Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na kus řeči s B. Sokalem, tvůrcem Syberie

  12:00aktualizováno  12:34
Je tomu jen pár týdnů, co spatřila světlo světa možná nejlepší adventura tohoto roku – Syberia. Jejím tvůrcem je nejen tým Microids, ale především jistý člověk, který vymyslel onen fantastický emotivní příběh a do nejmenšího detailu propracoval kompletní design hry. Tím pánem je původem belgický tvůrce komixů Benoit Sokal.

SyberiaJe tomu jen pár týdnů, co spatřila světlo světa možná nejlepší adventura tohoto roku – Syberia (recenze). Tvůrcem této hry je nejen francouzsko-kanadský tým Microids, ale především jistý člověk, který vymyslel onen fantastický emotivní příběh a do nejmenšího detailu propracoval kompletní design hry. Tím člověkem je původem belgický tvůrce komixů Benoit Sokal, jemuž nejen já věštím v herním byznysu velice světlou budoucnost. A přestože jsme vám o jeho nejnovějším počinu již jedno interview přinesli (s Olivierem Fontenaym, producentem Syberie), nedokázal jsem odolat pokušení alespoň krátce vyzpovídat člověka, bez nějž by byla pokladnice adventur chudší o jeden velice cenný klenot.


Pane Sokale, na úvod našeho rozhovoru vás nemohu nepožádat o nějaké základní informace o vaší osobě – mám na mysli třeba věk, místo narození a tak podobně.
No svůj věk vám určitě neprozradím, ale řekněme, že už nějaké ty životní zkušenosti mám :o). Narodil jsem se v Belgii a v současnosti žiju ve Francii.

SyberiaJste celosvětově známý autor komixů. Kdy a jak jste se k tomuto druhu práce dostal?
Svoji komixovou kariéru jsem započal před více než pětadvaceti lety, kdy byl v Evropě tento druh umění na svém vrcholu. Pracoval jsem s těmi nejlepšími v oboru, spoustu se toho od nich naučil a vytvořil tuny nejrůznějších projektů.

Na který z nich jste nejvíc hrdý?
Nejvíc hrdý? Asi na sérii s názvem „Canardo“.

Zhruba před pěti lety jste se stal součástí herního průmyslu. Jak vás vlastně napadlo pustit se do tvorby počítačové hry? Bylo to snad tím, že jste cítil potřebu vytvořit něco nového a jiného?
Samozřejmě, že jsem potřeboval vytvořit něco nového. Přes čtvrt století jsem pracoval jen sám se sebou a cítil jsem, že mi schází zkušenost pracovat v týmu. A kromě toho tenkrát zavládl v knižním průmyslu pocit, že papír coby médium před sebou nemá valnou budoucnost a spousta autorů se rozhodla tvořit svá díla digitální formou. O stejnou věc jsem se pokusil i já a troufám si tvrdit, že úspěšně.

A proč jste začal spolupracovat právě s Microids? Jak jste se s nimi vlastně zkontaktoval?
Popravdě, zkontaktoval jsem se s nimi čirou náhodou. Setkali jsme se na jednom veletrhu a tam Microids projevili zájem o moji práci. Dohodli jsme se a začali pracovat na nízkorozpočtovém projektu Amerzone. A jelikož měl docela úspěch, rozhodli jsme se ve spolupráci pokračovat a tak se zrodila Syberia.

Jak Microids reagovali na váš návrh tvorby Amerzone? A probíhala (a stále probíhá) vaše spolupráce tak, jak jste si to původně představoval? (Pokud vám právě teď stojí Cédric za zády, tak ho prostě na chvíli, než odpovíte na tuto otázku, pošlete někam na toaletu :o) Pozn. Pro čtenáře – Cédric Orvoine je PR managerem Microids.
Fajn, Cédrica jsem poslal na toaletu, takže můžu odpovědět zcela upřímně :o). Přesto ale je pravda, že byli Microids velmi spokojeni s tím, jak se během našich prvních setkáních věci vyvíjely. A samozřejmě byli spokojeni taky s tím, jak se vyvíjela samotná Amerzone…

SyberiaObě vaše hry jsou adventury, takže se zjevně specializujete na tento žánr. Proč?
Ve skutečnosti se specializuji na vyprávění příběhů. Syberia je teprve moje druhá hra, takže nemohu říct, že by byl adventurní žánr mojí specialitou. Pro mě je důležité, abych měl možnost vytvořit silný a zajímavý děj a abych měl k dispozici engine, který dokáže zobrazovat vysoce kvalitní grafiku. Z tohoto pohledu je pro nás v současnosti žánr adventur nejvhodnější, ale jsem si jistý, že v brzké době budeme mít k dispozici i jiné možnosti.

