Čeština podle různých lingvistických odborníků patří mezi nejsložitější jazyky světa, a to přesto, že používáme upravenou latinku a slova nemalujeme. Záludnosti české gramatiky dostaly mnohokrát i GameEkonoma, což si lépe vzdělaní a více soustředění čtenáři nenechali pro sebe. A dobře mi tak. S problémy s přenosem myšlenek do psané podoby se vypořádali například autoři podcastů – blogových příspěvků v audio podobě, nejčastěji ve formátu MP3. To u GE nehrozí. Zato ve hrách se využití hlasu místo textové komunikace rozmáhá čím dál více. A není divu, nejde jen o diakritiku, vyjmenovaná slova a shodu přísudku s podmětem. Hlavní důvod spočívá v uvolnění rukou pro důležitější úkony jako je mačkání spouště nebo otáčení neskutečně nablblé kamery ve většině konverzí z PlayStation.
Problémy s komunikací hráčů vynikly zejména v síťových hrách typu Counter Strike, kde je domluva mezi členy týmů naprosto klíčová, ale každé napsané slovo představuje riziko ustřelené hlavy či jiného důležitého orgánu. Dlouhá léta si potřebu efektivnější spolupráce herní vývojáři příliš neuvědomovali. Spásou pro online bitkaře byly aplikace nezávislých dodavatelů, kteří vyvinuli hračky jako je Team Speak nebo Ventrilo. Naprosto přelomovou událostí bylo uvedení MMORPG Dungeons & Dragons Online, která obsahuje zabudovanou hlasovou komunikaci pro hráče ve skupině. Bohužel, celá věc funguje pouze, pokud jsou hráči spolu, takže hráči sdružení do cechů (guild) raději volí již zmíněné aplikace, které nabízejí větší volnost. „Integrated voice chat nebude chybět ani v MMORPG Auto Assault. Narozdíl od Guild Wars, kam NCSoft tuto technologii nedal, protože by „žrala“ přenosové kapacity, a to se ve hře bez měsíčních poplatků nevyplatí.
Ani ve 3D střílečkách není přímá podpora hlasu nedosažitelná. Tato funkce je například jedním z taháků Battlefield 2. Dokonce ani ve střílečkách pro jednoho hráče není hlasová komunikace zbytečná. To si uvědomuje Sony na PS2, kde je hra SOCOM: US Navy SEALs II dodávána i ve verzi s headsetem – sluchátkem s mikrofonem pro pohodlné ovládání přiřazených vojáků hlasem. Tuto funkci lze samozřejmě využít i v multiplayeru. S pokroky, které technologie přenosu hlasu po internetu (VoIP) zaznamenala v posledním roce, je jisté, že přímá podpora hlasové komunikace bude ve hrách stále častější. Své udělají, jak jinak, konzoly nové generace. Služba Xbox Live hlasovou komunikaci mezi hráči podporuje a podobné služby se na 99,9 % dočkají i budoucí majitelé Playstation 3.
Pro vydavatele her je svůdné přibalit ke speciální verzi hry s dvojnásobnou cenou i jednoduchý headset vyrobený v Číně. Náklady jsou minimální, ale hráč má pocit, že dostal něco opravdu fyzického (a navíc cool). Headset tak nebude chybět u rozšířené verze Auto Assault ani u dalšího dílu SOCOM. Rozumný člověk si samozřejmě pořídí něco lepšího. Nebo alespoň levnějšího. Nabídka v této oblasti je skutečně široká, ať už jde o samostatné mikrofony za 50 korun nebo špičkové profesionální headsety za tisíce korun. Na své si přijdou i fanatičtí zastánci sluchátek značky Koss (i když Porta Pro se s mikrofonem ještě nedělají) a o něco méně fanatičtí fanoušci sluchátek Sennheiser, který patří mimochodem mezi špičku právě v oblasti profesionálních headsetů.
Díky hrám možná stoupne i odbyt blueotooth kecátek pro mobilní telefony. S bluetooth modulem v USB portu počítače totiž můžete utržené sluchátko místo svého RAZRu spárovat právě s počítačem a při hraní třeba běhat po pokoji s bezdrátovým joypadem v ruce a přitom řvát jak postižení: „JÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ ŤÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉ ZÁBÍJŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮ TÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝ HÁJZLÉÉÉÉÉÉÉÉÉ!!!!!!“
Samozřejmě, že za padesát korun nedostanete nic moc kvalitu a možná ani přes šum nebudete svým kolegům rozumět. V takovém případě můžete popřemýšlet o významnější investici. Speciální audio a videokonferenční vybavení totiž pracuje se zvukem trochu jinak než kodenzátorové mikrofony a nekvalitní kabely. Takoví pavouci značky Polycom nebo ještě lépe ultrawideband telefony LifeSize umožňují přenášet zvuk v kompletním frekvenčním spektru, takže ani netopýrům neunikne ni hlásku, natož špatně tajený vztek nebo vzrušení. Připravte se ale na to, že takové hračky stojí stovky či tisíce dolarů. Nejlépe tedy uděláte, když se necháte zaměstnat ve velké mezinárodní firmě a hrát tímto způsobem budete s kolegy, až vám padla. Utajené zdroje GameEkonoma se dušují, že po takové zkušenosti ani nejlepší headset nesnesou na hlavě. Dobře jim tak.
