Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Herní pirátství prý stojí miliardy, průmyslu ale neškodí

Nelegální kopírování her je stále výraznějším strašákem. Důkladné analýzy ho ale staví do mnohem méně negativního světla, než za které ho označují vývojáři.

pirátství

Zlodějina bývá žertovně označovaná jako (druhé) nejstarší řemeslo. Ta spojená s kopírováním softwaru je laicky označována jako pirátství. Ačkoliv jde o fenomén táhnoucí se od počátku videoher, teprve v posledních letech je stále častěji skloňován jako důvod obřích finančních ztrát velkých i malých společností.

Rozbor jednotlivých studií pirátů a kopírovaných her nicméně přichází s překvapivými výsledky. A dokonce ukazuje, že nelegální kopírování může mít i kladný vliv.

Poměr 1:10

Najít pirátskou verzi zabere pár sekund

Oficiální statistiky nezávislého distributora 2DBoy mluví o tom, že pouze jedna kopie z deseti je legální. I u celého herního průmyslu se předpokládá 90 % účast nelegálních verzí oproti 10 % legálních, ať už jde o tituly stažené na internetu nebo získané na fyzickém médiu. Byť se čísla mohou lišit podle platforem, titulů i zemí, je to bezesporu číslo, které vyráží dech. 

Zatímco v minulosti zůstávalo pirátství spojené s fyzickým médiem, internet z pirátství vytvořit jedno velké hyperaktivní dítě. Dostat se dnes k nelegální kopii videohry je nezřídka jednodušší než v případě pořizování legální verze.

Obecně se přitom zaměňují dvě jeho variace, soukromá a komerční. V případě soukromé jde o individuální aktivity jednotlivých hráčů. Na internetu si stáhnu hru, sám si ji zahraju a možná půjčím kamarádovi. Komerčním pirátstvím se naopak rozumí organizované skupiny, které kopírované hry prodávají ve velkém, mnohdy předstírajíc, že jde o originální kopie.

pirátství

Komerční verze se spíše než v západním světě vyskytuje v rozvojových zemích, kde razantně zvyšují míru celkového herního pirátství. Podobně začínali i mnozí podnikavci u nás po sametové revoluci.

Lze tedy spekulovat, že s postupným vývojem těchto zemí budou i zde podobné skupiny časem přecházet na tradiční obchodování a jejich know-how bude k užitku mezinárodních distributorů.

Kdo nekrade, okrádá rodinu

Herní průmysl si statistiky zpracovává po svém a tvrdí, že mu uniká až 90 % příjmů. Nejde přitom pouze o masivní pirátění pro PC, také Xbox 360 a nově i PlayStation 3 mají svou míru pirátství.

Menší platformy rovněž mají co říct. Například statistika zpracovaná společností CESA (The Computer Entertainment Suppliers Association) předloni přišla s výzkumem, že konzole PSP a NDS přišly během pěti let vinou pirátství až o 41 miliard dolarů.

IT Crowd

Reakcí na piráty jsou protipirátské ochrany, z nichž ta nejnovější po hráčích vyžaduje neustálé připojení k internetu. 
Blog Bruce Everisse, dlouholetého zaměstnance u řady anglických herních distributorů, detailně rozepsal celou svou zkušenost s pirátstvím.

Nejen podle Everisse bylo snadné pirátění her příčinou pádu velkých platforem minulosti, a to od Spectra po Amigu. Také úbytek her na PC bývá připisován výraznější míře pirátství než na konzolích. Nabízí se otázka, jak tedy herní průmysl vůbec s takovými ztrátami dokáže nejenom přežít, ale dále růst.

Vtip je v tom, že piráti jsou podle studií pouze kapkou v moři hráčské populace. Společnost NPD v anonymním dotazníku zjistila, že pouze 4 % amerických hráčů se přiznalo k pirátství. Se započtením jiných platforem (včetně PC), se zvýší počet amerických pirátů zhruba na 20 %, což je stále "pouhá" pětina.

Rozvojové státy jako Indie nebo Čína se už pohybují mnohem výše u 70 - 80 %. Nejvyšší míru podle statistik průzkumu organizací BSA a IDC (Bussiness Software Alliance a Interactive Data Corporation) vykazuje Arménie s masivními 94 %.

pirátství

Dodejme, že čísla jsou jednak do značné míry spekulativní a napadnutelná, a jednak ovlivněná i komerčním pirátstvím v rozvojových zemích. Pro zajímavost, Česko se v průzkumu dostalo na míru pirátství 39 %.

Jak tato čísla naznačují, hry jsou nelegálně kopírovány více v chudších zemích. Zde leží i klíč k růstu herního průmyslu pirátství navzdory. 

