Maskot Peely ze hry Fortnite

Maskot Peely ze hry Fortnite | foto: Epic Games

Fortnite musí vracet velké peníze. Podněcoval děti ke zbytečnému utrácení

  • 6
Společnost Epic Games musí vrátit utržené miliony dolarů hráčům populárního Fortnitu, které k nákupům ve hře donutila nekalými praktikami. Rozhodla o tom americká Federální obchodní komise.

Americký regulační úřad (FTC) udělil společnosti Epic Games, tedy provozovatelům Fortnitu, pokutu ve výši 245 milionů dolarů (asi 5,5 miliardy korun). Ta však bude především využita jako fond pro vracení peněz hráčům, které provozovatelé této populární online hry nekalými praktikami donutili k nákupu virtuálních předmětů.

Epic poodhalil, kolik mu vydělává Fortnite. Je to ještě víc, než jsme čekali

Fortnite

„Matoucí konfigurace tlačítek ve hře Fortnite vedla k tomu, že hráči stvrzovali nákupy na základě stisknutí jediného tlačítka,“ napsala FTC v oznámení. Pokuta byla stanovena už loni v prosinci, teprve nyní však dostala finální podobu.

Fortnite měl podle FTC schválně navrhovat prvky digitálního obchodu, které výrazně zjednodušovaly herní nákupy a nevyžadovaly žádnou další autorizaci rodičů či opatrovníků. Pokud se navíc někdo následně proti neautorizovaným nákupům ve hře ohrazoval u technické podpory, mohl si údajně místo řešení vysloužit i zamčení daného herního účtu.

Epic Games společně s touto pokutou od FTC dostal loni v prosinci ještě další ve výši 275 milionů dolarů (asi 6,2 miliardy korun). Ta se rovněž týkala hry Fortnite, ovšem padla za nevhodné nakládání s daty nezletilých hráčů ve věku do 13 let. Společnost měla údajně shromažďovat plné kontaktní údaje bez dovolení rodičů dítěte.

Společnost stojící za populárním Fortnitem už těsně před uložením pokut představila nový systém, který má chránit právě nejmladší hráče. Týká se jak Fortnitu, tak i dalších populárních her jako Fall Guys nebo Rocket League.

Hráči těchto titulů, kteří se identifikují jako mladší 13 let, budou zařazeni do odlišného typu herního účtu. U něj bude třeba zadat také kontaktní adresu rodiče či opatrovníka, který bude moci účet dítěte spravovat. Bez uvedení této informace nebudou ve hrách funkční prvky jako třeba soukromé zprávy nebo digitální nákupy.

Tento krok má ovšem značnou trhlinu v tom, že stále neřeší situace, kdy hráči při registraci herního účtu záměrně lžou o svém věku. To je přitom naprosto běžná praxe, jelikož třeba i na založení účtu na různých sociálních sítí je také nutné potvrdit, že je uživatel starší 13 let, což často nemusí být pravda. U her typu Fortnite nastává pak zcela totožná situace.