Série FIFA rozhodně patří mezi opravdové legendy. Každý rok k počítačům usedají desetitisíce hráčů, kteří touží porazit svým oblíbeným týmem ostatní velkokluby a nejlepší národní týmy. Někdy pro zábavu, jindy zase pro pocit, že alespoň virtuálně mění fotbalové dějiny. Hry ze série FIFA baví všechny věkové kategorie, a také proto každý rok patří nová FIFA k nejprodávanějším počítačovým hrám po celém světě. Málokdo si ale uvědomuje stagnující kvalitu této série. EA Sports bohužel ovládl žánr sportovních her a jak všichni víme z vlastní zkušenosti, monopol, ač v případě EA Sports neúmyslný, nikdy nic pozitivního nepřináší.
Monopolní postavení EA Sports vychází z neschopnosti ostatních výrobců konkurovat. Nikdo si dnes nedovolí vydat sportovní hru, aniž by obsahovala skutečná jména, dresy a kdovíco ještě. Za všechno se musí platit a malé částky to rozhodně nejsou. Další výdaj – motion capturing – si v tak vysoké kvalitě může dovolit snad jen EA Sports. Všichni víme, jaké hvězdy si EA Sports pro poslední díl své fotbalové série najal – od Thiery Henryho, přes Edgarda Davidse, až po Paula Scholese. Kromě těchto dvou hlavních důvodů, proč hry simulující fotbal (ale i hokej, basketbal, atd.) dělá v posledních letech výlučně EA Sports, existuje mnoho dalších. EA Sports má s tvorbou sportovních her značné zkušenosti a také získal mezi hráči obrovské renomé. Avšak většina hráčů přehlíží množství chyb a nedostatků, kterými FIFA trpí. EA Sports nemá důvod cokoliv měnit, konkurence až na pár občasných výjimek prakticky neexistuje. Nuže, pojďme se podívat na chyby série FIFA trochu blíž.
Určitě se divíte, proč pořád není ve hře FIFA naše nejvyšší fotbalová soutěž. Naše liga je kvalitnější než korejská, což o to, ale tady jde hlavně o prodejnost hry v dané zemi. Tento fakt nemůžeme EA Sports vytýkat. Naše liga bude v jejich titulech až tehdy, když si u nás koupí každý originálku – prakticky nereálné – anebo když se náš národní tým či domácí ligový klub zviditelní ve světě. To znamená postoupit mezi posledních osm týmů v Lize mistrů či Poháru UEFA, nebo získat nějaký kov na Mistrovství světa v roce 2002 pořádané Korejí a Japonskem.
Mnoho skvělých nápadů se v jednom roce objevilo a hned v dalším zmizelo. Pamatujete na halový fotbal? Vzpomínáte si na souboje historických týmů? Na sníh? Na patnáct stadiónů? Proč se tyto a další nápady neobjevily najednou? Důvod je naprosto zřejmý. Představte si situaci, kdyby např. FIFA 2002 dokonale simulovala fotbal se vším všudy. Co potom FIFA 2003? Jaké vylepšení by přinesla? Pro všechny kromě EA Sports by bylo lepší, kdyby každá nová FIFA vycházela co dva tři roky. Mezitím bychom si nahráli pouze patch, jenž by aktualizoval soupisky, charakteristiky atd. EA Sports by tak měl čas na markantnější vylepšení. A pokud by FIFA vycházela třeba co dva roky, mohlo by se v každém díle střídat mistrovství světa s mistrovstvím Evropy (pochopitelně vždy po dvou letech).
Autoři série asi fotbal moc nesledují, neboť tak pokažené charakteristiky hráčů se nedají vysvětlit. Angličtí hráči umějí podle EA Sports hrát fotbal nejlépe, a tedy i jejich nároďák se řadí mezi nejlepší na světě. No jo... ale co výkony Angličanů za poslední rok? Prohráli, co mohli, v kvalifikaci se jim nedaří, ačkoliv se funkce trenéra národního týmu zhostil pan Erikson. Liverpool se sice dostal do finále poháru UEFA, avšak jádro kádru tvoří cizinci. David Beckham, opora Manchesteru, vystupuje ve FIFA 2001 jako hotový fotbalový bůh. Správně, proč by ne? Ale co Luis Figu, Zinedine Zidane a Denis Berkamp? Všichni tito muži hrají na stejném postu a stejně dobře (pokud nebudeme brát v potaz aktuální formu). Podle tvůrců série nikoli. Čím pak to asi bude...? Malá odbočka k sérii NHL. Proč nejlepší hokejový národ v této sérii nejlepší není?
Charakteristiky všech hráčů se pravděpodobně dělaly čistě náhodně. Ve všech dílech FIFA se vždy objevilo několik týmů, které ve skutečnosti hrají daleko lépe či hůře. Každý rok se spousta lidí piplá s přepracováváním atributů hráčů. EA Sports se soustředí na grafiku a vše kolem je už druhořadé. Jde pochopit, že třeba Jan Koller, Pavel Nedvěd, ale i další čeští hráči, jsou podceňováni (na druhou stranu - oba patří k největším oporám ve svých klubech, takže se to částečně pochopit nedá). Avšak Oliver Kahn? González Raúl? Roberto Carlos? Viděli jste někdy, jak tento člověk kope přímáky? Neuvěřitelně přesné dělovky, Roberto Carlos často střílí přenádherné góly klidně i z třiceti metrů. Podle autorů FIFA 2001 ne. Jedno čísílko nehraje u jednoho hráče roli (konkrétně atribut shooting na pěti místo na sedmi). Ale desítky pokažených atributů u mnoha hráčů? Tady nejde jen o podceňování, ale i o to, že se zde z některých fotbalistů stávají úplně jiné typy hráčů než v reálu. A takto by se dalo pokračovat dále.
