Tvůrci se prvku vehementně bránili. Nakonec pomohl k silné atmosféře

aktualizováno 
Titul Alien: Isolation byl pro mnohé hráče značně děsivým zážitkem. Téměř všechny jeho principy fungovaly v symbióze, která umocňovala atmosféru. Výjimkou nebyla ani funkce pro ukládání pozic, její pojetí však původně mělo být zcela obyčejné.

Obrázek z videa, ve kterém tester zkouší Alien: Isolation. | foto: Youtube, IGN

Právě nezvyklý systém však tísnivosti hry zásadním způsobem přidal. Tvůrci a zejména hlavní návrhář Gary Napper se přitom nápadu nějakou dobu bránili. Považovali ho za zbytečnou práci, kterou mohou nahradit zavedeným a léty osvědčeným principem. Tedy automatickým ukládáním při dosažení checkpointu.

Nakonec využili systém, ve kterém je třeba v herním světě objevit terminál a do toho vložit speciální kartu. Přístroj se musí aktivovat, takže celý proces chvilku trvá a Vetřelec vás během něj může zabít.

Napper však dlouho věřil, že standardní řešení postačí. Fungovalo u Dead Space i BioShocku, tak proč by měl být Alien: Isolation odlišný? Vývojář Simon Adams mu přitom finální systém během vývoje opakovaně nabízel. A Napper návrh pokaždé smetl ze stolu.

Alien Isolation
Alien Isolation
Alien Isolation
Alien: Isolation

Alien Isolation

Vývoj samotné funkce a zapracování terminálů do herního světa považoval za zbytečnou práci navíc. Problém však spočíval ve způsobu, jakým Vetřelec ve hře funguje. Využívá totiž komplexní umělou inteligenci, na základě které vyhledává náznaky hráčovy přítomnosti. Přizpůsobuje se jeho pohybu, volbám i zbraním.

Tradiční ukládání pozic přes menu, ale i automatické ukládání při doputování na předem definované místo proto tvůrce stavilo před zásadní otázku. Co se stane, když hráč ukládá těsně před tím, než na něj stvůra zaútočí?

Řešení byla dvě. Jedním je, že na to hra nijak nezareaguje a hráči se dokola bude načítat pozice, ve které ihned okamžitě umře. Druhou pak, že titul Vetřelce přemístí. A cílené úprky k ukládacím pozicím tak budou funkční taktikou, jak předejít smrti.

Adams proto ukládání přímo v herním světě nabídl jako řešení otázky, co s Vetřelcem během ukládání. Šéf vývoje proto přistoupil na vytvoření prototypu a hned z prvního testu bylo zřejmé, že tento systém atmosféru hry zásadním způsobem zhutňuje.

„Přestali jsme po okolí chodit bez obav. Do té doby jsme věděli, že kvůli smrti o příliš postupu nepřijdeme. Najednou jsme byli vyděšení. Když k pozici nedojdeme a nepodaří se nám hru uložit, přijdeme o hodně. Systém i v jedné jediné misi vytvářel napětí,“ popisoval Napper při zpětném pohledu na vývoj.

Prvek tak před uložením napomáhal k intenzivnější atmosféře. A hráče naopak zbavoval napětí ve chvíli, kdy se jim hru podařilo uložit.

Autor:
 

Nejčtenější

Nadvláda Steamu končí, přišel o všechny veliké vydavatele

Steam

Ještě nedávno prakticky nemyslitelná situace se rychle stává realitou. Obchod Steam, jehož aplikaci má dnes na svém...

Třicet jedna her na zpříjemnění zimních měsíců

Kona

Vánoce a Silvestr jsou sice za námi, ale jelikož zima tu s námi ještě nějaký čas pobude, neuškodí připomenout si...

Streamer nečekaně obdržel během svého vysílání jeden a půl milionu korun

Fortnite Dance

Fanouškovské příspěvky populárním streamerům se obvykle pohybují v hodnotě jednotek dolarů. Žádný div, že si hráč s...

Hrou roku 2018 je Red Dead Redemption 2, bodoval i český Kingdom Come

Red Dead Redemption 2

Je dobojováno. Hlasování ve všech deseti tematických anketách je uzavřeno, pojďme se podívat na výsledky. Hrou roku...

RECENZE: Feudal Alloy je nenápadný hit od českých tvůrců

Feudal Alloy

Povedená 2D skákačka od českých tvůrců sice neobrátí herní průmysl naruby, ale díky chytlavé hratelnosti a milé grafice...

Další z rubriky

Nejočekávanější RPG roku 2019

Letos nás sice nečeká žádná pecka velikosti Kingdom Come: Deliverance nebo...

Letos nás sice nečeká žádná pecka velikosti Kingdom Come: Deliverance nebo Falloutu, ale ani tak si fanoušci her na...

Třicet jedna her na zpříjemnění zimních měsíců

Kona

Vánoce a Silvestr jsou sice za námi, ale jelikož zima tu s námi ještě nějaký čas pobude, neuškodí připomenout si...

RECENZE: Upřímný názor na PlayStation Classic s dvacítkou minirecenzí

PlayStation Classic

Na novodobou verzi PlayStation jedničky se čekalo s nadšením, které však po jejím vydání rychle opadlo. Že to není...

Najdete na iDNES.cz