Čtvrtek 26. listopadu 2020, svátek má Artur
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. listopadu 2020 Artur

Pracovali na Mafii 2, nyní zabodovali s vlastní hrou. Rozhovor

Části konceptu české hry Hero of Many nosil vývojář Matouš Ježek v hlavě přes deset let. Hra vyšla na Android a iOS, v současné době však autoři pracují na PC verzi.

Herní designér Matouš Ježek

Hero of Many je vizuálně přitažlivý titul, v němž hráč prozkoumává podvodní jeskyni. "Zlaté české ručičky bodují i na mobilních zařízeních," píše Jan Lysý v recenzi na Mobilních hrách a hodnotí 85 procenty. Na podrobnosti ohledně vývoje jsme se zeptali designéra Matouše Ježka ze studia Trickster Arts.

Píšete, že Trickster Arts tvoří převážně lidé, kteří pracovali na Mafii II. Jak konkrétně se na Mafii II podíleli? A jaký byl impuls, který vedl ke vzniku Trickster Arts?

Matouš Ježek

Sedmadvacetiletý nadšený herní designér a tvůrce příběhů vyvíjí hry od roku 2002. Nejprve se pohyboval ve vývoji papírových her na hrdiny, následně AAA videoher a v současnosti se naplno věnuje nezávislé herní tvorbě.

Osobní stránku autora naleznete zde.

Matúš Široký, autor soundtracku pro Hero of Many, skládal hudbu pro Mafii II, Marek Horváth pracoval na zvucích a já jsem se na Mafii II věnoval dialogům a později designu misí pro datadisk.

 S Trickster Arts se to má tak, že v létě 2012 jsem už cítil, že bych rád zkusil něco vlastního. Odešel jsem z 2K Czech a začal pracovat na hře, tehdy ještě pracovně nazvané jako projekt "Hero". Věděl jsem, že to sám nezvládnu, tak jsem přizval své bývalé kolegy a kamarády.

Oslovil jsem také Láďu Týče, talentovaného studenta ČVUT, který už v té době měl na kontě několik vlastních mobilních her. Společně jsme pak na hře pracovali vlastně doteď, kdy se nám ji konečně podařilo vydat na Appstoru i Google Play.

Reakce kritiky na Hero of Many jsou pozitivní. Je myšlenka hry originální, nebo vás inspirovaly jiné tituly?
Z reakcí hráčů a kritiků jsme neskutečně nadšení. Udělali jsme maximum, aby hra byla dobrá, ale konkurence je veliká a tak vysoká hodnocení jsme skutečně nečekali.

Hero of Many

Hero of Many

Her, které nás inspirovaly jsou desítky. Namátkou Abe's Oddysee (1997) pro atmosféru, bezbranného hrdinu a zachraňování přátel. Dále pak třeba Swarm Arena (2010), která (asi) poprvé představila souboje velkých hejn jednotek proti sobě. Pak také her v tmavé jeskyni je celá řada.

V Hero of Many jsme se snažili co nejvíce skloubit akční prvky boje s hejny, prozkoumávání jeskyně a vyprávění příběhu. Hodně jsme dbali jak na herní, tak audiovizuální zážitek. Chtěli jsme hru, která se hraje přirozeně a hráče vtáhne tak, že chce dále zkoumat, co všechno se tam dole v té podvodní jeskyni skrývá. Myslím si, že celkové zpracování a propojení příběhu, atmosféry a herních mechanismů je to, co dělá z Hero of Many jedinečnou hru.

Jak dlouho jste na Hero of Many pracovali?
Zhruba 10 měsíců.

Narazili jste během vývoje na nějaká větší úskalí, nebo šlo všechno hladce?
Vývoj nebyl jednoduchý, nikdo z nás neměl zkušenosti s enginem Unity, na kterém jsme se hru rozhodli dělat, takže jsme se učili za běhu. Jak už to u vývoje her obvykle bývá, měli jsme velké starosti s výkonem, pamětí a nahrávacími časy. Bylo taky náročné nacpat tolik fyzikálních objektů do jednoho mobilního zařízení. Naštěstí vše nakonec zapadlo a hra běží pěkně na všech podporovaných zařízeních.

Osobně jsem měl asi největší potíže s designem úrovní. Každý level jsem minimálně třikrát úplně předělal, protože prostě nebyl "dost dobrý". Vzalo si to hodně času, ale myslím, že se to nakonec vyplatilo.

Týkala se prvotní úvaha volby platformy, tedy dotykových mobilních zařízení, nebo jste věděli, jakou hru chcete udělat a přemýšleli, jak se s takovou platformou nejlépe popasovat? Jinými slovy, byla první hra, nebo volba platformy? Některé žánry se na mobily a tablety příliš nehodí, jiné zde excelují.
První byla hra, některé části konceptu jsem nosil v hlavě dokonce přes deset let. Velmi jsem chtěl něco podobného udělat. Chvíli trvalo než nápady uzrály, ale mobilní platforma pak byla vcelku jasná volba.

