náhledy
Od vydání prvního dílu série Tomb Raider letos uběhne 25 let. Za tu dobu jeho hrdinka Lara Croft dokázala, že je daleko víc než jen „Indiana Jones s prsama“, přesto zůstává ikonou herního průmyslu. Podívejte se na její pozvolný vývoj v naší rozsáhlé galerii.
Autor: Core Design
Když 25. října roku 1996 první Tomb Raider vyšel, okamžitě bylo jasné, že tu máme přelomový hit. Zkombinování rychlé akční hratelnosti s řešením prostorových hádanek bylo nesmírně originální a v podstatě založilo dodnes nesmírně populární žánr tzv. akčních adventur. Podle původního návrhu měl být hlavním hrdinou muž, kvůli přílišné podobě s filmovým Indiana Jonesem nakonec byla hlavní hrdinkou zvolena Laura Cruzová. Udělat z hlavní postavu ženu bylo tehdy od britských Core Design nesmírně odvážné rozhodnutí, rychle se ukázalo, že šlo o trefu do černého.
Autor: Core Design
Než se z ní stala Lara Croft, jak ji známe dnes, prošla postava během vývoje několika změnami. Kromě Indiana Jonese byla autorům inspirací především komiksová Tank Girl a filmová klasika Hard Boiled od Johna Woo. Díky tomu používá Lara rovnou dvě pistole najednou a metá ladná salta. Jenže marná sláva, širokou veřejnost zaujala především svým vzhledem. Přestože její ňadra byla tvořena jen dvěma jehlany, odstartovala v herním průmyslu sexuální revoluci.
Autor: Core Design
Lařinu osobnost z velké části dotvořil i dabing herečky Shelley Blond. Pokud vám v prvním díle přišla chladná a bez emocí, je to záměr, autoři její povahu přirovnali k ženskému Jamesi Bondovi.
Autor: Twitter @BlondShelley
Druhý díl vyšel hned o rok později a celý koncept dotáhl k dokonalosti, podle mnohých jde o vůbec nejlepší díl Tomb Raidera. Vynikal na svou dobu nevídaně rozmáchlou výpravou a brutální obtížností. Vzhled postavy byl kompletně přepracován, Lara dostala svůj slavný cop a také několik nových oblečků. Kromě ikonického modrého tílka nosí i nepromokavý neopren či zimní bundu. Ať už na sebe vezme cokoliv, můžete si být jistí, že jí to bude děsně slušet.
Autor: Core Design
Z dnešního pohledu je druhý díl zastaralý, šancí pro moderní rozmazlené hráče je vznikající fanouškovský remake The Dagger of Xian, který nedávno dostal i hratelnou demoverzi. Vzhledem k extrémní délce originálu se trochu bojíme, že autorům dojdou síly ještě před jeho dokončením.
Autor: Nicobass
Třetí díl přinesl nový engine a i když jeho výroba netrvala ani rok, vysoko posazenou laťku rozhodně neshodil. Lara se nově naučila skrčit se nebo ručkovat, přestřelky se inspirovaly filmem Desperado s Antonio Banderasem. Hře se dostalo na svoji dobu výjimečné reklamní kampaně, z dnešního pohledu je zajímavý především videoklip německé punkrockové kapely Die Ärzte - Männer sind Schweine (Lidé jsou prasata).
Autor: Core Design
Nedílnou součástí propagace nových her bylo i najímání modelek, které v převlečení za Laru pózovaly před objektivy fotoaparátů. Bylo jich tolik, že má Lara zápis v Guinessově knize rekordů, jakožto herní postava, kterou ztvárnilo nejvíce hereček. Z nekonečného zástupu vybírám tu podle mě nejhezčí – britskou gymnastku Alison Caroll.
Autor: Core Design
Ta pro svoji roli dokonce absolvovala intenzivní trénink od britských speciálních jednotek SAS, stejně jako školení v archeologii. I díky tomu jsou některé její promo fotky vskutku originální.
