Je všeobecně známo, že drtivá většina her, které jsou
vytvářeny podle filmové předlohy, nepatří mezi to pravé ořechové v herním
průmyslu. Spoustě lidem se možná některé hry podle filmů zdají nedokončené,
nedodělané a prostě odfláknuté. A určitě to není náhodou. Většinou jsou tato
vývojářská studia, která tento úkol slízla, tlačena vytvořit daný titul do
určitého data, kdy se to producentům hodí a kdy tomu budou moci udělat největší
reklamu (kdy to nasype nejvíce peněz), tedy například v den premiéry filmu. Je tedy jasné, že takovéto hry-rychlokvašky nemohou být nikterak
kvalitní. Není ale pravidlem, že u všech titulů tento fakt musí platit. Poslední
dobou se již trochu rozrůstá točení filmů podle počítačových her. Podíváme se
na převod jak z filmového plátna na počítače, tak i naopak. Nezapomněli jsme
ani na knihy, o kterých se v herní branži píše málo (samozřejmě jich je daleko
méně), ovšem vytvoření počítačové hry podle knižní předlohy bývá daleko
úspěšnější, než podle filmu. V čem to spočívá? Možná tím, že v knize používáte
více fantazie, celý příběh a hlavní hrdiny si většinou představíte podle sebe.
Ve filmu je to přesně naopak, vývojáři vám naservírují tváře známých herců a
drží se ve většině případech striktně podle filmové předlohy. Takže je to tedy
tak, že podle knížky mají tvůrci daleko volnější ruce, mohou s hrou více
pracovat, vymyslet tváře hlavních hrdinů, lehce pozměnit zápletku a podobně...
sami uvidíte, že her podle filmů, filmů podle her, knih podle her a her podle
knih je mnoho.
Vytvoření počítačové hry podle knižní předlohy bývá daleko úspěšnější, než podle filmu.
1) hry podle filmů | 2) filmy podle her | 3) hry podle knih | 4) knihy podle her |
- Star Wars | - Mortal Kombat | - Dune | - Starcraft |
- James Bond | - Tomb Raider | - Pán Prstenů | - Diablo |
- Aliens, Predátor | - Alone in the Dark | - Tom Clancy's | - Warcraft |
- Terminátor | - Resident Evil | - Zaklínač | - Doom |
- Indiana Jones | - Doom | - Ostatní | - |
- Ostatní | - | - | - |
1) hry podle filmů
Za mě letěly Star Wars
Když George Lucas zhruba před 15-ti lety založil společnost Lucasfilm
(později samozřejmě Lucasarts), určitě věděl, co dělá. Tato společnost má
na svědomí již několik desítek her na motivy Star Wars, a nejenom her. Star Wars
je pořád, i když už ne v takové míře, jednou z nejlukrativnějších značek
poslední doby. A to nejenom v herním světě, ale i ve filmovém, literárním a kdo
ví, kde ještě. Na filmovém plátně si nedávno George Lucas splnil sen v podobě
vypuštění Epizody III – Pomsty Sithů. A byl by hlupák, kdyby si myslel,
že je všemu konec. Určitě není. Vzhledem k tomu, že hrami a filmy s motivy Star
Wars bychom se mohli zabývat až do konec článku, zkrátíme to a rovnou vás
odkážeme na
náš článek,
který hry s motivy Star Wars rozebírá.
My name is Bond, James Bond
Bondovek
se na našich monitorech objevilo také hodně. Na filmovém plátně James Bond
změnil již pětkrát svou tvář (Sean Connery, George Lazebny, Roger Moore, Timothy
Dalton a Pierce Brosnan) a teď pošesté, kdy James Bond je opravdu
blond a hraje ho Angličan Daniel Craig. Převzal tedy od Brosnana štafetu,
který se v bondovkách objevuje již od poloviny 90. let. A jak je na tom James
Bond v herním světě? Nápad, udělat hru podle bondovky, není špatný a je tu již
někdy od roku 1983, kdy Parker Brother vytvořili pro Atari 2600, 5200 a
Commodore 64 hru James Bond 007 (jak tento unikát vypadal se můžete
podívat na screenshotech pod tímto textem :)). O dva roky později pro Commodore
64, MSX a ZX spektrum, vydal Domark adventuru s názvem 007: A View to a Kill,
která se držela filmové předlohy se stejným názvem. Takhle bychom mohli
pokračovat ještě dlouho, třeba v roce 1986 vyšly hned dvě bondovky – James
Bond 007: Goldfinger od Mindspace a The Living Daylights od Domarku.
Přeskočíme tedy pár bondovek a podíváme se hned na GoldenEye 007 pro
Nintendo 64, který se objevil v roce 1997 a sklidil vcelku úspěch a my vám
dokonce můžeme nabídnout i
recenzi, ve
které hra obdržela pěkných 92%. Poté vyšel ještě jeden
James Bond 007 pro GameBoy a potom se už do vývoje naverboval kolos
Electronic Arts, pod kterým se objevil propadák
James
Bond: Nightfire, který byl dostupný i na PC. Po neúspěšnosti na PC, se tedy
EA zaměřil pouze na konzole a nedávno i nově na PSP. Od roku 1983 vyšlo 21
bondovek a nemyslete si, že se tato sága hodlá brzy skončit.
