Úterý 21. září 2021, svátek má Matouš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. září 2021 Matouš

GameEkonom: Prokletí jménem konverze

  12:41aktualizováno  12:43
Jedna hra v deseti podobách? Skvělý způsob, jak přijít k penězům a naštvat půlku světa *** EA proti stresu při výuce programování *** Další herní gigant míří na mobily *** E3 zavírá dveře *** Síťovka jen pro hráče

Šance, že jste si ještě v recenzích nových her pro platformu PC nevšimnuli stížností na kvalitu technického zpracování, se blíží nule. Snad jen, kdybyste četli pouze recenze na „áčkové“ 3D střílečky, MMORPG a strategie vyvíjené, výjimečně, primárně pro osobní počítače s operačním systémem Windows. Ale takových her rozhodně není většina a určitě netvoří většinu z krabic, které dostáváme na recenze. Jistě, opět se dostáváme na tenký led boje mezi PC jako herní platformou a specializovanými herními zařízeními. Ale tentokrát nejde o softwarové pirátství, ale o bezohledný způsob, jak někteří vydavatelé vyrážejí mrzké dolary z nic netušících hráčů. S minimálními náklady, s minimem cti a profesionální hrdosti.

Byly doby, kdy osobní počítače dominovaly digitální zábavě. Éra osmibitů skončila, Amiga upadala v zapomnění a „televizní hry“ nemohly nabídnout to, co relativně výkonné osobní počítače s celými megabajty operační paměti a i stomegabajtovými pevnými disky. Ještě v době nástupu Playstation 2 na tom byly počítače lépe – vývojáři se soustředili na osobní počítače a konverze pro Playstation byly až v druhé řadě. Kvůli velké odlišnosti a rozdílům v architektuře a výkonu obou zařízení byly konverze relativně náročné a vyžadovaly skutečnou snahu vývojářů a nutnost přizpůsobit některé herní elementy a zejména celé ovládání. Výsledky nebyly vždy ideální, to ukazuje i jinak fenomenální Mafia, která na PS2 tolik nezářila. Ale obecně se dá říct, že směr PC -> PS2 a další konzoly přinášel lepší výsledky.

Dnes je situace naprosto jiná. Sto milionů prodaných Playstation 2 pro vývojáře představuje záruku vyšších prodejů. Proč, o tom raději nebudeme diskutovat. Xbox je druhý v řadě, až třetí je PC a další konzoly. Vývojáři se specializovali a dokonale zvládli nejrůznější finty, které ze zastaralého železa PS2 dokáží vytáhnout neuvěřitelné věci. Jako je God of War nebo Shadow of Colossus. O konverze pro PC se ale starají často méně zkušení vývojáři, prostě proto, že jsou levnější a vlastně o nic nejde, hra už je přeci hotová – všechny textury, modely, pravidla… Proto nejnovější hry pro Playstation 2 na PC vypadají jako tři roky staré freeware hříčky sestavené náctiletými studenty. Ale kdyby šlo jen o vzhled, naprosto tristní je neschopnost řady „konvertátorů“ upravit alespoň trochu uživatelské rozhraní možnostem PC a požadavkům jejich hráčů.

Jistě, je mnohem těžší podporovat zároveň klávesnici se stovkou malých čudlíků, myši s různým počtem čudlíků a koleček a ještě k tomu příležitostné joypady a joysticky. U konzol je to jasné, každý má jeden stejný ovladač. Ale když vyjdeme z premisy, že každý PC hráč má klávesnici s rozložením 101 a myš s minimem dvou tlačítek a kolečka, máme pokryto 99 % případů. Vše navíc je krásný bonus, ale v praxi je to tak, že hra v podstatě vyžaduje přítomnost joypadu s osmi tlačítky, dvěma analogovými páčkami a čtveřicí kurzorových kláves. Ano, to je Dualshock. Ale i když máte k PC připojený skutečný Dualshock, často zjistíte, že hra na povely reaguje mnohem méně ochotně než při hraní na Playstation. Kdo nezkusil, neuvěří.

