GameEkonom: A co bude dál?

  11:15aktualizováno  11:18
Registrované křemíkové partnerství *** Šmíráček vás vidí *** PS3 vydrží 10 let a nVidia je nejlepší *** Odboroví předáci: Vývojářům her hrozí vyhoření *** Léčebna herních závislostí praská ve švech

Uplynulý týden byl zvláštní. Plný okurkového salátu, okurkové polévky za studena. Okurky nakrájené k večeři spolu s hermelínem, klobáskou chorizo a rajčátky ze zahrádky. Okurková sezóna. A pak přišly velké zprávy, které se dotýkají i hráčů. Microsoft konečně oficiálně představil projekt Zine, zábavního kapesního zařízení. A pořád ještě úplně nevyloučil herní funkce. Ale to je jen slabý odvar největší zprávy tohoto roku. Spojení AMD a ATI je jednoduše bomba. Obě firmy jsou tak trochu věčně druhé, ale spojení dvou dvojek může přinést zajímavé výsledky.

Připomeneme si fakta. AMD jako silnější partner kupuje výrobce grafických čipů Ati Technologies . Za ovládnutí kanadské společnosti zaplatí AMD 4,2 miliardy amerických dolarů v hotovosti a další 1,2 miliardy přidá v podobě obrovského balíku 57 milionů svých akcií. A protože jde o fakta, musíme připomenout také to, že z akvizice nemusí nic být, pokud regulační orgány zjistí, že spojení obou firem ohrožuje konkurenceschopnost trhu. Nelze přesně odhadnout, zda je to pravděpodobné, obě společnosti jsou ve svém oboru spíše submisivní, než dominantní. Jejich spojení je ale zajímavé a v některých kancelářích může vyvolávat obavy či nejistotu.

Znejistěly určitě hned dvě velké společnosti. Jejich jména vám musela vytanout na mysli okamžitě. Intel i nVidia čelí nástupu svých rivalů a jejich spojení představuje hrozbu zejména pro Intel, který se, jak jsme psali minule, snaží vytěžit maximum z prodeje integrovaných grafických čipů. Velice zajímavě totiž zní citát z tiskové zprávy. Podle něj chystá "nové" AMD vývoj integrovaných čipů, které spojí funkce procesoru a výkonné grafické karty do jednotného řešení. To by mohlo přinést vyšší výkon díky rychlejší komunikaci mezi CPU a GPU a díky Hypertransportu nebo jeho nástupci také rychlejší komunikaci s pamětí. Tím by mohlo dojít k napravení nedostatků současných integrovaných karet. AMD zaútočilo na své "uzavřené" konkurenty i vyjádřeným odhodláním nabízet otevřená a jednotná řešení, která budou moci využívat technologičtí partneři.

Zní to všechno vážně pěkně, ale může z toho být také průšvih, třeba jako neúspěšný Crossfire – řešení pro spřažení dvou grafických karet od Ati, se kterým si nVidia a jeho SLI víceméně vytřelo pozadí. To AMD je přeci jen v boji se svým arcirivalem úspěšnější, přestože marketingově a v podílu na trhu to ještě není tak dobré, jak by papírové předpoklady mohly naznačovat. Integrace ale není jediným směrem, kterým chce AMD jít. I nadále má pokračovat vývoj špičkových herních a profesionálních grafických čipů. Jaká tedy v roce 2008 přijde novinka, a zda pomůže PC jako herní platformě se dozvíme za 18 až 30 měsíců. A co bude s nForce čipsetem s integrovanými nVidiemi? To bude ještě zajímavé. Konec prvního dějství přijde koncem tohoto roku, až bude, pokud bude, transakce uzavřena.

Šmíráček vás vidí
A teď si dáme okurku nakládačku. Když jsem kdysi viděl plakát s nápisem "šmíráček tě vidí", měl jsem z toho druhé vánoce. A další díl PR boje o podíl na trhu herních zařízení mi ten zábavný zážitek připomenul. Sony totiž oznámilo licencování technologie pro videokonference od společnosti Collaboration Properties (v angličtině nemá slovo kolaborace tak hanlivý přízvuk, ale stejně to zní divně). Podle všeho se nástroje pro "spolupráci na dálku" stanou součástí služeb Playstation 3 ve spojení s novou generací kamerky EyeToy. Sony ostatně o podpoře videohovorů u PS3 mluvilo. Nemluvě o tom, že pro původní EyeToy existuje online chat.

