Jak se dělá herní dabing? Rozhovor o What Remains of Edith Finch

aktualizováno 
What Remains of Edith Finch patří k těm hrám, které sice dlouho netrvají, o to silnější je však zážitek, který si z nich hráči odnesou. V rozhovoru jsme vyzpovídali dabérku a herečku Valerii Rose Lohmanovou, která hlavní hrdince ve hře propůjčila svůj hlas.

Valerie Rose Lohmanová | foto: imdb.com

Jak jste se dostala k roli Edith Finchové? Byla jste na konkurzu nebo vás někdo oslovil přímo?
Původně jsem viděla inzerát na konkurz pro Edith Finch na webu a prostě jsem na něj odpověděla, aniž bych o tom moc věděla. O pár týdnů později jsem dostala e-mail s žádostí, jestli bych nenahrála pár vzorových replik, takže jsem je nahrála na telefon, odeslala a úplně na to zapomněla. Uplynul týden nebo dva a ozvali se mi a potom mi nabídli práci.

Takže to bylo extrémně jednoduché, dost možná nejjednodušší konkurz, kterého jsem se kdy účastnila. Ani jsem netušila, jak velký to je projekt, dokud jsem nedorazila do nahrávacího studia, kde mi došlo, že je to pro PlayStation. (hru nakonec místo Sony vydala Annapurna Interactive a je k dispozici i na PC a Xbox One, pozn. red.)

Čím se liší práce na dabingu pro počítačovou hru od tradičního dabingu třeba pro televizi?
Před What Remains of Edith Finch jsem dělala hlavně klasický dabing a na pár animovaných projektech. Tohle byla moje první hra. Hlavní rozdíl mi přišel jako ten, že ve hrách musí člověk nahrát víc variací určitých replik, protože rozdílné věci budou řečeny v závislosti na tom, co hráč ve hře udělá. V tradičním dabingu máte většinou velmi specifické repliky a málo variací.

What Remains of Edith Finch
What Remains of Edith Finch

What Remains of Edith Finch

Jak moc kreativní jste při dabování mohla být? Řekl vám někdo z vývojářského týmu Giant Sparrow, kdo Edith Finchová je a jak by měla znít?
Když jsem byla na komparzu, bylo mi řečeno, jaký tón má hra mít a o co se tvůrci s Edith snaží dosáhnout. Většinou je hlas Edith podobný mému přirozenému hlasu. Neměla jsem moc na výběr, co se týče toho, co mělo být řečeno, ale mohla jsem si hrát s modulací, humorem a tónem hlasu, což je na dabingu moje nejoblíbenější část. Jak jsme potom procházeli scénář, tým mě požádal o menší změny tu a tam, aby byla každá replika perfektní. Působilo to jako opravdová týmová práce.

Vývoj hry trval několik let. Jak dlouho trvalo samotné natáčení? Bylo třeba provést později nějaké dodatečné změny?
Já se vlastně stala součástí projektu teprve v listopadu 2016, takže když mě najali, skoro všechno už bylo pevně dané. Celkem jsem měla tři nahrávací dny a každý trval jen pár hodin. Nic moc se během těch dnů neměnilo. Šlo jen o to nahrát všechen materiál. Vzhledem k tomu, že jsem byla hlavní vypravěčkou, bylo toho dost.

What Remains of Edith Finch
What Remains of Edith Finch

What Remains of Edith Finch

Co pro vás bylo na celém procesu nejobtížnější?
Upřímně řečeno, nejtěžší bylo neříkat nikomu o tom, že jsem součástí tohoto projektu, dokud to oficiálně neoznámili. Strašně jsem se chtěla podělit o všechno kolem toho, ale mohla jsem teprve asi měsíc před vydáním. Spolupráce na této hře je něco, na co jsem velmi hrdá, takže udržet to v tajnosti bylo velmi, velmi obtížné.

Jak byste popsala vývojáře z Giant Sparrow jako tým? Jak se vám s nimi pracovalo?
Lidé z Giant Sparrow byli úžasní. Jsou velmi talentovaní a pro hru měli tak skvělou vizi. Byli na mě moc hodní a vlídní a zajistili, abych měla při nahrávání všechno, co jsem potřebovala. Opravdu se mnou pracovali, aby moje role zapadla do jejich vize. Vážně, doufám, že s nimi v budoucnu budu moci zase pracovat.

