Jarek Kolář o počátcích CZ herní scény

  12:00aktualizováno  22. června 10:44
Ačkoliv mu tehdy ještě teklo mlíko po bradě, respektive studoval na jednom brněnském gymnáziu, stal se průkopníkem na domácí herní scéně. Jak vzpomíná na začátky domácí herní scény Jarek Kolář se dočtete v tomto interview doplněném o dobové fotografie tvůrců prvních CZ počítačových her.
Jarek Kolář v 18ti letech (rok 1995)

Ačkoliv mu tehdy ještě teklo mlíko po bradě, respektive studoval na jednom brněnském gymnáziu, stal se průkopníkem na domácí herní scéně a spolu s Petrem Vlčkem a Petrem Vochozkou vydali v červnu roku 1994 první českou hru pro PC. Bylé jí Tajemství Oslího ostrova a Jarkovi tehdy bylo 17 let, tento titul však nastartoval jeho dráhu úspěšného vývojáře počítačových her a zároveň ukázal ostatním schopným lidem v České republice, že i u nás se dají vydávat hry. I proto jsme se v rámci našeho speciálu k šestému výročí od vydání Tajemství Oslího ostrova (počátek CZ herní scény) rozhodli vyzpovídat spolumajitele Pterodonu Jarka Koláře.

Vím, že Pterodon vznikl v roce 1993, ale kde jste se vy dva vlastně poprvé potkali?
Od roku 1992 jsem se setkával s Petrem Vlčkem v prostorách učebny informatiky na gymnáziu Slovanské náměstí v Brně. Díky tamnímu vedení jsme měli prostor využívat učebnu každé odpoledne.

Co vás tenkrát na střední škole přimělo k tomu, že jste se pustili do výroby vlastní počítačové hry?
Počítačové hry jsem hodně hrál a při masovém nástupu stolních RPG do naší republiky jsem se snažil něco takového naprogramovat. Vždycky jsem snil o tom dělat hry. Když jsem se setkal s Petrem a také například s Pavlem Pospíšilem (Saboteur, Dračí Historie) bylo jasné, že svůj volný studentský čas musím věnovat této činnosti.

A proč zrovna do adventury? Neuvažovali jste taky o jiném herním žánru (např. logická hra)?
Adventury byly v té době naše nejoblíbenější hry. Dalším faktorem, bylo také to, že naše hra mohla na hráče mluvit v té době nezvykle - českým jazykem.

Z jakého důvodu jste se rozhodli parodovat zrovinka slavný Monkey Island? A proč jste zaměnili opice za ušaté oslíky?
Oslí ostrov měl být jen takový malý test našeho enginu a editoru. O tom také mluví i rozsah hry. Bylo tam jen pár obrazovek. Nakonec jsme se ale hrou zabývali dva roky. Nutno taky podotknout, že programátor získal svoje PC, až po dokončení hry - vše programoval na školním počítači.

Na počátku projektu ve vás byla určitě hromada nadšení... Ta ale vždy dříve nebo později alespoň mírně opadne. Nehrozilo tedy místy, že byste se na dokončení hry vykašlali (třeba kvůli škole)?
Nevím jestli jsme výjimečně trpěliví nebo to byla tak výjimečná práce, ale nám hromada nadšení vydržela až do konce. Škola nám rozhodně nedělala žádné problémy, které by nás odvracely od práce.

Jak dlouho jste na hře pracovali a jak na její vývoj reagovalo vaše okolí (rodiče, spolužáci...)?
Na hře jsme pracovali celé 2 roky. V mém případě se na mém volném čase nic nezměnilo. Čas, který jsem dříve věnoval hraní her, jsem teď věnoval na jejich dělání. Stejně jako dříve jsem se ve zbytku času věnoval zájmovým aktivitám (kreslení, kajak).