Autor: Core Design
The Last Revelation je první díl, který ve svém názvu neobsahuje číslovku a dosud přímočarou sérii poněkud zamotal. Vývoj hry probíhal paralelně s vývojem trojky a vzhledem k tomu, že vývojářský tým byl z neustálého chrlení nových dílů unavený, rozhodl se v závěru hry Laru zabít. Svůj plán tajili před vedením až do poslední chvíle a jak asi tušíte, pochvaly se jim za tento originální přístup nedostalo. Ostatně jak ukazuje loňský nejmenovaný hit, na smrt oblíbené postavy nejsou hráči připraveni ani dnes. Na poslední chvíli tak byl konec změněný a Lara sice skončí pohřebná pod pyramidou, chybí ovšem záběr na její mrtvolu.
Autor: Core Design
V roce 2000 vyšel Tomb Raider i na GameBoy Color. Šlo o klasickou 2D skákačku, která měla s originálem společný jen svět a hlavní hrdinku, hratelnost byla mnohem primitivnější. Nicméně šlo o povedenou hru, která o rok později dostala i přímé pokračování s podtitulem Curse of the Sword.
Autor: Core Design
Mnohem zajímavější byl díl Chronicles, jehož děj je zasazen před události čtvrtého dílu. Jde o čtyři samostatné povídky, kterými si Lařini přátelé připomínají její život. Na samotném konci hry pak můžeme vidět náznak toho, že Lara nemusí být ve skutečnosti mrtvá. Podle designéra Andyho Sandhama šlo pro všechny zúčastněné o projekt, který jim měl zaplatit účty, ale jehož výroba nikoho moc nebavila. Hru dokonce později popsal jako „hromadu zastaralých sra*ek". Tomu odpovídají i dobové recenze, které se pohybovaly jen v lehkém nadprůměru.
Autor: Core Design
Angelina Jolie v roli Lary Croft
Autor: Paramount Pictures
The Angel of Darkness z roku 2003 je zřejmě vůbec nejhorším dílem v historii série. Autoři se pokusili uvadající značku oživit, a tak přibrali některé mechaniky i z tak žánrově odlišných her, jako například Shenmue nebo Metal Gear Solid. A epicky pohořeli. Jediné, proč byste se s tímto dílem měli ještě dnes zabývat, je část hry odehrávající se v Praze. Tam musíte infiltrovat tajnou Kabalu skrývajících se v útrobách Strahovského kláštera. „Intruders don’t last long in the Strahov.“
Autor: Core Design
Reputaci značce nezlepšilo ani filmové pokračování s podtitulem Kolébka života. Angelině navlečené v latexu to sluší i bez vycpávek, ale jinak opět není o co stát.
Autor: Core Design
Autoři hry tak v této těžké situaci udělali to nejlepší, co mohli. Sérii dali na čas k ledu a na dalším plnohodnotným dílu si dali skutečně záležet. Vývoj byl svěřen americkým Crystal Dynamics (do té doby především díky Legacy of Kain) a svým způsobem jde o restart značky. Lara v něm pátrá po své matce a bájném meči Excalibur, náplní šlo o návrat ke kořenům: prolézání kobek dávných civilizací, boj se zvířaty i mýtickými příšerami a řešení náročných hádanek. A lidem se to tak líbilo, že ve stejném duchu dostali další dva díly.
Autor: Core Design
Následující Anniversary je sice remakem prvního dílu, mnozí si toho však ani nevšimli. Mnohem blíže má totiž k předchozímu Legendu. Kritici byli nadšeni, ovšem hře se příliš komerčně nedařilo a prodala na poměry série pouhé tři miliony kopií, což je vůbec nejméně v celé historii značky.
Autor: Core Design
V tomto období byla hlasem Lary Croft herečka Keeley Hawesová.
Autor: Core Design
Trilogii uzavřel v roce 2008 osmý díl Underworld. Oproti dvěma předchozím sice nabídl nový engine, jinak bylo vše při starém. Lara dostala do výbavy přitahovací hák a možnost bojovat na blízko, pro nové hráče do hry přibyla i možnost nápovědy. Podle tehdejšího prezidenta Eidosu Iana Livingstona prodeje hry dosáhly předpokladů, zřejmě to však nebylo žádné terno, a tak se značka na dlouhých pět let odmlčela.
