Jak se dělá herní dabing? Rozhovor o What Remains of Edith Finch

aktualizováno 
What Remains of Edith Finch patří k těm hrám, které sice dlouho netrvají, o to silnější je však zážitek, který si z nich hráči odnesou. V rozhovoru jsme vyzpovídali dabérku a herečku Valerii Rose Lohmanovou, která hlavní hrdince ve hře propůjčila svůj hlas.

Valerie Rose Lohmanová | foto: imdb.com

Jak jste se dostala k roli Edith Finchové? Byla jste na konkurzu nebo vás někdo oslovil přímo?
Původně jsem viděla inzerát na konkurz pro Edith Finch na webu a prostě jsem na něj odpověděla, aniž bych o tom moc věděla. O pár týdnů později jsem dostala e-mail s žádostí, jestli bych nenahrála pár vzorových replik, takže jsem je nahrála na telefon, odeslala a úplně na to zapomněla. Uplynul týden nebo dva a ozvali se mi a potom mi nabídli práci.

Takže to bylo extrémně jednoduché, dost možná nejjednodušší konkurz, kterého jsem se kdy účastnila. Ani jsem netušila, jak velký to je projekt, dokud jsem nedorazila do nahrávacího studia, kde mi došlo, že je to pro PlayStation. (hru nakonec místo Sony vydala Annapurna Interactive a je k dispozici i na PC a Xbox One, pozn. red.)

Čím se liší práce na dabingu pro počítačovou hru od tradičního dabingu třeba pro televizi?
Před What Remains of Edith Finch jsem dělala hlavně klasický dabing a na pár animovaných projektech. Tohle byla moje první hra. Hlavní rozdíl mi přišel jako ten, že ve hrách musí člověk nahrát víc variací určitých replik, protože rozdílné věci budou řečeny v závislosti na tom, co hráč ve hře udělá. V tradičním dabingu máte většinou velmi specifické repliky a málo variací.

What Remains of Edith Finch
What Remains of Edith Finch

What Remains of Edith Finch

Jak moc kreativní jste při dabování mohla být? Řekl vám někdo z vývojářského týmu Giant Sparrow, kdo Edith Finchová je a jak by měla znít?
Když jsem byla na komparzu, bylo mi řečeno, jaký tón má hra mít a o co se tvůrci s Edith snaží dosáhnout. Většinou je hlas Edith podobný mému přirozenému hlasu. Neměla jsem moc na výběr, co se týče toho, co mělo být řečeno, ale mohla jsem si hrát s modulací, humorem a tónem hlasu, což je na dabingu moje nejoblíbenější část. Jak jsme potom procházeli scénář, tým mě požádal o menší změny tu a tam, aby byla každá replika perfektní. Působilo to jako opravdová týmová práce.

Vývoj hry trval několik let. Jak dlouho trvalo samotné natáčení? Bylo třeba provést později nějaké dodatečné změny?
Já se vlastně stala součástí projektu teprve v listopadu 2016, takže když mě najali, skoro všechno už bylo pevně dané. Celkem jsem měla tři nahrávací dny a každý trval jen pár hodin. Nic moc se během těch dnů neměnilo. Šlo jen o to nahrát všechen materiál. Vzhledem k tomu, že jsem byla hlavní vypravěčkou, bylo toho dost.

What Remains of Edith Finch
What Remains of Edith Finch

What Remains of Edith Finch

Co pro vás bylo na celém procesu nejobtížnější?
Upřímně řečeno, nejtěžší bylo neříkat nikomu o tom, že jsem součástí tohoto projektu, dokud to oficiálně neoznámili. Strašně jsem se chtěla podělit o všechno kolem toho, ale mohla jsem teprve asi měsíc před vydáním. Spolupráce na této hře je něco, na co jsem velmi hrdá, takže udržet to v tajnosti bylo velmi, velmi obtížné.

Jak byste popsala vývojáře z Giant Sparrow jako tým? Jak se vám s nimi pracovalo?
Lidé z Giant Sparrow byli úžasní. Jsou velmi talentovaní a pro hru měli tak skvělou vizi. Byli na mě moc hodní a vlídní a zajistili, abych měla při nahrávání všechno, co jsem potřebovala. Opravdu se mnou pracovali, aby moje role zapadla do jejich vize. Vážně, doufám, že s nimi v budoucnu budu moci zase pracovat.