I když to zní těžko uvěřitelně, existuje naděje, že se něco změní. Už jsme psali o tom, že Microsoft chce PC hraní podpořit. Marketingově i prostřednictvím technologií zejména v chystaném operačním systému Windows Vista. První vlaštovkou měl být ovladač k Xboxu 360, který je i ve verzi pro osobní počítače. Bohužel, zatím se nijak zásadně neprosadil, alespoň ne u nás. Určitá šance existuje a nejde jen o tradičně kvalitní HW Microsoftu (joysticky a joypady sidewinder jsou mezi hráči stejně legendární jako myši logitech). Alespoň pro následující rok dva budou více méně vyrovnané grafické a výpočetní výkony osobních počítačů a konzol. Konverze na PC tak alespoň graficky nebudou tak odporné. A s tím ovládáním by se nad sebou měli pánové vývojáři zamyslet, protože hru, která se blbě ovládá, nezachrání ani grafika, ani filmová licence a ani duch svatý.

A to, jakou prasárnou je vydávání „konverzí“ aktuálních PC her (nejlépe s filmovou licencí) na mobilní telefony, si necháme na někdy příště. Teď už radši zpravodajství.

EA proti stresu při výuce programování
Electronic Arts se rozhodla učinit bohulibý krok, ať už proto, aby získala více nových vývojářů nebo aby získala pozitivní publicitu. Spolu s prestižní Carnegie Mellon University začala pracovat na zatraktivnění vývojového nástroje Alice, který slouží k seznamování studentů na více než stovce středních a vysokých škol s problematikou programování a vývoje software.

Novou verzi, která je robustní, vizuálně pestřejší a vůbec lepší představili zástupci EA minulý týden na McKinleyově technice v hlavním městě USA. Tato škola byla prý vybrána kvůli vysokému důrazu kladenému na programování, zlí jazykové ale tvrdí, že to bylo prostě kvůli odlesku Bílého domu a vysoké koncentraci novinářů v oblasti. Mimochodem, škola je sponzorována vládou. Shoda náhod?

Uvedením Alice 2.0 spolupráce Mellonovy univerzity a EA nekončí, cílem obou institucí je dále produkt vylepšovat, aby práce s ním studenty bavila. Alice totiž pomáhá americkým žákům získávat lepší známky v kurzech věnovaných počítačové vědě. Alespoň to tvrdí nějaká studie.

Další herní gigant míří na mobily
Po zteči, kterou na mobilní trh podnikli dnes již zmínění Electronic Arts, přichází další významný vydavatel s chutí vydávat hry pro mobilní telefony. Paul Maglione z Vivendi Universal Games v rozhovoru pro tisk oznámil, že jeho zaměstnavatel založil divizi mobilních her a shodou okolností se jejím šéfem stal... chvilka napětí... Paul Maglione. Gratulujeme k zisku Oskara. Nová divize se velice originálně jmenuje Vivendi Universal Games Mobile a chtivým majitelům mobilních terminálů nabídne hry vycházející z filmových a dalších licencí i vlastní pokladnice herního obsahu VUG. Vypadá to, že každý herní vydavatel, který chce přežít, soustředí své síly kromě konzol na MMORPG (nakoupené v Koreji, kdo by je sám vyvíjel) a mobilní telefony s extrémně nízkými náklady na vývoj a vysokou marží (že pane Začínající podnikateli roku).

VUG Mobile plánuje, že přibližně 40 % vývoje svěří externím dodavatelům, 60 % mají zvládnout vlastní zaměstnanci. Zároveň počítá s tím, že se změní celková situace na trhu a místo marketingové a prodejní podpory ze strany mobilních operátorů budou o tyto kategorie muset pečovat sami vydavatelé. Ještě by ale měli udělat něco s kvalitou svých produktů, protože konverze z osmibitů pomalu ztrácejí dech a hry podle filmových licencí by se snad měly zakázat, až takové jsou to sra***.