A abychom byli jako slavný francouzský básník konce středověku Francois Villon nestranní, zastánci všech stran, zmíníme také skutečnost, že Microsoft chce kamerku přidat ke svému Xboxu 360 a rozšířit tak komunikační možnosti uživatelů služby Xbox Live. Obě zařízení by měla podporovat vyšší rozlišení než dnes běžné videokamery, ale skutečné videokonference přeci jen zůstanou ještě nějakou dobu v rukách firem, jako je Polycom nebo LifeSize. Na kecání s kamarády nebo virtuální sex s přítulkou by to ale jedincům nad 15 let mohlo třeba stačit.

Dlouhá životnost jako záchrana vysokých investic
A Sony ve snaze nalákat uživatele pokračuje dalším oblíbeným tématem – dlouhou životností zařízení. Nikoliv tím, že by PS3 vydržela při velké zátěži pracovat bez poruchy deset let. Celou dekádu chce Sony udržet výrobu a prodej Playstation 3. Dlouhý životní cyklus je ostatně trumfem původní Playstation i Playstation 2, která se i po zahájení závodu o zábavu budoucnosti prodává stále lépe než zatím jediná nex gen konzola na trhu. "Klíčové sdělení" pro Sony zopakoval šéf nVidie, která do Playstation 3 dodává nějaký ten vysoce hodnotný křemík. V rozhovoru o spolupráci nVidia a Sony obhajoval očekávanou vysokou cenu PS3 slovy, že na trhu vydrží deset let a že je nesmysl uvést na trh next gen konzolu bez podpory next gen datového média (rozuměj toho správného, Blu-Ray od Sony), což samozřejmě něco stojí. Kromě povinné rétoriky na téma vysoká hodnota a zářivé zítřky s PS3 se čtenáři dozvěděli, že žádná jiná firma vyrábějící grafické karty neinvestuje tolik do vývoje a výzkumu. Náhoda? Ve vztahu ke spojení AMD a Ati ani omylem.

Odboroví předáci: Vývojářům her hrozí vyhoření
Odbory jsou ZLO. Stačí tři lidé (u nás), a z kapitalistického otrokáře se může stát hračka v rukou činovníků zaměstnaneckých organizací. České dráhy by o tom mohly vyprávět. A nejen ony (pan von Klein už asi tuší). Úkolem odborů je v podstatě jediná věc, přesunout co nejvíce výhod směrem od zaměstnavatele k voleným zástupcům zaměstnanců. Odbory proto upozorňují na neblahý stav fungování věcí ve firmě, a když to dělají intenzivně, dostanou se odboroví předáci i do pražských nevěstinců na útraty koncernu Volkswagen. Slovníkové heslo ODBORY ale nyní opustíme a půjdeme ke zpravodajství.

Britské odbory BECTU (zastupují lidi z televize i oborů interaktivní zábavy) se ozvaly na podporu vývojářů, kteří jsou chronicky přepracovaní, protože je jejich zaměstnavatelé nutí pracovat přes čas, bez siesty a v mizerných podmínkách. Výsledkem takového milého zacházení je syndrom vyhoření. To je stav, ve kterém tvrdě pracující otrok dospěje do stádia permanentní deprese, nenaloženosti a ztráty nápadů. Pracovní doba vývojářů pod termíny dokončení her dosahuje podle údajů BECTU 12–16 hodin denně a to po dobu někdy přesahující čtvrt roku v kuse. Pokud ještě nepracujete – je to vážně dost, i vsedě za nadupaným počítačem, v kvalitním kancelářském křesle a s presovačem v kuchyňce. Vývojáři si ale zároveň nestěžují na své výplaty. Celý obor tak, stejně jako jiné, funguje jako masomlýnek. vezme se mladé čerstvé maso a vymačká se z něj, co se dá. Pak se zbytky vyplivnout a přijde nové jehňátko.

