Pátek 2. prosince 2022, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 2. prosince 2022 Blanka

Jak vznikal legendární Prince of Persia: čtyři roky bez výplaty

Z dnešního pohledu už nemusí být zřejmé, že animace v Prince of Persia v roce 1989 představovaly grafickou špičku. Celý Prince of Persia byl progresivní hrou, která vznikala za úsměvných podmínek.

Prince of Persia | foto: BW

Pro jejího tvůrce Jordana Mechnera to přitom nebyl první herní projekt a jeho předchozí titul Karateka týdny trůnil na žebříčku nejprodávanějších her v USA. Oba tituly přitom vznikaly pro vydavatelství Brøderbund, kterému Karateka s půl milionem prodaných kusů vydělala obstojný balík peněz.

Mechner si přitom nebyl jistý, jestli další hru po Karatece vůbec chce vyvíjet. Jeho snem bylo stát se hollywoodským scenáristou. Říkal si proto, že další rok strávený vývojem hry jeho plány jen odloží.

Vnitřní zápas je obzvláště patrný z publikovaného deníku The Making of Prince of Persia, kde Mechner píše: „Za dobu, kterou mi zabere tvorba nové hry, bych mohl napsat tři scénáře. A... herní průmysl umírá. Karateka mi dost možná vydělá jen 75 tisíc dolarů, a to je na vrcholu žebříčků.“

„Neexistuje žádná záruka, že nová hra bude tak úspěšná. Ani záruka, že za pár let ještě bude existovat trh s počítačovými hrami,“ napsal si Mechner do deníku v červenci 1985. A to tehdy předpokládal, že příští projekt bude mít hotový za rok.

Prince of Persia

Mechner se přitom s Karatekou hned napoprvé trefil do černého. Během studia na vysoké škole se totiž během hodin filmové historie dozvěděl o technice zvané rotoskopie.

Ta je založená na ručním překreslování filmových rámečků. Mechner díky tomu pro Karateku a později i pro Prince z Persie dokázal vytvořit realističtější animace, než jaké byly v té době zvykem.

Bojovka Karateka tak v kombinaci s nápaditým návrhem uspěla. A i navzdory faktu, že to byl hit, se Mechner s vydavatelstvím Brøderbund musel handrkovat o podmínkách spojených s další hrou.

Otec mu radil, aby se Jordan zřekl zálohy, platu i záruky, že vydavatelství hru skutečně publikuje. Cílem bylo smluvit co největší podíl ze zisku.

Když na vyjednávání skutečně došlo, Mechner žádal o dvacet procent. Manažer Brøderbundu však tvrdil, že si takovou odměnu nemohou dovolit, a že je realističtější hovořit o patnácti procentech. Mechner nakonec souhlasně kývl.

Prince of Persia

Mechner si přitom v úvodních fázích práce nebyl jistý, jestli úspěch Karateky vůbec dokáže zopakovat. Zažíval proto noci, během kterých nemohl spát.

„Všechny ty detaily, které hra bude vyžadovat... působí tak úmorně. Jak jsem to s Karatekou dokázal? Nemůžu si vzpomenout a nejsem si jistý, že to dokážu znovu,“ napsal si do deníku.

Nakonec se rozhodl, že bude pracovat na titulu zasazeném do Asie. Prostředí se ve hrách objevovalo jen vzácně a Mechner projekt pracovně nazval Bagdád. První příběhové koncepty Brøderbund příliš neoslnily, během diskusí o nich však vznikl nový pracovní název Prince of Persia.

Indiana Jones jako předloha herní náplně

Jednou z hlavních inspirací se stalo prvních deset minut filmu Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy. Indy se v úvodu tak tak vyhýbá smrtelným pastem a proklouzává pod zavírajícími se dveřmi. A přesně takový je celý Prince of Persia.

Odehrává se v prastaré Persii, když se Sultán vydá válčit do cizí země. Toho zneužije čaroděj Jaffar, který se chce zmocnit vlády. Brání mu v tom však sultánova dcera, kterou Jaffar uzamkne do věže a přikáže jí, aby se stala jeho ženou. Jinak do hodiny zemře.

Bezejmenného hrdinu ve stejnou dobu uvrhnou do žaláře pod palácem. Tím hrdinou je hráčova postava, která se během šedesáti minut musí vymanit z kobek a osvobodit svou milovanou princeznu. Kromě pastí mu cestu komplikuje řada stráží, ale i jeho vlastní stínový dvojník.

Prince of Persia

Prince of Persia zahrnoval řadu prvků, které vás napoprvé překvapily. Například zabití stínového dvojníka, které zabilo i vašeho hrdinu.

Jako předloha pro protagonistovy animace posloužil Jordanův bratr David, kterého Jordan natočil pobíhajícího ve velikých bílých kalhotách. Prince of Persia však měl mít lepší grafiku než Karateka a Mechner tak nejprve musel vymyslet, jak zlepšit postupy při využití rotoskopie. V rámci her to totiž byl jeho unikátní postup.