James
Bond 007 (1983 - Atari 2600) |
GoldenEye
007 (1997 - Nintendo 64) |
From
Russia With Love (2005 - PS2, PSP, Xbox, GC) |
Vetřelci a predátoři
Lákavým
tématem pro hry a vývojářská studia jsou také predátoři a vetřelci. Jednou z
prvních her s těmito motivy byl Predator a jeho následné pokračování
Predator II pro Commodore. Tento titul z roku 1987 sice neudělal
nikterak velkou díru do světa, ale hlavně šlo o to udělat jakoukoliv hru s
Arnoldem na obalu, která půjde na dračku. Pokračování s názvem Predator
II, které se objevilo v roce 1990, bylo už o něco úspěšnější. Než se
vrhneme na Aliens vs. Predator, musím podotknout, že hry podle
Predátora byly primitivní - možná kvůli přílišné komunikativnosti hlavního
hrdiny nebo možná kvůli obrovské síle Predátora. Je smutné, že na
výkonějších platformách jako je například PC ještě nevyšla žádná hra, která
by si vzala zápletku z filmu Predátor (to se změnilo, protože
Eurocom vydal hru s názvem
Predator: Concrete Jungle pro PlayStation 2 a Xbox, ve které se
tedy konečně Predátor ocitá sám). Pojďme tedy na Aliens vs.
Predator. Vůbec první díl AvP se objevil v roce 1993 na platformě
SNES. Jednalo se o arkádovou hru s docela pohlednou grafikou. V úrovních
plných vetřelců jste běhali jako Predátoři a kosili je k zemi. V roce 1994
spatřil světlo světa další stejnojmenný titul, tentokrát na konzoli Atari
Jaguar. V této hře jste si již kromě Predátora mohli vybrat i mariňáka a
hratelnost ještě o něco stoupla. Aliens vs. Predator na konzoli Atari
Jaguar patří do zlatého věku těch nejlepších arkád! No a konečně tedy do
třetice, opět
Aliens vs. Predator, tentokrát už ale rok 1999. Firma Rebellion vytváří
kultovní 3D akci, která nabízí tři různé dějové linie - hru za predátora,
mariňáka i vetřelce. Úspěšná hra se dočkává i pokračování - o dva roky
pozdějí vychází
Aliens vs. Predator 2 (na který se posléze objevuje i datadisk Primal
Hunt). Obě tyto hry sklidily velký úspěch - můžeme tedy mluvit o
zdařilých titulech podle filmové předlohy. A teď naopak. Celou dobu vytváří
vývojáři hry podle vetřelců a predátorů až se z toho nakonec vyklube
Aliens vs. Predator. To samozřejmě nedá filmovým studiím nevytvořit
stejnojmenný film. V roce 2004 se tedy na filmových pltánech objevil
film Alien vs. Predator, jehož trefné motto je: "Ať vyhraje kdokoliv, my
prohrajeme."
Aliens vs. Predator (1993 - SNES) |
Aliens vs. Predator (1994 - Atari Jaguar) |
Predator (1987 - Commodore) |
Jeden prsten vládne všem
Trilogii
Pán Prstenů zná určitě každý, ať už díky filmovému zpracování Petera
Jacksona, tak i původní knižní předloze J.R.R. Tolkiena. Musíme však oddělit
ty hry, které byly tvořeny podle knihy a ty, jež se inspirovaly filmem.
Jelikož hrami podle knížek se budeme zabývat již za chvíli, pojďme se
vrhnout na tituly, které byly vytvořeny podle filmové předlohy. V první řadě
to je Lord of
the Rings: Return of the King. Tato hra upoutala pěknou grafikou, dobře
propracovanými misemi a dokonce i potěšil nápad - protkání filmovými
sekvencemi. Že je hra tvořena podle filmu poznáme i tak, že charaktery ve
hře jsou vymodelovány podle skutečných herců a dokonce jsou i jimi
nadabovány. Druhým a třetím titulem jsou strategické pecky LOTR: Battle
for Middle-Earth I a II.
LOTR: Battle for
Middle-Earth je fantasy 3D RTS od společnosti EA postavená na prověřeném
a vylepšeném 3D enginu z C&C: Generals. Hra námětově nečerpá z Tolkienova
románu, ale z filmové trilogie a to rovnou ze všech tří dílů. Díky tomu jsou
jednotlivé mise dostatečně rozmanité a obsahově zajímavé. Hra nabízí čtyři
hratelné strany a na každé z nich několik známých hrdinů jako je Gandalf,
Aragorn, Legolas, Gimli, nazgůlové a další, kteří mají speciální vlastnosti
a ovlivňují chování podřízených jednotek. Počítačem ovládané jednotky jsou
vybaveny vylepšenou AI, která jim umožňuje vzájemně spolupracovat bez
předchozího hráčova příkazu a jejich chování ovlivňují i emoce a mnohé
vnější podněty, například vývoj bitvy atd. Interface je v Battle for Middle-Earth
minimální jak to jenom jde - hra se tak snadno ovládá a je intuitivní. Škoda
jen vysokých nároků na hardware.
