Nepamatuji týden, ve kterém by se vyrojilo tolik zpráv o konzolách. Dva nové produkty, hromada informací o chystaném Xboxu 360, tisíc rozdaných televizí... Výrobci herních zařízení dělají vše, co mohou, aby si udrželi hráče a získali nové pro své nové produkty a služby. O tom, že konzoly už dlouho drží pozici primární platformy pro vývoj her, netřeba dlouze diskutovat. Stačí se podívat na čísla, objem trhu s hrami pro PC se krčí ve stínu prodejů her pro PS2, Xbox a další herní přístroje a nebude trvat dlouho, a i na mobily se bude prodávat ve finančním vyjádření více her než na PC.
U nás stále převažují hráči vybavení osobním počítačem. Vyjde je to totiž levněji. To proto, že jejich jediným výdajem jsou peníze za hardware, nový počítač se dá postavit za deset tisíc, což je sice výrazně více než aktuální cena PS2, ale ty peníze ušetřené díky pirátským verzím her...! Takovéhle vysvětlení je smutné a těžko se dá obhájit tím, že hry jsou drahé a platy malé. Ostatně i pro Playstation existují mod čipy, které umožňují spouštění zkopírovaných her.
Konzoly mají řadu jiných výhod, nejen cenu. Jde o naprosto jednoduché přístroje, nemusíte nic instalovat, prostě vrazíte placku dovnitř a hrajete. Navíc máte jistotu, že vám vše bude fungovat a běhat tak, jak autoři zamýšleli. To je výhoda stejného hardware v milionech krabic po celém světě. Další výhodou je životnost konzoly. Zatímco herní PC musíte obnovovat nejméně jednou za dva roky, u konzoly máte záruku nejméně pěti let, po které budou dostupné nové a nové herní tituly. A po pěti letech si koupíte novou, nejlépe zpětně kompatibilní. Uvidíme, co se stane s trhem během následujícího roku, kdy to rozbalí Microsoft a Sony se svými novými oři, už se to blíží. A teď raději ke zprávám, konzolám ale neutečeme.
Novinky o Xboxu - Microsoft rozdal tisíc televizí, je ve ztrátě a má nového dodavatele pamětí pro Xbox 360
Vážně to byl týden plný Xboxu. První zpráva hovoří o tom, že Microsoft a Samsung budou společně propagovat novou generaci Xboxu. První vlaštovkou nové spolupráce byl dar tisíce HDTV přijímačů na Game Developers Conference 2005. K dispozici zatím nejsou detaily o podobě podpory Xboxu ze strany Samsungu, ví se zatím o společném prodeji Xboxu 360 a 23" LCD televizi Samsung. Microsoft na oplátku začlení logo a produkty Samsungu do první hry optimalizované pro HDTV. Spolupráce Microsoftu a Samsungu se neomezí na podporu Xboxu, ale obě společnosti nabídnou společně software a televize v hodnotě dvou milionů dolarů americkým školám.
Další zpráva je čistě ekonomická. Microsoft zveřejnil hospodářské výsledky za poslední čtvrtletí. Zatímco zisky Microsoftu rostly díky významně nižším nákladům na řešení soudních sporů, výkon Xboxové divize pořád není uspokojivý. Prodeje hardware sice byly dobré, ale celkově skončila zábavní divize Microsoftu se ztrátou 154 milionů, což je o 55 milionů méně, než před rokem, ale při obratu 593 milionů je to špatné. Ani se nechce počítat, kolik Microsoft na Xboxu prodělal od zahájení vývoje.
Dlouhodobé ztráty ale nejsou překvapením, i Microsoft počítá s tím, že se trend obrátí až u Xboxu 360. Microsoft si tak jako tak dlouhodobé ztráty jedné divize může dovolit. I u Xboxu 360 ale bude Microsoft prodělávat na každém přístroji, hardware je dodáván za cenu pod výrobními náklady, na své si výrobci konzol přicházejí díky prodeji her a online služeb. Ukázalo to i vánoční čtvrtletí, kdy se prodávalo Halo 2 jako o život a zábavní divize MS utrpěla dokonce provozní zisk.
Tak a do třetice všeho Xboxového - Microsoft se dohodl se společností NEC na dodávkách embedded DRAM pro Xbox 360. Tento specifický druh paměti zvyšuje propustnost systému, zejména při vyhlazování hran ve 3D scénách díky tomu, že pracuje podobně jako vyrovnávací paměť na CPU - protože tohle je GameEkonom, nechtějte po mě technické detaily.
Z Playstation krásnou
Ještě před uvedením Playstation 3 představují šikovní designéři z Japonska novou Playsatation - Playstation 2 Silver - stříbrnou tenkou Playstation 2, moc pěknou. Nové provedení staré placky bude dostupné v celé Evropě od 13. května, cena bude přibližně o 500 korun vyšší než u standardní černé placky. K dispozici bude i řada příslušenství v saténově stříbrné barvě, od stojánku přes paměťové karty až k ovladačům. Kolik kusů k 30 milionům PS2 prodaných v Evropě má nová verze přidat se Sony nepochlubila.
Není úniku, Atari se vrací podruhé
Velký úspěch konzoly Flashback, která v klasickém designu "TV her" představila několik prastarých osmibitových her, přiměl Atari k druhému návratu do minulosti. Flashback 2.0 nabídne 40 klasických her jako je Pong, Asteroids, Centipede, Millipede, Lunal Lander, Breakout, Missile Command a další. Chcete ještě jednu dobrou zprávu? Cena nového Flashbacku bude nižší, ze 45 dolarů klesá na 30 babek - tedy tisíc korun. Za to koupíte jednu slušnou hru pro PC, tady dostanete 40 časem prověřených pecek i s hardware. Ještě, aby Flashback někdo dovezl, platit poštovné z USA je ubíjející. A ještě jeden nápad, co takhle obnovit slávu Amigy?
Už žádný život pro VU Games, ani půlku
Spory Vivendi Universal Games a vývojářské společnosti Valve o distribuci her Half-Life jsou u konce, obě společnosti se dohodly. Na celé dohodě je nejzajímavější to, že VU Games přestanou vyrábět a dodávat na trh krabicové verze her Valve. Half-LIfe 2 nebo Counter-Strike Source už je možné získat z jediného zdroje - online distribuční sítě Steam. Vivendi také přijde o možnost udělovat licence internetovým kavárnám a hernám. Dohoda vstoupí v platnost 31. srpna, část o hernách a kavárnách je ale platná okamžitě. Pro provozovatele, kteří byli v předstihu upozorněni, to znamená pravděpodobně koupi nové licence, protože licence vydané VU Games jsou neplatné.