Herní klasiky z devadesátek se vrací ve velkém, ale dokážou dnes uspět?

  • 44
Hernímu světu vládne retro a kromě neustálých remaků, remasterů a restartů se některé legendární série dočkají i regulérních pokračování. Nároky na kvalitu se od 90. let zvýšily, dokážou se s tím vývojáři důstojně poprat, nebo kromě nostalgie nebudou mít co nabídnout?

Brzy to budou dva roky, co se nám do rukou dostaly nové konzole, a přitom dnes hrajeme pořád ty stejné hry jako předtím. Vývojáři se bojí opustit obrovskou základnu hráčů se starými stroji, a tak jediné, co většina novinek dnes oproti minulosti nabízí, je větší rozlišení a rychlejší snímkování.

Nezdá se však, že by to lidem příliš vadilo, naopak, většina zřejmě touží hrát pořád to samé dokola, o čemž svědčí milionové prodeje značek jako Assassin’s Creed, Battlefield, Call of Duty nebo třeba FIFA. Namísto posunu vpřed se vývojáři obracejí do minulosti, a tak se na nás valí samé remaky (aktuálně The Last of Us, Dead Space...), remastery (Uncharted, Life is Strange...) nebo restarty (Saints Row...). A to není vše, vývojáři se vracejí ještě hlouběji do minulosti a vytahují značky z minulého tisíciletí, na kterých mnozí z dnešních čtyřicátníků vyrůstali.

Naplno jsem si to uvědomil na výstavě Gamescom a čerstvě po ní, když jsem namísto titulků o nových značkách znovu psal o legendách devadesátých let. Pojďte se podívat, kterých sedm hitů z mládí se již brzy chystá zabojovat o vaši pozornost.

System Shock

System Shock
System Shock
System Shock

System Shock

A začněme možná tím nejzvučnějším jménem. System Shock v roce 1994 ukázal, že hry viděné z vlastního pohledu nemusí být nutně jen tupé akce, když k dobře známému střílení přinesl i hororové plížení ve stínech a řešení hádanek. Geniálním návrhem levelů předběhl svou dobu a jeho ztvárnění kybernetického prostoru dodnes nemá konkurenci.

Značka dlouhá léta ležela ladem, až před několika lety kolem ní začalo být pořádně živo. V krátkém sledu pak bylo oznámeno regulérní pokračování i remake prvního dílu.

Z vývoje trojky bohužel nakonec sešlo, ale remake už je prakticky hotový. Na Gamescomu bylo k vidění nové demo a jde o dokonalou ukázku toho, jak má remake vypadat. K originálu přistupuje s úctou a nic důležitého v něm nechybí, na druhou stranu vývojáři nezůstali zaseknutí v minulosti a nebojí se implementovat mnohé prvky, které výrazně zpříjemní zážitek. Za mě je to především mnohem pohodlnější ovládání, které tehdy kladlo větší odpor než většina z děsivých nepřátel.

Toto by mohlo být opravdu skvělé, a vzhledem k tomu, kolik let už uběhlo od originálu, ani nemáme pocit, že jde jen o ždímání peněz. A kdo ví, třeba se díky případnému úspěchu jednou vysněné trojky dočkáme. Nebo alespoň remaku dvojky, o kterém už Nightdive studio nenápadně trousí poznámky.

Index očekávání 90 %

Jagged Alliance 3

Jagged Alliance 3
Jagged Alliance 3
Jagged Alliance 3

Jagged Alliance 3

Legendární tahovka zažila svůj vrchol ve druhém díle z roku 1999, pak to s ní však šlo rychlo z kopce. Chystaná trojka slibuje návrat ke kořenům a podle všeho, co jsme zatím mohli vidět (viz naše preview), se jí to daří. Nechybí nic, co jsme tehdy milovali – bohatá databáze unikátních žoldáků s komplikovanými vzájemnými vztahy, dobývání rozlehlé mapy rozdělené na čtvercové sektory a spousta realistických zbraní. Kromě parádní grafiky ovšem na opravdovou inovaci vypadá jen to, že uživatelské rozhraní už neukazuje procenta úspěšnosti zásahu. Na druhou stranu tato zdánlivá drobnost má zásadní vliv na taktiku. Jagged Alliance 3 by měla vyjít někdy v průběhu příštího roku.

Index očekávání 85 %

Return to Monkey Island

Return to Monkey Island
Return to Monkey Island
Return to Monkey Island

Return to Monkey Island

Dobrodružství mladého piráta Guybrushe Threepwooda v podstatě definovalo žánr (viz naše recenze remasterované verze) a začalo zlatou éru vydavatelství LucasArts, která pokračovala neméně zvučnými jmény jako Indiana Jones, Full Throttle nebo Days of Tentacle. Kromě toho se stala předobrazem u nás nesmírně populárního Tajemství oslího ostrova.

Úspěch hry vedl tvůrce k několika pokračováním, to poslední vyšlo v roce 2009 v podobě epizodických Tales of Monkey Island (naše recenze) a vzhledem k tomu, kam se od té doby herní průmysl posunu, se obecně mělo za to, že značka už zůstane navždy u ledu. Naštěstí ne.

