Po (podle některých čtenářů) kontroverzním doporučení oddálit koupi GeForce 3 alespoň o půl roku, které jsme doporučili minulou sobotu, je na čase zabrousit do zatím stále ještě poklidných vod herních konzolí. Zde se spokojeně vyhřívá na výsluní slávy Sony (zvláště poté, co Sega pomalu ale jistě končí s Dreamcasty), ale již brzy se dočkáme pořádné bouře, která rozhodně zčeří ony stojaté hladiny s japonským gigantem pokojně se slunícím na nafukovacím lehátku s logem Playstationu – Xbox přijde co nevidět a nástup Game Cube také není daleko. Ponechejme teď stranou spekulace o Game Cube (na ty je stále příliš brzo) věnujme se právě Xboxu. Nečekejte však žádný odborný text – jde spíš o volné zamyšlení nad pár větami, které v médiích doprovázejí příchod Xboxu.
Tvrzení první: Xbox přinese novou generaci her
Odpověd: ne tak docela
Při pohledu na první screenshoty z chystaných Xboxových her se tají dech snad všem hráčů her, ať již konzolistům či PCčkářům. Takhle detailní a propracovaná grafika doposud nebyla nikde k vidění. Znamená to však, že s sebou přinese Xbox s NV25 a UMA velkou herní revoluci? Nejspíše ne – podobně totiž vypadají tituly využívající předností grafické karty GeForce 3 (NV20), které by se měly na PC objevit ještě do konce roku. Troufám si tvrdit, že tou dobou bude ve většině civilizovaného světa stále ještě dostupnější PC s GeForce 3, než Xbox – stačí se podívat na problémy s nedostatečným zásobováním, které provázely nástup PS2. Fantastická vizuální kvalita nových her tak není dílem samotného „zázračného“ Xboxu, ale spíše technického pokroku platformy PC (přesněji řečeno GeForce 3 a jejích „kolegů“). Hry v roce 2002 by vypadaly podobně, i kdyby se žádný Xbox nekonal – takhle se jenom vývoj o pár měsíců urychlil.
Tvrzení druhé: Xbox přinese konec herní hegemonii PC
Odpověd: bezesporu, ale ne sám
Skalním fanouškům platformy PC (i já sám jsem k nim donedávna patřil) se teď jistě začne vařit krev v žilách. Bohužel chladné ekonomické úvahy osob samostatně výdělečně činných, leč stále herně pozitivních, jsou jednoznačné – rychlý Thunderbird s GeForce 3 a odpovídajícím vybavením přijde na nějakých sedmdesát tisíc korun, Xbox či PS2 se i s hrami dají pořídit pod dvacet tisíc. V potaz musíme ale vzít i univerzálnost použití běžné stolní stanice PC, které se Xbox ani PS2 (byť s připojením na internet) rovnat nemohou. No jo, jenže kdybych na svém PC nechtěl hrát hry, ale spokojil bych se s obyčejnými „kancelářskými“ funkcemi, možností serfovat po internetu a občasným střihem videa, stačí mi stanice za cenu ne sedmdesáti, ale třiceti, čtyřiceti tisíc a mám na dva roky vystaráno.
Pro PC zatím hrál jeden důležitý fakt – mnohem vyšší kvalita her, které se dají zahrát i na „průměrném“ hardwaru. Když se však podíváme na obrázky z MGS2, Halo, Gothamu nebo nového Oddworldu, přestává to s tím náskokem PC být tak žhavé. Pokud se výrobcům konzolí navíc povede rozumně zvládnout i fenomén on-line hraní a pokud uznají obyčejnou myš jako plnohodnotný ovládací prvek, nebrání už nic konzolové konverzi téměř jakékoli PC hry, těmi akčními počínaje. V tu chvíli začnou mít konzolové hry definitivně navrch a spousta majitelů rychlých herních PC se po nich začne při nejbližším upgradu závistivě poohlížet. Ono takové rozhodnutí, zda vypláznout dvacet tisíc za nový procesor a grafickou kartu, nebo raději investovat do konzole, bude čím dál častěji vyznívat v neprospěch PC. Samotný Xbox to nedokáže, ale společná síla Xboxu, PS2 a Game Cube nejspíš ano. A co na to Microsoft? Tomu to vadit nebude – Windows a Office se budou prodávat pořád stejně dobře – k práci jsou potřeba a na konzolích Word nespustíte.
Tvrzení třetí: Xbox přinese Microsoftu miliardové ztráty
Odpověd: ano i ne
Nedávno se objevila zajímavá studie prestižní analytické firmy Merrill Lynch, ve které se praví, že výroba a prodej konzole Xbox přinese Microsoftu v krátko až střednědobém výhledu ztráty kolem dvou miliard amerických dolarů (cca 80 miliard korun). Je to celkem logické – při předpokládané prodejní ceně 250 USD a výrobní ceně 375 USD činí přímá ztráta na kusu 125 USD . Do konce roku 2004 se počítá s prodejem více než 10 milionů kusů Xboxu, přičemž výrobní cena bude nadále klesat, takže se nakonec střetne s cenou prodejní a výrobce bude na nule (k výsledné ztrátě je nutné připočíst i půl miliardy na marketing). Až potud se to zdá být logické, avšak studie přiznává, že se zaměřila pouze na nutné dotace prodej hardwaru a nikoliv na zisky z her – a to je ten problém.
Výroba a prodej nové generace konzolí se dá přirovnat k provozování mobilní sítě GSM. I tady platí, že se nevydělává na prodeji „železa“, nýbrž na službách (poplatcích za telefonování a SMS). Stejně jako se prodávají dotované mobilní telefony, i nové konzole jdou na trh s cenou hluboko pod skutečnými výrobními náklady. Cíl výrobců je jasný – majitel konzole si nutně bude muset koupit několik dalších her a jejich licenční poplatky půjdou do kapsy výrobce (narozdíl od her na PC tvoří značnou část ceny konzolových her licenční poplatek výrobci konzole, který de facto nabízí vydavateli svůj ohromný trh). Prodej „dotovaného“ Xboxu je tak srovnatelný s nabídkou operátora, který prodává dotovanou Nokii. Jediný rozdíl je v tom, že Xbox nejde narozdíl od Nokie odblokovat pro použití u jiného „operátora“ (jisté pokusy sice byly s hraním her z PS na DC, avšak brzy se od nich upustilo). Pokud se podaří vyrobit na Xbox kvalitní a prodejné hry, skončí celý projekt s VELMI aktivní bilancí.
Smyslem tohoto článku není vynášení kategorických soudů nad tím, zda bude Xbox takový nebo makový – Xbox prostě jednoho dne přijde, my si ho buďto koupíme a budeme na něm hrát hry, nebo nekoupíme a budeme hrát na něčem jiném (ať již na PC, PS2, či Game Cube). Jedno je však jisté již dnes – máme se opravdu na co těšit...