Valerie Rose Lohmanová

Valerie Rose Lohmanová

Valerie Rose Lohmanová

Valerie Rose Lohmanová vystupovala v divadle, televizi i ve filmu. What Remains of Edith Finch je její první videohra. S divadelním hraním začala v pěti letech, ve čtrnácti pak nastoupila profesionální dráhu divadelní herečky. Oblíbila si i práci před kamerou. Hrála ve dvaceti krátkých nezávislých filmech a několika websériích. V televizi se poprvé objevila v roce 2016. Ve stejný rok začala její kariéra dabérky.

IMDB

Web

Zahrála jste si vlastně nakonec What Remains of Edith Finch? Můžete čtenářům bez spoilerů prozradit, jaká byla vaše nejoblíbenější pasáž?
Zahrála! Moje nejlepší kamarádka hru koupila a hráli jsme ji v den vydání, potom jsme to šli s rodinou oslavit. Strašně se mi líbila. Má tak nádherný příběh a je neskutečně dobře vytvořená. Moje nejoblíbenější část byl nejspíš Lewisův příběh (pasáž s porcováním ryb, pozn. red.), připadalo mi to tak tajemné a okouzlující. Speciálně tato pasáž mi vyrazila dech.

Hra se dočkala hodně pozitivních recenzí a ohlasů. Co vy osobně, dostala jste od vydání nějakou zpětnou vazbu?
Ano! Recenze a komentáře, které jsem obdržela po vydání, byly parádní. Je to zatím ten největší projekt, kterého jsem byla součástí, a vidět, kolika lidem se líbil, bylo šílené. Nedávno jsem na Instagramu viděla lidi, kteří dělali cosplay postav ze hry a spoustu nádherných fanouškovských děl. Bylo ohromující vidět reakce ostatních.

Zvážila byste práci na nějaké další hře? Láká vás nějaká specifická značka nebo typ hry?
Určitě. Bylo zábavné být součástí takového projektu a moc ráda bych pracovala na dalších hrách. Ráda bych namluvila někoho jako Laru Croft nebo nějakou akční hrdinku. Taky by mě lákalo něco mysteriózního nebo strašidelného ve stylu What Remains of Edith Finch.

 

Nejčtenější

KVÍZ: Otestujte se v ultimátním herním kvízu 1989 - 2019

Wolfenstein 3D

Letos uběhne 30 let od sametové revoluce. K plánovanému výročí jsme se rozhodli přispět i za herní rubriku a připravili...

TÉMA: Věřte nebo ne, i Electronic Arts kdysi dělali skvělé a originální hry

Parodické logo EA

Dnes to může vypadat neuvěřitelně, ale jméno Electronic Arts bylo kdysi zárukou kvality. Připomeňte si s námi několik...

RECENZE: Postapokalyptický The Division 2 nastavuje nový žánrový standard

The Division 2

Žánr online kooperativních her byl vždy spojený s všemožnými porodními bolestmi. The Division 2 ukazuje, že to jde i...

Stahujte zdarma PC verzi závodů GRID 2, čas máte do neděle

GRID 2

Slušné závody GRID 2 z roku 2013 si můžete dočasně stáhnout zdarma prostřednictvím serveru Humble Bundle.

První dojmy: Pagan Online chce být slovanské Diablo

Pagan Online

Vydali jsme se do srbského Bělehradu okouknout chystané akční RPG Pagan Online. Vývojáře čeká ještě spousta práce, ale...

Další z rubriky

Pět pekelně těžkých her, na které se těšit

Code Vein

Hledáte hry, u kterých se zapotíte jako u opěvované série Dark Souls? Z následující pětice byste si měli rozhodně...

V ulicích se brzy objeví kouzelníci s mobily. Pak zase rychle zmizí

Připravovaná hra ze světa Harryho Pottera Wizards Unite

Start mobilní hry s tematikou světa Harryho Pottera s názvem Wizards Unite se blíží. Vyvíjí ji studio stojící za hitem...

Duke Nukem vs. B.J. Blazkowicz z Wolfensteina. Kdo by vyhrál?

Duke Nukem vs. B.J. Blazkowicz

Představte si, že se v aréně potkají drsňáci Duke Nukem a B.J. Blazkowicz z Wolfensteina. Kdo by podle vás vyhrál?

Najdete na iDNES.cz