Jarek Kolář rekapituluje 7 dní a 7 nocí

  12:01aktualizováno  13. června 12:51
Při příležitosti vypuštění 7 dní a 7 nocí na našich stránkách jsme se rozhodli vyzpovídat také grafika hry a nynějšího spolumajitele Pterodonu Jarka Koláře. Jak probíhal vývoj této české herní klasiky, jak na něj Jarek vzpomíná a kterak se to vyplatilo - to všechno se dočtete v tomto interview

Při příležitosti vypuštění plné verze české humorné adventury 7 dní a 7 nocí na našich stránkách jsme se rozhodli vyzpovídat také grafika hry a nynějšího spolumajitele Pterodon, s.r.o. Jarka Koláře. Jak probíhal vývoj této české herní klasiky, jak na něj Jarek vzpomíná a kterak se to vyplatilo? Čtěte dále...

Jarek Kolář, spolumajitel Pterodon Software

Do 77 jste se pustili záhy po úspěšném vydání Oslího ostrova. Určitě jste tenkrát byli nabaženi nečekanou slávou a měli v hlavě velké plány do budoucna. Podařilo se vám uplatnit některé z těchto plánů přímo v 77?
Plány do budoucna jsme měli, ale 77 do nich nepatřilo. Měli jsme plány na velkolepou adventuru z časů kolonizace latinské Ameriky. Toho se týkala také poslední slova Gajbraše Trípvůda na konci Oslího ostrova. Měla to být kombinace adventure a RPG, něco na způsob Quest for Glory.

Proč jste tedy tento projekt nezrealizovali?
Jak odpovídám v další otázce, s Petrem Vochozkou jsme se dohodli na tvorbě hry, která bude mít již hotovou všechnu grafiku - takže jsme začali pracovat na 77. Po dokončení jsme pracovali na zlepšování technologie - podpoře SVGA grafiky, geniálním editoru a přehrávači FM syntetické hudby. A od jara 1995 jsme začali pracovat na adventuře To Hell and Back pro německou firmu Black Legend (Virtual X-citement). Na projektu se intenzivně pracovalo až do vánoc 1996, kdy byl zrušen. Nějaké informace o této hře jsou na naší stránce.

Kdo vlastně tenkrát přišel s nápadem vytvořit 77? Byli jste to vy, nebo jste hru dělali na objednávku Petra Vochozky?
7dní a 7nocí připravoval Petr Vochozka na Amigu ještě v dobách, kdy jsme se neznali. My jsme měli hotový editor na adventure hry a on nabízel hotovou grafiku. Shodli jsme se na tom, že tu konverzi uděláme. Bohužel grafika byla tak hrozná a editor a engine hry nedostatečný, že se vše dělalo znova. Ale i tak trvaly práce na hře čtyři měsíce, včetně pravidelné docházky do školy. Velkou výhodou bylo, že programátor už měl doma počítač.

77 nebojácně paroduje slavného Sierráckého Larryho. Jak vlastně vznik ten nápad udělat z Vency Záhyba "pokrevního bratra" sukničkáře Larryho?
Kdo hrál Larryho i 77, ten si jistě všiml, že mezi hrami je velký rozdíl. Larry působí jako neúspěšný sexuální loudil, který svými marnými snahami baví hráče, zatímco Venca je typem sebevědomého vesnického šviháka, který lehce prosadí svou. Inspirace v erotických příbězích Larryho však samozřejmě nelze upřít.

Možná právě se 77 jste odstartovali šňůru klasických českých humorných adventurek. Hra je plná nevšedních vtípků a mnohdy až neuvěřitelných úkolů. Kde všude jste brali při psaní scénáře inspiraci?
Hra byla vytvořena systémem, že ke všem akcím bylo mnoho různých komentářů. Jelikož psaní textu je mnohonásobně snazší než kreslení či animování, bylo na místě všech textů vyplněno 5 variant textu ("komentář_k_tomu_a_tomu1", "komentář_k_tomu_a_tomu2" atd). Ten se pak, až byla hra hotová, dopisoval tak, aby zněl co nejlépe. Tím se měly zjemnit typické neduhy adventury, kde dřív nebo později postava začne opakovat hlášku "tohle nejde použít". Inspirace chodila sama.

Velmi "zajímavé" mi přišly obzvláště způsoby svádění sedmi Smihtových dcer. Zajímalo by mne, jestli jste na těchto místech uplatňovali některé ze svých životních zkušeností? :-)
V té době bylo tak málo zkušeností, že jsme uplatňovali spíše "sci-fi" a "fantasy" než vlastní životní zkušenosti. Navím ale, jak Petr Vochozka. :-)

Humorné situace a úkoly mají ale i svou stinnou stránku - nelogičnost. Té je v 77 až přehnaně mnoho - např. elektrizující pes nebo ruka se stolibrovkou ve lvím bříše. Nemyslíte si, že jste to s tou antilogikou místy i tak trochu přehnali?
To byla, je i bude neduh levných adventure her. Autoři (to jako my) s cílem udělat hru delší přibalí několik velmi nepředpokládatelných řešení a doba hraní se tím výrazně prodlouží. Díky tomu si všichni mohou tisíckrát přečíst výše popisované humorné texty (což samozřejmě není nic pozitivního). V tomhle problému vidím také důvod zániku klasických adventur na globálním trhu.

