Interview s Jindrou Rohlíkem

  12:00
O tom, proč se pustil do vývoje počítačových her * O tom, proč se rozhodl změnit žánr a zpracoval druhý díl Bran Skeldalu jako adventuru s prvky RPG * O tom, proč Andreje Anastasova nemá nikdo rád * O tom, jaká je a byla česká herní scéna * O tom, proč měl být - dnes neexistující - magazín Excalibur státním

Napoleon Games - hry

Colony 28
- Zajímavý mix kombinující klasickou akční 2D arkádu a adventuru. Nelze spustit pod Windows.

Přítmí
- Adventure detektivka se stylu noir složená z několika desítek fotografií. Vyšla pouze na Score CD.

Brány Skeldalu
- Klasický krokovací dungeon se stylovou grafikou a zábavnými souboji.
* recenze

Brány Skledalu II
- Druhý díl se od toho prvního liší od základů. Zůstává příběhové propojení, avšak z čistokrevného dungeonu zbyla pořádná adventura s RPG prvky a přitažlivými souboji.
* recenze

Jindra Rohlík, respektive Napoleongames, právě dokončil svoji poslední hru, Brány Skeldalu II, a nejenom o nich pojednává tento rozhovor.

Co tě vedlo k tomu pustit se do rizikového vývoje her?
Něco člověk dělat musí? Lepší a vtipnější odpověď než jakou poskytuje Terry Prattchet stejně nevymyslím, takže odpovím popravdě: Chtěl bych, aby mi práce přinášela jak momentální, tak dlouhodobé uspokojení. Možnosti, které počítačové hry jako forma umění nabízejí a také to, jak málo jsou tyto možnosti probádané, mě prostě přitahují.

Liší se nějak atmosféra, podle tvé zkušenosti, ve vývoji her v začátcích Napoleon Games a nyní?
To určitě, pro všechny je to víc práce ve smyslu činnosti, která vám má přinést denní chléb.

Zaměřme se na tvůj poslední projekt – Brány Skeldalu II. V čem byla práce jiná oproti jedničce?
Projekt byl mnohem lépe rozmyšlen a to jak po stránce game designu, tak po stránce ekonomické rozvahy. Bylo na něj také víc peněz.

Někteří hráči říkají, že by si raději zahráli krokovací dungeon ve stylu jedničky. V čem vidíš jejich skepsi vůči žánrově novátorské dvojce? A vlastně co tě vedlo ke změně žánru?
Ano, ty názory jsem četl. Myslím, že podle několika málo názorů se nedá soudit. Jde o to, že někteří lidé mají rádi jeden jediný styl a pokud jim ho někdo nenabídne, tak je to automaticky špatně. Pokud si to navíc dovolí udělat u titulu, který je pokračováním něčeho, co hráli a co se jim líbilo, tak je to skoro kacířství. Brány Skeldalu IIOd začátku mi bylo jasné, že tím pár lidí naštvu, ale pevně doufám, že zase jinde rozšířím okruh hráčů dvojky. Taky věřím, že svojí počáteční nedůvěru překonají, Skeldal si zahrají a uvidí, že je baví stejně jako jednička. Ke změně žánru mě vedla potřeba po vlastním vývoji.

Dabing v Branách Skeldalu II je na výborné úrovni. Vybíral jsi herce sám, přeci jenom coby scenárista znáš své postavy nejlépe, nebo jsi to nechal na profesionálech nějakého studia?
Z části jsem vybíral sám. Měl jsem několik nápadů na hlavního hrdinu, ale nakonec z nich z různých důvodů sešlo. Pak jsem uslyšel hlas Jakuba Sajce a bylo rozhodnuto. Dál jsem měl poměrně brzy jasno o Janu Přeučilovi. Ostatní casting provedli ve studiu podle podkladů, které jsem jim dal a udělali to myslím velice dobře. Hlasy mi předvedli a já je pak schválil.

Jaké to vůbec je dokončit hru a čekat, jak ji přijmou herní recenzenti, z jejichž recenzí hráči vycházejí?
No je to peklo. Naštěstí jsou první reakce dobré. BonusWeb samozřejmě miluju! Jestli chcete, budu nosit trička s vaším logem! [lol :) – pozn. Ondra]

