Marathon měl být hojivou mastí na ukopnutý palec, který si PlayStation loni způsobil naprosto nezajímavou online střílečkou Concord. A chvíli to i vypadalo, že hráčský zájem o novinku od vyhlášeného studia Bungie je přece jen o něco vyšší než o hru plnou ošklivých postav a světa bez nápadu (naši recenzi na Concord čtěte zde). To bylo před tím, než se přišlo na plagiátorství autorů z Bungie.
Studio totiž z ukradených grafických prvků obvinila grafička vystupující pod pseudonymem ANTIREAL. Ta vyrobila řadu vizuálních prvků v roce 2017, které se později bez jejího svolení objevily v ukázkách ze hry Marathon. Její vývoj přitom začal až v roce 2018. Autoři sice ihned přiznali vinu, tu však svedli na „bývalého spolupracovníka“ a pouze oznámili, že zahájili vyšetřování a kroky k nápravě.
Grafička se zároveň přiznala, že nemá finanční prostředky k tomu, aby studio žalovala za odcizené dílo. Údajně za celou dobu, po kterou vyrábí grafické prvky, se jí nikdy nepovedlo obdržet za svou práci adekvátní finanční kompenzaci. Pravděpodobně tedy nechá na studiu Bungie, zda se ji samo nerozhodne odškodnit.
Co situaci dělá horší, že to není zdaleka poprvé, co lidé načapali Bungie při kradení děl nezávislých autorů. Studio se muselo omlouvat loni, když do hry Destiny 2 přidali zbraň navrženou podle fanouškovského designu. A v roce 2021 zase k expanzi s názvem The Witch Queen „nedopatřením“ přidali artwork ukradený z internetu.
Po odhalení ukradených grafických prvků do Marathonu se navíc začaly objevovat zprávy, že nálada ve studiu je nyní na bodu mrazu. Interně údajně probíhá vyšetřování s cílem odhalit další možné odcizené herní a grafické prvky, což zřejmě zabere hodně času.
Zaměstnanci i příznivci studia Bungie se začínají ptát, co by případný debakl hry Marathon mohl znamenat pro budoucnost studia. To mimochodem před třemi lety koupila společnost Sony za 3,6 miliardy dolarů (tehdy v přepočtu asi 78 miliard korun). Právě Sony je nyní s multiplayerovými tituly v hodně špatném rozpoložení, jelikož po krachu loňského Concordu firma zrušila osm z celkových dvanácti plánovaných live service titulů. To poslední, co by teď Sony potřebovalo, je další multiplayerový propadák.
Hra ještě před zářijovým vydáním plánuje sérii otevřených testů během srpna, kdy zároveň i nabude jasnější představu o hráčském zájmu. Ten však nařčení z krádeže cizí grafiky dost pokřivil, jak se autoři minulý týden přesvědčili. Internet obletěla fotka zdrceného ředitele projektu Josepha Crosse, který se musel po celou dobu potýkat s tím, že ho lidé neustále zasypávali otázkami týkajícími se onoho plagiátorství.