Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

HW News: nVidia chystá duální grafickou kartu

Výkon dvou GeForce GTX 580 na jediné kartě * PCI Express nové generace připraveno pro next-gen základní desky * Keypad Belkin pod logem Razeru

Jádro GF 110

nVidia chystá duální grafickou kartu
Přestože se to může zdát nečekané, do internetu pronikly informace o plánu nVidie na další velmi rychlou kartu. Neukrývá se za nimi nic šílenějšího, než dvoujádrová obdoba GeForce GTX 580. Půjde o velmi kontroverzní herní kartu, kterou grafickým výkonem nic současného nepřekoná. Zároveň je to obrázek současné technologické zaostalosti za výkonovými potřebami. Rychlá grafika bude těžce vykoupena vysokou spotřebou energie.

Na první pohled vypadá situace velmi slibně. S informacemi o nové grafické kartě přišel jako první čínský server eNet. Podle něj má být koncepce založena na dvojici jader GF110, tedy bez čekání na novou výrobní technologii. Na kartě se tak sejdou ohromující prostředky. Po stránce grafického výkonu se bude držet určitě delší dobu na pozici absolutní jedničky.

GeForce GTX 580x2 (vývojový vzorek)

O duální GeForce GTX 580 se zatím mluví jako o GeForce GTX 595, nicméně toto označení ji spíše než v nVidii přisoudili novináři. Fotografie z laboratoří nVidie prozrazují, že jde o klasickou myšlenku, kdy jsou dvě grafické karty osazeny na jednu desku a komunikují v režimu SLI. O komunikaci mezi kartami a základní deskou se stará čip nForce 200.

Na výsledné kartě pak najdeme celkem 1024 shader procesorů, což je pod logem nVidie více než dost. Díky rozložení paměťové sběrnice na dva 386bitové kanály bude možné s kartou využít až 3GB paměti. Zatím ale není možné tuto velikost s jistotou potvrdit, protože fotografie vývojového vzorku všechny paměťové čipy nezobrazují. S největší pravděpodobností budou osazené na druhé straně karty tak, aby jich na kartě bylo celkem dvanáct.

Kritickým místem bude spotřeba. Mediální partneři nVidie se o ní snaží co nejvíce mlžit a situaci zlehčovat. Přesto je neoddiskutovatelné, že bude vysoká. Na konkrétní hodnotu TDP je ještě brzy, vytušit lze především energetická omezení. Bude nVidia tentokrát doporučovat počítačové zdroje s výkonem nejméně 1kW?

OCZ 1kW

Energie je kartě dodávána prostřednictvím samotné sběrnice PCI Express a pomocí dvojice osmipinových konektorů pro přídavné napájení. Pokud přihlédneme ke skutečnosti, že PCI Express může podle standardů poskytnou maximálně 75Wattů a každý z 8pin konektorů do 200Wattů, bude mít karta k dispozici 475Wattů energie. Tato hodnota je ale naprosto limitní a nVidia bude muset počítat i s nějakou rezervou.

Tomu kdo již ví, o jakou porci energie si může v oficiálním režimu říci GeForce GTX 580, je jasné, že tady něco nesedí. Pokud by totiž byla duální karta složena z dvou plnohodnotných GeForce GTX 580, musela by mít maximální spotřebu nejméně 488Watů. Do spotřeby navíc nepočítáme energii pro můstek nForce 200, který obě karty spojuje.

Oproti klasické GeForce GTX 580 se tak můžeme na duální kartě připravit na jisté škrty. Není pravděpodobné, že by nVidia zpětně zasáhla do počtu shader procesorů a některé by zablokovala. Spíše půjde o snížení taktovacích frekvencí a využívání dynamického podtaktování podobně jako na jednoslotové kartě.

GeForce GTX 580 v SLI

Z prvních zkušeností s GTX 580 lze říci, že výkon karty je do značné míry závislý na účinnosti chladiče. Ke snížení pracovních frekvencích karty dochází totiž především v situacích, kdy se grafika přehřívá. Design chlazení navrženého pro dvoujádrovou variantu zatím není znám. Z úpravy PCB pro následnou montáž lze ale vytušit těžký chladič robustních rozměrů. Někteří vtipálci upozorňují, že přišel čas pro příchod referenčního vodního chlazení.

GeForce GTX 580

AMD podobně šílenou kartu zatím nepředstaví a tak se bezkonkurenční prostředí určitě odrazí na ceně. Samotná výroba karty je podle zpracování značně nákladná a její jedinečnost potáhne cenu do astronomických výšin. Protože nVidia kartu zatím oficiálně nepřiznala, nemůžeme si být jisti ani datem vydání. Lze ale očekávat rychlé a předem neohlášené vydání, podobně jako v případě GeForce GTX 580.


PCI Express nové generace připraveno
V samém závěru minulého týdne přišla zpráva od sdružení PCI SIG, které je zodpovědné za vývoj standardů pro sběrnici PCI Express. Podle této zprávy mohou výrobci počítačových karet a základních desek začít vyrábět zařízení kompatibilní se sběrnicí PCI Express 3.0. Čekají nás časy, kdy se budou některá zařízení výrazně zrychlovat.

