Poprvé ve své historii uvádí Microsoft na trh operační systém vybudovaný od základů s důrazem na herní využití. Nejoblíbenější herní platformu s více než 200 miliony PC hráčů po celém světě jsme udělali jednodušší, bezpečnější a zábavnější pro všechny. Nové technologie přinesou na Windows nejlepší hry s nejkvalitnější grafikou, nejlepší hratelností a největšími inovacemi. Slyšeli jsme slovo Boží. Amen.
Dnešní GameEkonom se nemůže věnovat ničemu jinému, než uvedení Windows Vista na celosvětový trh. Předchozí odstavec však berte se ZNAČNOU rezervou. Jeho autorem je Peter Moore, víceprezident divize interaktivní zábavy Microsoftu, a jeho úkolem je přehánět a vychvalovat Xbox 360, Windows Vista a online službu Live! A neběhejte hned do obchodů, dnes se na trh dostalo jen několik jazykových verzí, čeština přijde na řadu až 1. března. Na hotentotštinu a další exotické jazyky si pak budete muset počkat až do konce roku 2007, kdy by měl Microsoft nabízet podporu pro baťovských 99 jazykových mutací.
Nová střeva
A teď už k tomu hernímu pohledu na nová Okna. Novým herním motorem, který je zabudován do srdce Windows je samozřejmě nová verze rozhraní DirectX. Verze 10 bude dostupná pouze pro Windows Vista a z pohledu hráčů je vlastně neviditelná. Vše důležité totiž využijí vývojáři, kteří díky tomuto rozhraní získají lepší přístup k jednotlivým komponentám systému a dokáží jej efektivněji využívat. Jednoduše řečeno, programátorům se bude lépe programovat. To nejsou blbé kecy, ale skutečnost prověřená časem (a kritika přijde později). Pamatuje si někdo z vás ještě na nastavování parametrů jako je IRQ pro zvukovou kartu ve hrách pro MS DOS? I nejzarytější Linuxák přizná, že právě DirectX a Visual Studio jsou důvody, proč Windows PC je herní platforma zatímco Linux PC jen paběrkuje a emuluje.
Herní Hlídač
Další herní novinkou je sdružení funkce "Games Explorer," která sjednocuje instalační proces podporovaných her a umožňuje automatický příjem aktualizací tak, jak to dělají samotné Windows. Součástí herního průzkumníka jsou nástroje, které umožní rodičům ohlídat, co dělají jejich ratolesti. Systém má podporovat všechny rozšířené systémy hodnocení obsahu her, rodiče tak mohou jen nastavit, že jejich dítě má mít přístup pouze ke hrám ve své věkové kategorii a bez zobrazení realistického násilí. Navíc mohou nastavit povolenou dobu hraní, mimo vymezený čas se dítko ke hrám nedostane, leda by znalo heslo svého rodiče. Pro dvanáctileté kluky je to smutná představa, z pohledu rodiče docela milá drobnost.
Velké Halo
Třetí pozitivní novinkou z pohledu hráče je obnovená marketingová podpora pro PC hraní a to včetně propojení Windows a služby Xbox Live, která nabídne jednotnou online komunikaci napříč hrami a v některých případech umožní klání mezi majiteli Xboxu 360 a Windows Vista PC (Halo 2, Conan). Windows Vista také podporují ovladač z Xboxu 360. Marketingové aktivity pak zahrnují reklamy na PC hry, spolupráci s prodejci – testovací PC s běžícími hrami a lepší umístění PC her v regálech. S vydavateli se pak Microsoft domluvil na jednotné podobě krabic s hrami tak, aby se do unifikovaných regálů vešly a lákavě vypadaly. Ještě před rokem by se zdálo, že něco podobného je potřeba jen v USA a západní Evropě, ale i u nás už dnes PC hry okupují hlavně výprodeje v hypermarketech, v prodejnách elektro uvidíte spíše Xbox a PS2, podíl konzol v regálech se dramaticky zvýšil i ve specializovaných herních obchodech.