A zpět ke slovníku. Jedním z cílů odborů je růst. Něco jako rakovina, ale s předstíranými dobrými úmysly a občas příjemnými výsledky (Mario Puzo – Kmotr). BECTU to ani nezapírá. Zveřejnění výsledků své interní studie zaměřilo právě na vývojáře, které vyzývá ke vstupu do odborů a boji za lepší zítřky. Tak hodně štěstí a pevné nervy.

Léčebna herních závislostí praská ve švech
O otevření léčebny herních závislostí v Amsterodamu GameEkonom již psal. Nyní máme zprávy o tom, jak to vypadá v praxi. Je tam plno a o léčbu se hlásí i cizinci. Proti Čechům prý nic nemají. Ředitel kliniky Keith Bakker, sám abstinující narkoman, si pochvaluje stále zvonící telefony a vypráví příběhy mladíků, kteří se vykašlali na školu, aby mohli hrát. Nemají kamarády, nemluví s rodinou. Co nám to připomíná?

Pokud se v tom poznáváte, vězte, že léčba spočívá v meditacích, sportu a skupinových sezeních. Jsem GameEkonom, závislý na zmrzlině, Cuba Libre a EverQuestu 2. Jen do bažanta nemočím jako jeden z léčených, Tim. Ten na léčení přišel poté, co mu rodiče dali ultimátum – klinika nebo ulice. Bez počítače.

Příjemné přežití aktuální demoverze solárního krematoria přeje lehce upečený GameEkonom.

Autor:
 

Nejčtenější

Nadvláda Steamu končí, přišel o všechny veliké vydavatele

Steam

Ještě nedávno prakticky nemyslitelná situace se rychle stává realitou. Obchod Steam, jehož aplikaci má dnes na svém...

Streamer nečekaně obdržel během svého vysílání jeden a půl milionu korun

Fortnite Dance

Fanouškovské příspěvky populárním streamerům se obvykle pohybují v hodnotě jednotek dolarů. Žádný div, že si hráč s...

Hrou roku 2018 je Red Dead Redemption 2, bodoval i český Kingdom Come

Red Dead Redemption 2

Je dobojováno. Hlasování ve všech deseti tematických anketách je uzavřeno, pojďme se podívat na výsledky. Hrou roku...

RECENZE: Feudal Alloy je nenápadný hit od českých tvůrců

Feudal Alloy

Povedená 2D skákačka od českých tvůrců sice neobrátí herní průmysl naruby, ale díky chytlavé hratelnosti a milé grafice...

RECENZE: Ace Combat 7: Skies Unknown je i přes pár neduhů letecké eso

Ace Combat 7: Skies Unknown

Co se leteckých arkád pro konzole týče, série Ace Combat vždy platila za jedničku. Je tomu tak i u sedmého dílu?

Další z rubriky

Nejočekávanější akční hry roku 2019 - 2. část

Doom Eternal

Druhá část našeho přehledu nejočekávanějších akčních her pro rok 2019 je stejně nabitá jako ta první. Těšit se můžeme...

Fortnite vládne i na Switchi, hraje ho víc lidí než Maria nebo Zeldu

Super Mario

Nejhranějším titulem na konzoli Nintendo Switch byla v roce 2018 populární střílečka Fortnite. Dokázala porazit i hity...

Hrou roku 2018 je Red Dead Redemption 2, bodoval i český Kingdom Come

Red Dead Redemption 2

Je dobojováno. Hlasování ve všech deseti tematických anketách je uzavřeno, pojďme se podívat na výsledky. Hrou roku...

3 nejčastější úrazy dětí a první pomoc: Víte, jak se zachovat?
3 nejčastější úrazy dětí a první pomoc: Víte, jak se zachovat?

Hlídáte je jako ostříž, ale stačí vteřinka nepozornosti a neštěstí je na světě. Pád na hlavičku, opaření nebo vdechnutí předmětu patří mezi nejčastější úrazy dětí. Jak je správně ošetřit, aby následky byly co nejmírnější?

Najdete na iDNES.cz