Poslední letošní výkřiky
NVIDIE
Jak jsem obšírněji rozebral v článku o Radeonech
9800 XT a 9600 XT, přicházejí tvůrci grafických procesorů na podzim
s mírnými vylepšeninami svých dosavadních produktů, zatímco na jaře uvádějí
na trh čipy, které lze obvykle označit za skutečně novou generaci GPU. ATI si
prostřednictvím výše uvedených Radeonů odbyla svůj podzimní update před necelými
dvěma týdny, nyní je tu se svou odpovědí NVIDIA. Mění se tím nějak „grafická
situace“? Trochu ano.
Na špičce řady GeForce FX se nyní ocitá model 5950 Ultra (kódový název NV38). Jak lze usoudit z jen velmi malé změny názvu oproti svému předchůdci, 5900 Ultra, novinek nebude mnoho. Řečeno lapidárně, 5950 Ultra = přetaktovaná 5900 Ultra – toť vše. Frekvence jádra šla nahoru o 25 MHz (450 => 475), frekvence paměti o 50 MHz (425 => 475), takže se nejedná o žádnou kmitočtovou revoluci. Čip 5950 disponuje 256bitovou paměťovou sběrnicí a je vyráběn 0,13mikronovým procesem na Tchajwanu v továrně TSMC.
Jak už jsme u špičkových karet s GeForce FX zvyklí, dominuje jim obří chladič (aktivní pro GPU, pasivní pro paměti). FX 5950 není výjimkou – karta opět váží něco přes půl kila a její majitelé jsou opět nuceni obětovat jeden slot PCI sousedící se slotem AGP. Jaksi samozřejmě už musíme počítat s tím, že si karta nevystačí se standardním napájením z AGP; je nutné ji přikrmit prostřednictvím standardní čtyřpinové zásuvky. K dobru je zde NVIDII třeba přičíst jediné: nový chladicí systém pracuje tiše a efektivně.
To GeForce FX 5700 Ultra (kódový název NV36) představuje oproti svému předchůdci (5600) zajímavější pokrok než jen vyšší frekvence. Narozdíl od něj, který je založen na nechvalně známém jádru NV30 (řada 5800), má 5700 svůj původ v modernizovaném jádru NV35, tj. řadě 5900. Jádro NV35 má vylepšené shaderové jednotky, což NVIDIA vyjadřuje marketingovým názvem CineFX 2.0 – jejich výkon má být oproti původnímu CineFX dvojnásobný. Oproti modelům 59xx však má 5700 jen polovinu (4) pixelová potrubí a poloviční šířku paměťové sběrnice (128 bitů). Frekvence jádra činí 475 MHz, paměti DDR2 v modelu Ultra pak běží na základní frekvenci 450 MHz; v „neUltra“ modelu budou ovšem použity paměti typu DDR1.
Jak už jsme u NVIDIE zvyklí, je GeForce FX 5700 Ultra podstatně větší a takřka dvojnásobně těžší než její přímý konkurent, Radeon 9600 XT; opět je také nutné použít přídavné napájení. Karta však už naštěstí neblokuje vedlejší slot PCI. Mimochodem, čip NV36 je prvním plodem spolupráce mezi NVIDIÍ a IBM, o které jsme před časem referovali: je totiž vyráběn 0,13mikronovou technologií v továrně IBM ve městě East Fishkill.
Detonator odchází, ForceWare
přichází
Název Detonator se stal v grafické branži pojmem
a bezpochyby ještě dlouho z našich myslí nezmizí, každopádně od nové
oficiální, WHQL certifikované verze 52.16, která je nyní ke stažení, ho NVIDIA
změnila na ForceWare. Ovšem, je to
dobrý krok: NVIDIA si potřebuje vylepšit image, název Detonator (rozbuška) se
logicky vztahoval ke starým kartám TNT, takže neuškodí dát najevo, že karty
GeForce mají svůj ForceWare. Co je v této verzi nového? Uživatelé více
zobrazovacích jednotek jistě přivítají nView 3.0, který byl obohacen o několik
zajímavých možností. Nejvíce úsilí však bylo bezpochyby vloženo do zlepšení
výkonu shaderů.
ForceWare obsahuje tzv. Unified Compiler, který vezme kód shaderu poslaný aplikací, přeskupí jeho instrukce do optimálního NVIDIA-tvaru a pak ho teprve pošle grafickému čipu. Jeho funkcí není snižovat grafickou přesnost výpočtů – kvalita výstupu údajně zůstává nedotčena. Pokud si vývojář hry přeje, aby v některých fázích byla přesnost snížena, musí si tuto věc naprogramovat sám. Narozdíl od ATI, jejíž nové Radeony pracují výhradně s 24bitovou přesností, umožňují čipy NVIDIE použít v plovoucí desetinné čárce 32bitovou a 16bitovou přesnost a k tomu navíc ještě 12bitovou celočíselnou. Tato mince má přirozeně dvě strany: NVIDIA se holedbá flexibilitou (není vždy zapotřebí nejvyšší přesnosti), někteří vývojáři naopak reptají proti zvýšené složitosti programování. Každopádně se NVIDII podařilo významně zvýšit výkon ve stávajících DirectX 9 aplikacích při zachování vysoké kvality obrazu. Jednoznačně tedy krok správným směrem.
A co
benchmarky?
Vlajková loď NVIDIE, GeForce FX 5950 Ultra, je jen
o málo rychlejší než její předchůdkyně. Potěšitelný pokrok nicméně vykazuje
GeForce FX 5700 Ultra. Za standardních podmínek se velmi dobře drží svého
konkurenta, Radeonu 9600 XT, pokud ovšem zapneme antialiasing
a anizotropické filtrování, mají Radeon navrch.
Můžeme konstatovat, že NVIDIA učinila první kroky na cestě ke znovuzískání důvěry zákazníků. Pokud se nebude překotně snažit o výkonnostní prvenství i za cenu švindlování a bude na všech frontách poctivě pracovat, získá ATI opět důstojného soupeře. Uvidíme, jaká bude předvánoční cenová politika obou firem.
Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech