GameEkonom – Británie volá o pomoc

  12:00aktualizováno  1. září 10:31
Byl nedávno skončený London Games Week voláním o dotace? || Američané vědí, kdo jsou příznivci počítačových her. Puberťáci to nejsou. || Dvě studie organizace ELSPA.

Herní společnosti se ocitají v krizi – úterý 25. srpna 2003
Západní Evropou se šíří poplašná zpráva: herní branže se ocitá v krizi. Problém přitom není, že by lidé ztráceli o tento druh zábavy zájem. Naopak – tržby neustále rostou, a to navzdory některým pesimistickým předpovědím. Ale lidé, kteří je přivádějí na trh, odcházejí. V posledních měsících nabral tento trend na obrátkách. Vydavatelé se začínají čím dál tím víc zaměřovat na americký trh, zakázky na výrobu her pak směřují do Evropy východní. Dává to smysl. Amerika není jen obrovský jednolitý trh, ale také to je Hollywood. A Hollywood, to je množství výnosných filmových licencí. Západoevropské vydavatelské domy jako Eidos, Ubi Soft či Infogrames (potažmo jeho divize Atari) si začínají uvědomovat, že pokud mají v tvrdé konkurenci přežít, musejí se zaměřit především na amerického hráče, ne na evropského. A co se zakázek na vývoj týče – na východ od Německa jsou mzdové a další náklady o poznání menší, než na západ od Aše.
Výsledek? Hra se udělá někde na Karpatech a prodá se především v Americe. Také jste si všimli, že nám tu vznikla jistá geografická mezera? Nejste sami. Zaregistrovala to i britská herní scéna, která minulý týden v Londýně (souběh s veletrhem ECTS není náhodný) uspořádala akci nazvanou London Games Week, jejímž cílem bylo vnutit odborné veřejnosti myšlenku, že „Británie je centrem evropského herního dění“. Jinými slovy – tonoucí se stébla chytá. Jenže je otázka, zda mají takovéto aktivity vůbec smysl. Británie je v této oblasti třetím největším trhem na světě, a protože ani Japonsko, ani USA se v západní Evropě nenachází, je zřejmé, že v tomto regionu je tato země opravdu svým způsobem ústředním bodem veškerého dění. O tom není pochyb, takže ani není důvod, proč se o tom snažit odbornou veřejnost přesvědčovat. Ta to dávno ví. Vnucuje se tedy myšlenka, jestli cílem London Games Week nebylo spíš zaujmout vládní činitele, kteří by mohli pustit vývojářským studiím nějakou tu dotaci a zajistili jim tak konkurenceschopnost v boji, kde na jedné straně stojí bohaté americké společnosti, a na druhém břehu pak levná východoevropská studia. Na druhou stranu, proč ne? Jak píše jinak seriózní (čti suchopárná) agentura Reuters, „konkurenční podmínky se změnily z tvrdých na brutální“, a v takovou chvíli je každý prostředek k přežití dobrý.
Zdroj: Reuters

Kdo jsou vlastně hráči? – úterý 25. srpna 2003
Ano, správná otázka. Kdo jsou vlastně hráči? Zatímco u nás o tom můžeme mít jen velice matnou představu, v USA v tom mají jasno. Organizace Entertainment Software Association (dříve Interactive Digital Software Association, neboli IDSA) provedla průzkum trhu a výsledky jsou poměrně překvapující. Počítačové hry už nejsou zdaleka doménou mužů ve věku 15 až 25 let. Celých 17 procent činí lidé nad 50 let, žen je dokonce ještě víc – 38 procent. Teď už je jasné, proč se všechna ta Hair Studia, Barbie a potažmo i The Sims tak dobře prodávají... Je ovšem pravda, že mladí muži tvoří i nadále největší cílovou skupinu – vezmeme-li si jejich populaci v rozmezí od 18 do 38 let, vyjde nám, že tvoří zhruba 38 procent hráčů.
Zajímavá jsou i průměrná čísla. Průměrnému hráči je kolem 29 let a svému koníčku věnuje 6,5 hodin týdně. Tak je to alespoň v USA. Máme neodbytný dojem, že u nás by byly výsledky trošku jiné – herní doba delší, věk nižší. Tedy v případě, že se nepočítají Tetris, Solitaire a Miny. To jsou ale vlastně také počítačové hry, tak proč ne.
Zdroj: ESA

