Úhlopříčka
Zajímáte-li
se o koupi LCD displeje vhodného pro hry, jistě si prohlížíte
a porovnáváte technické parametry jednotlivých modelů. Jaké to jsou?
Samozřejmým rozlišovacím prvkem číslo jedna je úhlopříčka. Pokud ještě někde slýcháte
řeči o tom, že 15" LCD vám bude stačit, protože má viditelnou
úhlopříčku stejně velkou jako klasický 17" monitor, je na čase takovéto rádce
odkázat do patřičných mezí. Viditelná úhlopříčka každého rozumného 17" CRT
monitoru je zhruba o palec větší
než u 15" LCD, a chodit pod velikost zobrazení klasického 17" monitoru
osobně považuji (zejména pro hráče) za krok zpět. Raději než 15" LCD bych si
koupil kvalitní plochý 17" CRT monitor.
Doba odezvy
Dalším
parametrem, který vám bude v obchodech jako odezva na vaše slovo „hry“
významně uváděn, je doba odezvy (response time). Podle jejích
zjednodušených definic, které kolují mezi lidem, by LCD s nižší dobou
odezvy měl pro hry poskytnout lepší služby než LCD s vyšší dobou odezvy –
myslím, že v 90 % obchodů s výpočetní technikou se od obsluhy
dozvíte v různých obměnách právě a přesně tohle. Je to ale tak
jednoduché? Bohužel nikoli, a může to být v konkrétních případech
i právě naopak: blíže jsem o tom psal zde.
Kontrast
Když doba
odezvy jakožto kritérium takto zklamala, zkusme spolu se serverem Tom’s Hardware
Guide posoudit význam parametru kontrastní poměr (contrast ratio), v Čechách
nazývaného častěji pouze kontrast. Kontrastní poměr displeje je udáván ve formě
poměru určitého čísla ku jedničce, tedy například 430:1, a zase by se
chtělo říct, že čím vyšší je to číslo, tím lepší je daný displej. Jak to ale
vypadá po bližším prozkoumání?
Kontrastní poměr je poměr mezi maximálním a minimálním jasem daného LCD, tedy jinými slovy mezi nejjasnější bílou a nejtmavší černou, které je daný displej schopen vytvořit. Máme-li tedy například displej s maximálním jasem 250 kandel na metr čtvereční a minimálním 0,5 cd/m2, je kontrastní poměr 250:0,5 neboli 500:1. Je tedy jasné, že s jasem se přímo úměrně zvyšuje i kontrastní poměr. Co dobrého nám ale přináší zvyšování hodnoty jasu (a potažmo i kontrastního poměru)?
Jas
Existuje hodnota
jasu, od které výš pro nás není bílá bělejší (a prádlo čistější :-), ale už
jen více oslepující. Profesionální grafici kalibrují na svém LCD bílou barvu na
jas maximálně 110 cd/m2 a černou kolem 0,5 cd/m2, což dává kontrastní
poměr cca 220:1. U her by sice nemuselo být špatné umožnit bílé barvě
explodovat do superhodnot, ale jednak cokoli vyššího než 200 cd/m2 už zřejmě
nemá smysl ani pro tento účel, a jednak asi většině z nás neméně (spíš
více) záleží na kvalitě černé, která spoluurčuje kontrastní poměr. Černou je
podle poznatků THG vhodné nakalibrovat co nejníž, aby byla skutečně sytá
a ne jen šedá, ale zdaleka ne každý bude mít chuť a možnosti se po
koupi LCD pokoušet o jeho kalibraci.
Počet zobrazitelných
barev
Je tu ještě jeden parametr, který ovšem nebývá vždy prodejci (někdy
ani výrobci) zřetelně uváděn, a to je počet zobrazitelných barev. Číslo,
kterým se u LCD obvykle manipuluje, je 16,7 miliónu barev (24 bitů) –
otázka však zní, zda je displej umí zobrazit „přirozeně“ nebo zda si vypomáhá
metodou zvanou dithering (šikovné
umístění pixelů s dvěma či více barvami, které displej umí, aby se vizuálně
napodobil pixel té barvy, kterou displej neumí). Ukazuje se, že většina (zejména
levnějších) LCD ve skutečnosti zvládá „čistě“ jen 262 144 barev (18 bitů),
a zbytek vyrábí ditheringem – s jeho pomocí dosahuje 16,2 miliónu
barev. Je pro oko rozdíl mezi čistými a ditherovanými barvami významný?
I zde musím hledače jednoznačných kritérií zklamat. Odpověď by se podle
použité hry/aplikace a bystrosti uživatelova oka mohla dost lišit.
Resumé
Co tedy
doporučit? Podle mě je třeba kromě kontrastu sledovat výrobcem deklarovanou
hodnotu jasu, z těchto dvou veličin určit hodnotu černé barvy
a posoudit, zda je dostatečná. Číslo označované výrobcem jako „jas“ (brightness) znamená dle mého názoru
maximální jas daného displeje, tedy právě onu nejbělejší bílou (pokud se pletu,
nechť mě někdo opraví :-). Je-li tomu tak, můžeme z běžně uváděných
parametrů zjistit i onu utajovanou hodnotu černé, a to prostým podílem
Jas/Kontrast. Za dostatečnou černou bych podle internetových pramenů považoval
hodnoty < 0,5 cd/m2.
Závěrem musím opět konstatovat, že náročnější uživatel se při výběru LCD displeje nemůže spolehnout na technické parametry, byť jsou jistě důležitými vodítky. Shlédnutí předvybraného kandidáta v akci, ať už toho docílíme jakýmkoli způsobem v mezích zákona :-), bych považoval za nezbytnou součást konkurzu – koneckonců, cena kvalitního 17" LCD se pořád nedá označit za lidovou...
Zdroje: Tom's Hardware Guide