77 jste oblékli do nového a místy velmi slušivého grafického kabátu. Jakým způsobem jste grafiku ke hře vytvářeli? Přímo v počítači, nebo nejdříve na papíře?
Celá grafická práce byla provedena v PC verzi programu Deluxe Paint za pomoci myši. Některé z obrazovek byly předem nakresleny perem na papíře a zdigitalizované sloužily jako podklad pro malbu v počítači. Perličkou je, a to možná málokdo ví, že na podzim 1995 byla celá grafika překreslena pro vydání v Německu. Tam vyšla na CD s audiotracky a byla prodejná lidem od 18 let věku. Mě v té době bylo 17.

Na rozdíl od Oslího ostrova jste 77 doplnili i o hudební doprovod a několik zvukových efektů. Pokud je mi ale známo, tuto záležitost jste svěřili do rukou několika externím spolupracovníkům. Měli jste vy sami například k hudbě nějaké konkrétní požadavky, nebo jste to nechali jen na nich? A byli jste s výsledkem spokojeni?
Celá audio stránka 77 se nesla spíše ve znamení testování možností zvuku na PC. Petr Vochozka měl na zakázku komponované nějaké skladby a několik hudeb doplnili i naši přátele Filip Oščádal a Luboš Mikula. Do tvorby jsme jim nijak nekecali a oni se snažili udělat co bylo v jejich silách. Hudby jsme měli dost a mohli jsme si vybírat. Problém spíše s kapacitou dvou disket. Zmínil bych také to, že jsme z Anglie licencovali přehrávací rutinu na MOD Marka Coxe, autora tehdy populárního Modplayeru.

Jarek Kolář, spolumajitel Pterodon Software

Vývoj 77 musel být určitě náročnější než vývoj Oslího ostrova. Kolik hodin denně jste v průměru na hře pracovali? A jak jste tuto činnost skloubili se studiem na škole?
Vývoj určitě nebyl náročnější. Měli jsme prozkoumanou půdu a spoustu zkušeností. Také jsme měli hardware k tvorbě. Já jsem pracoval tak 2 hodiny ráno a 2 hodiny večer po dobu 4 měsíců (plus mínus).

Časový limit pro výrobu 77 zněl "půl roku". To je neuvěřitelně krátká doba. Nebyli jste tak trochu v časové tísni nebo dokonce ve stresu, hlavě v době, kdy byl termín vydání hry za dveřmi?
Časový termín byl naprosto v pořádku a díky němu jsme dosáhli v tak krátké době takového výsledku.

Nakonec tedy hra v polovině listopadu 94 slavnostně vyšla. Nechci se vás nyní ptát kolik jste na její tvorbě vydělali, nicméně byste mi alespoň mohli říct, jestli se ta půlroční tvrdá práce vůbec vyplatila?
Když vezmu v úvahu peníze, tak se práce vyplatila. Když vezmu v úvahu zkušenosti, poznatky a kontakty, tak se práce totálně vyplatila. Díky ní jsme mohli strávit několik let profesionální prací pro německý herní trh (17 měsíců přímo v Německu) a získali jsme tak zkušenosti na úrovni profesionálních západních vývojářů. Přidáme-li k tomu pravou českou invenci a genialitu, máme nyní v rukou dokonalý tým na tvorbu počítačových her.

Jedna z mých posledních otázek se týká souložení... tedy alepoň toho v 77 :-). Řeknu vám, že ani v posteli se člověk tolik nenadře jako při tom vašem myším klikání. Jak vás proboha napadlo ztvárnit postelové scény zrovna tímto v pravdě "netradičním" způsobem? :-)
Souložení v 77 mělo jednu zvláštní vlastnost. Šlo tam o absolutní přesnost. Bylo třeba mačkat pravé a levé tlačítko v přesném rytmu. Každý se snažil mlátit do myši o sto šest, pak mu jeden stisk vypadl a už šel výkon dolů. Celá mezihra šla lehce uhrát se sekundovými přestávkami mezi kliky.

Na čem pracuje Pterodon nyní?
Od dob 77 se toho hodně změnilo. Nyní pracujeme plně profesionálně a je nás kolem patnácti. Ve spolupráci s Illusion Softworks připravujeme akční fantasy hru Flying Heroes, která se už blíží k dokončení.

A dále?
Dále se připravuje koncept pro novou hru, na které začneme pracovat krátce po vydání Flying Heroes, tedy asi v polovině roke. No a díky tomu samozřejmě neustále do Brna přibíráme další designéry, grafiky a programátory.

Témata: Testování

Nejčtenější

Potvrdit „Je mi více než 18“ už nestačí. Herní web chystá přísnější kontrolu

Nejpopulárnější internetová stránka pro sdílení modifikací Nexus Mods prochází velkými změnami. Nejprve změnila vlastníka, nyní chystá i zásadní úpravu pravidel pro přístup k obsahu pro dospělé. Nově...