Auto byste neukradli

Odhadovaný počet pirátů v herní populaci globálně činí zhruba 20 % (čísla se mohou v závislosti na zdrojích lišit, BSA udává globální míru pirátství 43 %). Tento počet se podílí na zmíněných až 90 % pirátských kopií. Jsou to ale většinou takové vrstvy populace (studenti, nezaměstnaní či chudí), které by takovýto objem her nikdy nemohly koupit. Uniklý zisk tedy nelze spočítat pouhým sečtením stažených her a vynásobením jejich cenou. 

Dobře to ilustruje následující příklad. Vývojář David Rosen na serveru Kotaku rozepsal příběh pirátění na mobilním telefonu iPhone. Podle jeho statistik vývojáři pro iPhone zjistili, že 80 % jejich her na tomto přístroji jsou pirátské verze. Aby ovšem iPhone takové verze zvládal, je třeba ho neoficiálně upravit, tzv. jailbreakem . Podle statistik je ale pouze 5 % iPhonů v USA a 10 % ve zbytku světa takto upravených.

"Auto byste nestáhli"

Výsledkem logického cvičení s těmito čísly je nepříliš šokující zjištění, že oněch 5 až 10% pirátů stahuje mnohonásobně více her než průměrní legální uživatelé. Rosen dodává, s ohledem na zvýšený počet jailbreaků v chudších zemích i statistická čísla příjmů pirátů, že tito uživatelé by tak jako tak nikdy neměli dostatek financí si tento enormní počet her koupit.

Je nepopiratelné, že softwarové pirátství firmám dělá škodu. Také je nasnadě, že výše citované výzkumy se mohou mýlit. Vzhledem k slušnému stavu průmyslu je ovšem škoda podle podobných čísel výrazně přeháněna.

Digitální informace nejsou na stejné úrovni jako hmotný majetek. Hry jsou z definice, podobně jako filmy či knihy, majetkem intelektuálním, který lze šířit aniž by došlo ke zmizení původní kopie. Že není krádež jako krádež ostatně dokládá, že odborně se v případě herního pirátství nemluví o krádeži, nýbrž o "porušení autorských práv softwaru" (Copyright infringement of software). 

pirátství

Zvláště pro malé nezávislé vývojáře je nelegální kopírování smrtícím nebezpečím. Podle těchto statistik ale herní pirátství není ani zdaleka takový strašák, za kterého ho mnozí mají. A objevují se i takové názory, že pirátství může v konečném důsledku mít pozitivní efekt. 

Microsoft: kopírujte naše programy!

Byl to překvapivě velikán Microsoft, kdo se hned několikrát vyjádřil v tom smyslu, že pirátství je pro něho výhodné.

Přesněji to na softwarové konferenci v San Franciscu vyjádřil Jeff Raiker z Microsoftu slovy: "Pokud mají piráti někoho kopírovat, bude Microsoft raději, když půjde o jeho produkty". Microsoft sám už dříve přiznal, že snadné kopírování jeho systému Windows mu zajistilo velký podíl na čínském trhu. 

"Můžeme snadněji soutěžit s Linuxem, pokud pirátství existuje, než kdyby neexistovalo," řekl sám Bill Gates, aby následně v jiném rozhovoru navázal "Pokud už musejí krást, ať kradou od nás. Svým způsobem se na nás stanou závislí, a pak v další dekádě si to nějak vybereme," řekl v narážce na plán Microsoftu přinutit tyto uživatele k postupnému přechodu na legální software.

pirátství

Pokud by podobná slova zazněla z úst malých vývojářů, daly by se ještě brát jako projev vzdoru či mladické naivity. Od jedné z nejúspěšnějších společností světa ale znějí spíše jako lišácké mrknutí směrem k (ne)zákazníkům.

Výroky Microsoftu se sice nevztahují jen na videohry, ilustrují ale rozvíjení informační kultury vlivem nelegálních kopií. A je nezpochybnitelné, že stejně jako jsou nelegální verze Windows označovány za příčinu rozvoje informační gramotnosti ve státech jako je Rumunsko (alespoň podle rumunského prezidenta Traiana Băsescu), budou nelegální verze her mít podobný vliv na rozvoj herní kultury, a tedy i budoucích zákazníků.

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

Blíží se beta World of Warcraft: The War Within, vstup zajistí epická edice

Populární MMORPG World of Warcraft se ještě během letošního roku dočká rozšiřující expanze The War...

Fanoušci oživují prokleté LawBreakers, střílečku, kterou skoro nikdo nehrál

Po pěti letech od vypnutí oficiálních serverů je opět možné zahrát si online střílečku LawBreakers...

90 %

RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

80 %

RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...