Hero of Many

Hero of Many

Hero of Many

Hero of Many

Dotykové ovládání poskytuje spoustu prostoru pro inovaci a kontakt s obrazovkou umí vtáhnout. Mobilní platformy se teď velmi rychle rozvíjejí a pro malý nezávislý tým, jako jsme my, představují příležitost, kterou nelze ignorovat.

Pokud bude hra úspěšná, uvažujete i o dalších platformách?
Rádi bychom hru upravili a vydali na PC, aby si ji mohli zahrát i hráči, kteří zatím nemají tu možnost na mobilní platformě.

Kolik lidí si musí Hero of Many koupit, abyste si řekli: "OK, tohle by šlo, jdeme do toho znova"?
Aby se nám zaplatila dosavadní práce a mohli bychom si dovolit naplno se věnovat něčemu dalšímu, je to řádově 20 tisíc prodaných kopií.

Je to reálné? Jaké jsou první výsledky?
Je ještě příliš brzy na jakákoliv hodnocení po téhle stránce.

Jakým způsobem hru jako menší nezávislé studio propagujete?
To nejlepší, co pro propagaci můžeme jako malé studio udělat, je postavit výbornou hru, která lidi zaujme. Dali jsme si proto záležet na traileru, složeném čistě ze záběrů ze hry, a nabídli jsme vyzkoušení hry řadě novinářů po celém světě. Zároveň komunikujeme přímo s hráči na internetových fórech o mobilních a nezávislých hrách. Nezávislá herní scéna má v současnosti nemalé publikum, které je navíc velmi přátelské.

Hero of Many

Hero of Many

Hero of Many

Hero of Many

Cítíme také velkou podporu jak českých hráčů, tak i českých médií, z čehož máme velkou radost a všem vám děkujeme.

Můžete poodhalit plány do budoucna, na co se mohou hráči těšit?
Hlavní prioritou je teď pro nás PC verze a také bychom chtěli vydat Hero of Many soundtrack. Pomaličku už zvažujeme, jak bude vypadat náš další projekt a to se nechte překvapit.

Autor:

Cyberpunk 2077

Jedna z nejočekávanějších her roku Cyberpunk 2077 vyjde po odkladu 10. prosince.

Témata: Android, IOS, Tablet
  • Nejčtenější

Patříte mezi šťastlivce, kteří mají PS5? Tak pozor na tento problém

Nové konzole PlayStation 5 přichází ve čtvrtek na český trh, ovšem v továrním nastavením obsahují poněkud trapnou...

Překupníci mají žně, nové PlayStationy 5 prodávají klidně za dvojnásobek

Omezená dodávka PlayStationů 5 způsobila ohromný přetlak v poptávce proti reálné nabídce. Kdo chce konzoli do Vánoc, má...

Hrát na Xboxu se dá i bez konzole, zastoupí ji mobil a pár kabelů

Premium Se startem streamovací služby xCloud se otevřel způsob, jak hrát na mobilu tituly Xboxu, aniž byste vlastnili samotnou...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops Cold War je nevýrazná sázka na nostalgii

Letošní díl série Call of Duty se vrací do studené války. Krátká kampaň bohužel opakuje řadu chyb, z nichž se značka...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hendikepovaný muž dostal protézu podle hrdiny z videohry

Britský hráč Daniel Melville dostal od společnosti Open Bionics umělou ruku vytvořenou podle postavy Venom Snakea ze...

Proč je Eva Burešová tak hubená? Promluvit ji donutila Prachařová s anorexií

Premium Herečka Eva Burešová (27) se zastala Mariany Prachařové (26), která přiznala anorexii. Hvězda Slunečné je ale sama kost...

Měli lepší stroje Sověti, nebo Američané? O jednom neobyčejném souboji

Premium Když autu dojde palivo těsně před čerpací stanicí, můžete ho k ní dotlačit. Ale co dělat, když se totéž stane letadlu...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

ANKETA: Předsudky stranou, která nová konzole se vám líbí nejvíc?

Nechme stranou funkčnost i fanouškovství a napište nám, která ze tří nových konzolí – PlayStation 5, Xbox Series X a...

ANKETA: Která japonská hra nebo série je vaše nejoblíbenější?

Dnešní anketa se týká japonské produkce. Napište nám, která hra nebo série z této kategorie se u vás těší největší...

Hrát na Xboxu se dá i bez konzole, zastoupí ji mobil a pár kabelů

Premium Se startem streamovací služby xCloud se otevřel způsob, jak hrát na mobilu tituly Xboxu, aniž byste vlastnili samotnou...

Všichni ji chtějí, ale na každého nezbude. Rozbalujeme PlayStation 5

PlayStation 5 je, alespoň podle předobjednávek u obchodníků, nejočekávanější konzole letošního roku. Jenže na každého...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Vyšel seznam nejpoužívanějších hesel. Pokud tam najdete své, změňte ho

Uživatelé stále používají velmi jednoduchá hesla. Přitom platí, že pokud si ho snadno zapamatujete, je s největší...

Žena nemá ráda oblečení. Nudismus praktikuje všude, kde to je možné

Dvaatřicetiletá Molly Spocková z Los Angeles od mala nesnesla mít cokoli na kůži. V pubertě už začala chodit doma nahá...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....