KVÍZ: Poznáte ikonické hlášky z počítačových her?

Počítačové hry jsou tu už několik desítek let a naše komunita se stále rozšiřuje. Stejně jako milovníci filmů dokážou zpaměti citovat celé repliky z oblíbených filmů, i nám se za ty roky některé...

Zlevněné je i Kingdom Come 2. Vybíráme nejlepší letní slevy her na PC

Tradiční letní výprodej her na Steamu je v plném proudu. Pokud jste dosud váhali s nákupem, nyní máte příležitost docela znatelně ušetřit. Vybrali jsme spoustu opravdu zajímavých slev.

Profesionální hráč se během živého streamu opil a obtěžoval kolegyně

Streamer Joseph Manuel Marquez, známý hernímu světu pod přezdívkou Mang0, se během přímého přenosu turnaje ve hře Mario Karts v alkoholovém opojení dopustil obscénního jednání vůči svým kolegyním. I...

Za herní propadák roku může sabotáž, tvrdí autoři a ve velkém propouští

Hra MindsEye působí jako horký kandidát na herní propadák roku. Autoři se ovšem vymlouvají na to, že vývoj někdo sabotoval a slibují, že hru dostanou do mnohem lepšího stavu. Zároveň však studio ve...

Do Černobylu se podívá více hráčů, Stalker 2 vyjde i na playstation

Jedna z nejlepších her loňského roku přijde o svůj punc exkluzivity a po platformách od Microsoftu vyjde i na playstationech. Kde patrně paradoxně nabídne lepší zážitek, jelikož se od vydání podařilo...

10. července 2025 0

Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času

Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...

10. července 2025 40

Za herní propadák roku může sabotáž, tvrdí autoři a ve velkém propouští

Hra MindsEye působí jako horký kandidát na herní propadák roku. Autoři se ovšem vymlouvají na to, že vývoj někdo sabotoval a slibují, že hru dostanou do mnohem lepšího stavu. Zároveň však studio ve...

9. července 2025 0

To nový papež určitě nečekal. Fanoušek Pokémonů měl na něj neobvyklé přání

Na internetu se objevil zajímavý příběh jednoho fanouška sběratelské karetní hry Pokémon. Dotyčný si vzal jednu specifickou kartu na setkání s hlavou katolické církve a požádal o podpis. Měl k tomu...

8. července 2025 0

KVÍZ: Poznáte ikonické hlášky z počítačových her?

Počítačové hry jsou tu už několik desítek let a naše komunita se stále rozšiřuje. Stejně jako milovníci filmů dokážou zpaměti citovat celé repliky z oblíbených filmů, i nám se za ty roky některé...

vydáno 7. července 2025

Profesionální hráč se během živého streamu opil a obtěžoval kolegyně

Streamer Joseph Manuel Marquez, známý hernímu světu pod přezdívkou Mang0, se během přímého přenosu turnaje ve hře Mario Karts v alkoholovém opojení dopustil obscénního jednání vůči svým kolegyním. I...

6. července 2025 8

Potvrdit „Je mi více než 18“ už nestačí. Herní web chystá přísnější kontrolu

Nejpopulárnější internetová stránka pro sdílení modifikací Nexus Mods prochází velkými změnami. Nejprve změnila vlastníka, nyní chystá i zásadní úpravu pravidel pro přístup k obsahu pro dospělé. Nově...

5. července 2025 39

ANKETA: Platíte si nějaké herní předplatné?

Žijeme v éře předplatných, která se nevyhýbají ani hernímu průmyslu. Prozraďte, zda si nějaká platíte, a pokud ano, která to jsou. Vybrat můžete i více možností.

5. července 2025 13

Chystaná střílečka od tvůrce legendární hry Doom byla zrušena

Velká vlna propouštění v herní divizi Microsoftu měla vliv také na dosud oficiálně neoznámenou střílečku, na níž pracoval John Romero, spolutvůrce slavných her Wolfenstein 3D, Doom či Quake.

4. července 2025  13:52 5

Nešťastné sci-fi Anthem v lednu definitivně skončí, nepůjde hrát ani offline

Velkolepé sci-fi Anthem od zkušeného studia BioWare nenaplnilo očekávání hráčů ani vydavatele. Ačkoliv další vývoj byl ukončen už před lety, hru šlo alespoň hrát. Ale i to se za půl roku změní.

4. července 2025  11:08 8

Zlevněné je i Kingdom Come 2. Vybíráme nejlepší letní slevy her na PC

Tradiční letní výprodej her na Steamu je v plném proudu. Pokud jste dosud váhali s nákupem, nyní máte příležitost docela znatelně ušetřit. Vybrali jsme spoustu opravdu zajímavých slev.

4. července 2025 9

Propuštění poznali podle deaktivace účtu. Masakr v herní divizi Microsoftu

Microsoft oznámil další kolo propouštění v herní divizi, a to napříč řadou studií. Zrušen byl například reboot střílečky Perfect Dark či nová online hra od tvůrců Elder Scrolls Online.

3. července 2025  10:48 14
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.