Pokračování BfME, které už nebylo úspěšné jako první díl, se odehrává na
dalekém severu, kde jsou boje mezi silami Saurona, elfy a trpaslíky. Z toho
vyplývá, že k dispozici budou zcela nové jednotky a hrdinové (ti půjdou
vytvořit i zcela podle vašich představ). Z těch zásadních změn se hodí
zmínit výstavba základen. Ta tentokrát jde postavit kdekoliv a hráč není
nijak omezován. Dalším rozšířením jsou i námořní boje. Všechno běží na
upraveném enginu z prvního dílu, který byl ale značně vylepšen a zvládá
všechny nové technologie.
LOTR: Return of the King (2003 - PC) |
LOTR: BfME (2004 - PC) |
LOTR: BfME II (2006 - PC) |
Indiana Jones - velká filmová persóna
Je
smutným pravidlem, že hry postavené na filmové licenci, či charakteru, jenž
se stal na filmovém plátně nesmrtelným, obvykle nepatří mezi ty graficky
nejpovedenější ani nejhratelnější. O to více zamrzí, týká-li se to i tak
slavné filmové persóny jakou se doktor Indiana Jones za ta léta jistě stal.
Přitom v dobách minulých byla situace o mnoho lepší. Dokud společnost
Lucas
Arts využívala Dr. Jonese pouze jako hrdinu klasických point and click
adventur, bylo vše v naprostém pořádku, což dokazují vzpomínky mnoha herních
veteránů, kteří zejména na třetí a čtvrtý díl s podtituly The Last
Crusade a Fate of Atlantis nedají dopustit. Pak se však,
pravděpodobně ve snaze vyrovnat se úspěchu Tomb Raidera, George Lucas a tým
jeho poddaných spolupracovníků rozhodli stvořit akční adventuru Indiana
Jones and the Infernal Machine, čímž veškeré kouzlo, magie a nádech
dobrodružství pohřbili. Těžko říci, který prvek tehdy nejvíce zklamal. Zdali
to byla slabá prezentace v podobě nevýrazné grafiky, předimenzované
ovládání, nezvládnutá kamera, nebo nudný design úrovní.
Infernal
Machine jako nástupce klasických adventur naprosto zklamal a zapadl do
šedého průměru. Několik následujících roků pak nebylo po nové hře s Dr.
Jonesem v hlavní roli ani vidu ani slechu, až v roce 2002 na E3 Lucas Arts
veřejnosti představili tvůrčí tým The Collective a jejich projekt
Emperor’s Tomb, který měl napravit pošramocenou reputaci způsobenou
vydáním
Infernal Machine. Dr. Jones je sice proslaven spíše na tom filmovém
plátně, kde jej ztvárnil zejména Harrison Ford, nýbrž i v herní branži si
nějaké to místo udělal. Teprve nedávno se objevily informace o chystaném
pokračování, které má nést "moderní" název Indiana Jones 2007. Z tohoto
titulu jsme mohli vidět již některé obrázky, které nevypadají vůbec špatně,
ovšem jak to dopadne nakonec, na to si ještě budeme muset chvíli počkat.
Indiana
Jones and the Emperor's Tomb (2003 - PC) |
Indiana Jones and the Infernal
Machine (1999 - PC) |
Indiana Jones 2007 (2007 (?) - PS3, Xbox 360) |
Terminátor
Jak
jistě každý ví, slavný Rakušan Arnold Schwarzenneger jako symbol tvrdosti a
drsnosti, se objevil i v
trilogii Terminator. Ani tento legendární film nezůstal bez odezvy. Vývojářská
společnost Bethesda Softworks v roce 1995 vydala titul s názvem
Terminator: Future Shock. Hra měla docela úspěch. Revoluční 1st person
akce poprvé ukázala, jak snadno se dá 3D akce ovládat pomocí myši a
klávesnice. Future Shock nabízel mimo jiné i kvalitní a propracovaný
příběh. Většího úspěchu však dosáhlo pokračování Terminator: Skynet, které
bylo vydáno o rok později. Toto pokračování přineslo nové zbraně, lepší
grafiku a určitě také propracovanější multiplayer. Třetí díl
Terminator: War of the Machines od studia Clevers však už tak
úspěšný nebyl. Přestože do něj byly vkládány naděje, zklamal na plné čáře.
Terminator 3 byla hra ve stylu Battlefield 1942, kde se snažíte obsadit
jednotlivé body. Ovšem úděsná grafika, hrozná atmosféra a špatné ovládání
spočítali hře místo vedle těch největších propadáků.
Terminator: Future Shock (1995 - PC) |
Terminator: SkyNET (1996 - PC) |
Terminator: War of the Machines (2003 - PC) |
Další konverze z filmového plátna na monitory
Není to tak dlouho co se objevil titul s názvem
Chronicles
of Riddick: Escape from Butcher Bay. Riddickův útěk z Butcher Bay je
skutečně skvělá hra. Hratelnost ještě umocňují takové
perličky jako hledání krabiček cigaret na většinou těžko přístupných nebo
špatně viditelných místech. Tyto krabičky vám zpřístupňují tuny bonusového
materiálu o vývoji hry a filmu, spoustu původních artworků a konceptů, apod.
