Další oficiální Detonator
ještě tento týden?
Těžko se těm skokům v číslování verzí věří, ale
podle renomovaného serveru AnandTech
připravuje NVIDIA na konec tohoto týdne uvedení nových ovladačů Detonator
20.xx. Anand dostal k otestování verzi 20.80 a podle jeho zjištění
se jedná o podařený kousek, který sice přinese nárůst výkonu především
majitelům grafických karet s čipem GeForce3 (jak také jinak), ale úplně
zkrátka nepřijdou ani vlastníci starších generací GeForce. Že by si NVIDIA
chtěla vzít k srdci drsnou kritiku, kterou sklízela z různých stran za
to, že více než půl roku otálela s aktualizací staré oficiální verze 6.50
na současnou 12.41?
Detonatorem 20.xx se posouvá nejen číslo subverze (20.xx), ale i číslo hlavní verze – bude to první článek řetězce ovladačů Detonator 4. A stejně jako kdysi přinesl první Detonator 3 oproti Detonatoru 2 zdarma 10 až 30 % výkonu navíc, i teď se můžeme těšit na jistý posun vpřed. Setkáme se s novou verzí OpenGL ICD – 1.3. Její hlavní výhody spočívají v další optimalizaci přesunů dat po sběrnici a paralelního přístupu do paměti pro CPU a GPU: každý z těchto procesorů může nyní data před přenosem mezi grafickou a systémovou pamětí ukládat do cache. Efektivnější přesuny dat by však měly urychlit nejen aplikace naprogramované pro rozhraní OpenGL, ale i ty, jejichž hostitelským prostředím je Direct3D.
A teď to hlavní: benchmarky. Hardwarovým podkladem byl Athlon 1,2 GHz na základní desce MSI K7T266 Pro s 256 MB DDR SDRAM PC2100 a srovnávací verzí ovladačů byla oficiální 12.41. Pro všechny karty s čipem GeForce se nové ovladače ukázaly býti užitečnými. Nejvíc přirozeně exceloval čip GeForce3 – v Q3A činil nárůst výkonu až 29 % (v 1600x1200x32) a v AquaMarku 28 % (640x480x32). U GeForce2 Pro a GeForce2 MX400 se počet dosažených snímků za sekundu zvedl v závislosti na konkrétní hře a rozlišení o 0 – 10 %.
I když GeForce3 vlastní nemnoho z nás a GeForce2 už z výše uvedených optimalizací mnoho užitku nemá, každé zrychlení zdarma jistě potěší, byť je v řádu několika procent. Až se mi Detonator 4 dostane do počítače, bez meškání ho otestuji a podám vám zprávu.
Zdroj: AnandTech
Mohou nové Athlony „Palomino“
do vaší základní desky?
Jasnou odpověď na tuto otázku se zákazníkům
rozhodla dát firma MSI, a to v podobě nového technického průvodce –
Technical Guide No. 5. Mimo jiné se zde dozvíte, že procesory AMD jsou
zkonstruovány (bohužel) tak, že nejsou schopny základní desce sdělit, zda je
frekvence jejich FSB 100 nebo 133 MHz, a proto tuto záležitost musí
nastavit (resp. přepnout z implicitních 100 na 133) sám uživatel. Zajímavá
je v novém TG5 také informace, že řadič USB na desce K7T266 Pro (MS-6380)
nepracuje FSB > 138 MHz. Údaje v níže uvedené tabulce,
která podává přehled o podpoře nových Athlonů v motherboardech MSI,
snad není nutné překládat – přesvědčte se, zda Palomina budou ještě pro vás.
Zdroj: MSI
Je technologie SOI skutečně
tak užitečná, jak tvrdí IBM?
Technologie firmy IBM nazývaná
Silicon-On-Insulator (SOI), o které jsme již psali, má
kromě svých příznivců a propagátorů (AMD, Motorola) také své kritiky
a „neuznávače“. Nedůvěru k jejím přednostem projevily nedávno firmy
Sun Microsystems a Texas Instruments, když se ji rozhodly ve svém novém
procesoru UltraSparc nepoužít. TI vyrábí pro Sun procesory již 13 let; tyto
firmy nějakou dobu zvažovaly, zda se nyní vydat cestou technologie SOI, ale
společně došly k závěru, že výhody poskytované SOI se s další
miniaturizací zmenšují.
Nejdále ve své kritice SOI šel David Yen, čerstvý viceprezident a generální ředitel procesorové divize Sunu. „Rozhodli jsme se, že není žádný důvod jít do SOI. To, co jiné firmy o SOI říkají, je jen nadsazená reklama. Prohlášení IBM, že polovodičový průmysl musí jít do SOI, má jen získat SOI publicitu. Musíte se dívat na to, co jsou schopni udělat, a ne na to, co říkají.“ AMD chce využít technologii SOI ve všech svých procesorech, zatímco Intel ji zcela odmrštil. Jen budoucnost ukáže, které řešení bylo moudřejší.
Zdroj: EETimes