Úterý 29. září 2020, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. září 2020 Michal

Česká středověká hra ve stylu Minecraftu. Podobné stavění jinde není

aktualizováno 
Titul Medieval Engineers může budovatelské hry podobné Minecraftu posunout na novou úroveň. Šéf vývoje Marek Rosa však říká, že se v Minecraftu neinspirovali a hra navíc podle něj nabízí unikátní systém stavby. Podobný prý v jiném titulu neobjevíte.

S Markem jsme proto pohovořili o budoucích plánech s Medieval Engineers, rozvojem jeho pražského studia Keen Software House i jeho proměňujících se povinnostech na pozici šéfa společnosti.

Předchozí titul Space Engineers od Keen Software House loni v říjnu ohlásil přes milion prodaných kusů. Studio si přitom zachovává status nezávislosti a hodnota společnosti se dnes pravděpodobně pohybuje ve velmi zajímavých číslech.

Marek Rosa, zakladatel společnosti Keen Software House

Marek Rosa, zakladatel společnosti Keen Software House

Chápu, že vás to srovnání nemusí těšit, ale nakolik se hra podobá Minecraftu? Z prvního videa to totiž vypadá, že by se Medieval Engineers s trochou štěstí mohli pokusit bojovat právě o jeho hráčskou základnu.

Je pravdou, že s Minecraftem máme společné stavění bloků, ale tím to v podstatě končí. V naší hře se snažíme o větší míru realističnosti. V simulaci fyziky, po vizuální stránce, ale i u herních principů. Není možné říct, že jsme se Minecraftem inspirovali. Nápad na hru, která by fungovala na principech použitých v Medieval Engineers, jsme měli už velmi dávno.

Bude se hra soustředit čistě jen na stavbu, nebo bude obsahovat například i farmářské prvky? Dokážu si představit, že si lidé zasejí vlastní pole, zasadí stromy a kromě hradu budou opečovávat i pole v jeho okolí.
Medieval Engineers se zatím soustředí jen na stavbu a případně trochu na boj. Ale souhlasím, že možnost farmařit by byla úžasná. Uvidíme, jakým směrem bude vývoj pokračovat.

Fotogalerie

V oficiálních materiálech zmiňujete survival mód, tedy jakýsi boj o přežití. Před čím se hráči budou bránit?
V síťové hře se lidé budou bránit před jinými hráči. V sólo hře pak před barbary a časem možná i zvířaty. Zvažujeme také, že by hráče mohlo ohrožovat prostředí. Například sopky, vítr, tornádo, blesky a podobně.

Čím je projekt oproti jiným stavitelským hrám unikátní, jaké koncepty jste jinde neviděl?
V jiných hrách domy stavíte pomocí celých prefabrikátů. Hráč tedy může postavit jen to, co mu připravili vývojáři. V našich hrách toto omezení neexistuje a je jen na hráči, co postaví a jaké bloky pospojuje. V případě Medieval Engineers jde o stavbu budov a hradů, případně katapultů a jiných zařízení.

Jak velké budou herní světy? Lákadlem by časem mohly být obrovské oblasti pro početnou skupinu hráčů, kde má každý absolutní svobodu a může stavět i likvidovat věci podle libosti. Nabízí se paralela s DayZ, kdy hra nabídne jen základní kostru a hráči svým chováním začnou simulovat reálný svět. Někteří budou ostatním pomáhat, jiní budou kazit usilovnou práci druhých.
Vidíme to podobně. Velikost světa bude zpočátku 2 km². Ale věřím, že ho časem zvětšíme. Neměl by to být zásadní problém. Také si myslím, že Medieval Engineers poslouží jako simulátor světa a vzhledem k tomu, že je to sandbox hra, lze nové prvky přidávat poměrně jednoduše.

Kdo je to Marek Rosa?

Marek Rosa (36) je slovenský herní vývojář, který v roce 2010 založil pražské studio Keen Software House. Před tím se živil tvorbou softwaru na zakázku a řadu let ve volném čase vyvíjel technologie pro jeho první hru Minerwars 2081. První úspěch však přišel teprve v roce 2013 po vydání hry Space Engineers.

Máte dlouhodobou vizi, kam vaše studio směřuje? Mohly by ty inženýrské tituly kulminovat on-line hrou se stálým světem?
Ano, dlouhodobou vizi máme. Ale zároveň si uvědomujeme, že se dnešní herní průmysl mění závratným způsobem a předpovídat více než rok dopředu by se nám mohlo vymstít. Proto se za dlouhodobou vizí snažíme jít, držet ji v zaměřovači, ale zároveň jsme flexibilní a ochotní ji změnit. Soustředíme se na konkrétní cíle, které jsou na dosah v řádu měsíců. Nemůžu proto zatím prozradit, co bude finální cíl našeho snažení. Ale v našem případě to nevadí. Pro nás totiž platí, že cíl je cesta.