Ve filmové verzi hlavní roli ztvárnil charismatický Vin Diesel. I v
počítačové podobě se s tímto hercem setkáme, protože hlavní hrdina je
vytvořený přesně podle tohoto slavného herce.
Nesmíme zapomenout ani na
kontroverzní
Enter the Matrix, jež někdo označuje za propadák všech propadáků a
jiný za nejlepší akční hru poslední doby. Tato hra se prodávala zejména díky
obrovské reklamní kampani, která byla vypuštěna s premiérou filmu Matrix:
Reloaded. V recenzích byla hra označována za zklamání, ale většinu lidí to
stejně neovlivnilo a šlo si Enter the Matrix pořídit. Příběh hry doplňoval
film a dokonce napovídal o čem bude třetí díl
Matrix: Revolutions. Podle mě
však hru můžeme zařadit mezi ty nepovedené rychlokvašky, které nemají za
úkol nic jiného, jenom aby se prodalo co nejvíc kopií. Enter the Matrix
nenabízí nijak závratnou grafiku, setkáte se s několika chybami. Jako plus
však můžeme považovat bullet-time a jednotlivé souboje s protivníky.
Ostatně, naše hodnocení 53%z které
jsme hře udělili, mluví za vše.
Her podle filmů je skutečně mnoho a vyjmenovat si zde všechny
by bylo na dlouho. Zmiňme si například dvoudílný titul
Knightrider. Tuto hru můžeme počítat mezi absolutní propadáky a je to
ostuda původního slavného seriálu. Stejně bychom mohli mluvit i o
Bad Boys.
Opět se nejedná o úspěch, nicméně ani o vyložený propadák. Titul podle
původního filmu Mizerové se sice nepovedl tak jak měl, ale skalní
zaryté fanoušky filmu rozhodně potěšil.
|
2) filmy podle her
Mortal Kombat - legendární mlátička
O
hrách, které byly tvořeny podle filmů, jsme si řekli poměrně dost. Teď pojďme na
opačné téma. A to na filmy, které se inspirovaly počítačovými hrami. Začněme
titulem podle klasické bojovky Mortal Kombat. Legendární mlátička, která
patří mezi ty nejstarší a nejznámější hry, se dočkala svého filmového zpracování
v roce 1995. Film jednoduše nazvaný Mortal Kombat režíroval Paul Anderson podle
scénáře Kevina Droneya. Samotná hra byla pouze o tom, že si vyberete postavu a
promlátíte se s ní přes všechny oponenty. I samotný film se nesl v tomto duchu.
Mortal Kombat byl velice očekávaným filmem, nicméně panovaly dohady, že film
bude stejný propadák jako Street Fighter (tvořen také podle počítačové
předlohy). Naštěstí Mortal Kombat zas až tak velkým propadákem nebyl,
nabízel poměrně kvalitní hudby, herecké obsazení i bojové triky na vysoké
úrovni. Pro fanouška legendární hry byla povinnost tento film shlédnout.
Ostatním se asi už tolik nezamlouval. O dva roky později, tentokrát od jiného režiséra i
scénáristy, se objevil Mortal Kombat 2. Tento film se už tak jako
jednička nepovedl. Děj je velice zmatený a normální smrtelník (ten kdo nehrál
Mortal Kombat a neviděl první díl) jej určitě nepochopí. Hlavní zápletkou však
je to, že slíbený mír, na který si v jedničce všichni plácli, nebyl dodržen a
tak bojovníci opět musí nastoupit proti sobě. Pokud jste viděli první díl, o
dvojce ani neuvažujte, pokud ne, klidně se na dvojku koukněte.
Slečna Croftová
Slečinka metající kotrmelce
a střílející obouruč z pistolí už dávno opustila svět blikajících monitorů.
Mánie Lara Croft, která po roce 1996 začala, nemá obdoby. Laru Croft zná každý.
Je to nejoblíbenější a nejznámější herní postava z počítačové hry. Nicméně, my
si řekněme něco o filmu. Spousta modelek se účastnili konkurzu na ztvárnění Lary
Croft, nakonec zvítězila
Angelina Jolie, která se díky filmu
Tomb Raider, proslavila. Dobrodružka Lara Croft, která svým jednáním
(nikterak však vzhledem) občas připomíná slavného Indiana Jonese, se vydává na
cestu za bájnou posmrtnou maskou Alexandra Velikého. Ta není vcelku, ale již
dávno byla rozbita na tři části, z nichž každá se nachází na jiném konci světa.
Laře se dostane do rukou jeden díl, ale neví jistě, jestli je to opravdu část
slavné posmrtné masky, nebo jen falzum. Až jednoho dne ji navštíví bohatý
sběratel, který chce tento artefakt odkoupit. Sled událostí zakrátko odhalí, že
onen sběratel chce pomocí masky najít Alexandrův hrob a získat z něj bájný
Achillův štít, který činí svého majitele nezranitelným. Netřeba nejspíš
zdůrazňovat, že jeho plány s tímto štítem nejsou zrovna mírumilovné. Lara se
tedy vydává na cesty ve snaze „sběratele“ zastavit a zachránit tak celé lidstvo.
Samotný film moc úspěšný nebyl, díky Angelině však jeho sledovanost určitě
stoupla.