Sbohem EAX
Tak, a teď k té kritice. První a naprosto zásadní věcí je kompatibilita Windows Vista s hobziliony existujících PC her. A tady "Vista Gaming" začíná ztrácet. Problémy s kompatibilitou mají dvě příčiny – změny v DirectX a nestandardizované postupy herních vývojářů. Nejviditelnější problém, nebo spíše nejslyšitelnější, je absence podpory technologie EAX, kterou prosazovala společnost Creative, největší výrobce samostatných zvukových karet. Winodws Vista pracují se standardem OpenAL. Pro fanoušky svobodného software – jde o otevřený a svobodný standard dostupný na platformách MacOS X, GNU/Linux, BSD, Solaris, Sony PlayStation 2 a Microsoft Xbox!
Absence podpory EAX se projevuje degradováním prostorového zvuku na "pouhé" stereo a vynecháním speciálních zvukových efektů. Creative chystá vydání speciálního ovladače pro Widows Vista, který efekty převede, a přinese podporu prostorového zvuku u starších her, ale to potrvá. Většina her však pod Windows nějak pustit jde, ty nové potom běhají až na výjimky bez problémů. Už v testovacích verzích například perfektně fungoval EverQuest 2 nebo World of Warcraft, hráči obou MMORPG dokonce hlásili, že na Vistách běží jejich hra o něco lépe než na Windows XP SP2. Ale to je zatím spíše výjimka.
Skryté svaly
Tím se dostáváme ke druhé zásadní nevýhodě Windows Vista z pohledu hráče. Výkon ve hrách totiž většinou není tak vysoký, jako na stejném železe pod Windows XP. Týká se to zejména Direct 3D her, zatímco hry, které využívají grafické rozhraní OpenGL nabízejí více méně stejnou rychlost. Důvodem jsou opět změny v DirectX 10 a nedoladěnost ovladačů – od grafických karet přes chipsety pevných desek až po ovladače zvukových karet. Pokles výkonu se většinou pohybuje v řádech jednotek procent (v závislosti na konfiguraci), ale u některých her ve vysokých rozlišeních čeká hráče nemilé překvapení ve formě trhání a nízkého počtu vykreslovaných obrázků. Typickým příkladem problematické hry je Half-Life 2, zatímco Quake 4 běhá stejně rychle.
Náročná milenka
Třetí nevýhoda Windows Vista je pro hráče nedůležitá. Zvýšení HW nároků ve srovnání s Windows XP se kovaných pařanů nedotkne. Každý, kdo to s hraním myslí vážně už dávno má alespoň 1 GB RAM a grafickou kartu se 128 MB paměti. Problém budou mít spíše majitelé půl roku, rok starých notebooků, ale požadavky Windows Vista i s podporou nového grafického rozhraní Aero splňuje i dva roky staré průměrné herní PC (pokud jako takové bereme P4 s taktem 3 GHz a podporou HT (nikoliv dvě jádra), 1 GB RAM a třeba GeForce 6600 (i bez GT).
Drahá sranda
A do čtvrtice všeho děsivého, nejděsivějšího. Je jediný opravdový důvod, proč se hráči nepohrnou do obchodů pro krabici s Windows Vista. A to je cena. V tuto chvíli Windows Vista nenabídne takové zlepšení herních zážitků, aby se vyplatila jednorázová investice ve výši 8000 korun za Windows Vista Home Premium nebo 13 500 za Windows Vista Ultimate. Na druhou stranu, ceny OEM verzí jsou docela slušné, Ultimate přijde na 5 000 korun, a méně vybavené Windows Vista Home Premium na 3000 korun. A když si vezmete, kolik stojí třeba jen taková drobnost jako je WinRAR nebo Norton AntiVirus, tak cena Windows není přehnaná. Nejlépe na tom budou samozřejmě ti, kdo si nový herní počítač teprve koupí a dostanou Windows Vista v ceně počítače. Jen musejí dávat pozor, aby to nebyla očesaná verze Basic, která neobsahuje ani Aero.
A jeden drobný postřeh na závěr: vysoké HW nároky pro běh Windows Vista znamenají jediné – každý jejich uživatel si bude moci zahrát i modernější hry ve slušné grafice!
PS: Steve Ballmer říká, že Windows Vista jsou nejlepší Windows v historii ("Best Windows EVER!").