Roky 2014 a 2015 si možná někdo vybaví jako dějiště tzv. Gamergate. Tento videoherní skandál, který obsahoval střet zájmů ve videoherních médiích, kyberšikanu a sexismus, na dlouhé roky dopředu vymezil dva znepřátelené tábory hráčů. Na jedné straně se postavili bojovníci za lepší, čtěme jako korektní a inkluzivní herní svět plný politické angažovanosti, na druhé jim pak hlasitě vzdorují skalní příznivci „starých dobrých videoher“, kteří nedají dopustit na svou bublinu plnou stereotypů z časů minulých.
Ohlédnutí za Gamergate, největším skandálem v dějinách herního průmyslu |
Jak už ve výše odkázaném textu zaznělo před čtyřmi lety, ohlížet se za Gamergate není vůbec jednoduché, jelikož konflikt nikdy pořádně neskončil, jen na nějaký čas utichl. Celou tu dobu byl však připravený zase zažehnout při nejbližší události, která jednu či druhou stranu rozlítí k nepříčetnosti. A přesně to se nyní stalo. Vítejte ve světě Gamergate 2.0.
Brazilská vzpoura
Všechno odstartoval konflikt ohledně konzultantského studia Sweet Baby Inc. O tom už jsme se v předchozím textu zmiňovali, jakožto o firmě, kterou najednou část herního světa začal nenávidět. Proč? Podle kritiků kazí hry svou politickou agendou, ve které upřednostňuje LGBT témata, etnické menšiny, ženy ve stěžejních herních rolích, posouvání estetických norem a boření tradic. Studia si ji pak údajně najímají na výpomoc s herním scénářem a dalšími elementy proto, aby zlepšila svoji image týkající se diverzity a inkluze, a dosáhla tak na lepší financování.
Desítka her, na které se dnes už moc nevzpomíná, ale zasloužily by si to |
Právě prominentní postavení této konzultantské firmy v nedávném komerčním propadáku Suicide Squad: Kill the Justice League způsobilo, že se na Steamu objevil ve formě komunitního kurátora seznam her, na kterých se tato konzultantská firma podílela. Všechny dostaly automatický palec dolů jako varování těm, kteří nemají zájem takovéto hry hrát. Podporovatelů se u kurátora objevilo dosud už na 300 tisíc, což z něj udělalo šestou největší komunitu na Steamu. A počty sále rostou.
Na straně jedné tedy máme konzultantské studio Sweet Baby Inc., na jehož stranu se přidaly některé velké herní osobnosti a světová média, která tvrdí, že taková práce je v herním světě nezbytná, na straně druhé pak rostoucí herní komunitu, která odmítá tuto činnost podporovat a viní Sweet Baby Inc. a další podobné firmy, že kazí moderní hry svou agendou. Co je ovšem zajímavé, že se na rozdíl od situace z roku 2014 postavila do čela protestního hráčského hnutí konkrétní osobnost.
Proč ji najednou lidé nenávidí? Tato firma prý kazí hry korektní agendou |
Pokud zde čekáte nějakou celebritu, herního streamera nebo snad bývalého vývojáře, jste na omylu. Mluvčím odporu proti herní diverzitě a inkluzi se stal osamocený hráč z Brazílie, známý pod pseudonymem Kabrutus. Právě on založil onen kurátorský profil na Steamu a následně se málem stal mučedníkem, když se jeho názoroví oponenti (včetně zaměstnanců Sweet Baby Inc.) pokusili hromadným nahlašováním vymazat jeho profil ze Steamu. Administrátoři se však postavili na jeho stranu a všechny jeho profily ponechali aktivními.
Kádrování her a podpora od Muska
Kabrutus nejenom že uchránil svůj kurátorský seznam na Steamu, ale také si rychle uvědomil svou důležitost v nynější „Gamergate 2.0“. A proto se rozhodl pustit do tvorby webové databáze, která by obsahovala seznamy her dotčených korektní agendou. Ta by byla nezávislá na službách, jako je Steam, pro případ, že by se přeci jen podařilo jeho kurátorský seznam odstranit.
Jeho web zatím ještě není aktivní, nyní shání dobrovolníky, kteří by mu pomohli s designem a plněním webu obsahem. Zmapovat v nepřeberném množství současných her všechny, které jsou „woke“, nejspíše nebude vůbec jednoduché. O dobrovolníky však není nouze, sám Kabrutus již na síti X psal, že mu nabídky o pomoc a zprávy s podporou zcela zahltily složku soukromých zpráv na X.
Další role tohoto mluvčího Gamergate 2.0 je zatím nejasná. Kabrutus nicméně zároveň na svém profilu na síti X vyzývá k tomu, aby lidé nenapadali názorové odpůrce a místo toho se s nimi snažili diskutovat a šířit dál poselství tohoto hrnutí.
To samé se nedá říci o novém a překvapivém spojenci hráčského hnutí. Do diskuze se totiž vložil i americký miliardář Elon Musk, který na svou síť X napsal, že firma Sweet Baby Inc je „zlou zhoubou herního průmyslu“. A popřál jim, aby co nejrychleji zbankrotovali:
Bílé vývojáře nebereme
Celou situaci v uplynulých dnech rovněž vyostřilo odhalení, týkající se bývalé zaměstnankyně Sweet Baby Inc. a nyní narativní designérky chystané hry Black Panther pod hlavičkou vydavatelství Electronic Arts, Dani Lalondersové. Ta se totiž už v roce 2021 ve videu chlubila, že v jejím týmu vývojářů nejsou žádní běloši. To proto, aby mohla vytvořit „bezpečné pracovní prostředí“ s tím, že se jí s takovými lidmi zkrátka špatně spolupracuje.
Klip, ve kterém Lalondersová popisuje podmínky práce ve studiu, již sdílela celá řada osobností právě na X, což dále podnítilo diskuzi ohledně toho, jací lidé stojí za firmami, jako je Sweet Baby Inc. Pro ní pracovala Lalondersová mezi lety 2022 a 2023.
Vývojářku mimochodem lidé nachytali na síti X, kde se netají názory typu, že bělochů se netýká rasismus. Což je mimochodem stejný názor, který sdílí například i Alyssa Mercanteová, editorka herního portálu Kotaku, jež se nedávno ve vlastním článku na tomto serveru postavila na podporu Sweet Baby Inc.
Mercanteová ve svém textu píše, že Sweet Baby Inc. nemůže za narativní design velkých herních titulů a že firma samotná vůbec nedělá to, co si protestní hnutí myslí. Místo toho se designéři firmy v případě výpomoci na konkrétní hře zaměřují především na příběhovou konzistenci a opravují chybky, které by mohly věrohodnost pokazit.
„Jednou z věcí, které nabízíme, jsou kulturní konzultace a kontrola autenticity příběhu. Pro nás to tedy znamená, že nás někdo může požádat, abychom se podívali na příběh, třeba pokud obsahuje postavu, která je určitým způsobem marginalizovaná, a studio chce, abychom je spojili s konzultantem, který může takové postavě dodat autenticitu. Ale nikdy to není tak, že vždy do herních scénářů násilně šroubujeme diverzitu,“ píše pro Kotaku ředitelka Sweet Baby Inc., Kim Belair.