Vítám vás, vážení spolubojovníci u "dodatku" k recenzi na FFX. Nejprve jsem se chystal na podrobné popisy absolutně všeho, co se dá v této RPG objevit, jelikož mé první dohrání, jakožto skalního příznivce žánru, mne absolutně neuspokojilo a stále mamoním. Jenže kazit vám radost z objevování tun opravdu velmi speciálních předmětů, či zbraní, dalších aeonů, či dodatečných příběhových vsuvek, to se mi opravdu nechce. Věnujme se tedy spíše faktickému popisu herních principů a lehčímu naťuknutí některých questů.
Postavy. Podobně jako v minulých dílech budete notnou chvilku bloumat sami a postupem času se k vám přidají spoluputovníci. O spletitosti příběhů jednotlivých postav jsme si již pověděli v první části recenze, věnujme se proto strohému popisu.
Hlavním hrdinou je puberťák Tidus. Kromě toho, že je hvězdou v blitzballu, podivném to vodním pólu (později), zachází poměrně schopně se sečnými zbraněmi. Je velmi rychlý, stihne tudíž často útočit jako první. Má také dobré sklony k vyvolávání bílé magie, takže s ním později dokážete obhospodařovat i healerskou část boje. Slabší údery kompenzuje svou rychlostí… Pokud si s ním dáte práci, vybudujete si z něj velice vyváženou postavičku.
Yuna. Pro hru stěžejní postava, vládnoucí velmi účinným prostředkem - schopností vyvolání aeonů. Tyto bytosti se vylepšují společně s postupem Yuny, zvyšují se jim atributy (později můžete navyšovat za pomocí spheres ručně). Kromě toho je velice schopným healerem, dokáže vyvolat mocná obranná a uzdravovací kouzla. Na útoky magickými hůlkami, pokud nemáte nalinkovanou petrifikaci, raději zapomeňte. Její slabší konstituce je zpočátku nepříjemnou překážkou.
Wakka. Úchylný a dogmatický hráč blitzballu, natolik posedlý touto hrou, že bojuje míčem! Má to samozřejmě své výhody. Létající mrchy horko těžko sundáte těžkým mečem. Právě proto máte Wakku. Je kupodivu velmi agilní a zároveň rychlý. Později, při dobrém vyvážení, odolává prokletím typu zkamenění, či jed - vše je na vás, zda jeho schopnosti podpoříte, či ne.
Lulu. Tato pěkná ženština vládne silou černé magie. Zoufale slabou tělesnou konstituci (černí mágové jsou zkrátka chabrusové) kompenzuje pozdější síla mocných kouzel. Pokud se budete věnovat postupu spíše směrem k vyšší maně, než fyzické konstituci, dokážete decimovat nepřátele opakovanými armageddony (double, či triple casting). Její zbraní jsou vesměs plyšoví mazlíčkové, či kaktusoidi (!), se kterými si pohrává ve svých mrštných ručkách. Nenechte se ošálit; pokud dotyčná hračka ukrývá např. death strike, dokáže přivodit prakticky komukoliv solidní motolici!!! Velmi sympatické.
Kimahri. Poločlověk, pololev, vládnoucí zvěrskou silou při útocích. Je to průměrně agilní postava s udivující výškou many. Je schopen absorbovat některé druhy útoků (self-destruct, seed cannon atd.) a přidat je do svého repertoáru. Krom toho ovládá mistrně boj s dlouhými sečnými a bodnými zbraněmi (kopí, halapartny ad.). Také se vám bude hodit jeho schopnost urychlovací magie.
Rikku. Je to holka od Al Bhedů z čehož je jasné, že koketuje se stroji, mícháním lektvarů a s úpravou zbraní a štítů. Z toho vyplývá její největší užitečnost. Dále je schopná okrádat nepřátele (sbírání důležitých předmětů) a kombinovat předměty. Poměrně dost agilní (na holku dobrý!) a zatraceně rychlá se svými útočnými drápy á la Bruce Lee.
Auron je mým favoritem. Ostřílený rytíř, táhnoucí s sebou zatraceně velké a těžké meče, který si při boji nonšalantně svlékne pravý rukáv pláště. Je to zkrátka ostřílený drtič kostí. Nejdestruktivnější útoky, půlící i ty z větších nepřátel lehce jak rohlíky, drtící jejich brnění, mají snad jen jeden neduh - menší rychlost provedení. Zkrátka ty rychlejší potvory vám ke vzteku budou uhýbat… Auron jistě dosáhne jako první maximálních hodnot v konstituci a síle útoků. Nemluvě o pěkně provedených overdrivech - obzvláště shooting star stojí za povšimnutí. Hýčkejte si ho, rozhodně se to vyplatí!