Líná ústa, holé neštěstí – čtvrtek 27. srpna 2003
O něco výše jsme vám nastínili nepříliš optimistickou situaci, která panuje v herní branži za Lamanšským průlivem. Poměrně zajímavě v tomto světle vypadají výsledky průzkumu organizace ELSPA pořádaného na veletrhu ECTS – a především způsob jejich prezentace. Zmíněné výsledky totiž spatřily světlo světa ve dvou studiích, výmluvně nazvaných „Kulturní život počítačových her a videoher“ a „Počítačové hry a videohry: britský fenomén na cestě světem“. Už z jejich jmen si asi odvodíte, že jejich smyslem je vnutit čtenáři myšlenku, že počítačové hry jsou nesmírně důležitou součástí naší kultury a že Británie je jejich tahounem.
Nechápejte nás špatně – nehodláme s výsledky těchto studií polemizovat, zpochybňovat je, nebo je označovat za účelové. Ale už jen začátek první z nich, který říká, že „hraní mění celý náš pohled na svět“, nám přijde poněkud nadnesené. A to nemluvíme o ústřední myšlence, že počítačové hry by se mohly v brzké době stát dominantní formou média. Když se na ně ale podíváme a uvědomíme si, že zhruba ve stejnou dobu, jako byly tyto dokumenty zveřejněny, se na sebe snažila britská herní scéna co nejvíce upozornit, musíme se pousmát. Zdá se nám totiž, že se jedná jen o další součást kampaně stojící za myšlenkou London Games Week, která rozhodně nebyla zaměřena jen na širokou veřejnost. Zvlášť, když si všimneme vět jako tato: „Každý rok britská herní scéna přinese miliony liber svému státu a potěšení hráčům z celého světa, přesto se vývojářské a vydavatelské společnosti netěší takové publicitě a prestiži, jako jejich protějšky z oblastí filmu, televize a hudby.“ Tak kde jsou ty dotace?
Zdroj: GamesIndustry

Střípky a zajímavosti:
- Korejská společnost NCsoft Corporation vytvořila joint venture s tchajwanským vydavatelstvím Gamania. Výsledkem by měla být nabídka korejských online titulů hráčům z Tchajwanu. Vzniklý spolek patří ze 49 procent Ncsoftu, zbylých 51 procent vlastní Gamania.
- Dva nevlastní bratři z amerického Tennessee ve věku 13 a 16 let si našli originální zábavu: stříleli z pušky na projíždějící auta. Zastřelili přitom jednoho muže a těžce zranili jednu ženu. U soudu tvrdili, že se inspirovali ve hře Grand Theft Auto a chtěli zasáhnout jen korby nákladních automobilů. Dobrá. Nejsme soudci, takže nechme otázku viny a trestu stranou. Ale jak je možné, že se proboha dostali k pušce? A to nemluvíme o tom, že zmíněný titul je jasně označený jako „pro dospělé“. Nezdá se, že by to rodiče obou dětí nějak zajímalo.
- Bratři Jeremy Heath-Smith a Adrian Heath-Smith – oba před nedávnem opustili řady společnosti Core Design zodpovědné za sérii Tomb Raider – si založili vlastní vývojářské studio. Od svého bývalého zaměstnavatele prý dokonce přetáhli několik klíčových pracovníků. Více podrobností o nové firmě a jejích plánech bychom se měli dozvědět v průběhu tohoto týdne.
Zdroj: GameSpy Daily, Reuters, CVG

Autor:
 

Nejčtenější

Streamer nečekaně obdržel během svého vysílání jeden a půl milionu korun

Fortnite Dance

Fanouškovské příspěvky populárním streamerům se obvykle pohybují v hodnotě jednotek dolarů. Žádný div, že si hráč s...

Hrou roku 2018 je Red Dead Redemption 2, bodoval i český Kingdom Come

Red Dead Redemption 2

Je dobojováno. Hlasování ve všech deseti tematických anketách je uzavřeno, pojďme se podívat na výsledky. Hrou roku...

KVÍZ: Jak dobře znáte zvířata z počítačových her?

Kvíz

Vyzkoušejte si, nakolik se orientujete ve světě virtuální fauny. V našem kvízu najdete ta nejslavnější zvířata napříč...

RECENZE: Feudal Alloy je nenápadný hit od českých tvůrců

Feudal Alloy

Povedená 2D skákačka od českých tvůrců sice neobrátí herní průmysl naruby, ale díky chytlavé hratelnosti a milé grafice...

RECENZE: Ace Combat 7: Skies Unknown je i přes pár neduhů letecké eso

Ace Combat 7: Skies Unknown

Co se leteckých arkád pro konzole týče, série Ace Combat vždy platila za jedničku. Je tomu tak i u sedmého dílu?

Další z rubriky

Třicet jedna her na zpříjemnění zimních měsíců

Kona

Vánoce a Silvestr jsou sice za námi, ale jelikož zima tu s námi ještě nějaký čas pobude, neuškodí připomenout si...

Nejočekávanější strategie roku 2019. Vyjde Warcraft v novém či Settlers

WarCraft III Reforged

Ačkoliv herní mainstream preferuje akce, na své si letos přijdou i fanoušci strategií. Návrat hlásí řada známých...

Fortnite vládne i na Switchi, hraje ho víc lidí než Maria nebo Zeldu

Super Mario

Nejhranějším titulem na konzoli Nintendo Switch byla v roce 2018 populární střílečka Fortnite. Dokázala porazit i hity...

Najdete na iDNES.cz