Hned na úvod se sluší říci, že zrychlování se příliš nedotkne grafických karet. Přestože současná generace sběrnice PCI Express má vážná omezení, grafické karty ji ani tak nedokáží zcela využít. PCI Express v aktuální verzi 2.0 se stalo úzkým hrdlem především pro SSD disky a rozšiřující karty využívající rychlé řadiče.

Na přechodu od PCI Express 2.0 k verzi 3.0 lze spatřovat především dva hlavní přínosy. Prioritou bylo zvýšení možných přenosových rychlostí, byl ale odstraněn i značný neduh s kódováním, který část propustnosti sběrnice ukrojil na úkor režie. Ve výsledku má PCI Express 3.0 dvojnásobnou propustnost oproti 2.0.

SSD PCI Express

Drtivá většina výkonných karet se dnes osazuje do slotů PCI Express 16x. V tomto režimu bude na nových základních deskách možné přenášet až 32GB/s. V případě levnějších karet, jež doposud využívaly jediné linky alias rozhraní PCI Express 1x, je maximální přenosová rychlost 1GB/s.

V případě generace 2.0 bylo možné dosáhnout propustnosti 5GT/s. Celých 1GT/s však bylo obsazeno komunikační protokolem v kódování 8b/10b. To nyní přechází v kódování 128/130b, v důsledku čehož jsou nároky na přenos zanedbatelné. PCI Express není ale pouze o datech.

Aktuálním tématem je maximální spotřeba karet. Ve specifikacích PCI Express 3.0 bychom se tak měli dočíst i o přídavných konektorech pro dodatečné napájení. Optimisté předpokládají, že specifikace obsahuje požadavek na kvalitnější napájení.

PCI Express 3.0

Jak se to má s novým napájením pro PCI Express doopravdy však zatím nemůžeme potvrdit. Sdružení PCI SIG totiž neposkytuje dokumentaci k PCI Express 3.0 každému. Podrobné detaily neprozradí ani velká média, jelikož informace o napájení je poskytována jedině s celými specifikacemi za členský poplatek 3000USD.


Keypad Belkin pod logem Razeru
S na první pohled poněkud komplikovaným zařízením přichází v těchto dnech společnost Razer. Jde o keypad, který je vyvíjen ve spolupráci se společností Belkin. Zajištěna by tak měla být spokojenost a kvalitní zpracování. Mnoho inovací ale nečekejte.

Novinka dostala název Razer Nostromo a vychází z, podle tvrzení Razeru, nejúspěšnějšího keypadu na světě, z Belkin n52. To je také důvod, proč je keypad designově vzdálen ostatním zařízením Razeru. Není ale žádných pochyb, že keypad nemá být navržen tak aby dobře vypadal, ale aby se skvěle používal. Co tedy tato výhradně herní periferie umožňuje?

Razor Nostromo

Razer Nostromo je hodně o uživatelském přizpůsobení. Fyzicky nabízí šestnáct nezávislých kláves, osmiosý "analogový" ovladač pro ovládání palcem a rychlé přepínání mezi uživatelskými profily. Tím výčet končí. Ovládací prvky jsou zasazeny do ergonomického těla s nastavitelnou podložkou pod zápěstí.

Fyzické rozměry nejsou nikterak dramatické. Výška keypadu je kolem 6cm, jeho základna má 18x16cm. Vysoká není ani hmotnost, kterou v Razeru stanovili na 250 gramů. K tomu aby keypad necestoval při hraní po stole má jeho spodní část speciální povrchovou úpravu.

Razor Nostromo

K tomu, aby se dal Nostromo opravdu efektivně používat, je třeba značné softwarové podpory. Díky ní lze uložit celkem 20 rozdílných herních profilů, přičemž jednotlivá klávesová makra v těchto profilech jsou prakticky neomezena délkou. Makra lze kromě jednotlivých kláves mapovat také na směrový ovladač.

Razor Nostromo

Protože keypad neposkytuje mnoho funkcí, jde především o uživatelský komfort. Razer si je toho dobře vědom a hodlá jej nabízet za maloobchodní cenu nejméně 1300 Kč. Spolupráce se společností Belkin byla tentokrát velmi úzká a tak na trhu ve výsledku najdeme dva naprosto stejné keypady označené jako Nostromo v obdobných cenových relacích. Rozdíl je pouze v tom, že jeden nese logo Razer a druhý Belkin.


Zdroje: Belkin, Dailytech, Digitimes, eNet.com.cn, Fudzilla, nVidia, PCI-SIG, Razer, TechPowerUp, TG Daily & Xbitlabs

Autor:
Témata: s-karta

Nejčtenější

Amouranth během streamu poprvé ukázala svého manžela, vše mu odpustila

Fanoušci streamerky Amouranth, která na Twitchi a později i na Kicku s oblibou ukazuje své odhalené křivky ,samozřejmě už roky věděli, že je vdaná. Až nyní však dostali možnost pohlédnout jejímu...