Myslíš si, že je dnes česká herní scéna jiná, řekněme vyspělejší? Narážím například na "nedáš exkluzívně, dostaneš málo".
Myslím si, že je sice o moc lepší, ale mnohem víc toho má ještě před sebou. Lidé, kteří o počítačových hrách píší, téměř nikdy neprošli jakoukoliv novinářskou průpravou a stejně tak se nedostali mezi novináře, ale mezi nadšence, jakými byli oni sami. Navíc byli prakticky bez výjimky velice mladí a nezformovaní. Brány Skeldalu I Vznik nějaké profesní kultury je tedy velice obtížný. Mezi developery, kteří do herní scény také patří, je to ale ještě horší. Směsice namyšlenosti a pohrdání, kdy vývojáři neuznávají práci svých kolegů, plivají na ni, kdy většina z nich (hm, vlastně bohužel z nás) má pocit vlastní výjimečnosti a je skálopevně přesvědčena o tom, že oni by to zvládli lépe. To je smutné a komické zároveň. Panuje zde všeobecný mýtus, že programátoři her jsou nějací mágové, kteří dělají věci, které před nimi ještě nikdy nikdo neudělal a nevymyslel. Prdlajs! Programátoři staví na postupech, které tady byly už dávno před tím. Jen proto, že své vzdělání často získali samostudiem, nikoliv na akademické půdě, musí přicházet na už známé věci. Jistě, programování chce inteligenci a zkušenost, ale je to práce, jako jakákoliv jiná. To samé platí o graficích, kteří přeskočili jednu část svého profesního vývoje a nenaučili se kresbu, anatomii, perspektivu, kompozici a práci s barvou. Své umění opírají o mocné nástroje, jakými je třeba 3D studio, Character Studio ale nedokázali by nakreslit čáru rovně. To co přeskočili je ale na jejich práci stejně vidět, jen oni sami nemají šanci to poznat. Myslím, že české herní scéně by prospělo mnohem více pokory, takové té pokory bez područí, o které zpíval Karel Kryl. Pochopitelně nemohu všechny naházet do jednoho pytle, mezi českými vývojáři je spousta skvělých lidí, na které to, co jsem napsal neplatí.

Jak vzpomínáš na tvé působení v Excaliburu? Dobře si vzpomínám na stránku jednoho z čísle "Bude státním"?
Co zbylo z Excaliburu? Co na to říct? Z mé strany to byl poslední pokus jak Excalibur zachránit, i když jsem si při tom zašpinil ruce. Dneska už bych to neudělal kvůli ničemu a nikomu, nestojí to za to. Exacliburu ale nikdy nehrozilo, že by byl státním a nikdy mu nehrozilo, že by byl odejmut tehdejšími vydavateli PCP, to byla demagogie. Jediné co mu hrozilo byly investice a pravidelné vycházení. Mimochodem, po té aféře nabídla Mladá Fronta panu Ludvíkovi, že mu ochrannou známku Excalibur vrátí. Dodnes si ji nevyzvedl! Takový je to podnikatel. Před ním samým ho už nikdo nezachrání.

Ohraná otázka – proč jste spolu ty a Andrej nevycházeli? Předpokládám, že dnes už na sebe příliš nenarážíte, přesto se stále špičkujete.
No ona to vlastně není pravda, že jsme spolu nevycházeli (kupříkladu jsme se nikdy nepoprali). Já ho prostě jenom nemám rád. Ostatně, nikdo ho nemá rád. Těžko se mu divit, že je jaký je, když celý život žije s pocitem, že ho nikdo nemá rád. Jediný důvod, proč jsem proti němu veřejně vystoupil, byl jeho otevřený dopis plný lží a polopravd. Dost lidí mi tehdy vyčítalo a divilo se mi, že jsem to nenechal být. Taky začínám mít pocit, že jsem to možná neměl dělat, velice nerad bych byl znám jako člověk, který nemá rád Andreje Anastasova (to není nic výjimečného). No co, možná že z idealismu taky jednou vyrostu.

Ohlásil jsi vývoj encyklopedie počítačových her, ale dnes po tomto projektu není ani vide ani slechu. Co se stalo?
Projekt jsem zastavil. Je to encyklopedická práce a nebylo dost lidí, kteří by ji byli schopni dělat. Dalším problémem byly pochopitelně peníze. Třeba ten projekt ale ještě někdy vzkřísím. Sám bych takovou encyklopedii chtěl mít k dispozici.

Přítmí – Jindrova poslední koupel... Jaké nápady, hry, projekty se ti nepodařilo realizovat?
Všechny nápady, které se mi kdy nepodařilo realizovat leží u mě v šuplíku na svou příležitost teprve čekají.

Ze kterého ze svých projektů máš zatím nejlepší pocit a proč?
Doposud to byly Brány Skeldalu jedna, protože byly první a byl to děsný porod na jehož konci dítě neumřelo. Teď momentálně jsou to Brány Skeldalu 2: Pátý učedník. Mám dobrý pocit ze soubojů a z některých hádanek magického charakteru. Mám také dobrý pocit z toho, že hra vznikala s největším rozmyslem a plánováním z těch her, které jsem kdy udělal. V tomto ohledu toho mám ale také ještě spoustu před sebou.

Účinkuješ v pořadu Game Page na ČT. Pro jakou cílovou skupinu je určen především? O čem to je – dejme tou, že jsem ten pořad nikdy neviděl?
Je to televizní magazín o počítačových hrách, o kterém má každý z šesti lidí, kteří do toho mohou mluvit (čtyři autoři, dramaturg a režisér) jinou představu. Tím a také zaběhnutými postupy tvorby televizních pořadů GamePage podle mě trochu trpí. Myslím si, že jeho největší síla spočívá v pohyblivých obrázcích a zvuku. Pokud totiž někomu v recenzi hru ukážete, pak to pro něj má mnohem větší význam, než když si o ní jen čte. Já se navíc snažím představovat všechny české autory počítačových her. V tomto ohledu jsem poctivě vymetl snad každé profesionální studio v republice a k tomu ještě spoustu poloamatérských a amatérských studií. Pořad je určen jakémukoliv zájemci o počítačové hry i náhodným divákům v dětském i dospělém věku.