Return to Monkey Island vyjde již 19. září na PC a Nintendo Switch, prvotní reakce ovšem nejsou jen pozitivní. Příliš ortodoxní fanoušci si stěžují na to, že se jim nelíbí grafika hry, a to až tak moc, že autora hry Rona Gilberta prakticky vyštvali ze sociálních sítí (viz náš článek).

Index očekávání 85 %

Homeworld 3

Homeworld 3
Homeworld 3
Homeworld 3

Homeworld 3

Homeworld je i po dvaceti letech od svého vydání vnímán jako jedna z nejlepších vesmírných real-time strategií všech dob. Přesto už to dlouho vypadalo, že se po neméně skvělém druhém díle z roku 2003 nad touto značkou nadobro zavřela voda. Vydavatelství THQ totiž zkrachovalo a noví majitelé práv z Gearboxu jen značku vyždímali pomocí obligátního remasteru.

Za Homeworld 3 stojí studio Blackbird Interactive, jemuž šéfuje vedoucí vývoje původního originálu Rob Cunningham. Žádných velikých žánrových posunů se bát nemusíme, klíčové slovo při vývoji je spíš evoluce než revoluce.

První obrázky vypadají nádherně, hra by měla vyjít již v polovině příštího roku. Spolu s „neoficiálním Command & Conquer“ Tempest Rising (viz naše preview) by mohlo jít o veliký návrat k zapomenutému žánru real-time strategií.

Index očekávání 80 %

Alone in the Dark

Alone in the Dark
Alone in the Dark
Alone in the Dark

Alone in the Dark

Hororová klasika Alone in the Dark, která byla jedním z hlavních zdrojů inspirace autorům slavnější série Resident Evil, se dočká už rovnou třetího restartu. Původní klasiku z roku 1992 už totiž oživili v letech 2001 (naše recenze) a 2008 (naše recenze).

V čem by měla být nová verze lepší? Popravdě nevím, z kratičké ukázky na letošním Gamescomu jsem neviděl nic, co by zavedenou premisu prolézání strašidelného domu nějak výrazně obohatilo. Na druhou stranu díky solidní grafice (se hrou už se počítá pouze na nové konzole) a vynikajícímu nazvučení se ani novému Alone in the Dark nedá odepřít jistá atmosféra. Opět si budeme moci vybrat, jestli budeme hrát za Edward Carnbyho nebo Emily Hartwoodovou, kromě střílení po monstrech pak budeme řešit i hádanky. Vyjde nejspíše v příštím roce.

Index očekávání 60 %

Bulánci

Bulánci
Bulánci
Bulánci

Bulánci

A na nostalgii samozřejmě sázejí i čeští tvůrci. Bulánci loni pokořili všechny rekordy, co se českého komunitního financování týče, nejtěžší výzva je ovšem stále před nimi.

Co se týče změn, zůstávají autoři při zemi, takže je spíše možné mluvit o remasteru než o pokračování. Grafický styl vychází z originálu, jen nabídne větší míru detailů a především skvěle rozpohybované postavičky Bulánků. Ti ovšem stále mohou chodit jen ve dvou osách, což je sice základní prvek hratelnosti předchozího dílu, na mladší hráče zvyklé na pohyb analogovými páčkami by to však mohlo působit snad až jako příliš veliké retro.

Základem hry bude klasický multiplayer v několika režimech, součástí plné verze však bude i příběhová kampaň. Jakkoliv to může znít bizarně, svět Bulánků je poměrně promyšlený a zájemcům nabízí bohatý „lore.“ Jeho součástí jsou mimo jiné i básně, o jejichž dramatický přednes se postaral herec Tomáš Hanák.

Hra bude na Steamu k dispozici od 14. listopadu v režimu předběžného přístupu, pro přispěvatele ze Startovače pak dokonce o dva týdny dřív.

Index očekávání 50 %

Polda 2 Remáster

Polda 2
Polda 2 dostane remaster
Polda 2 dostane remaster

Polda 2 Remáster

Letošní Polda 7 ukázal, že i nízkonákladové hry určené výhradně pro místní trh mohou z ekonomického hlediska dávat smysl, a tak se značka v příštím roce zase vrátí. Tentokrát ovšem remasterem druhého dílu (viz naše původní recenze), který 20 let hru „pouze“ oblékne do nové grafiky. Beze změny zůstanou všechny hádanky i ovládání, takže s určitostí víme, jak to dopadne. Ostatně krátkou ukázku hratelnosti jsme si už letos mohli zahrát jako kratičkou minihru v posledním sedmém díle (naše recenze). Vzhledem k tomu, že je Polda 2 plný narážek na dobu dávno minulou, autoři ani nepředstírají, že by snad chtěli oslovit i nové hráče.

Index očekávání 20 %

Na který návrat herních značek z 90. let se těšíte nejvíce?

celkem hlasů: 3111
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 úterý 20. září 2022. Anketa je uzavřena.