Intenzita pohupování prsou, nahota, pekelný pes. Mody do Kingdom Come 2

Okamžitě po vydání české středověké hry Kingdom Come: Deliverance 2 se objevily modifikace, které vylepšují či usnadňují herní zážitek, například možností kdykoli ukládat pozici. Kreativitu hráčů...

Remake legendárního RPG je údajně na spadnutí

Ačkoliv se projekt drží v tajnosti, podle zákulisních informací brzy dorazí remake legendárního RPG The Elder Scrolls IV: Oblivion. Předělávka je již údajně prakticky hotová a vydání by mohlo...

Po tisíci hodinách v Cyberpunku 2077 ho překvapilo tajné tlačítko

Vývojáři rádi schovávají do svých her různé skryté vtípky či narážky a hráči je ještě raději objevují. Jeden takový překvapil i řadu hráčů Cyberpunku 2077, kteří si mysleli, že po stovkách hodin ve...

To tu nebudeme tolerovat, opřel se japonský premiér do nové videohry

Společně s vydáním hry Assassin’s Creed Shadows se v japonské vrcholné politice znovu rozhořela debata o virtuálním ničení japonských památek. Ozval se dokonce i premiér, podle kterého je takové...

Skvělý film hned neznamená skvělou hru. Podívejte se, kde se to nepovedlo

Videohry jsou dnes pro filmaře oblíbeným zdrojem inspirace, dříve to však bylo spíše naopak, když vývojáři na jejich práci často vyloženě parazitovali. Pojďte si s námi zavzpomínat na některé z těch...

23. března 2025 5

Pojede vám PC verze The Last of Us Part 2 Remastered? Omrkněte detaily

PC verze postapokalyptického dobrodružství The Last of Us Part 2 Remastered klepe na dveře, studio Naughty Dog tak představilo všechny nové prvky pro tuto platformu.

22. března 2025 3

Intenzita pohupování prsou, nahota, pekelný pes. Mody do Kingdom Come 2

Okamžitě po vydání české středověké hry Kingdom Come: Deliverance 2 se objevily modifikace, které vylepšují či usnadňují herní zážitek, například možností kdykoli ukládat pozici. Kreativitu hráčů...

22. března 2025 15

Postavte si dinosauří park. Stahujte zdarma Jurassic World Evolution 2

Digitální obchod s hrami Epic Store tentokrát rozdává slušnou budovatelskou strategii Jurassic World Evolution 2, která umožní znovu prožít okamžiky z filmů i alternativní scénáře.

21. března 2025  15:27 0

The Last of Us Part 2 Remastered - PC verze

vydáno 21. března 2025  12:43

Painkiller se vrací. Bezduchá střílečka z pekla láká na nový prvek

Pekelný akční mejdan v očistci Painkiller se letos vrátí a tentokrát se půjde utkat s rozličnými démony až ve třech lidech naráz.

21. března 2025  11:06 6

Cvičení a sport v těhotenství: Jak zůstat fit a podpořit zdraví miminka
Cvičení a sport v těhotenství: Jak zůstat fit a podpořit zdraví miminka

Těhotenství není důvodem k úplnému omezení pohybu, pravidelné a přiměřené cvičení může pomoci udržet fyzickou kondici, zmírnit některé nepříjemné...

Je to nakonec hit? Assassin’s Creed Shadows přivítal už přes milion hráčů

Několikrát odložený Assassin’s Creed Shadows, zasazený do feudálního Japonska, je venku, pojďme se proto podívat na první indicie, jak si hra vede po komerční stránce.

21. března 2025  10:14 2

To tu nebudeme tolerovat, opřel se japonský premiér do nové videohry

Společně s vydáním hry Assassin’s Creed Shadows se v japonské vrcholné politice znovu rozhořela debata o virtuálním ničení japonských památek. Ozval se dokonce i premiér, podle kterého je takové...

21. března 2025 23

Kingdom Come: Deliverance 2 vydělal pětkrát více než původní hra

Další pohled na úspěch středověké hry Kingdom Come: Deliverance 2 přinášejí informace o prodejích ve Spojených státech, v nichž si prozatím jen jedna hra vede letos lépe než hit z Česka.

20. března 2025  9:41 14

RECENZE: Split Fiction dál kraluje žánru her pro dva hráče

90 %

Žánr kooperativních her na rozdělené obrazovce dál sebevědomě táhne studio Hazelight. Novinka s názvem Split Fiction opět nabídne rozmanitou hratelnost v nádherných virtuálních světech. S vhodným...

PS5
20. března 2025 1

Split Fiction

90 %

PS5
vydáno 19. března 2025

Po tisíci hodinách v Cyberpunku 2077 ho překvapilo tajné tlačítko

Vývojáři rádi schovávají do svých her různé skryté vtípky či narážky a hráči je ještě raději objevují. Jeden takový překvapil i řadu hráčů Cyberpunku 2077, kteří si mysleli, že po stovkách hodin ve...

19. března 2025  10:36 9