PSTwo – menší, ale bez pevného disku, nová generace přinese modré paprsky
Uvedení inovované verze herní konzoly Playstation 2 pod neoficiálním označením PSTwo po vzoru předchozí generace přístrojů vyvolalo mediální bouři. Štíhlé hračce, která nyní vyžaduje použití externího zdroje, se věnovaly nejen odborné časopisy, ale i velké denní listy a zpravodajské agentury včetně BBC, New York Times nebo Reuters. Vzhledem k tomu, že nová Playstation bude stát stejně jako původní PS2, je to skoro až s podivem, ale Sony se určitě podařilo splnit plán marketingového oddělení, které chce dosáhnout výprodeje Playstation 2 před uvedením nové generace přístrojů.
PSTwo bude dodávána s integrovaným ethernetovým adaptérem pro připojení k ADSL nebo kabelovému modemu pro online hraní, chybí ale podpora připojení pevného disku, stejně tak PSTwo nedisponuje konektorem iLink. V Evropě by se PSTwo měla začít prodávat od prvního listopadu, v Japonsku o dva dny později.
Na tiskové konferenci, kde společnost Sony oznámila Playstation 2 po hubnoucí kůře, potvrdili zástupci Sony také použití technologie Blu-Ray pro práci s daty u Playstation 3. Ta by měla být uvedena na trh na jaře 2005. Současné specifikace Blu-Ray umožňují na jednom disku uchovávat až 54 GB dat pro jednostranné dvouvrstvé médium. Zachována by měla být zpětná kompatibilita s CD a DVD médii.
Brzký příchod Playstation 3 ale neznamená, že by "dvojka" byla odrovnaná a nezajímavá, stačí se podívat na dostupnost herních titulů pro Playstation 1/PSOne. PSTwo je navíc vážně mrňavá a i se zdrojem se vejde do cestovní brašny naším hokejistům či fotbalistům, kteří snad jen mimochodem neopomenou zdůraznit, že "placka" je jejich oblíbeným způsobem trávení volného času na soustředěních.
Zdroj: Sony
Autoři Sudden Strike bankrotují
I přes absenci oficiálního oznámení ze strany společnosti Strategy First je zřejmé, že společnost bankrotuje. Dokazují to právní dokumenty, podle kterých společnost zažádala o soudní ochranu před věřiteli už 18. srpna. Podle údajů z jara 2004 společnost dlužila více než 5 milionů dolarů a plánovala reorganizaci. Strategy First stojí za tituly jako je Jagged Alliance, Europa Universalis II a Sudden Strike. Založena byla v roce 1988 v Kanadě. I přes to, že v době rozkvětu svého podnikání zaměstnávala více než sto lidí ve třech městech, v poslední době tvořilo osazenstvo společnosti jen šestnáct lidí. Dluhy společností tvoří nezaplacené nájemné, opožděné výplaty a další položky, hlavní podíl na dluzích společnosti ale představují závazky vůči investorům a také téměř dva miliony dolarů, které Strategy First dluží několika vývojářským studiím.
Restrukturalizace firmy podle všeho vyústila v pozitivní tok finančních prostředků, což dává společnosti určitou naději na přežití. V režimu soudní ochrany před věřiteli totiž společnost může dále podnikat, ale nemusí platit dluhy. V Evropě se prostřednictvím podobného zákonu zachránil výrobce Mandrakelinuxu. Krachující společnost nyní dokonce chystá akvizice. Jak se ale podaří Strategy First je otázkou, narozdíl od nyní populárního Linuxu přitahujícího investory je podnikání v herním průmyslu trochu nejistější. Prezident společnosti ale nedávno naznačil, že se snad podařilo získat nového distributora a k hráčům by měly během několika týdnů začít proudit nové hry.
Zdroj: GamaSutra
Online distribuce her na vzestupu
Placený download namísto výletu do JRC? U některých online her je to možné už nějakou dobu. U her pro jedno hráče jde ale stále ještě o nepříliš obvyklý způsob distribuce, i když Atari už v této oblasti několik možností nabízí. A to v podobě přímých placených downloadů a trialů, které se po zaplacení promění v plnohodnotnou verzi hry, nebo jako měsíční předplatné pro hraní několika desítek titulů. Nyní se do online distribuce rozhodl pustit gigant IGN a také nově založená společnost Playfirst.
IGN spustilo svou službu placených downloadů bez velkých fanfár, ostatně služba IGN už nějakou dobu pár titulů k zakoupení nabízela. Nová služba Direct2Drive oproti FilePlaynetu nabízí příjemnější rozhraní a také větší nabídku her. Prozatím si hráči mohou legálně stáhnout třicet her s cenou do třiceti dolarů. Bohužel, opravdové trháky chybí, z novějších her zaujme možná Prince of Persia a Splinter Cell: Pandora Tomorrow, Doom 3 byste ale hledali marně.
Společnost Playfirst na to jde jinak, nechce konkurovat zavedeným distribučním řetězcům, kde stávající distribuční společnosti jen těžko opustí dlouholeté vztahy s "kamennými" prodejci a do online distribuce pouštějí jen béčkové nebo starší hry. Namísto toho chce celkem logicky nabídnout jednoduché hry a hříčky, které mají možnost oslovit větší obecenstvo díky nízkým cenám, nenáročnosti na hardware a snadné ovladatelnosti her. Pětimilionová investice, která bude použita i na vývoj vlastních her, se jeví jako dostatečný základ pro nastartování služby.
Směřování k placeným jednoduchým hrám není úplnou novinkou, velké internetové portály nabízejí nebo se chystají nabízet placený přístup k nejrůznějším hříčkám zejména pro "herně netypické" cílové skupiny jako jsou ženy v domácnosti, které v západní Evropě a USA patří k nejčastějším návštěvníkům sekcí online her jako jsou karty, kvízy nebo oblíbený a nesmrtelný Tetris. Playfirst se nechce zastavit jen u internetu, do budoucna počítá i s mobilními telefony.
Osoby skryté za firemním názvem dávají tušit, že nejde jen o plácnutí do vody, jeden ze spoluzakladatelů, John Welch, postavil na nohy portál shockwave.com, Brad Edelman, technologický šéf a druhý spoluzakladatel firmy potom pracoval na aplikacích jako je Macromedia Flash Player, Adobe Page Mill a dalších. Marketingový šéf potom přichází z Ubisoftu. Bohužel, zatím na webu nemají žádné hry, zato hledají partnery pro vývoj her, což by mohlo být zajímavé i pro české týmy, které mají praxi s Javou a Flashem.
Zdroj: Games industry
Konzola Phatom zase ukazuje záda
Společnost Infinium Labs oznámila další odložení uvedení svého herního zařízení Phantom. Fantoma se máme dočkat v roce 2005 namísto letošní vánoční sezóny. Vzhledem ke stálému odkládání není divu, že Phantoma mají mnozí jen za přízrak. Nicméně zároveň s odložením oznámili lidé z Infinium Labs také seznam partnerů, kteří pro zařízení budou dodávat software. Mezi distributory, kteří Phantomu přislíbili podporu (a nejspíše si jej i osahali), patří Eidos, Dreamcatcher, Codemasters nebo Vivendi Universal Games.
Hlavním důvodem k oddálenému uvedení na trh má být výhodnější marketingová pozice pro novou službu, během vánoc by relativně malá společnost měla těžší prosadit se v záplavě marketingových snah všech herních společností snažících se převálcovat vánoční trh.
Zdroj: Infinium Labs