Herní obaly: srovnáme krok se Západem?

  • 73
Česká hráčská veřejnost je téměř nachlup stejná jako ty zahraniční s tím rozdílem, že si při nákupu vybírá jen ty nejlákavější tituly. Jejich obal však nepatří k nejtrvanlivějším. Proč tomu tak je a kdy se v nich vyrovnáme Západu?
Hromádka DVD obalů s hrami

Ačkoliv se trh počítačových her v České republice stále více přibližuje těm světovým, alespoň pokud jde o prodejní kanály a úroveň podpory, v obalech si stále razíme svou vlastní cestu. V Americe, Anglii či Německu už totiž na klasické papírové krabice narazíte jen stěží a to ještě v případě speciální sběratelské edice. Největší vydavatelské firmy na světě totiž začaly masově používat DVD obaly, malé, praktické, trvanlivé a přesto elegantní.

Českému trhu oproti tomu vévodí obrovské papírové boxy, které obchodníkům jen zabírají poměrně drahé místo v regálech (či v poličkách hráčů) a ztěžují život zaměstnancům logistiky herních firem či internetových obchodů. Herní firmy se k nim uchylují i přesto, že jejich výroba je dražší a pracnější než klasický DVD obal a navíc existuje mnohem větší riziko jejího poškození při přepravě ať už do obchodů nebo poštou přímo k zákazníkovi. Proč?

„Naše papírové krabice jsou navržené tak, aby se do nich vešly všechny bonusy, které hráčům přinášíme spolu se hrou. Navíc pěticédéčkové tituly by se do DVD obalu vešly jen stěží. Zároveň ale vycházíme ze zkušeností naší mateřské pobočky v Polsku, kde se v těchto velkých obalech prodalo vloni více než milion dvě stě tisíc kusů her,“ vysvětluje marketingový specialista CD Projektu Pavol Galko.

Český a anglický obal her Mafia a Age of Mythology (pohled zepředu) Český a anglický obal her Mafia a Age of Mythology (pohled zezadu)

S ním souhlasí většina českých společností – velké a pěkné krabice prodávají, ne ale vždy a všude. „Specializované počítačové a herní obchody by pochopitelně nejraději viděly všechny hry v DVD obalech. Jsou menší, skladnější a na regály se jich vejde více. V internetových obchodech či krámech jako JRC, Comfor či Autocont totiž neplatí fakt, že krabice prodává. Zde jde zákazník pro konkrétní titul a pokud ne, narazí na vyškolený personál, který mu poradí, jakou hru zvolit,“ nastiňuje druhou stránku mince produktový manažer AT Computers Pavel Šťastný. „Pokud ale přijde nerozhodnutý zákazník do hypermarketu, jen stěží narazí na fundovaný personál a velká a pestrá krabice bývá v tomto případě rozhodující pro to, aby si koupil právě hru v ní zabalenou,“ dodává jedním dechem.

Kolik prostoru zabírají jednotlivé typy herních krabic

Světové trendy kopíruje na českém trhu nejvíce dominantní Cenega. „To, v jakém obalu se bude hra na český trh dodávat, závisí většinou na zahraničním vydavateli a podkladech, jaké dodá. Většina zahraničních firem přitom přechází nebo už přešla pouze na DVD obaly. Jejich jednoznačnou výhodou je skladnost a odolnost, papírové krabice se proti nim snadno potrhají a zničí,“ říká PR manažerka Cenegy Bára Veselá. Přes to všechno se české verze her Cenegy objevují právě v papírových krabicích. Příkladem budiž Posel Smrti, hry od Illusion Softworks či edice Game4U. „V brzké době se na pultech obchodů budou objevovat papírové krabice už jen velmi zřídka,“ míní Veselá.

S tím ale nesouhlasí Martin Lévay z TOP Distributor. „Světový trend to určitě je a DVD obal má řadu výhod: snadná manipulace, rozměry, trvanlivost, snadnější zpracování výrobních podkladů. I nám se tento trend líbí a rádi bychom se mu podřídili, klidně hned. Problém je ale v tom, že velká část naší produkce směřuje k zákazníkům, kteří nemají čas hledat recenze na internetu a v časopisech, na obalu tedy musí najít maximum informací, aby se mohli rozhodnout, zda hru koupí nebo ne. A na DVD obal se screenshotů ze hry ani informací mnoho nevejde,“ vypočítává pro a proti Lévay. „Nejde tedy o to, co je příjemnější pro nás, ale o to, co chce zákazník. A v tom naše statistiky ukazují jednoznačně – DVD obal má v naší síti znatelně menší prodejnost než papírové krabice,“ doplňuje.

O tom, že zákazník je opravdu pánem, svědčí i přístup Playmana. „Volbu mezi papírovou krabicí a DVD obalem děláme intuicí. Tituly pro širokou veřejnost, jako jsou Worms Blast či Rayman, vydáváme v papírových krabicích, stejně jako například simulátory či RPGčka, které jsou doplněny obsáhlým manuálem či bonusy. Oproti tomu akční hry jako Will Rock, Raven Shield či Splinter Cell nabízíme v DVD obalech, protože se dobře prodávají a zákazníka zaujmou i v nich. Nemáme pevně stanovená pravidla, snažíme se řídit citem,“ uzavírá Kučera.

Staré anglické papírové obaly počítačových her Sběratelské edice her a jejich obaly Exkluzivní české balení taktické akce Splinter Cell

Nakolik jsou obavy vydavatelů a distributorů v Čechách ohledně neprodejnosti her v DVD obalech oprávněné posoudit neumíme. V redakci BonusWebu však není jediný zastánce papírových krabic a i anketa, kterou jsme provedli mezi našimi čtenáři a v níž do uzávěrky tohoto článku hlasovalo rovných 1300 lidí, hovoří jasně – zhruba 70% z vás preferuje skladné a trvanlivé DVD obaly (anketu jsme z celého serveru převedli pod tento článek). Česká republika tak zřejmě trend patrný z okolních trhů hned tak nenabere. K rychlé reakci může domácí vydavatele donutit asi jen zdražení prostoru v regálech hypermarketů či specializovaných řetězců, případně hlasité volání zákazníků po hrách v DVD obalech.


Témata: logistika, simulátor