XNA jako herní DNA
Microsoft konečně uvedl na světlo boží svou herní vývojovou platformu XNA, která má usnadnit vývoj her pro Xbox 360 a Windows. Na vývojářské konferenci s deskriptivním názvem Game Developers Conference 2006 rozdali zástupci společnosti DVD 'Microsoft XNA March 2006', které obsahuje betaverzi herního vývojového nástroje XNA Studio – obdobu Visual Studia, které slouží pro vývoj Windows aplikací. Asi nemá smysl zatěžovat se schopnostmi XNA Studia, herní vývojáři mají vlastní plátky, důležité je hlavně to, že XNA Studio má umožnit souběžný vývoj her pro Xbox 360 a PC bez problémů, které s sebou přinášejí konverze.
Na GDC 2006 Microsoft oznámil také otevření své serverové platformy Xbox Live herním vývojářům, kteří tak budou moci rozšířit nabídku služeb Xbox Live. Vývojáři budou do svých her moci začlenit více funkcí, jako jsou celosvětové žebříčky nebo informace o počasí. Jaké možnosti to ještě otevírá? Třeba možnost vývoje nezávislých (relativně) MMORPG pro Xbox (360).
Playstation 3 s harddiskem v základní výbavě a posměchem od Microsoftu
Showman Steve Ballmer si neodpustil pár peprných komentářů směrem k Sony. Oznámení o uvedení Playstation3 na trh na podzim tohoto roku namísto původně předpokládaného jara vicepresidenta Microsoftu očividně potěšilo. Podle Ballmera byl ten, kdo jako první prodal 10 milionů zařízení jedničkou na trhu. Dvakrát to byla Sony, nyní se na tuto pozici, alespoň v USA chystá zaútočit Microsoft. Jen je divné, že to Ballmera překvapilo, celosvětové uvedení na podzim je totiž poněkud optimističtější, než jsme čekali.
Naopak, japonští vývojáři téměř jednotně prohlašují, jak je skvělé, že bylo konečně oznámeno datum uvedení a že půl roku času navíc jim dává prostor pro dokonalé vyladění připravovaných her a možnost lépe využít hardware nové generace konzol. První hry pro Xbox 360 skutečně nevyužívají ani polovinu potenciálu Xboxu 360, ale to se nepodařilo ani vývojářům her pro SP2. Ostatně nejlepší hry pro pět let staré zařízení vycházejí až teď – God of War, Black nebo Shadow of the Colossus jsou prostě neuvěřitelné. Sony na stejné GDC představilo kromě termínu také další detaily.
Překvapivou drobností je nová technická specifikace PS3, která zahrnuje pevný disk jako základní vybavení. Kapacita 60 GB bude sloužit pro uložení operačního systému Linux a hromady multimediálních dat. Konzola bude navíc 100% kompatibilní s hrami pro PS One a PS2. Nové hry budou bez výjimky vydávány na Blue Ray discích. Ty jsou sice výrazně dražší, ale zatím neexistují domácí vypalovačky a ještě asi dlouho nebudou zrovna dostupné. Míra pirátství na platformě Playstation tak ještě poklesne. Ideální pro vydavatele, cena her bohužel neklesne, obrovské ztráty na každé prodané konzole prostě někdo musí zaplatit.
Vigil pro THQ totálně originálně. Ha ha
Zase trochu ekonomicky. Vydavatel THQ získal pod svou nadvládu vývojářské studio Vigil a do jejího vedení dosadil Davida Adamse, bývalého vedoucího několika projektů ve společnosti NCSoft. Uprchlíkovi z korejského područí bude sekundovat grafik (umělec) Joe Madureira, který pracoval pro Marvel Comic a vytvořil obrázkovou sérii Battle Chasers. Vigil nyní pracuje na hrách pro nové konzoly, v oficiálních prohlášeních nechybí slova o totální originalitě, nejlepších lidech v branži, akci, online a hraní na hrdiny. Tak uvidíme. Teď se ještě máme čas vrhnout se na daně, ty za nás nikdo nezaplatí.