Boje. Jakže to vlastně ve FFX vůbec funguje? Po nastoupení na bitevní scénu máte možnost vybírat celkem ze tří menu. Klasické je menu první - položky attack, special, skill, white magic, black magic, item. O útocích si toho moc neřekneme, tam je to jasné, stejně tak použití předmětů - item. Bílá magie slouží především jako podpůrná záležitost pro vaší skupinu, různá léčení posedlostí, uzdravování, zrychlování, ochrany, ale i nějaké to bless - útočné kouzlo. Magie černá je velmi oblíbená a v pozdějších stádiích silně destruktivní (některá stěžejní kouzla si ještě prosvištíme). Položka skill skýtá jednotlivé speciální druhy útoků, které aktivujete pomocí koule ability na sphere gridu (osvětlím později). Jedná se např. o velmi důležitý armor break (Auron), který zlikviduje brnění tvrdších enemies, přičemž usnadní jejich likvidaci méně průraznějšími zbraněmi. Dále jsou to např. magic break, power break, quick hit (jistá a rychlá rána), delay buster (pecka, odhodivší potvoru kus vzad), triple foul (úder společně se třemi druhy "nákazy"), extract speed, power, mana, ability (extrakce důležitých koulí (?) z nepřátel), flee (zdrhnete kalupem z bojiště) a mnoho dalších. Položka special ukrývá velmi užitečné příkazy, jako např. reflex, focus (soustředění), steal (okradení), use (použití speciálních předmětů Rikku), luck (štěstíčko), aim atd.
Další menu aktivujete přesunem kurzoru vlevo z menu výchozího. Zde se ukrývá položka overdrive a občas trigger command (o tom se zmiňuji v následující kapitole). Overdrive je věcí velice užitečnou a také strategickou. Jedná se o známý boost, kdy v průběhu každého boje nabývá bar, indikující jeho možnou aktivaci. Každá postava má několik vlastních typů overdrivů, jedná se povětšinou o maximálně destruktivní útoky, které dotyčný enamík už velmi těžko rozchodí. První z nich bývají slabší, ale s postupem levelů se samozřejmě přidávají další, nakonec budete schopni rozpoutat takový malý konec světa. Různorodost těchto overdrivů jistě mnohé z vás potěší. Později překvapí např. Rikku, kterážto má tzv. Mix, kdy můžete kombinovat různé předměty a míchat je do sebe (vznik monstrózních výbuchů, hromadné vyvolání obrany atd.). Overdrivy mají ještě jednu důležitou vlastnost - způsob plnění. Existuje mnoho módů - např. ally (nabíhá, když je ubližováno vašim kumpánům), slayer (při likvidaci potvory), healer (při uzdravení kamaráda) atd. Je nanejvýš vhodné tyto kombinovat pro každou postavu a zkoumat účinky…
Menu napravo od hlavního ukrývá tyto položky - weapon, armor, escape. Zde můžete během boje měnit zbraně a brnění, popřípadě prchnout. Další libůstkou desítky je výměna parťáků během boje; když už je někdo z nich hodně načatý, povoláte zálohu a frčíme dál. Při některých střetech se jedná o zatraceně užitečný prvek!
O nutnosti vyvážení jednotlivých útoků a načasování té správné magie snad psát nemusím, to je kouzlo každé RPG… Budete harašit zbraněmi ve snaze zkombinovat jejich elementární útoky: štíty, rukavice a další propriety budete zběsile oblékat a svlékat, zkrátka kombinatorika. A než budete kosit nepřátele útoky za 9.999 a při napadení se nonšalantně dloubat v nose a pohvizdovat si, tak si hodně užijete…
Ještě k těm kouzlům. Zůstalo klasické stupňování - thunder, thundara, thundaga. Narazil jsem dokonce na několik bossů, kteří už jedou na thundaja (brrr!!!). Elementy zůstaly také klasické (thunder, water, blizzard, fire). Některým potvůrkám s nalinkovaným elementem můžete samozřejmě nevhodně zvolenou magií přidat HP. Ultimátní kouzla byla též dodržena - dočkáte se ultimy, gravijy, holy a dalších. Jejich použití za doublecastu opravdu stojí za to… Nebojte se, nepřátelé též vládnou smrtelným arzenálem; takové setkání s Omega weapon a její kouzlem Nova (hmm, hnusák Železný vleze opravdu všude) je poměrně nepříjemným překvapením. Zůstaly Death, Doom, Toxic Breath ad., přibyl např. Pharaoh curse a další nová kouzla nově se objevivších enemies.
To be continued…