Hororová série Alone in the Dark
Počítačovou hru Alone in the Dark zná hodně lidí. Objevily se
již čtyři díly a chystá se díl
pátý s
podtitulem Near Death Investiagtion. Narovinu můžeme
říct, že film byl absolutní propadák. Cituji souvětí z českého serveru
CineMag od Lukáše Troupa: "Občas se
vyskytne film, jenž je totálně hloupý, ale na druhou stranu totálně zábavný.
Bohužel, AitD není takovým filmem. Je stupidní, to ano (a jak), ale bavit
se u něj zaručeně nebudete. Stačí si přečíst jméno v kolonce „režisér“, a víte,
která bije. Uwe Boll je totiž, s odpuštěním, absolutní hovado..." Film Alone
in the Dark čerpá z čtvrtého dílu stejnojmenné hry. Děj se točí kolem detektiva
Edwarda Carnbyho, jenž jako vyšetřovatel paranormálních jevů, najde tajemný
artefakt. Poté jej navštíví démon, který je nezranitelný kulkami, ale Edwardova
síla si s ním poradí. Tento film je vedený jako 38. nejhorší film všech dob,
není tedy divu, že v různých recenzích na tento film, se autoři ani nebáli
udělit hodnocení 0.0/10 apod. Nasmůlu Uwe Boll chystá další předělávky z
počítačové scény na filmové plátno. Jedná se o hororovou hru Bloodrayne a akční
střílečku Far Cry. Hodně štěstí.
Resident Evil
Starší
díly hry Resident Evil patří už téměř mezi klasiku. Původně byly pro PSX,
každý se však brzy dočkal i konverze na PC. Ani u poslední, třetí části, tomu
není jinak. Příběh o lidech mutujících v krvelačné tvory probíhá napříč všemi
epizodami. Virus, způsobující tuto hrůznost, opět zachvátil poklidné a z traumat
minulých dob již vzpamatované Raccoon City.
Resident
Evil přináší dva druhy zážitku v jednom: zklamání a nadšení. Zklamání
pramení z imbecilního polopatického scénáře, kdy ani akční hra na vyřazovačku
nedokáže pořádně zapálit napětí a vzrušit obecenstvo adrenalinovou akcí. Nadšení
budou naopak příznivci režiséra Paula Andersona (vyjma výše uvedeného třeba
ještě Horizont událostí), který i přes nepřízeň kritiky nadále rozvíjí osobitý
styl celovečerních videoklipů: kombinuje hudbu, kulisy a akci v organický celek,
kdy kroky hrdinů ladí s rytmem Marilyn Mansona a samotné akční sekvence nejsou
občas kvůli úderné hudební kulise slyšet. Anderson nenatočil vyloženě špatný
film, musí se na něj ale pohlížet z úhlu jeho vlastních uměleckých ambicí -
příběh, hrdinové ani dějové zvraty zkrátka nejsou tím podstatným. Druhý pokus, tentokrát s jménem
Resident Evil: Apocalypse opět nebyl nikterak závratným trhákem, sklidil
průměrná i podprůměrná hodnocení a je doporučován vesměs pouze skalním fanouškům
Milly Jovovich, či stejnojmenné herní série.
Doom - mrtvoly a motorové pily - co víc si
přát?
Doom
už není jen kultovní trilogie akční FPS. Od loňského podzimu vstoupila
legenda krvavých
stříleček mezi filmové velikány. Cestu neměla lehkou. Film se měl točit už po
úspěšném nástupu Doom II, ale jak už to v Hollywoodu bývá, krev ustoupila
trendům. A tak se objevuje po vydání Doom III. Hlavní roli ztvárnil The Rock -
tvrďák, který si zahrál ve filmu Kráčející skála, kde s malým trámkem
vymlátil půlku kasína. Film Doom je povinnost pro všechny, kteří začínali na
dvaosmšestce s Wolfensteinem, Doom je zábavný pro všechny, kteří mají za sebou
série béčkových akčních filmů z devadesátých let a citují Bruce Campbella s
děsivou přesností. Těm slibujeme, že se u něj budou královsky bavit. Pro
ostatní, nezatížené těmito hříchy minulosti to je jen další z mariňáckých
vyvražďovaček, tentokrát však s marketingem postaveným na nějaké počítačové hře.
Pro normální diváky tento film rozhodně není, tudíž ani zde nemůžeme mluvit o
nějakém velkém úspěchu.
