Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hry podle filmů: trhák nebo šmejd?

  12:00
Vyplatí se herním společnostem kupovat licence na vývoj her podle filmových trháků? Jaká je obecně kvalita těchto her? Není lepší a levnější vymyslet a prosadit vlastní hrdiny? Nabízíme inside pohled na všechna pro a proti.

S příchodem počítačové hry Enter the Matrix letos v létě se opět vynořila mnohokráte propíraná otázka – mohou být tituly na motivy známých filmů kvalitní? Nezajistí drahá licence na hrdiny stříbrného plátna úspěch hry i přes to, že má slabou grafiku, padající engine, chybí jí nápady, hratelnost a atmosféra? Spousta vývojářů a vydavatelů se domnívá že ne, Shiny a Atari však ukázali, že i to je možné.

Počítačová hra Enter the Matrix pod drobnohledem Ondry Zacha
Enter the Matrix měl být jiný než všechny ostatní projekty, které vznikají coby nutný artikl kolem slavného jména na základně filmové či knižní licence. Hra byla od počátku koncipována jako plnohodnotný doplněk – nejde o to, abychom si prožili to samé, co hlavní hrdinové na plátně kina. Naopak, sledujeme sice stejnou hlavní dějovou osu, ale z jiného úhlu pohledu, konkrétně dvou vedlejších postav Niobe a Ghosta. Speciálně pro hru potom byly natočeny filmové sekvence, které nikde jinde divák či hráč neuvidí. Zkrátka, Enter the Matrix měl prohloubit filmový zážitek. Scénář na papíře vypadal také nadějně – vedle klasických bojových scén přišla na řadu i honička v autě na dálnici a samozřejmě bitva s chobotničkami ve vznášedle. Bohužel, samotným výsledkem byla průměrná až lehce nadprůměrná hra, kterou můžeme z hlediska očekávání označit za velké zklamání (mimo naší recenze to ostatně potvrzují i hodnocení od naprosté většiny předních světových magazínů). To ovšem stále nic nemění na tom, že se svým způsobem jednalo o unikátní projekt propojení hry a filmu, který si díky tomuto hledisku své zastánce našel. Jenže, tohle všechno chtělo dotáhnout do konce i z herní stránky, a v tomto směru Enter the Matrix propadl. Uvidíme, nakolik se autoři poučí, případně jak budou autoři tlačeni časem v dalších Matrix hrách.

„Každá firma se snaží vyvinout co nejlepší hru. Licence slouží jako marketingový tah na její zviditelnění se na trhu. Na světě je jen jedna nebo dvě licence, při kterých je možné povolit kvalitu. Enter the Matrix je jednou z nich. Neumím si představit jinou licenci, se kterou by se dalo vydělat tolik peněz na tak nepovedené hře. Navíc vhodně načasovali vydání, dnes je Matrix mánie, za 2 roky by jim to už vyšlo jen těžko,“ říká David Durčák, šéf slovenského vývojového týmu Cauldron, který momentálně podle licence vytváří hru na motivy filmu Conan.

V čem je vlastně nákup licencí tak výhodný? „Myslím, že nám coby vydavatelům se to vyplatí. Licence je sice hodně drahá, hráč zná ale svět, ve kterém se bude pohybovat, již z filmu nebo z knihy. Zná i herní postavy a někdy také děj, snáz do něj tedy pronikne. Kromě toho jde o velmi významný marketingový nástroj a v neposlední řadě je vývoj hry na motivy úspěšného filmu či seriálu menší riziko než vlastní původní titul,“ vypočítává výhody Simon Jeffrey z Empire Interactive. Firma, v níž pracuje, má na svém kontě také několik her na motivy filmů či televizních sérií, například akční Bad Boys II nebo Starsky & Hutch.

„Souhlasím s tím, že licence slouží na získání pozornosti. Na druhou stranu nám někdy strašně svazuje ruce. Ve vlastní hře můžeme vymyslet celý svět tak, aby nám vyhovoval po technologické i hratelnostní stránce. To jsou obrovské plusy. Licence na Conana sice nepatřila k nejdražším a může být ve výsledku přínosem, teď nám ale hodně svazuje ruce. Spoustu věcí jsme museli přepracovat, aby byly podle zákonitostí jeho světa, takže pokud jde o plusy a minusy, vidím to v našem případě půl napůl. Já osobně jako vývojář ale preferuju tvorbu hry dle vlastního námětu,“ nabízí druhou stránku mince David Durčák.