Petr Vlček v 18ti letech (rok 1995)

Pokud je mi známo, tak původně jste s hrou neměli žádné komerční plány. Co vás přimělo ke změně názoru?
Plány jsme neměli. Do vývoje jsme neinvestovali ani korunu, kromě našeho (z tehdejšího pohledu levného) času. V době, kdy jsme hru dokončili, v České republice existovala pouze zásilková služba Vision, která rozesílala západní tituly. Bylo nám jedno jestli hra vyjde komerčně, nebo ji vydáme jako shareware. Jednalo se nám o věci prestiže a pocit průkopníku tohoto odvětví u nás :)

Jak vás napadlo kontaktovat zrovna Petra Vochozku a v jakém duchu toto vzájemné seznámení proběhlo?
Na začátku léta jsem jel na školní výlet do Poličky. Vzpomněl jsem si na jakýsi inzerát v Excaliburu a místo návštěvy obchodů a restaurací jsem v dvouhodinovém rozchodu vyrazil hledat Dukelskou ulici a Petra Vochozku. Nepamatoval jsem si číslo domu a tak mě překvapilo, že zrovna Dukelská ulice je plná 7 poschoďových paneláků. Naštěstí mi náhodný chodec přímo řekl, kde Vochozka bydlí, takže jsem jeho byt našel. Když jsem zazvonil, otevřela mi podivná stará paní. Po čtvrthodině čekání se objevil i rozespalý Petr Vochozka. Bohužel jsem toto setkání neplánoval, takže jsem neměl ani disketu s hrou ani žádnou ukázku, stál jsem tam jen s v turistickém oděvu v plné polní. Mluvili jsme tehdy spíše o amigových projektech Vochozka Trading a dal jsem na sebe Petrovi kontakt. Když se pak po čtrnácti dnech v Praze dostal ke kopii Oslího ostrova, zavolal mi, že to "bere". Pak už jsme jeli do Poličky speciálně kvůli němu a kromě smlouvy na již hotový Oslí ostrov, jsme se už také domluvili na konverzi jeho hry 7dní a 7nocí z Amigy. To jak to nakonec dopadlo je ale téma pro další rozhovor.

Čekali jste (nebo doufali) v té chvíli, že se díky Petrovi proslavíte po celé České republice? (a nyní vlastně i ve světě)?
Nečekal jsem, že se nějak proslavíme. Hlavně mě těšil fakt, že jsme prorazili hráze originálních českých her a dali jsme svým příkladem motivaci mnoha dalším českým vývojářům. Ukázali jsme tehdy, že dělaní her není nic složitého a že to jde dělat i v domácích podmínkách. Situace nyní je ale myslím už dost rozdílná. Je mnohem větší konkurence a i čeští hráči mají přístup k lokalizovaným zahraničním hrám. Myslím, že dnes už vypadá začátek úspěšného vývojáře jinak.

Myslíte si, že dokončení Oslího ostrova byl zlomový okamžik ve vašem životě, který vás nasměroval na cestu profesionálního developerského týmu? A čím jste vlastně původně chtěli být, až vystudujete?
Dalo by se říct, že jsem chtěl být architektem. Je to ale sporné, protože jsem začal dělat hry ještě v době, kdy člověk nad svým budoucím povoláním uvažuje. Architekturu také nyní ve svém volném čase studuji. Nutno říci že Game Design má s Architekturou spoustu společných věcí, takže má tento můj současný "koníček" velký přínos pro moji práci.

Témata: seznámení

Nejčtenější

Nejvíce sexy hra loňského roku míří na PC. Co z ní asi udělají tvůrci modů?

Skvělá akční hra Stellar Blade už příští měsíc přijde o svoji playstationovou exkluzivitu a potěší i majitelé PC. Tvůrci modifikací už se nemohou dočkat až už beztak jen spoře oděnou hlavní hrdinku...

Víte, kolik let už se pracuje na nejočekávanější hře současnosti?

Ačkoliv je vydání městské akce Grand Theft Auto 6 vzdálené ještě víc než rok, studio alespoň jako útěchu zveřejnilo druhý trailer. Ten okomentoval i bývalý vývojář Rockstaru David O’Reilly a...

Po letech zkoušení dohrál nejtěžší mapu Dooma s více než 23 tisíci nepřátel

Streamer Coincident jako první člověk na světě dohrál legendami opředenou mapu Okuplok, která je považována za nejobtížnější level klasické střílečky Doom. Průchod, během něhož zlikvidoval tisícovky...

Co natáčíš? Populární streamerku vulgárně napadli během vysílání

Populární korejská streamerka Yoo Yoon-jin, známá celému světu pod přezdívkou Jinnytty, nebude na svou nedávnou návštěvu jižní Francie vzpomínat v dobrém. Přímo během živého natáčení ji totiž...