3) hry podle knih
Dune
Fantastický fenomén s názvem Dune, který se objevil na našich
monitorech v roce 1992, pohltil svět. Společnost Cryo Interactive
zaplatila licenci, aby mohla použít knižní předlohu a vydala úspěšnou
hru, jejíž žánr by se dal zařadit do kolonky strategické adventury. Děj,
který hra nabízela, byl téměř stejný jako v knize. Plusem však bylo, že
v knize jste si svět vytvořili podle své fantazie, hra tedy doplnila
hráčům nové obzory. První díl Duny nebyl ale zdaleka tak úspěšný
jako díl druhý - Dune 2: The Building of Dynasty. Tuto hru si již
vzali na starosti zkušení chlapíci z Weestwoodu a druhý díl Duny
je vůbec považován jako první realtime strategie vůbec. Dune 2
položila první stavební kámen, vytvořila nový žánr, podle které se teď
odvíjí všechny dnešní RTS. Příběh Dune 2 vás postaví do role
velitele armády jednoho ze tří rodů (Atreidů, Harkonnenů, Ordosů). Na
svou dobou opoutala nejen svou originalitou, ale také výbornou grafikou
a atmosférou. Druhý díl se od prvního lišil tím, že Dune 2 neměla téměř
nic společného s knihou, ačkoliv autoři originální předlohu od Franka
Herberta nijak netajili. Ve hře Dune 2 jde v podstatě jen o úkoly
typu: postav základnu a znič všechny nepřátelské jednotky. Útoky s
velkým počtem jednotek byly velmi složité, což bylo také jedno z
omezeních. Nic však nemění na tom, že hra vytvořila nový žánr a v
podstatě i dnes se všechny RTS podobají staré dobré Duně 2.
Recenzi na tuto klasiku, která má trefný podnázev "originální plagiát",
si můžete přečíst
zde.
Knihu od Franka Herberta si však jako předlohu vzali i další tituly.
Fiasko v podobě Dune 2000 nemusíme ani představovat. První za zmínku
stojí
Emperor: Battle for Dune, která sice u nás získala v roce 2001
poměrně vysoké hodnocení, avšak už tolik nepřekvapila jako Dune 2. O rok
později, tedy v roce 2002, se objevil titul
Frank
Herbert´s Dune. Největším záporem hry však byla délka. Tento titul
byl opravdu krátký a tudíž se nejednalo o důstojného nástupce, ale pouze
o "jen" dobrou hru.
|
Dune 2: The Building of Dynasty - legendární klasika (1992) |
Pán prstenů
Dalšími
velkými představiteli konverzí z papíru na monitor jsou právě hry, které se
inspirovaly J.R.R. Tolkienem. Na počátku bylo slovo spolu s
osmibitovým počítačem a už v roce 1979 se objevil první titul Ringen,
pocházel původem z Norska a byl určen počítačům Commodore 64 a PC. Na
počátku a v průběhu osmdesátých let se svých textovek dočkaly i další
systémy. Braly si na paškál jak Hobita (The Hobbit – jedna z vůbec
nejúspěšnějších textovek, verze pro ZX Spectrum se prodalo více než milion
kusů, či německý Der Kleine Hobbit, ale i méně vážné parodie typu
The Boggit), tak i samotného Pána prstenů. Fragmenty jeho děje byly
zpracovány například ve hře Moria, Shadowtax, The Dungeons
of Moria, za zmínku stojí pokračování Hobbita The Fellowship of the
Ring, Shadows of Mordor a Crack of Doom, jež s ním byly
později vydány v jedné antologii. Některé z her byly i ilustrované, třeba
Lord of the Rings, či The Middle-Earth Trilogy, jiné zaujaly
zdaleka ne fetišistickým přístupem k příběhu knihy, který "nestydatě", leč
vtipně zparodovaly, popřípadě upravily k obrazu svému (Bored of the Rings,
Bilbo). Svůj pokus na poli tolkienovek si připsali i čeští autoři –
jde o hru Belegost, jejímž cílem bylo dostat se do stejnojmenného
starobylého města a najít tam klenot Aqualamir. Jedná se o titul proslulého
zlatého trojúhelníku, konkrétně autorem scénáře a programu je Marek Fídler,
hudbu ke hře pak složil František Fuka. Belegost je dnes přístupný ke
stažení z řady internetových stránek (například
zde). Her na motivy Pána
prstenů se vytvořilo opravdu nespočet. Minimálně o třiceti bychom si zde
mohli napsat několik odstavců a vzhledem k tomu, že před pár roky na toto
téma zde napsal Tomáš Krajča poměrně
rozsáhlý článek,
odkážu vás přímo na
něj.
Tom Clancy's
Nejznámější
nefantastický spisovatel Tom Clancy má za sebou již několik
bestsellerů a jeho díla se pravidelně objevují na našich monitorech. O
titulech podle tohoto autora bychom si mohli vyprávět také dlouho. Tak jenom
okrajově. První za zmínku stojí série Ghost Recon. První díl Ghost
Recon v sobě obsahuje zcela nové zkušenosti od týmu Toma Clancyho a tvůrců
legendární Rainbow Six. Jednotlivé mise se odehrávají na rozsáhlé
ploše několika desítek kilometrů čtverečních, všechny postavy, animace i
grimasy vojáků jsou navíc zpracovány do nejmenších detailů. Multiplayer je
pak koncipován pro hru až 36 hráčů. Následuje titul Ghost Recon: Desert
Siege. Východní Afrika roku 2009, 60ti-letý konflikt vyvřel při napadení
Ethiopie a jeho menšího souseda Eritreu a ještě k tomu hrozí světově
největší přeprava masy lidí v Rudém moři. Jeden elitní tým Zelených baretů
armády Spojených států amerických, známý také jako „Přízrak“, postupuje k
zabezpečení moře a osvobození Eritrei. Zatímco stále zuří válka, elitní tým
se dostává na Eritreiské břehy k srdci Ethiopie, kde probíhají ony
nelítostné boje. V sérii se také objevily tituly jako Ghost Recon: Jungle
Storm, Ghost Recon: Island Thunder, Ghost Recon 2, Ghost Recon 3 atd...
