuhodně nedoceněný Titanfall 2. Pohled do budoucna také moc nadějí neskýtá, snad až na Dragon Age 4 toho moc v zásobě nemají.
Proč je mít rád
Společnost dělá spoustu přešlapů, ale vypadá to, že se začíná ubírat správným směrem. Vedle své nahypované AAA produkce dává v rámci svého labelu Originals prostor i nezávislým vydavatelům. Model předplatného EA Access byl v herním průmyslu prvním, který skutečně fungoval a vyplatil se, smysl má ostatně i dnes v době Game Passu od Microsoftu.
Herní klient Origin je asi tou nejpropracovanější alternativou Steamu, hry od EA už přitom pro něj nejsou exkluzivní. Proklínaný engine Frostbite je možná náročný na zvládnutí, ale dokáže vyplodit neuvěřitelně krásné scenérie. A co se týče Star Wars, situace se začíná obracet k lepšímu. Loni vyšel skvělý Jedi: Fallen Order, letos to budou Squadrons. Výzva provozního ředitele Patricka Soderlunda toxickým stěžovatelům, ať si Battlefield 5 prostě nekupují, když se jim nelíbí, sice zřejmě marketingovému oddělení přidělala vrásky na čele, ale je osvěžující vidět, že si nějaká společnost za svými rozhodnutími opravdu stojí, i když zrovna nejsou populární.