Příběh hry je adaptací knihy Vlada Ríši Gooka a Dračí lidé. Odehrává se ve fantasy světě Janatris a hlavním hrdinou je zavalitý Gooka, jenž je v úvodu hry obviněn z vraždy svého otce. Gooka se rozhodne pátrat na vlastní pěst, ale než odhalí motiv vraždy, musí rozplést složitou síť spiknutí a záhad.
Jestliže se na první pohled hra tváří jako přímočará a předvídatelná výprava do středověkého fantasy světa, setkání s mytologií dračích lidí (uctívači boha Gluxe s podobou draka) a odhalení, kdo Glux vlastně je, bylo zřejmě pro mnohé hráče překvapením.
Česká adventura
Česká herní scéna zažila po pádu železné opony prudký rozvoj. Je sice pravda, že za prvními vlaštovkami českých porevolučních her nestála velká profesionální studia, ale ve své práci pokračovali průkopníci herní scény a díky dostupné technice se přidávali další nadšenci. I přesto, že chybělo institucionální zaštítění, vznikají obzvláště v druhé polovině 90. let nezapomenutelná díla a především žánr adventur nachází v českém prostředí živnou půdu. Po obrovském úspěchu humorného Tajemství oslího ostrova, které spatřilo světlo světa v roce 1994, se začínají objevovat další tituly. Už o rok později původní česká adventura také promluvila a zanedlouho přišla etapa proslulých Poldů a Horkého léta, adventur, které vážněji pojatého Gooku odsunuly do pozadí. |
Gooka je klasickou point’n‘click adventurou, která se ovládá obligátně myší. Součástí bylo sbírání předmětů, jejich kombinace v inventáři, obsáhlé rozhovory s postavami a frustrující kiksy.
Gooka byl nesmírně zrádnou hrou. Pokud hráč nepostupoval v nějakém bodě správně, špatně použil nalezené předměty, nebo nějaký zásadní přehlédl, hra jej na to nijak neupozornila. To později nevyhnutelně vedlo k neřešitelnému záseku (pokud si hráč hru průběžně neukládal), který mohl vyústit až ve vzteklé rozmlácení myši a dalších periférií.
Ambiciózní projekt
Na první pohled dodnes Gooka zaujme nápadným vizuálem; ručně malovaná grafika, které však bylo často spíláno, je prací výtvarnice Zdeňky Bouškové. Gooka vznikal v JRC Interactive, na vývoji pracovali i někdejší pionýři české herní scény Miroslav Fídler a Tomáš Rylek. Produkci zaštítil Slavomír Pavlíček, zakladatel a někdejší spolumajitel distribuční sítě JRC a Miroslav Papež. Miroslav Papež se s Miroslavem Fídlerem a Vladem Ríšou podíleli také na scénáři.
Gooka byl kompletně profesionálně namluven. Postavám propůjčili hlasy slavní herci jako například Tomáš Borůvka, Rostislav Čtvrtlík, Gabriela Filippi, Miroslav Táborský nebo Karolina Frýdecká. Nutno zpětně dodat, že si herci s tímto typem postav a médiem příliš nevěděli rady, a proto některé dialogy dnes působí rozpačitě a neuměle.
Vedle profesionálních hlasů hra také obsahovala velmi komplexní zvukovou stopu i hudbu, nezapomenutelná je také úchvatná úvodní a závěrečná videosekvence. Gooka byl navíc určen pouze pro systém Windows a obecně se dá považovat za nejpropracovanější českou adventuru své doby.
Ve stínu Poldy
Dnes si mnoho hráčů v souvislosti s českou adventurou 90. let vybaví spíše než Gooku hlášky Zdeňka Izera z Horkého léta nebo kotletky na hrášku a Pankráce z Poldy. Gooka zapadl do šedého průměru.
Byl pojat odlišně, na rozdíl od Poldy a Horkého léta neobsahoval hrubozrnný humor a kladl na své hráče větší nároky.
Své fanoušky si však našel a v roce 2004 se dočkal také pokračování Gooka 2: Záhada Janatrisu. Ve druhém dílu však vývojáři upustili od point’n‘click rozhraní, ručně malovanou grafiku vystřídala kompletně polygonová 3D grafika a přidaly se prvky z her na hrdiny.
Gooka byl unikátní a profesionální českou adventurou, která je bohužel poněkud opomíjena, ale pro hráče, kteří se nenechají odradit složitostí (v kontextu tehdejší české adventury), může i dnes znamenat výzvu.