Tyto hry se prodávají na všechny dostupné platformy ať už na klasické PC,
PlayStation nebo Xbox. Dalším profláklým titulem je bezpochyby série
Splinter Cell. Jmenujete se Sam Fisher a jste tím nejlepším z agentů
tajné sub-sekce NSA (Národní Bezpečnostní Agentury). Když všechny legální
cesty selžou, přichází řada na vás. Pokud vás zajmou nebo zabijí, vláda vaši
existenci popře. Tak právě tento příběh si vyžádal ještě další pokračování -
Pandora Tomorrow a Chaos Theory. Další herní sérií je také Rainbow Six,
která má dílů hned několik. Rainbow Six, Rainbow Six: Eagle Watch,
Rainbow Six: Covert Operations Essentials, Rainbow Six: Rogue Spear, Rainbow
Six: Raven Shield a mnoho dalších. Tom Clancy je v herním světě
především spojován s obrovským úspěchem této řady Rainbow Six. Tyto 3D akční
hry si získaly oblibu pro svoji vysokou míru reality, do té doby nevídanou,
kdy pro vyřazení z akce stačí skutečně jeden zásah na správné místo. Tato
skutečnost vynikne pak při hraní s více soupeři na lokální síti nebo
internetu. Více informací na BonusWebu o hrách Toma Clancyho
najdete zde.
Splinter Cell: Chaos Theory (2005 - PC) |
Ghost Recon: Desert Siege (2002 - PC) |
Ghost Recon 2 (2005 - PC) |
Zaklínač
Zaklínač je nádherný fantasy román polského spisovatele
Andrzeje Sapkowského. Děj knihy se odehrává ve světě plném magie, válek a
hrdinů. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se některá společnost ujme této
předlohy a vytvoří počítačovou hru. U většiny takto vytvořených her je
problém, že ani z deseti procent nedosahují kvalit své předlohy (to platí
jak u filmů, tak u knížek). Samozřejmě jsou zde i výjimečné případy jako
většina her z prostředí světa Star Wars nebo RTS podle trilogie o pánu
prstenů. A další takovou nejspíše bude i Zaklínač. Jeho hratelná ukázka byla
předvedena na E3, milovníci RPG a knih o Geraltovi mohou jásat. Zaklínač
bude opravdu zajímavou hrou s mnoha vylepšeními oproti podobným hrám. Je
tedy možné, že Zaklínač bude další povedenou hrou podle knihy.
Videa a
screenshoty ze hry tento fakt jen potvrzují. První hrou však
připravovaný Zaklínač podle známého románu nebude. Například na serveru
www.zaklinac.cz existuje internetová
hra. A jaké jsou rysy? Hra obsahuje taktickou strategii, kdy pomocí armády
dobýváte území ostatních hráčů. Začínáte na malé usedlosti a pomalu budujete
své město. Postupujete na vyšší technologickou úroveň a čím jste výše v
žebříčku, tím hladovější po vašem majetku jsou ostatní hráči... Takže pokud
netrpělivě čekáte na Zaklínače coby propracované RPG, můžete vyzkoušet tuto
onlinovku.
Ostatní tituly podle knižní předlohy
Ačkoliv by se mohlo zdát, že her podle knižních předloh
je poskrovnu, opak je pravdou. Je jich opravdu dost. A tak si pojďme zmínit
ještě nějaké. Pokud bychom si měli představit jedno studio, které se přímo
specializuje na konverze bylo by to Legend Entertainmnet. V současné
době se věnují 3D akcím (např. Unreal 2). V počátku devadesátých let však
tvořili jednu hru za druhou podle knižních předloh prvotřídních spisovatelů.
V roce 1992 to byla například hra Getaway podle Fredericka Pohla.
Poté následovalo pokračování Homeworld, kde se vžijete do role
průzkumníka. Studio Legend ještě vydalo hry jako Companions of
Xanth, Death Gate nebo Shannara... Další autorem, jehož dílo si
vývojáři také vzali jako předlohu, byl Angličan Herbert Georg Wells.
Z jeho románů můžeme zmínit například Stroj času, Válka světů nebo
Neviditelný. Druhý zmiňovaný se hned v roce 1998 objevil na monitorech. I
když titul War of the Worlds měl velký potenciál, docela slušnou hratelnost,
nijak hráčské publikum nenadchnul. Objevovaly se hry o podle hororových
předloh. Nejhůře na tom byl Frankenstein: Through the Eyes of the Monster
z roku 1995, což bylo považováno za příšerný zážitek. Poslední titul, který
si v této kapitole zmíníme je Starship Troopers, jež se inspiroval
sice filmem Hvězdná pěchota, jenže ten je přepracovaný podle slavné
knihy Roberta Henleina. Starship Troopers byla docela slušná
realtimovka a dala by se zařadit také do kolonky Povedené konverze.