Vývoj hry na poměry 80. let zabral neuvěřitelné čtyři roky a výsledek se na pultech obchodů objevil teprve v říjnu 1989, kdy vyšel pro počítače Apple II.

Titul nebyl okamžitým komerčním úspěchem, tomu napomohl teprve jeho převod na celou řadu dalších platforem. A dnes je zdrojový kód hry volně k dispozici. Mechner ho totiž objevil při úklidu v roce 2012 (čtěte více).

Titul nakonec uspěl a z Prince of Persia se stala populární série, kterou v průběhu let rozšířilo dalších devět dílů. V Hollywoodu navíc vznikl i vcelku obstojně hodnocený film Princ z Persie: Písky času, na jehož scénáři se podílel i Mechner.

Za zmínku stojí také fakt, že první díl Assassin’s Creed původně vznikal jako příspěvek do série Prince of Persia. Jeho protagonistou však měl být odlišný hrdina a vydavatelství Ubisoft se nakonec rozhodlo hru přejmenovat, a dalo tak vzniknout zcela nové značce.

Autor:
  • Nejčtenější

Elon Musk zaměstnal člověka, který hacknul PS3, má pomoci zachránit Twitter

Společnost Twitter zaměstnala George „GeoHot“ Hotze, aby jí během pouhých tří měsíců pomohl opravit nedostatečně...

Vrchol drzosti. Ukradli volně dostupné demo a zpeněžili jej na Steamu

Nezávislý vývojář Tyson Butler-Boschma uchvátil fanoušky hratelným prototypem neoficiální hry o Supermanovi, který...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stáhněte si zdarma jednu z nejlepších Star Wars her posledních let

Digitální obchod s hrami Epic Store tento týden rozdává vynikající vesmírný simulátor Star Wars: Squadrons. Zažijete v...

Čeští vývojáři radí, jak rozeznat skutečné záběry z války od své videohry

Vývojáři z českého studia Bohemia Interactive vytáhli do boje proti dezinformacím. Jejich videohru ArmA 3 totiž někteří...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jakou herní konzoli koupit k Vánocům? Poradíme podle typu hráče

Výběry dárků k Vánocům nebývají často lehké a týká se to i případů, kdy byste chtěli někoho potěšit novou herní...

Rozsáhlé zotročování lidí v Česku. Gang vydělal na práci bezdomovců miliony

Premium Na Ústecku roky mizeli bezdomovci a sociálně slabí žijící na ulici, jako by dostali „druhou šanci“. Končili v domě na...

Janečkova zpověď: vězení, alkohol, život bez domova. A kam zmizel Maradonův dres?

Premium Když ho konečně doženete, musíte zbystřit, jestli vás smysly neklamou. Jak může člověk, který se už patnáct let...

Vydělali za covidu, nakupují nemovitosti. Pandemie zrodila nové milionáře

Premium Zatímco většině podnikatelů v Česku způsobil covid ztráty, některým naopak poskytl životní příležitost ke zbohatnutí....

Mohl vzniknout film podle hry GTA s raperem Eminemem. Studio to odmítlo

Studio Rockstar Games mělo po úspěchu třetího dílu série Grand Theft Auto zajímavou nabídku. Režisér Tony Scott chtěl...

Dnešní vesmírné simulátory nejsou simulátory, s fyzikou nemají nic společného

Premium Vesmírných simulátorů vychází dost a jsou na pohled nádherné. Přesto nejsou zapálení fanoušci spokojení. Všechny jsou...

Pět herců, kteří by se nám líbili jako nástupci Cavilla v roli Geralta

Herec Liam Hemsworth nahradí Henryho Cavilla v roli seriálového Zaklínače. Nic proti němu, dokázali bychom si ovšem...

Nenechte si ujít. Deskový Pán prstenů: Jedovatý příslib má hodně co nabídnout

Premium Se závěrem roku se opět připomíná populární deskoherní univerzum postavené na legendárních základech knižního Pána...

Ivan Trojan si s manželkou vypořádal majetek, bulvár spekuluje o rozvodu

Ivan Trojan (58) a Klára Pollertová-Trojanová (51) si v září podle veřejně dostupných dokumentů vypořádali společný...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Žena už nemohla vystát obří ňadra, rozhodla se pro operativní zmenšení

Kylie Perkinsová, čtyřiadvacetiletá dvojnásobná matka z Aljašky, podstoupila zmenšení poprsí, aby se zbavila...

Otec zavelel, šetříme! Rodina vypnula elektřinu a topí jednou týdně

Zvyšování cen energií nutí lidi k nečekaným rozhodnutím. Jedna rodina z Londýna se rozhodla vrátit do minulosti. Šetří,...

Žena je pro mnohé příliš sexy, bývalí učitelé její odhalování nechápou

Říká si Ona Artist a na internetu pravidelně zveřejňuje sexy snímky. Pro mnohé už je to přehnané a především její...