Přestupy. Další palčivý problém. V sérii NHL jsou „trejdy“ vyřešeny šalamounsky. Peníze chybějí, hráče lze pouze vyměňovat a draftovat. FIFA opět exceluje. Rozdíly v cenách hráčů jsou z nepochopitelných důvodů minimální. A tak každý může z posledního anglického týmu udělat světový velkoklub. Stačí prodat všechny hráče a nakoupit nové hvězdy. Vzhledem k tomu, že zranění postihne tým jednou až dvakrát za sezónu, vystačíte s dvanácti hráči. Chybí jakákoliv kontinuita. Sice lze postoupit do další sezóny a účastnit se např. Ligy mistrů vybojované v minulém roce, avšak hráči se, na rozdíl od NHL, nezlepšují. Proč? A z jakého důvodu nelze vyměňovat hráče? Proč nejdou vydělávat peníze? Noviny už přece párkrát otiskly tabulku, podle které se určují odměny klubů za úspěchy v Lize mistrů a Poháru UEFA. Malilinkatý příklad. Ujmete se nejhoršího klubu ve francouzské lize. Svým umem se vypracujete zhruba do poloviny tabulky. Sezóna končí, shrábnete peníze za deváté místo a nakoupíte průměrné hráče. Další rok se dostanete výš, i do poháru UEFA. Získáte více peněz, posílíte tým, tentokrát o lepší hráče. Následující sezónu se dostanete do semifinále UEFA, dostanete větší balík švýcarských franků a podepíšete smlouvu (obrazně řečeno) s nadprůměrnými hráči. Mezitím by hráči získávali zkušenosti atd. Během pěti let byste se mohli postupně vypracovat z nejhoršího týmu francouzské ligy na nejlepší tým v Evropě.
Inteligence rozhodčích a jejich chování už nejednou přimělo spoustu lidí sprostě nadávat. Přísnost arbitrů utkání jde sice určit, avšak spousta lidí si raději volí přísnost náhodnou. A v tom je kámen úrazu. Stařičký fotbal Actua Soccer nabízel různé sudí podle jejich rodné země. Každý rozhodčí pískal jinak. Jeden přísněji, druhý zase méně atp. Hloupost rozhodčích dosahuje vrcholu obvykle v nejdůležitějších zápasech sezóny. Podivnost sudích se projevuje zejména ve FIFA 2001. Řada skluzů zezadu zůstává nepotrestána a za žduchnutí zepředu rozhodčí někdy udělují žluté karty. I když je přísnost rozhodčích nastavena na minimum, tak by měli oceňovat skluzy zezadu žlutou kartou. Laxnost sudích je obvykle největší v pokutovém území, kde by se měly zákroky posuzovat přísnějším metrem.
Obtížnost, pravděpodobně nejvíce proklínaná chyba této série, ale třeba i NHL, stále zůstává neřešena. Po usilovnějším tréninku lze s průměrným mužstvem vyklepat třeba i slavný Real Madrid. Stačí dobře nastavit taktiku. A všichni moc dobře známe to, že s jedním dobrým útočníkem lze v tabulce ligových střelců na konci sezóny obsadit první příčku, protože šedesát gólů z jedněch kopaček za sezónu není výjimkou. Více obtížností, a hlavně zvýšení té nejvyšší, by přišlo vhod. A propos, taktika. Velice omezené možnosti, hloupé herní systémy, nemožnost zadávání individuálních úkolů apod. S obtížností a taktikou přímo souvisí ovládání. Proč se nedá nastavit podle vůle hráče?
Faktem zůstává, že každá nová FIFA patří k vynikajícím hrám. Grafika, hudba a zvuky vždy byly na velmi vysoké úrovni. Prostě a jednoduše, kvalita her ze série FIFA a jejich vysoká hratelnost je nesporná. Avšak EA Sports začíná vydávat prakticky stejné hry, lišící se pouze lepším grafickým zpracováním a několika kosmetickými úpravami. Poslední dva roky mluví za vše. FIFA 2001 nepřinesla kromě lepší grafiky vůbec nic nového. Právě naopak – několik nápadů (třeba souboje historických týmů) zmizelo. Grafika – to jediné lze pochopit. Počítače ještě nejsou tak výkonné, aby dokázaly věrně napodobit fotbal. Chybí např. bláto, odlétávající drny, záběry na rozčilující se trenéry, dýmovnice atd. V tomto ohledu se toho musí ještě mnoho dohánět.
Tento článek neměl být kritikou série FIFA a jejího výrobce, pouze měl poukázat na fakt, že tyto hry nejsou zas až tak úplně dokonalé, jak se o nich všeobecně povídá, a že obsahují značné množství chyb. Ti, kdo pravidelně sledují fotbal, a dokonce možná chodí na českou první ligu (eventuelně na druhou, moravskoslezskou, krajský přebor apod.), snad budou souhlasit.