Na GamesCom jsme vyrazili v autorském složení Ondřej Zach a Andrej Brabec.
Může na Gamescom opravdu každý a na kolik takový výlet vyjde?
Ondřej: Gamescom má pro našince jednu nespornou výhodu: své brány otvírá za malý poplatek i veřejnosti a je relativně blízko. Pokud si vše spojené s cestou zajistíte včas, letenka vyjde zhruba na 2 500 Kč, hotel na 60 eur (zhruba 1 500 Kč) za noc. Vstupenka na Gamescom stojí 10 eur (zhruba 250 Kč).
Kolín je moderní, krásné město, s přístupnou dopravou, přičemž výstavní haly mají dostatečnou kapacitu. Problémem je spíš neuvěřitelný nával na výstavišti ve dnech pro veřejnost. Fronty jsou šílené, čekací doba se u top titulů může protáhnout i na několik hodin, abych si následně zahrál zhruba 20 minut.
Andrej: Přiznám se, že bych jako "řadový účastník" na Gamescom nejel. Fronty pro veřejnost a pomalé přesouvání napříč přeplněnými halami v mých očích jen těžko mohou ospravedlnit krátký čas strávený hraním jednotlivých titulů. Řada her je navíc přeložená do němčiny, což u některých žánrů může být opravdu problém.
Co vás zaujalo na Gamescomu nejvíce?
Ondřej: Z mého pohledu se o první místo dělí akční hra na hrdiny Diablo III a kapesní konzole PlayStation Vita.
Diablo III vypadá v pohybu mnohem lépe než na obrázcích a při hraní na mě dýchla atmosféra z předchozího dílu. Autoři hry staví v podstatě na stejných principech. Zkoušel jsem postavu barbara, přičemž na deváté úrovni jsem měl k dispozici omráčení, možnost zasáhnout více soupeřů naráz a silný útok, jenž se aktivuje jen při vyblokování nepřátelského útoku. Těch dvacet minut uběhlo neuvěřitelně rychle a Diablo III splnilo vše, co jsem od něj očekával.
Na chystané konzoli Vita mě nadchlo nejen zpracování her, ale i portfolio chystaných titulů. Na třetí místo bych zařadil Battlefield 3, který v detailech sice nevypadá tak skvěle, jak ukazují některá videa, ale hraje se zatraceně dobře.
Andrej: Vitu jsem bohužel nestihl vyzkoušet, Diablo 3 se však stalo i mým favoritem výstavy. Výborně vypadala také ukázka z nového The Elder Scrolls: Skyrim. Svět Skyrimu je úchvatný a hráčům by měl opět nabídnout velikou volnost a zábavu na desítky hodin.
Sony, Microsoft a Nintendo
Ondřej: Nabídka tří výrobců herních konzolí byla tradiční, tj. mnoho stojanů s hrami k vyzkoušení a sázka na pohybové ovládání.
Společnost Sony příjemně překvapila, že i veřejnosti předvedla chystanou konzoli Vita.
Andrej: Z mého pohledu šlo vesměs o menší či nezajímavé tituly. Zdá se, že se tato trojice momentálně hodně zaměřuje na občasné hráče.
Gamescom 2011 v číslechLetošní Gamescom navštívilo více než 275 000 návštěvníků, přičemž hry předvedlo 577 vystavovatelů ze 40 zemí světa. zdroj: asociace herního průmyslu |
FarCry 3
Ondřej: Nejdřív mě napadlo, proč nám na prezentaci pouští víc jak měsíc staré video. Teprve pak jsem si všiml, že jeden z prezentujících v ruce třímá ovladač od Xboxu 360 a hru skutečně hraje. Naneštěstí se tak potvrdilo, že daní za filmový zážitek je velmi přímočará akce s mnoha předpřipravenými momenty, tedy pravý opak toho, čím se pyšnil první díl ještě od Cryteku.
Andrej: Jako řadového návštěvníka, jenž musí na každou prezentaci stát dlouhé fronty, by mě FarCry 3 rozčílilo. K vidění totiž byla kratičká ukázka, ve které prezentující proběhne již známou část hry, a to ještě velmi podobnou cestou jako v oficiálním videu. Zřejmě nejslabší prezentace celého Gamescomu.
Need for Speed: The Run
Ondřej: Nejnovější díl z klasické závodní série vzbudil při ohlášení hodně pozornosti, když autoři oznámili, že boje na čtyřech kolech okoření i běháním po střechách. Takovou pasáž ale ukázka na Gamescomu nenabízela. Namísto toho EA servírovalo nemastnou neslanou závodní část, která byla k nerozeznání od předchozích ročníků.
Battlefield 3
Ondřej: Na tuhle hru se čekaly šílené fronty, ostatně vyzkoušet si potenciální válečný hit chtěl každý.
Všiml jsem si, že v detailech hra není zdaleka tak pěkná, jek ji prezentují některá videa a obrázky. Přesto jsem si herní seanci v 64 lidech rozhodně užil. Teď jen doufám, že si s Battlefieldem 3 poradí i můj obstarožní počítač.
Andrej: Moje očekávání pro Battlefield 3 zřejmě byla příliš vysoká a hra mě zatím lehce zklamala. Rozhodně to není špatný titul, oproti předchozím dílům však nedošlo k zásadnímu posunu herních mechanik a pocit z válčení je tak velmi podobný. A ne, Ondrův počítač si s třetím Battlefieldem rozhodně neporadí. :)
Ti nejlepší podle festivalové porotyNejlepší hra výstavy: Battlefield 3 zdroj: asociace herního průmyslu |
Sonic Generation
Ondřej: Komu dnes chybí klasická arkáda, měl by zbystřit. Takhle hra s modrým ježkem je neuvěřitelně rychlá a na "velkých" konzolích vypadá i k světu. Snad si to vývojáři nepokazí krkolomných designem úrovní, ale z dostupných úrovní takový dojem vůbec nemám.
Andrej: Společnost Sega předvedla nového Sonica ve stereoskopickém 3D a já si opět potvrdil, že jde o zbytečnou technologii. Zle to sice nevypadá, zážitek ze hry však nijak zásadně neobohatí a potřebné investice se dají jen těžko ospravedlnit.
TERA
Ondřej: Za mě slušně vypadající, ale nijak objevná on-line hra na hrdiny. Rozdíl mezi monumentální akcí v trailerech a denní realitou je značný, alespoň podle nabízené hratelné ukázky.
Andrej: Souhlasím, ale objevnost od této hry snad nikdo nečeká. Jejím hlavním přínosem má být akčnější systém boje, ve kterém je třeba přesně mířit a včas uskakovat útokům. U válečníka s obouruční zbraní však systém působil zcela obyčejně a nebylo téměř možné minout. Kouzelnická postava se pro změnu načetla do prázdné krajiny, po které jsem pár minut bezcílně jezdil na koni.