Valerie Rose Lohmanová

Valerie Rose Lohmanová

Valerie Rose Lohmanová

Valerie Rose Lohmanová vystupovala v divadle, televizi i ve filmu. What Remains of Edith Finch je její první videohra. S divadelním hraním začala v pěti letech, ve čtrnácti pak nastoupila profesionální dráhu divadelní herečky. Oblíbila si i práci před kamerou. Hrála ve dvaceti krátkých nezávislých filmech a několika websériích. V televizi se poprvé objevila v roce 2016. Ve stejný rok začala její kariéra dabérky.

IMDB

Web

Zahrála jste si vlastně nakonec What Remains of Edith Finch? Můžete čtenářům bez spoilerů prozradit, jaká byla vaše nejoblíbenější pasáž?
Zahrála! Moje nejlepší kamarádka hru koupila a hráli jsme ji v den vydání, potom jsme to šli s rodinou oslavit. Strašně se mi líbila. Má tak nádherný příběh a je neskutečně dobře vytvořená. Moje nejoblíbenější část byl nejspíš Lewisův příběh (pasáž s porcováním ryb, pozn. red.), připadalo mi to tak tajemné a okouzlující. Speciálně tato pasáž mi vyrazila dech.

Hra se dočkala hodně pozitivních recenzí a ohlasů. Co vy osobně, dostala jste od vydání nějakou zpětnou vazbu?
Ano! Recenze a komentáře, které jsem obdržela po vydání, byly parádní. Je to zatím ten největší projekt, kterého jsem byla součástí, a vidět, kolika lidem se líbil, bylo šílené. Nedávno jsem na Instagramu viděla lidi, kteří dělali cosplay postav ze hry a spoustu nádherných fanouškovských děl. Bylo ohromující vidět reakce ostatních.

Zvážila byste práci na nějaké další hře? Láká vás nějaká specifická značka nebo typ hry?
Určitě. Bylo zábavné být součástí takového projektu a moc ráda bych pracovala na dalších hrách. Ráda bych namluvila někoho jako Laru Croft nebo nějakou akční hrdinku. Taky by mě lákalo něco mysteriózního nebo strašidelného ve stylu What Remains of Edith Finch.

 

Nejčtenější

Nadvláda Steamu končí, přišel o všechny veliké vydavatele

Steam

Ještě nedávno prakticky nemyslitelná situace se rychle stává realitou. Obchod Steam, jehož aplikaci má dnes na svém...

Třicet jedna her na zpříjemnění zimních měsíců

Kona

Vánoce a Silvestr jsou sice za námi, ale jelikož zima tu s námi ještě nějaký čas pobude, neuškodí připomenout si...

RECENZE: Upřímný názor na PlayStation Classic s dvacítkou minirecenzí

PlayStation Classic

Na novodobou verzi PlayStation jedničky se čekalo s nadšením, které však po jejím vydání rychle opadlo. Že to není...

RECENZE: Feudal Alloy je nenápadný hit od českých tvůrců

Feudal Alloy

Povedená 2D skákačka od českých tvůrců sice neobrátí herní průmysl naruby, ale díky chytlavé hratelnosti a milé grafice...

Třicet minut hrůz i nadšení. Dojmy z demoverze remaku Resident Evil 2

Resident Evil 2 (2019)

Remake hororové klasiky Resident Evil 2 se nezadržitelně blíží. Kdo už se nemůže dočkat vydání, najde dočasnou útěchu v...

Další z rubriky

RECENZE: Upřímný názor na PlayStation Classic s dvacítkou minirecenzí

PlayStation Classic

Na novodobou verzi PlayStation jedničky se čekalo s nadšením, které však po jejím vydání rychle opadlo. Že to není...

Vybíráme nejočekávanější hry roku 2019

Doom Eternal

Rok 2019 právě začal, pojďme se proto podívat na ty nejzajímavější již ohlášené hry. Na které kousky se nejvíce těšíte...

Fortnite vládne i na Switchi, hraje ho víc lidí než Maria nebo Zeldu

Super Mario

Nejhranějším titulem na konzoli Nintendo Switch byla v roce 2018 populární střílečka Fortnite. Dokázala porazit i hity...

3 nejčastější úrazy dětí a první pomoc: Víte, jak se zachovat?
3 nejčastější úrazy dětí a první pomoc: Víte, jak se zachovat?

Hlídáte je jako ostříž, ale stačí vteřinka nepozornosti a neštěstí je na světě. Pád na hlavičku, opaření nebo vdechnutí předmětu patří mezi nejčastější úrazy dětí. Jak je správně ošetřit, aby následky byly co nejmírnější?

Najdete na iDNES.cz