4) knihy podle her
Starcraft
Realtimová
strategie Starcraft je notoricky známá. Opět zde bojují tři rasy o nadvládu
Vesmíru. Jedná se o jednu z nejlepších RTS všech dob a proto si také
zasloužila několik netradičních konverzí - z PC na papír. První knihou,
která se inspirovala legendární realtimovkou, je Starcraft: Uprising. Děj se
odehrává v budoucnosti, kdy několik vyhnanců ze Země do galaxie je nuceno
přežít. Galaxie ovládají dvě rasy. Ze hry Starcraft si
možná pamatujete Sarah Karriganovou. A o ní a jejím přesunu na stranu Zergů
kniha je. Popisuje její život jako člena elitních jednotek zabijáků ve
službách lidí. Další kniha Starcraft Liberty Crusade pojednává o jednom
reportérovi, jež pátral až tak moc, že odhalil korupci v Konfederaci a byl
poslán aby popsal mariňáky v předních liniích Koprulu sektoru. Hozen do
válečné vřavy Danny ví jen jednu věc - jediný člověk který ho udrží při
životě je on sám. Třetí kniha, kterou si zmíníme je Starcraft: Shadow of the
XelNaga, která pojednává o neznámém nizozemském artefaktu, jež se posléze
stane největší cenností a síly všech tří mocností se jej snaží získat.
Diablo
Dalším
tématem se stal legendární titul Diablo. Kniha Diablo: Demonsbane
od Roberta Markse pojednává o invazi démonů. Po strašlivém masakru
démonických jednotek zbyl jeden člověk - rytíř Siggard, který se vydává na
cestu za pomstou. Na masakr si však již nepamatuje, nicméně postupem času
skládá pravdu oné bitvy, kterou přežil a zjišťuje, že jeho noční můra teprve
začala. Další knihou, která se může pyšnit předlouhou Diabla, je Diablo:
Legacy of Blood od Richarda A. Knaaka, který je ostatně svou
tvorbou podle podobných počítačových her znám. Vypráví o válečníkovi Norreci
Vizharanovi, který se dostane k prokletém brnění. Moc z brnění přechází do
Norreca a ten se musí vypořádat sám se sebou, hlad po krvi jej drží ve své
moci. Kniha má 351 stran. Její princip je akce, děj a spád. A rozhodně svému
virtuálnímu originálu nedělá žádnou ostudu.
Warcraft
Blizzardí
hry patřily vždy ke špičce a jejich série Warcraft to jenom
potvrzuje. I z jejich tvorby čerpalo hned několik literárních autorů. Před
chvílí jsme si zmiňovali autora jménem Richard A. Knaak, který napsal
Diablo: Legacy of Blood. Na motivy Warcraftu napsal také knihu - s
názvem Warcraft: Day of Dragon (Den Draka). V mlhami zahaleném stínu
minulosti překypoval svět Azerothu úžasnými tvory všeho druhu. Mezi
rozličnými lidskými kmeny žili v relativním míru a harmonii záhadní elfové i
houževnatí trpaslíci – až do doby, než příchod armády démonů známé jako
Plamenná legie tuto jednotu navždy rozbil. Nyní soupeří orkové, draci,
goblini i trolové o nadvládu nad roztříštěnými královstvími. To je však jen
část ohromných machinací, jež nakonec rozhodnou o osudu světa zvaného
WARCRAFT. Pozdvižení mezi nejvyššími čaroději tohoto světa vyústí ve vyslání
nepohodlného samotářského čaroděje Rhonina na nebezpečnou misi na orky
kontrolované území v Khaz Modanu. To, co Rhonin nakonec odhalí, je rozsáhlé
spiknutí, temnější, než si kdy dokázal představit – hrozba, která ho donutí
uzavřít nebezpečné spojenectví se starobylými vládci vzduchu a ohně, pokud
má svět Azerothu ještě někdy spatřit vycházející slunce. Další kniha je od
Chrise Metzena. Warcraft: Of Blood and Honour zase vypráví o jistém
Tirionovi, který vždy přemýšlel o barbarské rase orků jen jako o vrazích a
posedlích démonech. Nečekaný a čestný skutek, který vykoná, jej donutí
změnit názor a zjistit jednou pro vždy - kdo jsou lidé a kdo monstra.
Warcraft: Vládce klanů je zase o hrdinovi Thrallovi, jež byl otrok,
gladiátor, šaman i náčelník. Thrall byl odmalička vychováván v těžkých
podmínkách krutými pány, kterým šlo jen o to, aby z něj vytvořili dokonalou
zbraň. Hrdinský příběh o cti, nenávisti a pomstě napsal Golden Christie.
Knihy s motivy hry Warcraft patří možná k nejznámějším, jež byly podle
počítačové hry napsány.
Doom
I
legendární střílečka Doom má někde v knihovnách své mladší bratry.
Teprve nedávno se objevila kniha s názvem Doom: Po kolena v mrtvých
od Hugha ab Dafydda.Vypráví o lidech, kteří poprvé přistáli na Phobu,
a kteří zjistili, že Brány zde již byly. Neskutečné výtvory neznámých
cizinců. Po dvacet let stály bez života jako němé odkazy svých dávno
zmizelých tvůrců. Jejich tajemství nikdo neodhalil. Pak se jednoho dne
probudily k životu. Od stejného autora se ještě objevil titul Doom:
Peklo na Zemi, jež je bráno jako pokračování výše zmíněné knihy.