Postapokalyptický seriál Fallout by mohl běžet víc než dekádu

Seriálový Fallout na Amazon Prime Video se stal senzací loňského roku a pokud si udrží zájem fanoušků, mohl by běžet více než dekádu, věří herec Aaron Moten, který ztvárnil jednu z hlavních rolí....

Těchto 11 her od Nintenda se dočká bezplatného vylepšení na Switch 2

Nintendo zveřejnilo seznam jedenácti her na původní Switch, které se dočkají bezplatného vylepšení, a na Switchi 2 tak budou fungovat lépe.

16. května 2025  14:45 0

Necrophosis

vydáno 16. května 2025,  aktualizováno  12:46

Stáhněte si zdarma hned dvě luxusní hry. Ale pospěšte si

Obchod Epic Store opět rozdává dvě PC hry zdarma, ale tentokrát to stojí za to. Na své si přijdou fanoušci zombie akcí a stylových her od českého studia Amanita.

16. května 2025  9:51 7

Hvězdu chystaného hitu dopředu připravují na střet s nenávistnými „fanoušky“

Oznámení hry Intergalactic: The Heretic Prophet od cenami ověnčeného studia Naughty Dog vloni nevyvolalo jen nadšení, ale i vlnu kritiky. Její hlavní představitelkou je totiž plešatá černoška, která...

16. května 2025 34

Hardwarové specifikace konzole Switch 2 potvrzeny, nová funkce má dopad

Očekávaná konzole Switch 2 vychází za méně než měsíc a my se konečně víme, jaký hardware se ukrývá uvnitř. Ukazuje se, že většina leaků byla pravdivá.

15. května 2025  11:19 1

Vše, co víme o konzoli Switch 2: cena, dostupnost, hry, nové funkce

Společnost Nintendo uvede v červnu novou konzoli Switch 2, nástupce populárního Switche. Co umí, kolik bude stát a na jaké hry láká? Nahlédněte do našeho přehledu.

12. dubna 2025,  aktualizováno  15.5 10:51 2

Ubisoft šetří, remake Prince vydá do roka a hitům dopřeje více péče

Ubisoft zveřejnil hospodářské výsledky za fiskální rok 2025. I nadále se chystá šetřit, zatímco svým nejdůležitějších značkám dopřeje více času na vývoj. Pochvaluje si také březnový Assassin’s Creed...

15. května 2025  10:05 0

Doom a ti další. Zběsilý masakr monster desetkrát jinak

Novinka z legendární série stříleček Doom opět nabídne zběsilou akci, ale není zdaleka jediná. Pokud chcete ještě před hraním dát šanci některé z alternativ, máte rozhodně z čeho vybírat.

15. května 2025 0

Nejvíce sexy hra loňského roku míří na PC. Co z ní asi udělají tvůrci modů?

Skvělá akční hra Stellar Blade už příští měsíc přijde o svoji playstationovou exkluzivitu a potěší i majitelé PC. Tvůrci modifikací už se nemohou dočkat až už beztak jen spoře oděnou hlavní hrdinku...

14. května 2025  13:17 7

Trestají mě za to, že jsem údajně nácek, stěžuje si šéf herního studia

Herní firma Moon Studios prosí lidi, aby přestali bombardovat jejich nejnovější hru negativními recenzemi. Šéf studia nejprve tvrdil, že je firma ve finančním ohrožení, následně to vzal zpět a začal...

14. května 2025 7

Pronájem bytu 2+kk 43m2
Pronájem bytu 2+kk 43m2

Nové náměstí, Česká Třebová, okres Ústí nad Orlicí
12 000 Kč/měsíc

Co natáčíš? Populární streamerku vulgárně napadli během vysílání

Populární korejská streamerka Yoo Yoon-jin, známá celému světu pod přezdívkou Jinnytty, nebude na svou nedávnou návštěvu jižní Francie vzpomínat v dobrém. Přímo během živého natáčení ji totiž...

14. května 2025 66

Switch 2 má šikovný režim, který prodlouží životnost baterie

Pokud uživatelé Switche 2 obětují trochu času na hraní na jedno nabití, prodlouží si tím celkovou výdrž baterie.

13. května 2025  10:36 0
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.