Autor: Core Design
O Laru hráči v tomto období zcela nepřišli. V roce 2013 vyšla kooperativní akce Lara Croft and the Guardian of Light. I v ní jste prolézali opuštěné kobky, bojovali s nepřáteli a řešili logické hádanky, tentokrát jste však na veškeré dění nahlíželi z velké výšky. Vzhledem k nižší ceně hry šlo o solidní zábavu, příběh byl však odsunut na druhou kolej.
Autor: Core Design
Kdo se chtěl pokochat Lařinými křivkami, měl smůlu, postavičky byly na obrazovce vyloženě droboučké.
Autor: Core Design
Zatím poslední éra Tomb Raidera začala v roce 2013, kdy došlo ke kompletnímu restartu značky. A to se vším všudy, včetně změny hlavní postavy. Ta se sice stále jmenuje Lara Croft, ale s tou původní toho příliš společného nemá. A rozhodně nemáme na mysli jen výrazně menší objem hrudníku, místo drsné hrdinky jsme dostali citlivou mladou ženu, která pátrá po svém otci a zabíjení se jí příčí.
Autor: Core Design
Tedy alespoň první hodinu hry, postupně se otrká a nepřátele masakruje po stovkách. Navíc už na vše není sama a na pomoc dostane několik parťáků, z nichž nejzajímavějším je obrovský maor Jonah Maiava.
Autor: Core Design
Šlo o jasný hit, který se prodával jak teplé rohlíky a oživil zájem o značku. V krátkém sledu jsme se tak dočkali laciné mobilní adaptace Relic Run…
Autor: Core Design
...povedené tahovky Lara Croft GO…
Autor: Core Design
...i pokračování Lara Croft and the Guardian of Light s podtitulem Temple of Osiris, který navýšil počet hráčů na čtyři.
Autor: Core Design
Opravdovým pokračováním série byl až Rise of the Tomb Raider z roku 2015. Šlo o moderní AAA hru se vším všudy, která experimentovala i s konceptem otevřeného světa a RPG prvky. Odehrává se v mrazivých sibiřských horách a Lara se v něm opět pouští do boje s paramilitaristickou organizací Trinity.
Autor: Core Design
Grafický pokrok oproti prvnímu dílu je gigantický.
Autor: Core Design
Novou dabérkou Lary se stala herečka Camilla Luddington, známá například ze seriálu Chirurgové.
Autor: Core Design
Zatím posledním dílem je Shadows of the Tomb Raider z roku 2018, který celou moderní trilogii uzavírá. Lara už v něm dávno není křehkým děvčetem, ale poradí si i s mnohonásobnou přesilou elitních žoldáků. Hra je daleko akčnější než byli fandové dosud zvyklí, obtížné prostorové hádanky jsou ve velké většině jen nepovinné. Stále jde o vynikající zábavu, která snese srovnání i se sérii Uncharted, na rozdíl od ní se však bere smrtelně vážně.
Autor: Core Design
Stejný rok do kin přišel i restart filmové série, ve kterém Laru ztvárnila oscarová herečka Alicia Vikanderová. Kdo čekal nějaký výrazný kvalitativní posun oproti Angelině Jolie, musel nutně z kina odcházet zklamán. Tomb Raider je opět béčko, které si užijete tím víc, čím lépe se vám podaří vypnout mozek.
Autor: Warner Bros. Pictures
Lara Croft je velmi oblíbenou postavou pro cosplayerky. Jednou z nich je i Zuzana Rajdlová, kterou pro svojí propagaci použila firma Cenega, distribuující tuto značku na našem trhu.
Autor: Cenega
Budoucnost značky je růžová a vydavatelé hry plánují k významnému jubileu pro fanoušky i spoustu novinek. A ne, nemáme na mysli již oznámenou mobilní hříčku Relaoded.
Autor: Square Enix
Šeptá se o plnohodnotném velkém díle, který má propojit události restartované trilogie s původní sérií. Ať už to dopadne jakkoliv, o osud Lary Croft se bát nemusíme...
Autor: Square Enix