I přesto, že Empire Interactive utrácí stovky tisíc liber ročně za nákup licencí, zejména pro konzolové tituly na motivy seriálů, neplánuje tento trend opustit. „Vyplatí se nám to víc, než kdybychom vymýšleli vlastní hrdiny, prostředí, scénáře a následně je tlačili veřejnosti. Pro jejich prosazení by totiž bylo nutné vynaložit nesrovnatelně vyšší úsilí než nyní u licencovaných titulů,“ vysvětluje Simon Jeffrey.

S ním souhlasí i David Durčák. „Ideální licence je asi taková, která nestojí mnoho, váže se ke známému titulu a hlavně, nesvazuje příliš ruce. Takových ale mnoho není,“ stýská si. Hry na motivy filmů tak zřejmě jen málokdy nadchnou fanoušky tak, aby byli spokojeni. Na druhou stranu, doufejme, že Jeffrey i Durčák mají pravdu, když hovoří o tom, že nás firmy nebudou zkoušet napálit nekvalitní hrou vytvořenou v souladu s licencí na kvalitní či známou filmovou sérii. Zatím to totiž nebývá pravidlem ani v nejmenším.

Autor:
  • Nejčtenější

Že už není kam dál klesat? Microsoft prodává 12 starých obrázků za 150 korun

Hráče povedeného remaku Age Of Mythology pobouřilo dodatečné DLC. Za zhruba 150 korun totiž získají jen 12 portrétů herních hrdinů, které už navíc byly součástí 22 let starého originálu.

11. září 2024 5

Dostane se Kingdom Come do Guinessovy knihy? Délkou scénáře vydá za 100 filmů

Vývojář Daniel Vávra se na sociálních sítích pochlubil, že celý scénář nadcházející hry Kingdom Come: Deliverance má více než 2 miliony slov. To by znamenalo, že by v této kategorii mohl soupeřit s...

9. září 2024 34

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sony ukázalo nejvýkonnější konzoli na světě PlayStation 5 Pro. Levná nebude

Technická prezentace PlayStationu přinesla očekávané odhalení výkonnější verze konzole PlayStation 5 s přídomkem Pro. Vyjde letos v listopadu, oproti standardnímu modelu si ovšem zájemci pár tisíc...

10. září 2024  17:21,  aktualizováno  21:29 28

To se nepovedlo. Z oznámení nejvýkonnější konzole si lidé dělají legraci

Dlouho očekávané představení vylepšené verze konzole PlayStation 5 nedopadlo tak, jak si asi v Sony představovali. Kvůli její vysoké ceně, nedostatečně prezentovanému rozdílu oproti původní verzi a...

15. září 2024 28

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kde jsou hry pro drahý playstation? Kritikou nešetří ani PC hráči

Vysoká pořizovací cena PlayStationu 5 Pro rezonuje od úterý internetem. Sony tepou fanoušci nejenom za předražený hardware se srovnatelnou cenou jako obstojné herní PC, ale i za nedostatek nových...

13. září 2024 12

Pět let fanoušci restaurují pozapomenutou hru. A stále je čeká spousta práce

Partička nadšenců se nezištně snaží přepracovat legendární božskou simulaci Black & White vizionáře Petera Molneauxa pro moderní počítače. Po pěti letech ji konečně uvedli do spustitelné podoby, bude...

16. září 2024  16:11 0

Diablo 4 vydělalo ohromné peníze, lidé neváhají kupovat kosmetické předměty

Produktový manažer studia Blizzard prozradil skrz profesní sociální síť LinkedIn údaje, které si měl zřejmě nechat pro sebe.

16. září 2024  11:50 8

Flappy Bird vydělal miliony, teď se vrací. Autor se od něj ale distancuje

Po deseti letech od svého odstranění z digitálních obchodů se vrací legendární mobilní arkáda Flappy Bird. Těšení ovšem není na místě, podle mnoha náznaků totiž bude chystané pokračování nějakým...

16. září 2024  10:54 1

Ubisoft se otřásá v základech, investoři chtějí vyštípat zakladatele

Část investorů francouzského vydavatelství Ubisoft otevřeně kritizuje jeho vedení, nelíbí se jim strategické směřování společnosti. Očekávaný hit Star Wars Outlaws se neprodává tak dobře, jak bylo...

16. září 2024 11

Vůně podzimu, vůně Jeřabiny: Vyhrajte kosmetický balíček od Manufaktury
Vůně podzimu, vůně Jeřabiny: Vyhrajte kosmetický balíček od Manufaktury

Manufaktura přináší podzimní limitovanou kolekci kosmetiky a doplňků Jeřabina, kterou si jistě zamilujete. Zapojte se do soutěže ještě dnes a jeden...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Když jsem nahá, můj život je hned hezčí, říká topmodelka Heidi Klumová

Heidi Klumová (51) sice většinu života pobývá v USA, ale své německé kořeny nezapře. Rozhodně se projevují v jejím...