Na světě je spousta zkušených týmů, které se snaží vytvářet špičkové hry, ale řada z nich nakonec neuspěje. A najednou se objevíte vy – člověk, který s hrami nemá žádné zkušenosti, a zrodí se dva skvělé kousky. Prozradíte mi váš recept?
Hehehe… Určitě vám svůj magický recept neprozradím, protože žádný neexistuje. Ale nemohu s vámi souhlasit v tom, že bych neměl žádné zkušenosti. Mám tím na mysli to, že mezi prací, kterou jsem dělal dříve a tou, co dělám teď, je spousta společných bodů. Všechno je to jen o udržení kvality. Zavázali jsme se, že vytvoříme co nejkvalitnější hru a veškeré naše úsilí během vývoje Syberie k tomuto závazku směřovalo.

Ano, v tom s vámi musím souhlasit, že Syberia je ve své podstatě naprosto špičková hra. Nicméně i přesto jsem coby hnidopich na ní našel dva menší nedostatky, které jsou mimochodem společné pro obě vaše hry, tedy i pro Amerzone. Tím prvním je hudba, která je sice skvělá, ale je jí tam velmi málo – pouhé čtyři motivy na celou hru! Proč tedy ve hrách nemáte rád příliš mnoho hudby? Podle mě má hudba podstatný vliv na atmosféru.
Na tuhle otázku je těžké odpovědět. Podle našeho názoru hudba podporuje hru a události v ní více než efektivně a s výběrem a zařazením jednotlivých témat jsme byli taktéž spokojeni. Pro každý svět byl vytvořen jeden hudební motiv a upřímně si myslím, že je to v herním průmyslu standardem. Mám tím na mysli, že je to všechno jen o využití několika melodií a jejich načasovaném střídání…

Syberia

Druhou zajímavostí je fakt, že jste do Syberie i do Amerzone implementoval velké množství lokací s minimem nebo dokonce vůbec žádnou interakcí, což je dělá tak trochu „prázdnými“, nemyslíte?
Pro tuto skutečnost jme se rozhodli již na počátku naší spolupráce a jejím cílem je dát hráči pocit, že může cestovat.

Dobře. Nakonec zamířím trošku do budoucnosti. Zaslechl jsem nějaké zvěsti, že se chystá Syberia 2. Co je na tom pravdy? A pokud to je pravda, dočkáme se v ní nějakých novinek nebo originálních prvků?
Ty zvěsti jsou skutečně pravdivé. Pracujeme na Syberii 2, ale v tuto chvíli jsme pouze ve fázi základního designu. Žádné obrázky zatím nebyly vytvořeny, takže vám bohužel nemám co ukázat. Kromě druhého dílu se ještě připravuje konverze Syberie na PlayStation 2 a ta by měla být dokončena kolem vánoc.

Děkuji vám, že jste si na mé otázky našel čas. A doufám, že v herním průmyslu zůstanete co nejdéle, protože dokud budete dělat hry jako je Syberia, nemusíme mít o budoucnost adventur žádný strach. Takže ještě jednou díky vám i celému Microids týmu za tuhle úžasnou hru!
A já děkuji vám za slova chvály.

Autor:

Apple Event 2024

Apple Event 2024 "It’s Glowtime“ proběhne již v pondělí od 19:00. V obvyklému úternímu termínu pravděpodobně Apple ustoupil debatě amerických prezidentských kandidátů.

  • Nejčtenější

Sony vypne servery a vrátí peníze. Propadák jako Concord se jen tak nevidí

Týmová superhrdinská sci-fi střílečka Concord si vede tak špatně, že Sony Interactive Entertainment, tedy vydavatel a vlastník studia Firewalk, přistoupil k nepříliš častému kroku – rychlému vypnutí...

