nForce2
Ultra 400 Gb: NVIDIA nezanedbává ani Socket A
Socket A, tedy platforma
určená pro Athlony XP a Durony, má už vrchol své slávy za sebou – zraky
obecenstva se pomalu přemísťují k 64bitovým Athlonům. To však nic nemění na
tom, že Athlonů XP se pořád prodává daleko víc než Athlonů 64. Důvody jsou
jednoduché: poměr cena/výkon je u Athlonů XP podstatně lepší a samotný
jejich výkon je stále dostačující i pro ty nejnáročnější hry
a aplikace. NVIDIA by tudíž byla sama proti sobě, kdyby technologie
vyvinuté pro 64bitový čipset nForce3 250 Gb nepoužila i ve svém úspěšném čipsetu
nForce2. To, co se tedy může na první pohled jevit jako velkorysé gesto typu
„nezapomínáme ani na uživatele starších procesorů“, je ve skutečnosti ryzí
praktičnost.
Na platformě Socket A (jakož i jinde) je těžkým konkurentem NVIDIE tchajwanská firma VIA. Její populární čipset KT600 je sice o něco málo pomalejší než nForce2 Ultra 400, ale zase obsahuje řadič rozhraní Serial ATA a navíc je levnější. Před nedávnem dokonce VIA opustila své tvrzení, že dvojkanálový řadič paměti pro Socket A je jako jít s kanónem na vrabce, a přišla s čipsetem KT880, který tuto vymoženost obsahoval. Tím se výkon vlajkových čipsetů obou firem vyrovnal, ale ve prospěch tchajwanců stále mluvila implicitní přítomnost SATA. Tento týden však NVIDIA opět přihodila do banku a získala mírný náskok.
Čipset nForce2 Ultra 400 Gb se od svého předchůdce liší jen southbridgem, který obsahuje dvě zásadní vylepšení: gigabitový Ethernet a řadič Serial ATA. Dále se zvýšil počet připojitelných zařízení USB 2.0 z šesti na osm. Příznivce diskového výkonu jistě potěší, že kromě tradičních režimů RAID 0 a 1 je k dispozici i režim 0+1, který při použití většího počtu pevných disků dokáže zkombinovat spolehlivost s rychlostí. Do jednoho pole lze spojit zařízení z portů Serial ATA (maximálně 4) i Ultra ATA (max. 2). Pokud si někdo přeje ušetřit a vhodnou obětí mu připadá gigabitový Ethernet, jistě ho potěší, že NVIDIA nabízí výrobcům základních desek i levnější southbridge bez této vymoženosti.Co do výkonu se nForce2 Ultra 400 Gb nijak neliší od svého předchůdce – jedná se tedy jen o dotažení konkurence po stránce funkčnosti. Zde je nutné se zmínit, že VIA KT880 nenabízí gigabitový Ethernet přímo v southbridgi, ale výrobce motherboardu si musí za tímto účelem přikoupit separátní čip VT6120... NVIDIA tedy získává malé nevýznamné plus za integraci :-).
Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech
Lekce 1
z učebnice marketingu: „My nejsme blbci, to oni!“
Za dobu
existence hardwarové rubriky BonusWebu jsem vám už mnohokrát předestřel ukázky
chvályhodných počinů marketingových oddělení hardwarových firem. Nadešel čas si
dopřát další malou exkurzi, tentokrát do pamfletářské dílny naší oblíbené
NVIDIE. Na Internet totiž pronikla část prezentace „vzdělávající“ obecenstvo
ohledně nejvýkonnějšího čipu ATI, Radeonu
X800. Jako obvykle to je příjemné a kratochvilné čtení :-).
„Karta Radeon X800 XT je aktem zoufalství! Je postavena na architektuře minulého roku – proč platit 499 dolarů za starou technologii? I když v ní firma ATI chtěla mít podporu shader modelu (SM) 3.0, nevěděla, jak ji implementovat. Ovladače X800 jsou velmi podezřelé.“ To je pár ukázek z výše zmíněné prezentace. Jsou citováni ředitel pro vztahy s vývojáři Richard Huddy a prezident ATI Dave Orton, a jejich výroky nám pak NVIDIA překládá do „srozumitelné řeči“. Podle logiky NVIDIE Huddy tvrdí, že „SM 3.0 umožňuje vytvářet lepší hry a vývojáři ho rychle přijmou“, a Orton „připouští, že měli podporovat SM 3.0, ale prostě nevěděli, jak to udělat.“ Ironicky (oprávněně) jsou citovány powerpointové poznámky autora prezentace ATI, která obdobným způsobem unikla na web v dubnu.
Ať žijí polopravdy, pololži a jednoduchá hesla! Vždyť se tahle disciplína dokonce studuje na vysokých školách...
Zdroj: 3DCenter