E3 zavírá dveře
To jste se lekli, co? Electronic Entertainment Expo 2006 samozřejmě nekrachuje, nic se neruší. Jen se pánům pořadatelům zadařilo a vyprodali veškerou výstavní plochu. Pokud jste do poslední chvíle zvažovali, zda vystavovat, utřeli jste nos. Ted maximálně můžete najmout hostesky, aby před branami výstaviště rozdávaly letáky. 12. ročníku výstavy, která se koná od 10. do 12. května, se zúčastní více než 400 vystavovatelů, kteří obsadí plochu 4650 olympijských bazénů. Výpravám z českých herních časopisů přejeme příjemnou zábavu v Go Go barech a přibalujeme plovací vesty.

Síťovka jen pro hráče
Zajímavý nápad, jak přijít k penězům. Vášnivým hráčům nabídněte speciální síťovou kartu, která slíbí odstranění „lagu“ cukání hry kvůli problémům při přenosu dat. Společnost Bigfoot Networks do toho jde s podporou Venio Capital Partners, která na podporu nového nápadu vyčlenila 4 milion dolarů. Společnost založili studenti MBA an McCombs School of Business. Chlapci asi dávali ve škole pozor. Při oznámení investice totiž neřekli nic o technických detailech, ale se správným marketingem se herní síťovka bude prodávat skvěle. Určitě pomůže chudákům připojeným přes zarušenou Wi-Fi. Tak hodně štěstí a dávejte pozor, do čeho vrážíte svoje peníze. Abyste nenaletěli.

Autor:
  • Nejčtenější

Nejslavnější cheat historie oslavil 35 let. A ne, není to IDDQD

Už je to dlouhých 35 let od té doby, co si mohli hráči počítačových her poprvé vyzkoušet, co se stane, když na svých...

Vývojář originálním způsobem urazil fanouška, stálo ho to ale místo

Mezi vývojáři válečné akční hry World of Warships a jejich fanoušky to v posledních měsících doslova vře. Po...

Světové televize opakovaně vydávají videohry za exkluzivní záběry z bojišť

Indická televize Republic použila realisticky vypadající záběry z české vojenské simulace Arma 3 v reportáži o údajné...

KVÍZ: Jak moc se vyznáte ve hrách z druhé světové války?

Druhá světová válka je z herního hlediska vděčným tématem, jen málokterý titul si ovšem zaslouží, aby se na něj...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Už bylo dost GTA 5, je na čase se posunout

Minulý týden jsme mezi ukázkami na chystané tituly pro PlayStation 5 viděli také hodně starého známého: Grand Theft...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

KVÍZ: Jak moc se vyznáte ve hrách z druhé světové války?

Druhá světová válka je z herního hlediska vděčným tématem, jen málokterý titul si ovšem zaslouží, aby se na něj...

KOMENTÁŘ: Už bylo dost GTA 5, je na čase se posunout

Minulý týden jsme mezi ukázkami na chystané tituly pro PlayStation 5 viděli také hodně starého známého: Grand Theft...

RECENZE: Film Mortal Kombat Legends je animovaný krvák pro fanoušky

Být fanouškem brutální ságy Mortal Kombat se vyplatí. Kromě videoher vám totiž dělají radost i filmy, kterými jsme...

PlayStation 5 zřejmě nebude ani příští rok. Čipové sucho pokračuje

Nových konzolí od Sony je stále málo a naděje, že jich v obchodech bude dostatek, se tenčí nejenom na konec letošního...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Zaměstnanci i OSVČ s více dětmi dostanou od státu daňovou vratku

Díky daňové novele se během letošního roku zvyšuje daňové zvýhodnění na druhé a další děti. Vyšší daňové zvýhodnění se...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...