4. září 2024  10:11 35

Fanoušci jí na OnlyFans posílají stamiliony, Amouranth jim ukázala, jak bydlí

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se pochlubila svým bydlením, které si zaplatila z příspěvků od fanoušků na sociálních sítích Twitch a Only Fans. Má tolik...

7. září 2024 34

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Měl to být nový herní hit, Sony nakonec může prodělat až 200 milionů dolarů

Herní tituly vydávané Sony na konzole playstation a v posledních letech také na PC obvykle patří k tomu nejlepšímu na trhu. Týmová střílečka Concord je ovšem pořádný přešlap. Je špatná, nikdo ji...

3. září 2024  11:14 26

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v září

V září se staneme drsnými vesmírnými mariňáky, budeme pátrat po stopách templářského spiknutí, návrat ovšem hlásí i oblíbený robot Astro či princezna Zelda. Ve skutečnosti toho je mnohem, mnohem víc.

1. září 2024 5

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Streamer šokoval nepořádkem ve svém bytě, během vysílání po něm lezl šváb

Populární streamer Asmongold překvapil své fanoušky novými záběry ze svého domu, spíše než sídlo dolarového milionáře připomíná feťácký squatt. Jeho kolegové mu nabízejí pomoc, tvůrci počítačové hry...

2. září 2024  15:40 17

To to letí. World of Warcraft se připravuje na oslavu 20. narozenin

Populární MMORPG World of Warcraft oslaví letos v listopadu dvacet let od zahájení provozu. Studio Blizzard poodhalilo své plány aktivit pro fanoušky.

7. září 2024 0

Fanoušci jí na OnlyFans posílají stamiliony, Amouranth jim ukázala, jak bydlí

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se pochlubila svým bydlením, které si zaplatila z příspěvků od fanoušků na sociálních sítích Twitch a Only Fans. Má tolik...

7. září 2024 34

Oslava 30. narozenin tajně potvrzuje vzhled výkonnějšího PlayStationu 5 Pro

Značka PlayStation oslaví letos v prosinci třicáté narozeniny. A zatímco Sony poodhaluje, na co se mohou fanoušci v rámci oslav těšit, zároveň nenápadně potvrdila vzhled nové konzole PlayStation 5...

6. září 2024  10:13 0

World of Tanks rozšířily dynamické mapy a čtyři nové československé tanky

V rámci nejnovější aktualizace vydané pod kódovým označením Krupobití, přibyly do populárních World of Tanks rovnou čtyři nové stroje československé výroby. Vývojáři pak pomocí bonusů lákají zpět i...

6. září 2024  10:03 6

Soutěžte s ČPZP a vyhrajte dárkový balíček
Soutěžte s ČPZP a vyhrajte dárkový balíček

Tento týden pro vás máme soutěž s Českou průmyslovou zdravotní pojišťovnou. Stačí odpovědět na jednoduchou soutěžní otázku a jeden z pěti dárkových...

Přírůstek do královské rodiny. Princ s princeznou čekají čtvrtého potomka

Švédský královský dvůr oznámil šťastnou novinku. Princ Carl Philip (45) a princezna Sofia (39) budou čtyřnásobnými...

Přes rok jsem se líbala s ženou, manžela už nic nepřekvapí, říká Ryška

Jde z jednoho natáčení do druhého, přesto Kristýna Ryška neuvažuje, že by opustila rodný Rožnov pod Radhoštěm a...

Kočičí žena Jocelyn Wildensteinová ukázala, jak vypadala před plastikami

Jocelyn Wildensteinová (82) má za sebou nespočet plastických operací, které ale popírá. Kvůli tomu, jak po úpravách...

Nechávám si odsát tuk z břicha a chodím pravidelně na botox, říká Alice Bendová

Alice Bendová vypadá ve svých padesáti letech skvěle. Herečka otevřeně přiznává, že si občas ráda pomáhá kosmetickými...

Konec střídavé péče, jednodušší rozvod. Co změní novela občanského zákoníku

Novela občanského zákoníku přináší několik klíčových změn v oblasti rozvodů, péče o děti a vymáhání výživného. Tyto...