Nezávislá hra Unpacking je jedním z největších překvapení loňského roku. V redakci jsme tedy z ní příliš unešení nebyli (viz naše recenze), ale britský Eurogamer ji dokonce prohlásil za hru roku. Každopádně pro malé australské studio Witch Beam jde o obrovský úspěch a to i komerčně – jen za prvních 10 dnů prodalo na sto tisíc kopií, k tomu ji ještě navíc Microsoft zařadil do svého předplatného Game Pass.
Unpacking je nenápadná hra založená na tom, že po stěhování vybalujete věci z krabic a umísťujete je na správná místa. Má i určitý přesah, protože se její příběh dotýká některých etap našeho vlastního života. Její pohledná, ovšem spíše jen schematická grafika, je nenáročná na výpočetní výkon, takže hra slušně běhá i na starých PC a kapesní konzoli Nintendo Switch, určitě tedy nebude problém ji úspěšně portovat ani na mobilní telefony.
K tomuto kroku se ovšem vývojáři ještě neodhodlali, hra je venku teprve dva měsíce a tak mají aktuálně jiné starosti. Situace bezohledně využilo vydavatelství SayGames Ltd. a vydalo na první pohled nerozeznatelný klon Unpacking Master.
Že nejde jen o náhodu nebo přílišnou inspiraci dokazuje kromě názvu i totožný grafický styl, který je od originálu naprosto k nerozeznání. Autoři hru sice dali k dispozici zdarma, nejspíš jim ovšem nějaké peníze vydělala. Překvapení hráči se totiž v recenzích shodují na tom, že byla tak nacpaná reklamami, až byla skoro nehratelná. Navíc zaznamenala obrovský úspěch. Mezi bezplatnými aplikacemi v Appstore rychle vystřelila na první místo a nechala za sebou například aplikace YouTube, Instagram nebo TikTok, na Google Play byla ve stejné kategorii druhá.
Tato situace naštěstí neměla dlouhého trvání a na základě mnoha stížností byla z obchodů zase odstraněna. K celé situaci se pak pro portál Kotaku vyjádřil i ředitel SayGames Egor Vaihanski :„Rád bych se omluvil za nedostatečný průzkum před uvedením hry od jednoho z vývojářů, se kterým spolupracujeme. Hra jasně připomíná ‚Unpacking‘ a tato podobnost dalece přesahuje název hry. Pokazili jsme to a omlouváme se,“ sypal si na hlavu zástupce společnosti, která se na svých sociálních sítích chlubí tím, že její měsíční obrat z mobilních her přesahuje 400 tisíc dolarů, tedy osm a půl milionu korun.
Nakolik šlo opravdu o omyl a na kolik snahu přiživit se na úspěchu jiných, se zřejmě nikdy nedozvíme, je to ovšem jen další důkaz toho, že alespoň jistá vstupní kontrola před nahráním vlastní hry do digitálních obchodů není úplně od věci. Bez ní jsou totiž AppStore, Google Play a ostatně i Steam zapleveleny obrovským množstvím pseudoher, mezi nimiž se ty opravdu kvalitní snadno ztrácejí.