Malé herní firmy jsou na kolenou
Tohle snad není ani zpráva, jako spíš diagnóza. Herní trh trpí tím, čím trpí všechna další odvětví v kultuře následkem globalizace a tvorby mono a oligopolů. Tedy, je stále těžší vyvíjet počítačové hry, stojí to stále více peněz a je těžší oslovit investory.
Trh herního průmyslu představuje balík peněz v celkové hodnotě deset miliard. O tento chomáč zmuchlaných bankovek probíhá krvavý boj, oproti kterému jsou bitky z Klubu rváčů jen odpoledním škádlením chlapců v mateřské školce. Stejně jako ve zmíněném filmu přežijí pouze ti nejsilnější, i když v tomto případě nerozhoduje brutalita a schopnost snášet bolest, ale spíše finanční prostředky. Velcí herní vydavatelé tak poměrně nevybíravě útočí na malé firmy a odkupují od nich práva na slibné hry za minimální sumy, které sotva stačí k udržení vývoje.
Problémy se sháněním provozních úvěrů nebo rizikového kapitálu nemají jen "garážové" společnosti, ale i poměrně známá jména, jako je třeba Acclaim Entertainment. Ten už uvalil na své budovy druhou hypotéku a prodal v podstatě všechno rodinné stříbro, přičemž nejblyštivější šperk spolkl žralok EA. Ano, Burnout bude distribuován pod hlavičkou Electronic Arts. Radost? Ani ne.
Další firmy na tom nejsou o moc lépe. Bam Entertainment má peníze sotva na půl roku provozu, Interplay si s Bamem může podat ruku díky ztrátě ve výši 2,2 milionu dolarů při obratu, který se nepřehoupnul přes pět milionů. A nepomohl ani Baldurs Gate> Dark Alliance II pro Playstation nebo Fallout: Brotherhood of Steel.
Akcie malých distributorů i vývojářských firem nejsou v kursu mezi bankéři a investory. Pokud už s nimi někdo operuje, musí je držet a doufat, že níže akcie neklesnou a že možná přijde zázrak v podobě hyper-úspěšné hry. Ale kdo ještě věří na zázraky?
Problém nízkých prodejů připomíná začarovaný kruh, který začíná malým rozpočtem na marketing, přičemž málo propagovaná hra se nedostane k zákazníkům (internetové servery možná studují hráči, ale za hry platí jejich rodiče!) a mizerné prodeje poskytnou na propagaci dalších titulů ještě omezenější prostředky. Opláchněte a postup opakujte do chvíle, než na dveře zaťuká exekutor.
Zdroj: Yahoo!
UT2004: rekord a zlom
Kdo nehraje demoverzi Unreal Tournament 2004, jako by ani nebyl. Fenomenální úspěch testovací verze multiplayerové střílečky podporuje nejen pozdvižení na internetových stránkách, ale také oficiální čísla vydaná distributorem hry společností Atari. Podle tiskové zprávy si během prvního týdne od uvolnění dema stáhlo instalační soubor více než 1,5 milionu hráčů – a to pouze při počítání downloadů z oficiálních stránek. Další šíření mají na triku výměnné sítě (no vážně, občas se tam šíří i legální věci) a další statisíce hráčů najdou UT 2004 Demo na Cover CD svých herních časopisů. Úžasné na tom je, že současné demo obsahuje pouze málo kvalitní textury ve srovnáním s tím, co má být v plné verzi, o počtu funkcí, herních módů a různých modelů postav raději nemluvě.
Co je ale ještě lepší než dostupnost pěti různých herních režimů a pěti map zdarma na neomezenou dobu v demu, je cenová politika Atari. Tady se skoro až patří sednout na zadek a ještě při tom smeknout. Plná verze hry se totiž u nás bude prodávat za překvapivou cenu nepřesahující 1000 Kč, a to i v DVD verzi, která omezí nutnost měnit při instalaci CD, kterých bude snad šest. Při takové ceně za takto kvalitní a oblíbenou hru (soudě podle předchozích verzí) je prostě prasárna největšího kalibru shánět se po pirátské verzi. A protože mají naši zlatí piráti plná ústa řečí o tom, jak začnou hry kupovat, až budou levnější, teď už na výmluvy nemají prostor.
Zdroj: DGD
Nokia se konečně přiznala
Asi nikdo už nečekal, že se Nokia vzmuží natolik, aby přiznala, že sama není spokojena s prodeji N-Gage. A světe div se, stalo se. I když s dovětkem, že je potřeba dát celé platformě čas do příštího roku před tím, než ji bude možné označit za neúspěšnou. Podle finančního ředitele Nokie jsou prodeje N-Gage ve spodní čtvrtině rozsahu prodejů, který Nokia očekávala. K uvolnění informace došlo až při rozhovoru pro Financial Times. Přesná čísla ba ani čísla nepřesná však během rozhovoru nepadla a je otázkou, jak dlouho vydrží těch 600.000 ks rozeslaných obchodům a operátorům při uvedení přístroje na trh.
Je více než pravděpodobné, že do konce roku 2005 bude uvedena ještě jedna verze N-Gage s novým hardwarem, která by ale měla zůstat zpětně kompatibilní.
Zdroj: Games Industry
Návrat textovek
Textové hry se vrací. Spojení prastaré technologie tvorby her a moderní techniky představuje textová "adventure" hra pro iPod, kterou nabízí společnost XO Play. Pokud si pamatujete herní knížky, které nabízely čtivý příběh s možností rozhodnutí o jeho dalším vývoji, tak už víte, o co jde. Příběh hry "The Rise of the Lost" vypráví o siru Jacobu Zaviorovi, který musí bojovat se zlým mágem Sazquem, jenž má ve svých službách draky a celé armády obyčejných vojáků a snaží se ovládnout jakési království. Vy jako Zavior musíte království zachránit, a možná dostanete jako odměnu celé království a i půlku princezny.
Nemá vůbec cenu diskutovat o originalitě příběhu, neexistuje. Na druhou stranu, pokud je herní kniha dobře napsána, může být příjemným osvěžením od jednoduchých akčních her, které jsou na iPodu. Vlastně je divné, že podobných her není na světě víc a nejsou více propagovány, tenhle typ zábavy je ideální i pro všechna ta PDA a chytré mobilní telefony, které toho moc nepobraly po stránce grafického výkonu.
Zdroj: MacWorld
Zahoďte myš, klávesnici i joypad
Nestandardní herní ovladače nejsou úplnou novinkou, ale skutečný průlom zaznamenal až EyeToy pro Sony PlayStation 2. Další novinkou je ovladač použitý prvně ve hře Journey to Wild Divine: the Passage, kterou hráč ovládá konečky svých prstů, na nichž jsou připevněny monitory propojené s počítačem přes USB rozhraní. Tři klipsy monitorují frekvenci dechu a srdeční tep hráče. Ve hře pak žongluje balónky a podstupuje další akce, které ovládá sám sebou – dýcháním a uvolněním se. Pokud se rozčílíte, balónky se rozletí na všechny strany a potom neodvratně k zemi. Při ceně 160 USD asi nepůjde o hit první velikosti, ale určitě najde své uplatnění třeba v psychoterapii.
Trochu "zajímavěji" vypadá přeci jen třeba herní projekt Lifeline od Konami, který půjde kompletně ovládat hlasem pomocí mikrofonu. Postava by měla rozpoznat až 5 000 slov a 100 000 frází v anglickém jazyce. To je více, než možná zvládá průměrný Američan, o nás ani nemluvě.
Zdroj: MacWorld