Obvyklá otázka – co bude dál po BS2 a povinném měsíci na Havaji?
To je hodně rozšířený omyl. Developeři po dokončení hry na Havaj nejezdí, alespoň já tam letos nikoho známého neviděl.

Díky za rozhovor

Témata: dabing, Rozvaha

Nejčtenější

Odsuzují ji i obdivují. Amouranth si z kontroverze udělala značku

Jednatřicetiletá Amouranth patří mezi nejpopulárnější a zároveň nejkontroverznější streamerky na světě. Její působení na platformě Twitch ukazuje, jak se z nenápadné herní tvůrkyně může stát...

KVÍZ: Poznáte ikonické hlášky z počítačových her?

Počítačové hry jsou tu už několik desítek let a naše komunita se stále rozšiřuje. Stejně jako milovníci filmů dokážou zpaměti citovat celé repliky z oblíbených filmů, i nám se za ty roky některé...

Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu

Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...

Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času

Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...

Za herní propadák roku může sabotáž, tvrdí autoři a ve velkém propouští

Hra MindsEye působí jako horký kandidát na herní propadák roku. Autoři se ovšem vymlouvají na to, že vývoj někdo sabotoval a slibují, že hru dostanou do mnohem lepšího stavu. Zároveň však studio ve...

Navštívili jsme domov Super Maria v New Yorku. Bydlí ve čtvrti boháčů

New York (od zpravodaje Bonusweb.cz) V srdci New Yorku mohou fanoušci Nintenda najít dvě patra plná všeho, po čem jen touží. Navštívili jsme ikonický Nintendo obchod na Manhattanu, abychom vám mohli zprostředkovat vše, co v něm lze...

14. července 2025 0

Zemřel streamer PatmanQC. Přišel o ruce a nohy, ale ne o lásku k retro hrám

Po dlouhých zdravotních útrapách zemřel streamer Patrick Davis, známý hráčům pod přezdívkou PatmanQC. Přestože se v posledních letech života musel obejít bez všech čtyř končetin, neztrácel smysl pro...

13. července 2025 6

Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu

Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...

12. července 2025 90

Čeští vývojáři milují vlaky. Další železniční hra bude karetní horor

V chystané nezávislé hře Dreadline Express se staneme jedním z pasažérů posledního lidského vlaku, řítícího se bezútěšnou krajinou. Kromě Lovecraftem inspirovaného světa tato adventura zaujme i...

11. července 2025  15:31 0

Odsuzují ji i obdivují. Amouranth si z kontroverze udělala značku

Jednatřicetiletá Amouranth patří mezi nejpopulárnější a zároveň nejkontroverznější streamerky na světě. Její působení na platformě Twitch ukazuje, jak se z nenápadné herní tvůrkyně může stát...

11. července 2025 24

Očekávaná samurajská akce ukáže krásy Hokkaida. A grafika je fantastická

Ghost of Tsushima je skvělá samurajská záležitost a jedna z nejlepších her za dlouhou dobu. V říjnu se na ni pokusí navázat pokračování nazvané Ghost of Yōtei, které si pojďme trochu rozebrat.

11. července 2025 11

Do Černobylu se podívá více hráčů, Stalker 2 vyjde i na playstation

Jedna z nejlepších her loňského roku přijde o svůj punc exkluzivity a po platformách od Microsoftu vyjde i na playstationech. Kde patrně paradoxně nabídne lepší zážitek, jelikož se od vydání podařilo...

10. července 2025 0

Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času

Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...

10. července 2025 97

Za herní propadák roku může sabotáž, tvrdí autoři a ve velkém propouští

Hra MindsEye působí jako horký kandidát na herní propadák roku. Autoři se ovšem vymlouvají na to, že vývoj někdo sabotoval a slibují, že hru dostanou do mnohem lepšího stavu. Zároveň však studio ve...

9. července 2025 1

To nový papež určitě nečekal. Fanoušek Pokémonů měl na něj neobvyklé přání

Na internetu se objevil zajímavý příběh jednoho fanouška sběratelské karetní hry Pokémon. Dotyčný si vzal jednu specifickou kartu na setkání s hlavou katolické církve a požádal o podpis. Měl k tomu...

8. července 2025 0

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

KVÍZ: Poznáte ikonické hlášky z počítačových her?

Počítačové hry jsou tu už několik desítek let a naše komunita se stále rozšiřuje. Stejně jako milovníci filmů dokážou zpaměti citovat celé repliky z oblíbených filmů, i nám se za ty roky některé...

vydáno 7. července 2025

Profesionální hráč se během živého streamu opil a obtěžoval kolegyně

Streamer Joseph Manuel Marquez, známý hernímu světu pod přezdívkou Mang0, se během přímého přenosu turnaje ve hře Mario Karts v alkoholovém opojení dopustil obscénního jednání vůči svým kolegyním. I...

6. července 2025 8
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.