Četl jsem, že se počet vývojářů v Keen Software House blíží čtyřiceti lidem. To už odpovídá solidnímu středně velkému studiu. Kde se plánujete zastavit a jaký typ her byste jednou rád dělal?
To se velmi těžko odhaduje, naše původní odhady jsme totiž několikanásobně překročili. Tým se naštěstí rozrůstá přirozeně. A to podle aktuální potřeby i naší schopnosti nacházet šikovné lidi, kteří dobře zapadnou. Určitě bychom v budoucnu rádi zkusili příběhovou hru jako oddych od sandboxů.

Medieval Engineers

Medieval Engineers

Měl byste zájem vybudovat velkorozpočtové studio vytvářející tituly s nejmodernější grafikou a třeba i s velkým vydavatelským domem za zády?
Víceméně ano. Ale myslím si, že v dnešní době už velký vydavatel není potřeba. Až budeme připraveni, zafinancujeme si to sami. Budeme tak mít větší svobodu a v případě úspěchu nám zůstane všechna smetana.

Jak se proměnila vaše pozice jako zakladatele studia? Začínal jste jako hlavní programátor, stíháte teď ještě vůbec programovat, nebo se spíše soustředíte na organizaci a udávání směru pro celý tým?
Musím se přiznat, že už jsem pár let nenaprogramoval ani řádek kódu. V současné době je moje práce hlavně o udávání směru. Přemýšlení o strategii a plánech, kde chceme být za měsíc, půl roku, za rok, za dvacet let. Sleduji, co děláme dobře a špatně a starám se o rychlou nápravu. Zároveň se snažím co nejvíce naladit na tužby našich zákazníků a sladit to se silnými stránkami našeho týmu.

Space Engineers

Space Engineers

Vnímáte se tedy spíše jako programátor, nebo jako podnikatel?
V minulosti jsem se vnímal jako programátor. Teď se to ale posunulo a vnímám se jako podnikatel, který začínal jako programátor. Zároveň se ale stále vyvíjím. Vidím věci, které děláme, a snažím se rozumět technickým i uměleckým detailům. A až na jejich základě dělat podnikatelská rozhodnutí.

Byl stávající růst společnosti vaším původním cílem, nebo byl v plánu vývoj menších her a překotný růst studia byl spíše otázkou okolností?
Růst byl vždy cílem a vývoj menších her byl pouze způsobem, jak se k němu dopracovat. Dnes můžu říct, že jsem spokojený a doufám, že nám to vydrží co nejdéle.

Autor:
Témata: software
  • Nejčtenější

To si nekoupíme, bouří se aktivisté proti hře ze světa J. K. Rowlingové

Nová hra Hogwarts Legacy z kouzelnického světa J. K. Rowlingové vypadá na první pohled slibně. Jenže už teď se proti ní...

V nových Age of Empires už indiáni nebudou těžit zlato, mají prý jiné hodnoty

Chystaný remaster slavné strategie Age of Empires nepřinese jen novou grafiku, ale i výrazné zásahy do samotné...

Remake Mafie u recenzentů uspěl, sbírá ryze pozitivní hodnocení

U zahraničních recenzentů se remake nejlepší české hry všech dob setkal s úspěchem. Chválí skvělou grafiku a hluboký...

ANALÝZA: Souboj titánů aneb Když si za 7,5 miliardy vyšlápnete na soka

Microsoft dokázal pro jednou opravdu šokovat herní svět, když koupil společnost ZeniMax Media, vlastníka gigantického...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Youtuber vytvořil falešný software pro cheatery, směje se jejich reakcím

Youtuber s přezdívkou ScriptKid bojuje proti herním podvodníkům jejich vlastními zbraněmi. Vytvořil falešný software...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Už nebudu kandidovat, odejdu z politiky, říká exministr Adam Vojtěch

Premium Jsem odolný, ale už toho bylo hodně, vysvětluje svůj odchod exministr. Babiš ho podle něj trochu čekal. V rozhovoru pro...

  • Další z rubriky

ANKETA: Který boss vám dal poslední dobou nejvíce zabrat?

Jsou hry dnes příliš jednoduché? Ale kdeže, prostě si jen vybíráte ty špatné. Zavzpomínali jsme na pekelné souboje,...

PlayStation 5 se během 24 hodin vyprodal, další budou zřejmě až příští rok

Obchody po světě hlásí naplněné kapacity předobjednávek pro konzoli PlayStation 5. Na aukčních serverech už překupníci...

OBRAZEM: Měli jste digihru? Nová Game & Watch se veze na 80kové nostalgii

Značka Super Mario Bros. letos v září oslavila 35 let od vydání prvního dílu. Nintendo při té příležitosti chystá hned...

Pokémoni, Super Mario a další nečekané hry, které mají svou pornoverzi

Premium Jak poznáte, že je něco populární? Tak, že to má svou pornoverzi. Erotickou mutací se chlubí velké množství filmů,...

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...